Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
'Verwacht recordverlies bijzaak bij Air France-KLM'
Door
op maandag 27 juli 2020
Views: 7.197
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
'Verwacht recordverlies bijzaak bij Air France-KLM' Logisch, onze overheid blijft wel pompen...
Weinig aandacht zal uitgaan naar het enorme verlies, maar beleggers zijn meer benieuwd naar de maatregelen die genomen worden om het tij te keren. Dus verwacht recordverlies een bijzaak ? Alsof men zich als belegger zich er al bij heeft neergelegd, dat bij (en uitgaande van) een normaal “going concern” het al jaren gaat duren voordat men is bijgekomen van deze klap. Daarbij komt dat leningen die zijn aangegaan moeten worden terugbetaald. Het tij keren ? De volgende beperkingen liggen al weer op de loer. Het idee dat passagiers na terugkomst uit sommige landen in quarantaine zouden moeten zal ongetwijfeld mensen er van weerhouden om te gaan vliegen. Deze sector is voor vele jaren verziekt. Het recordverlies is geen bijzaak, maar een mega drama.
Je kunt gerust stellen dat de passagiersluchtvaartmaatschappijen hebben meegeholpen met de verspreiding v h virus. En nu zou je denken dat ze hun business model een beetje daarom aanpassen, maar nog steeds zijn vaak directe vluchten duurder voor de passagier dan langere vluchten met een corona-tussenstop.
Ik mis "eigen vermogen"; het lijkt me dat veel daarom draait. De overheid kan er wel EV in pompen, maar dat gaat ten nadele van andere aandeelhouders. In een eerdere grove schatting van mij gaf ik al aan dat de huidige aandeelhouders buiten Franse en Nederlandse overheid een procent of 7 overhouden in het bedrijf. Dat in acht nemende is de huidige koers nog een feest om uit te stappen Strafbankje en eliminatie uit AMX liggen op de loer bij het niet realiseren van een positief EV binnen - ik dacht - drie maand beware!
Het eigen vermogen was nog slechts een flinterdunne 185 miljoen einde Q1, dus met dit miljardenverlies is dat uiteraard inmiddels zwaar negatief en geen enkele extra lening die hier uiteraard iets aan helpt.
KLM bestaat ruim 100 jaar en is al die tijd onze vaderlandse trots geweest. Hoe is het dan mogelijk dat er in ruim een eeuw niet een grammetje vet op de botten zat van onze grootste luchtvaartmaatschappij? We leven waarschijnlijk in een tijd van te veel geld op de verkeerde plaats. Als een ordinaire taximaatschappij als Uber 3 miljard in een kwartaal verliest, valt dat mee en wordt het als een aanloopverlies bestempeld. Welk redelijk denkend mens begrijpt hier nog iets van?
V&D was ook zo'n Nederlands bedrijf met allure. Kortom geen geld meer in stoppen. Bodemloze put. Geen enkele reserve door jaren mismanagement en misplaatst superioriteitsgevoel. De concurenten Ryanairs en easyjets staan er veel minder belabberd voor ook nog eens.
Totaal meer dan 10 miljard steun... Duizelingwekkend bedrag.
Bijzaak is een belangrijk statement. Dit is de nieuwe economie. Kinderen zullen leren over de schuldeconomie..
En het ergste moet nog komen. Hier in België zijn er weer zware beperkingen opgelegd voor de komende vier weken (minstens). Denk je dat de mensen zo graag op een vliegtuig willen nog? Op citytrip gaan, betekent in veel steden in Europa, rondlopen met een lap op je mond, zowel binnen àls buiten. Het werkt alleszins vrij beperkend naar winkel- en horeca ervaring toe en veel zal dit wellicht niet bijdragen aan een verminderd aantal positieven. Daarenboven, rode en oranje zones komen er elke dag bij, met als gevolg dat je twee weken quarantaine aan je been hebt. We zullen nog veel triljoenen (dat is toch de grootteorde tegenwoordig?) nodig hebben om gans de boel recht te houden. Gelukkig kun je geld printen zonder al te veel nadelen, in tegendeel: je aandelen en zelfs je gouden trouwring stijgen elke dag in waarde.
Ipv steun aandelen kopen, was beter geweest Dan heeft de staat iets in de melk te brokkelen en kan een afsplitsing van AF afdwingen
Aantal posts per pagina:
20
50
100