Toekomstbeeld schreef op 27 oktober 2020 18:25:
[...]
Vraag al sinds 2017 om een gezonde balans tussen marktaandeel versus gezonde winst maken in een autonoom groeiende markt.
Prijsvechten in een autonome groeimarkt is niet alleen onverstandig, het is zelfs oerdom. Dat hebben we bewezen gezien in de afgelopen jaren. Elke euro extra omzet leidde nb tot 1,03 euro aan kosten. Marge bijdrage naar beneden met hogere omzet. Ongelofelijk maar postnl kreeg het voor elkaar.
Dat men zelfs marketing uitvoerde om de marktgroei nog meer te stimuleren is zelfs pure kapitaalvernietiging. DHL, GLS en dpd lachen zich al jaren een breuk. Liften vrolijk mee, luizen in de pels.
Timing van prijsverhogingen (loslaten van marktaandeel strategie) is echter belangrijk en dan moet je naar de concurrentie kijken.
Als men de pakket prijzen al in 2017 had verhoogd ipv per 1 jan 2020, had men grof geld verdiend. Zowel DPD als DHL hebben mega centra gebouwd en waren perfect klaar om weglopende klanten vanaf 1 jan 2020 op te pikken.
In 2017 tm 2019 hadden partijen geen kant opgekund. DHL en dpd hadden toen geen verwerkingscapaciteit.
En dit is geen nieuws. Heb het in 2017 al geschreven.