TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom augustus 2020

1.057 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 » | Laatste
H. Berkhof
0
quote:

NewKidInTown schreef op 26 augustus 2020 22:28:

Wat een gekibbel vandaag, ik hoefde niet eens mee te doen.
Grijns
boem!
0
Ik heb persoonlijk niets tegen gekibbel.
Zeker indien het niet ontaard in ordinaire scheldpartijen kan het heel verhelderend werken.

De intentie om te beleggen is om daar rendement uit te halen.
Dat te behalen rendement wordt bepaald door de verdienPOTENTIE van het bedrijf.

Indien de aandelen van dat bedrijf te koop staan op de markt, bepaalt de markt de prijs gerelateerd aan die potentie.

Momenten waarop de markt gedwongen wordt om haar mening mbt die verdiencapaciteit te herzien zijn cijferpresentaties van het bedrijf zelf waaruit de voortgang van de strategie duidelijk wordt of door van buiten komende veranderingen (uitbraak Covid,geo-politieke mutaties, FED,CEB uitspraken, doelstellingen uitgesproken door regeringen).

Dergelijke veranderingen worden direct beantwoord door de markt .
Het is niet voor niets dat uitslagen die er toe doen plaatsvinden na publicatie van de cijfers of nadat de wereld is opgeschrikt door omstandigheden die een grote impact hebben op de economie.

De markt heeft altijd gelijk op basis van het principe de meeste stemmen gelden en omdat geen enkele partij groot en machtig genoeg is om weerstand te bieden aan de winsthonger die eigen is aan de markt is de gedachte daaraan mi niet houdbaar.
Dat de markt altijd ongelijk heeft wordt duidelijk indien we de permanente veranderingen zien in de koers ook na grote mutaties dit is het gevolg van de herorientatie op basis van de nieuw verkregen inzichten in verdiencapaciteit in relatie met de nieuw tot stand gekomen koers.

We zien, dat aan bedrijven in High-Tech en verduurzaming een veel grotere verdiencapaciteit wordt toebedacht en aan bedrijven die bedreigt worden door die ontwikkeling een veel lagere.

De inschattingsfouten gemaakt door de markt maakt het spel van beleggen leuk en interessant.
Sommigen proberen daarvan te profiteren door in te spelen op de mutaties op korte termijn terwijl anderen zich toeleggen op de lange termijn.

Omdat het inschatten van de korte handelswinsten vele malen onzekerder is dan het lange termijnbeeld beperk ik me tot het analyseren van die langere termijndoelstellingen.

Voor TT hou ik me daarbij vast aan de aangegeven strategie die rept van een winst uit omzet van double digit in de komende jaren met een CAGR van 15% voor het onderdeel A&E.

Indien we deze "toezegging" concretiseren geeft TT aan een FCF te realiseren in 2025 van 250 mio bij een omzet van 1 miljard oplopend naar 500 mio en 2 miljard in 2030 uitgaande van 25% FCF.

Dat deze 'toezegging" een flinke ambitie in zich heeft wordt duidelijk indien we naar de gerealiseerde FCF van A&E gedurende de afgelopen jaren kijken.

In 2018 realiseerde TT een gecombineerde omzet van 686 mio met een FCF van 90 miljoen waar na aftrek van Consumer voor A&E een omzet resteert van 371 mio met een FCF van 40 mio.
Voor 2019 zette TT een omzet van 426 mio en een daaraan gekoppelde FCF van 10 mio in de boeken voor A&E.
In de outlook voor 2020 ging men uit van Consumer 200 mio omzet met een FCF van 40 mio en voor A&E van 475 mio en 30 mio.

Het is duidelijk dat de verhoogde inspanningen op R&D gebied hun tol eisen vwb de FCF van A&E. Bij een groei in omzet over twee jaar met 28% gaf men aan in de outlook een FCF te verwachten die 25% lager ligt.
De uitbraak van Covid-19 heeft de FCF in negatieve zin, met minimaal 125 mio geraakt.

In de strategie ging men er bij TT vanuit, dat Consumer haar rol van melkkoe nog voor een aantal jaren kon spelen waarna A&E op eigen benen voor de verdiensten moest gaan zorgen.

Dat Consumer de haar toebedeelde rol niet kan waarmaken lijkt mij een zekerheidje en zal daarom voor 2025 al volledig zijn uitgefaseerd.

Blijft over de "toezegging" gedaan door TT mbt A&E.

omzetten 2018, 2019, 2020, 2025 en 2030
371 mio, 426 mio, 450 mio, 1 miljard en 2 miljard
FCF over die jaren
40 mio, 10 mio , 30 mio, 250 mio en 500 mio.

De suggestie dat HG TT downplayed lijkt mij daardoor niet erg houdbaar terwijl ook het argument dat "HIJ" de koers in bedwang zou willen houden staat haaks op wat een aandeelhouder voor ogen staat en dat is zeker voor een GROOTaandeelhouder het maximale rendement te halen uit zijn investering.

Waar je hem wel van kan beschuldigen is dat hij de kans tot overname tot bijna nihill heeft teruggebracht door aan te geven dat hij daar enkel toe bereid is indien er een bod wordt uitgebracht dat niet te weigeren valt.

In zijn geval zal dat bod in relatie moeten staan tot de potentie van 500 mio( 3,75 euro per aandeel).

Door de volstrekte controle die hij gezamenlijk met de FF heeft over de koers die TT wenst te volgen kan je iedere verwijzing naar onderwaardering van de assets gevoeglijk aan de kant zetten.

Hij heeft kenbaar gemaakt dit traject op eigen kracht te willen afmaken met het risico van verdamping van alles wat er tot op heden is opgebouwd.

De markt heeft deze boodschap in al zijn duidelijkheid ontvangen, nu het forum nog.

sniklaas
3
quote:

boem! schreef op 27 augustus 2020 03:08:

De markt heeft deze boodschap in al zijn duidelijkheid ontvangen, nu het forum nog.
Conclusie van deze monoloog, de markt oordeelt dat @TOM2 niet behoort tot HIGH TECH en het merendeel van de forumleden volgt natuurlijk de markt.
ketchup
6
de enige 60 euro die we gezien hebben is voor ALFEN

TT is gewoon triest , het aandeel smeekt om uit haar lijden verlost te worden, weg van deze beursnotering, die geen enkele waardering geeft voor de inspanningen die het bedrijf doet, en dat is nu precies het signaal wat HG beoogt, het sentiment zo negatief bewerken , dat een exit als een opluchting gezien gaat worden

als je in deze markt bij deze nieuwe trend voor beleggingen waar alles wat innovatief, inventief, duurzaam en milieu vriendelijk is voor ondersteuning geen ongelofelijke goodwill premie weet te krijgen voor je bedrijf, dan ben je of incompetent, of het is opzet

TomTom 12 maand low-high 6 om 11.50 euro thans aan 7 euro
ALFEN 12 maand low-high 10 om 60 euro, thans aan 60 euro

daar heb je die 60 euro die de FCF promotors voor TT voorzien, enkel is het op een ander aandeel en niet over 10 jaar bij 2030, maar binnen 12 maand

dat is de realiteit , de rest is een Disney produktie

boem!
0
Ik ontken in het geheel niet, dat de markt nu aan Alfen een waarde toekent van 60 euro waar TT het moet doen met 7 euro.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de markt die waarde toekent op basis van de te verwachten verdiencapaciteit met het aandeel.

Indien jij denkt dat de verdiencapaciteit niets van doen heeft met de waarde die aan een aandeel wordt toegekend houdt voor mij iedere serieuze discussie op.

Indien jij echter denkt dat de toekomstige verdiencapaciteit van een aandeel WEL allesbepalend is voor de koersbepaling durf ik best de uitdaging aan om de bedreigingen en kansen te vergelijken om tot een juiste risk/reward te komen bij een investering in het bedrijf Alfen of Tomtom op het huidig koersnivo.
[verwijderd]
3
De vraag is en blijft Martin, wat de risk is - met HG aan het roer - dat de aandeelhouder van de laatste 5 jaar niets of nauwelijks iets ziet van wat er de komende 10 jaar verdient gaat worden aan de eerder gedane investeringen.
Als het fair gaat, ziet de aandeelhouder genoeg. Als het unfair gaat dan zien we max 10% van de verborgen waarde. Dat is de risk waar 99% hier over spreekt. Jij spreekt alleen over de risk van disruption. Je bent ofwel blind, ofwel je staat te dicht bij HG.
boem!
0
Het is helemaal niet zeker of A&E inderdaad de verdiensten kan laten zien die uit het vergezicht naar voren komen.

De laatste 3 jaar laat geen groei zien in A&E integendeel de FCF in 2018 ad 40 mio werd gevolgd door 10 mio in 2019 terwijl men nu alle zeilen moet bijzetten om een break-even resultaat in de boeken te tonen bij A&E terwijl de verdiencapaciteit van Consumer volledig lijkt te verdwijnen.

Ik spreek inderdaad slechts over de risk van een disruption omdat indien het geshowde verdienmodel niet kan worden waargemaakt dit op het conto van de omzetontwikkeling moet worden geschreven.

IK zou willen , dat ik zo dicht op HG zou zitten dat ik eens een keer de discussie zou kunnen volgen tussen de grootinvesteerders in TT om daaruit op te kunnen maken hoelang zij het geduld nog op kunnen brengen om tegen "dood" geld aan te kijken.
win some...
1
quote:

boem! schreef op 27 augustus 2020 08:32:

Ik ontken in het geheel niet, dat de markt nu aan Alfen een waarde toekent van 60 euro waar TT het moet doen met 7 euro.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de markt die waarde toekent op basis van de te verwachten verdiencapaciteit met het aandeel.

Indien jij denkt dat de verdiencapaciteit niets van doen heeft met de waarde die aan een aandeel wordt toegekend houdt voor mij iedere serieuze discussie op.

Indien jij echter denkt dat de toekomstige verdiencapaciteit van een aandeel WEL allesbepalend is voor de koersbepaling durf ik best de uitdaging aan om de bedreigingen en kansen te vergelijken om tot een juiste risk/reward te komen bij een investering in het bedrijf Alfen of Tomtom op het huidig koersnivo.
Alfen verwacht dit jaar 200 mio omzet en heeft momenteel nog een negatieve cashflow. Uitgaande van een koers van 60 euro is de beurswaarde momenteel 1,2 miljard. Dat is dus meer dan TomTom.

De conclusie kan dan toch moeilijk anders zijn dan dat de markt het groeiverhaal van Alfen wel geloofwaardig vindt en dat van TomTom niet?
boem!
0
Eens de markt kent aan Alfen een waarde toe per aandeel van 1,3 miljard / 21,750 = 60 euro.

Tomtom moet het doen met 950 miljoen/ 135 = 7 euro.

Alfen realiseert een negatieve FCF en TT zal ook in 2020 een positieve FCF schrijven dus is jouw conclusie een hele juiste.

De markt vindt het groeiverhaal van Alfen uiterst geloofwaardig terwijl men het groeiverhaal van TT domweg nog niet gelooft.
sniklaas
1
quote:

boem! schreef op 27 augustus 2020 09:16:

het groeiverhaal van TT domweg nog niet gelooft.
de markt gelooft de groeiverwachting van TOMTOM al 12 jaar niet, waarom zou de markt haar mening veranderen waar de verkoper nog steeds dezelfde is die nada noppes niks doet voor de aandeelhouder..

Wij op het IEX forum hebben onze eigen Harold, de jarenlange kampioen worst-verhangen die de worst een naam heeft gegeven, FCF en met zijn vergezichten in de voetsporen is getreden van Harold..
NewKidInTown
1
quote:

sniklaas schreef op 27 augustus 2020 09:45:

[...]de markt gelooft de groeiverwachting van TOMTOM al 12 jaar niet, waarom zou de markt haar mening veranderen waar de verkoper nog steeds dezelfde is die nada noppes niks doet voor de aandeelhouder..
Zou ik nog aan willen toevoegen:
En de verwachtng voor dit jaar is lagere omzet en vpa (verlies per aandeel) in plaats van WPA.
EPS voor 2020, 2021 en 2022 NEGATIEF net als de P/E Ratio.

Dus waarom zouden beleggers INEENS juist tt kiezen uit 10.000en andere aandelen wereldwijd ????????
Vive tu vida positivamente
0
quote:

ketchup schreef op 27 augustus 2020 07:37:

de enige 60 euro die we gezien hebben is voor ALFEN

TT is gewoon triest , het aandeel smeekt om uit haar lijden verlost te worden, weg van deze beursnotering, die geen enkele waardering geeft voor de inspanningen die het bedrijf doet, en dat is nu precies het signaal wat HG beoogt, het sentiment zo negatief bewerken , dat een exit als een opluchting gezien gaat worden

als je in deze markt bij deze nieuwe trend voor beleggingen waar alles wat innovatief, inventief, duurzaam en milieu vriendelijk is voor ondersteuning geen ongelofelijke goodwill premie weet te krijgen voor je bedrijf, dan ben je of incompetent, of het is opzet

TomTom 12 maand low-high 6 om 11.50 euro thans aan 7 euro
ALFEN 12 maand low-high 10 om 60 euro, thans aan 60 euro

daar heb je die 60 euro die de FCF promotors voor TT voorzien, enkel is het op een ander aandeel en niet over 10 jaar bij 2030, maar binnen 12 maand

dat is de realiteit , de rest is een Disney produktie

Dit moet HG toch ook aan het denken zetten om het bedrijf/aandeel te gaan profileren zodat de waarde vh aandeel flink gaat stijgen.
Het lijkt er steeds meer op dat alles een voorop gezet plan is om het aandeel om wat voor reden dan ook laag te houden met als doel ......?!
John de Mol is er normaal als de kippen bij indien een aandeel zwaar onder de maat presteert, maar hij blijft zonder morren zitten, dat is op zich al vreemd tenzij je een vette kluif is beloofd!!!
[verwijderd]
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 27 augustus 2020 10:00:

[...]

Dit moet HG toch ook aan het denken zetten om het bedrijf/aandeel te gaan profileren zodat de waarde vh aandeel flink gaat stijgen.
Het lijkt er steeds meer op dat alles een voorop gezet plan is om het aandeel om wat voor reden dan ook laag te houden met als doel ......?!
John de Mol is er normaal als de kippen bij indien een aandeel zwaar onder de maat presteert, maar hij blijft zonder morren zitten dat is op zich al vreemd tenzij je een vette kluif is beloofd!!!

Tsja, dat heb ik ook wel eens gedacht.
Als hij deze maanden had gebruikt om zijn inzet te verdubbelen, had de koers wss al op 12 of hoger gestaan, van daaruit is het toch al een iets ander verhaal...
tatje
0
Er gebeurt zoveel tussen hemel en aarde.

Wirecard nog geen bedragen bekend :-) !!!

Maar !

Zucht, diep, diepe, diepe zucht. Moeten we zo langzamerhand vragen gaan stellen bij het risicomanagement van onze grootbanken? De samenvatting van FD:
?Rabo, ING, ABN Amro en FMO hebben $245 mln tegoed van failliete Argentijnse sojareus.
?Sojagigant Vicentin viel 'zonder waarschuwing' om na eerst nog $500 mln te hebben geleend.
?Nederlandse banken hebben met buitenlandse banken in de VS aangifte gedaan van fraude.

Dadelijk is het terrasgebeuren afgelopen, geen vaccin, dan kon de horeca wel eens een vettere pijp roken.

Alfen heb ik gemist.

Net cash position at 30 June 2020 amounted to €17.2m, compared with a net debt position of €19.3m at 31 December 2019. This increase is the result of the capital that Alfen raised in June 2020.

Ze hebben dus geld opgehaald.

Adjusted EBITDA amounted to €10.0m (11.1% of revenues) 1e HJ 2020

Het vergezicht verliest het momenteel van Alfen.

De worst in 2030 verliest het van de worst die momenteel al bijna gegeten kan worden.

Voor mij is het wel logisch allemaal.

Je stopt met sports en de rest van Consumer maakt ineens een ebit van 70 miljoen.
Je verkoopt Telematics, want je krijgt me toch een berg data erbij ?

Je hebt misschien 30% marktaandeel in SD.
2019 nieuwe SD orders van reeds bestaande klanten, vergroten je marktaandeel niet.
2019 je wint SD orders van nieuwe klanten en je vergroot je marktaandeel.
2019 win je de eerste adas en HD orders op de markt en vergroot je je marktaandeel.

Q1 en Q2 2020 zeg je dat je sterker uit het covid gebeuren komt, dan het begin van covid.
Verkapt zeg je we winnen marktaandeel.

Harold C. A. Goddijn Q2 2020

I think it will result in market share gains over time when those contracts come online.

Dat is het toverwoord, ONLINE.

Eerst zien en dan geloven !

Kijk hoe voorzichtig Harold is.

Met Volvo in zijn hoofd, zorgt een geboekte order pas eventueel voor een groter marktaandeel als die order ook on line gaat.

De geboekte Volvo order is een voorbeeld van die voorzichtigheid.

De Volvo order was geboekt en werd door Volvo afgekocht en ging niet door.

Dus Harold zegt dat een geboekte order pas eventueel voor een groter marktaandeel kan zorgen, als ie on line gaat.

Voorzichtigheid ten top !!!

iedereen die TT alleen beoordeelt op de huidige cijfers, heeft gelijk.

Gelijk hebben, is niet hetzelfde als gelijk houden.

Wachten, zorgt voor onzekerheid en onzekerheid, zorgt voor frustratie, frustratie zorgt voor op de man spelen.

En toch hebben alle forumleden Tom Tom aandelen.

Vive tu vida positivamente
0
Onderzoek door VEB en AFM zou zeer gewenst zijn want het achterblijven van de koers begint nu wel erg exceptioneel te worden. Iedereen ziet dat deze absurd lage koers niet klopt!
Iedereen kan constateren dat HG niets doet om het bedrijf positief in de schijnwerpers te zetten en zich niet inzet om aandeelhouderswaarde te creeren terwijl iedere zichzelf respecterende bestuurder van een bedrijf alles zou doen om zijn bedrijf positief te promoten.

TomTom, strong buy maar dan moet HG zich wel positief laten HOREN!!!!!
NewKidInTown
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 27 augustus 2020 10:00:

....John de Mol is er normaal als de kippen bij indien een aandeel zwaar onder de maat presteert, maar hij blijft zonder morren zitten, dat is op zich al vreemd tenzij je een vette kluif is beloofd!!!

Hoe vaak heeft JdM al misgekleund ?

"Het beursavontuur van John de Mol

Delta Lloyd op een all time low, maar hoe staan de andere beleggingen van John de Mol ervoor?

Met Delta Lloyd op een all time low nu moet ik toch denken aan media-ondernemer en belegger John de Mol en zijn belang in de verzekeraar.

Op 3 februari dit jaar werd bekend dat De Mol een belang van 3% in het fonds had genomen en op 25 februari was zijn belang al verhoogd naar 5%. De bewuste headlines over Delta Lloyd uit die tijd:

Dutch insurer's shares Delta Lloyd rise 3 pct as Dutch investor John De Mol takes 3.02 pct stake in the company
John de Mol has increased his personal stake in insurer Delta Lloyd to 5 percent from 3 percent

Ooh, wat was er een gejuich. Beleggers liepen De Mol achterna omdat het De Mol is en er vanuit gaan dat hij naast ondernemen ook kan beleggen.

Overeenkomsten tussen ondernemen en beleggen zijn er zeker, maar dat betekent natuurlijk niet dat als een bekende ondernemer een aandeel koopt, u de garantie krijgt dat het ook stijgt.

Misschien is De Mol juist wel blij dat de fondsen die hij kocht dalen. Als belegger kan hij dan goedkoper bijkopen en de waarde die hij destijds zag zou nu toch niet ineens als sneeuw voor de zon verdwenen zijn?

Of zou hij de fondsen gekocht hebben voor een kort ritje en omdat het even tegenzit dan nu maar als lange termijn belegging... Voor een ondernemer met zo'n status verwacht ik eerlijk gezegd wel een lange termijn visie.

John de Mol bezit ook nog een belang in TomTom en PostNL. Laten we eerst naar PostNL kijken. De melding in Reuters dateert van 12 november 2015 en toen noteerde het fonds zo'n beetje rond 3 euro. De grafiek van PostNL uit Reuters:

Verder zie ik op de investorpagina van Reuters alleen nog een melding voor TomTom en die melding was van 4 augustus 2015, bijna een jaar geleden dus.

Dat John de Mol waarde kan creeëren en kan ondernemen hoeft hij aan niemand meer te bewijzen. Toch ben ik heel benieuwd wat De Mol de komende maanden gaat doen met zijn belangen in Delta Lloyd, PostNL en TomTom.

Want wat gaat hij doen als Delta Lloyd en TomTom - theoretisch gesproken - nog een keer doormidden gaan? Zou De Mol dan in blinde paniek beginnen met verkopen, of juist goedkoper bijkopen? Of misschien helemaal niets doen?

Nog iets heel belangrijks: De Mol koopt de aandelen zelf van deze bedrijven en geen afgeleide producten met leverage, producten die uitgestopt kunnen worden of producten waar een looptijd aan vast zit.

Het kan namelijk soms jaren duren voordat de waarde die hij in een onderneming ziet ook in de koers tot uitdrukking komt."

www.iexprofs.nl/onbekend/253920/onbek...

(circa 2016)
[verwijderd]
1
Geen enkele positieve beweging te zien in deze ballenbak !
0,0 communicatie en volledige regie op het aandeel !
Hoelang kan je hier nog mee wegkomen als CEO?

1.057 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront