TomTom « Terug naar discussie overzicht

analisten estimates FY20-21

203 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
boem!
0
De 80 mio die de FF hebben terugontvangen op hun aanvullende investering ad 40 mio bij de emissie geeft hun voldoende rust om te bezien of de bij de mid & long term outlook afgegeven doelstellingen ook daadwerkelijk worden gehaald.

De jaren 2020 en 2021 zijn daarbij cruciaal.
De FF hebben voor zichzelf de rust geschapen om de ontwikkelling daarvan af te wachten.
Daar er van de 4 FF er nog maar 1 actief is zal zeker meewegen in de drang om te blijven participeren in het bedrijf.
Bij een blijvende notering kunnen de FF daar onafhankelijk van elkaar hun afweging in maken.

marique
0
Boem!,
Dank voor de uitvoerige reactie.
Ik bekijk de cijfers minder diepgaand.
In plaats van FCF neem ik de operationele cashflow, zonder de mutaties van het werkkapitaal. Het laatste halfjaar buiten beschouwing gelaten is deze OCF bijna alle voorgaande jaren tijd positief geweest.

Stel nu dat kwartaal 3 en 4 van het jaar 2019 maatgevend is voor de eerstvolgende 4 'normale' kwartalen op rij. Bijvoorbeeld Q 20-3 t/m Q 21-2. Rekenend met een historisch sleutelgetal is de fair value koers dan € 15.
Nog even geduld.
boem!
0
@marique

Dan beoordeel jij TT ook op basis van FCF zonder daarin het cash-flow management te betrekken van TT mbt tot het werkkapitaal.

Ik ben het met je eens dat daar een fair value koers uit zou moeten komen van 15 euro ( 20 x 0,75 FCF).
Ik heb het geduld wel maar ik vraag me af wanneer de analisten inzien dat zij moeten kijken naar FCF ipv netto winst per aandeel.
boem!
0
Ben erg benieuwd of de heren analisten buiten WG en MH wat opgestoken hebben van de 2q cijfers.

Mijn schattting voor 3q 2020 is als volgt
Automotive operationele omzet 85 mio (3q 2019 88 mio)
Automotive IFRS omzet 60% van 85 mi+ 25 mio vrijval= 76 mio (55 mio 2019)

Verhoogd met 45 mio voor Enterprise zal de A&E omzet in het 3de kwartaal van 2020 inclusief Corona 121 mio bedragen tegen 96 mio in 2019.
Cum 3q 2020 A&E 306 mio vs 316 mio 2019.
tatje
0
quote:

boem! schreef op 10 augustus 2020 09:30:

Ben erg benieuwd of de heren analisten buiten WG en MH wat opgestoken hebben van de 2q cijfers.

Mijn schattting voor 3q 2020 is als volgt
Automotive operationele omzet 85 mio (3q 2019 88 mio)
Automotive IFRS omzet 60% van 85 mi+ 25 mio vrijval= 76 mio (55 mio 2019)

Verhoogd met 45 mio voor Enterprise zal de A&E omzet in het 3de kwartaal van 2020 inclusief Corona 121 mio bedragen tegen 96 mio in 2019.
Cum 3q 2020 A&E 306 mio vs 316 mio 2019.
Ik vind die 60% veel te veel.

Maar ik hoop dat je gelijk krijgt.

Zeg maar waar ik moet tekenen.

Dan moet je Q4 ook zoiets zien.

Dat houdt in, dat je 2020 ongeveer op 600 miljoen omzet uitkomt.

600 met een marge van zeg 83%

gross profit 498
Opex 700
ebit verlies van 202
D en A 290
ebitda 88

Ik wil dit ook, maar denk dit niet !
boem!
0
Het maakt mij NIETS uit of TT 0%, 50% of 100% van zijn productieomzet boekt als IFRS omzet.

Voor mij is de geproduceerde en gefactureerde omzet nl maatgevend.

Dat er nog een onderhoudsplicht op die levering rust begrijp ik ook.

Omdat de kosten verbonden aan die onderhoudsplicht al jaren worden voldaan uit de Opex en de totale opexuitgaven de 500 mio niet overstijgen beschouw ik de deferred long voorziening als veel te hoog,

De deferred revenue long is inmiddels opgelopen naar 230 mio dus daar hoeft geen dotatie aan te worden toegevoegd.

Het maakt mij daarom niets uit of men de gefactureerde omzet verrlaagd met 0%, 40% of 100% omdat ik geen oog heb voor de IFRS omzet.
Voor mij telt slechts de productieomzet.
marique
0
Het bedrijf TT kan niet op lucht draaien. Er moet écht geld binnen komen en er weer uitgaan. Reden waarom ik naar de operationele cashflow kijk. En dan maar hopen dat die waarheidsgetrouw is want dat is allesbehalve zeker bij TT.
boem!
0
De operationele cashflow is inderdaad de basis,
De angst die jij hebt voor het waarheidsgetrouwe van deze gegevens zou je kunnen verminderen door ook enige aandacht te geven aan de FCF behaald met het cashmanagement.

TT heeft buiten haar voorziening deferred revenue long nl geen enkele post meer over op haar balans waar men grappen mee uit kan halen.
marique
0
Nee, mijn wantrouwen start op een eerder punt in de Resultatenrekening, namelijk bij de gerapporteerde omzet. Daaruit volgt het bedrijfsresultaat (ebit).
Het cashflow overzicht start met die ebit. Na correctie met enkele niet-cash posten volgt de operationele cashflow.

Als de gerapporteerde omzet niet de écht gerealiseerde omzet is, is de gerapporteerde ook niet de écht behaalde ebit. Bijgevolg start het cashflow overzicht met een niet éçht gerealiseerde ebit.

boem!
0
@marique

Misschien helpt het jou door de DRIE gepubliceerde rapportages in hun samenhang te bekijken.

De Resultatenrekening geeft inzicht in het gerealiseerde resultaat na toepassing van de gehanteerde boekhoudregels.

De Balans geeft je een inzicht in het vermogen dat met het bedrijf is verdiend tot op heden en biedt je tevens de gelegenheid om je een oordeel te vellen over de realiteit van de andere balansposten.

Tenslotte geeft het cashflow statement aan wat er aan operationele cash-flow is gerealiseerd en hoe men dit bedrag heeft aangewend.
boem!
0
Ik ben met name benieuwd naar de consensus voor A&E die opgegeven gaan worden voor 2020 en 2021.

De actuals voor 2018 en 2019 waren resp 372 mio en 426 mio.

Bij de consensus q2 kwamen daar minimale waarden voorbij van resp 374 mio en 403 mio.

Ik ga ervan uit dat deze professionals in ieder geval GEEN tweede keer de grote fout zullen maken om de vrijval vanuit deferred volledig weg te laten.
Nelsen
0
boem!
0
Om te bezien of alle analisten nu wel de vrijval uit deferred hebben meegenomen is de consensus voor 2020 Automotuve bepalend.

Een van hen gaf bij de consensus 2q een te verwachten omzet op van 207 mio voor 2020.
Indien het kwartje is gevallen zal deze analist zijn verwachting bij hebben gesteld naar minimaal 248 mio(+20%).
Ketelbinkie02
0
quote:

boem! schreef op 9 oktober 2020 06:23:

Om te bezien of alle analisten nu wel de vrijval uit deferred hebben meegenomen is de consensus voor 2020 Automotuve bepalend.

Een van hen gaf bij de consensus 2q een te verwachten omzet op van 207 mio voor 2020.
Indien het kwartje is gevallen zal deze analist zijn verwachting bij hebben gesteld naar minimaal 248 mio(+20%).
Dan zou de koers inmiddels aanzienlijk hoger hebben gestaan, men kan de consensus nu zeker niet te hoog aanzetten.
boem!
0
Onbegrijpelijk dat de 8 analisten die verantwoordelijk zijn voor de consensus nog niets geleerd hebben van de 2q cijfers.

Zij hebben gewoon hun consensus voor 2020 en 2021 gehandhaafd.
A&E 2020 390 mio en 2021 470 mio.

Het enige materiele verschil wordt veroorzaakt door het aangepaste brutowinstpercentage was 77% resp 78% en nu 81% en 80%.

Men heeft nog steeds niet in de gaten dat er vrijval vanuit deferred plaatsvindt.

Q3-2020 Automotive 46 mio, Full year 2020 219 mio.

Dat zal minimaal 55-60 mio en 245-260 mio worden.
Ketelbinkie02
0
quote:

boem! schreef op 12 oktober 2020 10:50:

Onbegrijpelijk dat de 8 analisten die verantwoordelijk zijn voor de consensus nog niets geleerd hebben van de 2q cijfers.

Zij hebben gewoon hun consensus voor 2020 en 2021 gehandhaafd.
A&E 2020 390 mio en 2021 470 mio.

Het enige materiele verschil wordt veroorzaakt door het aangepaste brutowinstpercentage was 77% resp 78% en nu 81% en 80%.

Men heeft nog steeds niet in de gaten dat er vrijval vanuit deferred plaatsvindt.

Q3-2020 Automotive 46 mio, Full year 2020 219 mio.

Dat zal minimaal 55-60 mio en 245-260 mio worden.
Het aandeel is niet voor niets spotgoedkoop, omdat het aandeel belachelijk naar beneden is geregisseerd zegt dit niets over het potentieel bij TT met een meer dan gezonde balans.

De consensus is dergelijk laag daar moet TT zeker korte metten mee kunnen maken en dan kan de koers aan een flink herstel beginnen.
Ik verwacht heel wat van TT Go via Huawei, want Google Maps is geen optie meer in China.
boem!
0
Er rest TT niets anders dan haar ambitienivo voor A&E bij te stellen.

In haar vergezicht ging men uit van een CAGR van 10% t/m 2021 met daarna een CAGR van 15%

Uitgaande van een omzet van 372 mio in 2018 voorzag men een omzet van 410 mio in 2019, 450 mio in 2020, 495 mio in 2021 en 570 mio in 2022.

De gerealisseerde omzet in 2019 kwam uit op 426 mio.(+4%).
De omzet die analisten voorzien in 2020 en 2021 varieert van resp 390-410 mio tov de 450 mio in 2020 en 470-520 mio tov de 495 mio in 2021.

Het is duidelijk dat Covid19 een grote impact heeft op de omzet van TT waarbij ik ervan uitga dat de omzet van 450 mio waar tijdens de CMD over werd geproken en wat als ondergrens werd meegegeven in de outlook door TT voor 2020( 450-475 mio) gewoon wordt behaald.

De 495 mio in 2021 behoeft een flinke opwaartse bijstelling naar 570 mio.

ketchup
0
- the worst is behind us, but the road to recovery will be slow
- changes to our estimates , update to follow

dat is het voor vanochtend , in afwachting de komende dagen voor aangepaste tabellen
verder volop in t cijferseizoen dus druk met analyses alom

keek en kijk uit voor mijn 3 herstel kandidaten, was erg enthousiast dat Q3 een sterke verbetering zou laten zien na het dramatische 1e half jaar
TomTom was teleurstellend 14/10
Shell komt 29 Oktober
PostNL 03 November ( dat is een corona-winnaar, zonder twijfel en heeft al een super performance vd low van Maart laten zien van 1 euro naar 3, nu consoliderende rond de 3 is dit de step-up voor straks een 3.50 euro aandeel bij de jaarpresentatie ( Mrt 01/ 2021 ) ?
boem!
0
Ik vind het opmerkelijk dat jij de 3q presentatie van TT teleurstellend vindt en tegelijkertijd jouw belang fors verhoogd.

Ik dacht dat het resultaat van een herstelkandidaat juist het toekomstperspectief is dat jij het aandeel toedicht.

Jij gaf nog niet zo lang geleden nog aan dat je al blij was met 10 euro oplopend naar 12 euro terwijl ik nu bespeur dat jij 14 euro redelijker zou vinden.
Dit perspectief (100%)heeft ertoe geleid dat jij je positie hebt uitgebreid.
Dat jij nog twee andere kandidaten in porto hebt die dat predikaat opgespeld hebben gekregen maar omdaarbij PostNL als lichtend voorbeeeld te noemen gaat mij wat ver.
Jij hoopt op een stijging met 15% terwijl op basis van een dividenduitkering van 20 cent die men er bij PostNL werkelijk uit moet persen gegeven de financiele positie waarin het bedrijf verkeert.
Shell is van een heel andere orde maar die zullen verdomd snel hun bakens moeten verzetten nu zij nog de middelen hebben om de transitie aan te vangen naar EnergyCO.
Benjamin G.
0
@Wies, ik volg je ook even niet. Begrijp ook niet waarom Q3 teleurstellend is. Automotive laat een groei zien van 20% in Q3 2020 ten opzichte van Q3 2019. TomTom moet het gaan hebben van groei in Automotive. Als dit in Covid tijd lukt dan lukt er meer.

Guidance van 530 voor dit jaar is in mijn ogen echt aan de onderkant. Die quidance is beter dan ik zelf voorafgaand aan de cijfers had verwacht. En kan dus naar mijn idee verder omhoog.

Ik verwacht dat TomTom in 2021 in de orde van grootte uitkomt van tussen de 550 en 600 miljoen (consumer 85, automotive 300, entreprise 174). 2021 begint al een leuk jaar te worden omdat de extra afschrijvingen weg zijn. Daarna wordt het alleen maar leuker. Zeker omdat er een grote versnelling aan komt elektrische voertuigen en HD maps.

En de exit blijft opportuun.

Ik volg je werkelijk niet. Breid je je positie uit of ga je verkopen?
203 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront