Energie « Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.180 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... 255 256 257 258 259 » | Laatste
voda
0
Groningen dient als inspiratie voor Brusselse waterstofplannen

In Groningen is een cluster van bedrijven, waaronder Gasunie en Shell, begonnen met een project voor groene waterstof. Dat moet voorzien in een capaciteit van 3 tot 4 GW in 2030. Foto: Anjo de Haan/ANP

Groningen wijst de weg. De regio die lang leunde op gaswinning, is zich aan het herpositioneren als ‘waterstofvallei’. Als het aan de Europese Commissie ligt, volgen anderen dit voorbeeld. Zoals de Poolse kolenregio Silezië.

Het creëren van waterstofclusters is een van de plannen uit de waterstofstrategie die het dagelijkse bestuur van de Europese Unie woensdag presenteerde. Er was lang uitgekeken naar deze plannen, zeker ook door Nederland. Want naast Groningen heeft Nederland met Rotterdam nog een andere locatie in huis die kan profiteren van de ontwikkeling van een Europese waterstofmarkt.

Waterstof is een energiedrager; dat wil zeggen dat voor de opwekking altijd een andere energiebron nodig is. De Commissie zet vooral in op groene waterstof, die volledig uit zon- dan wel windenergie wordt geproduceerd. Omdat dit nu nog veel te duur is, wil ze voorlopig ook 'blauwe waterstof' steunen, geproduceerd met gebruik van fossiele brandstoffen zoals gas. De vrijkomende broeikasgassen moeten dan wel worden afgevangen en opgeslagen.
Critici zien hierin het werk van de gaslobby. ‘Blauwe waterstof kan best nodig zijn om de markt open te breken. Maar bedrijven als Shell zitten hierachter en ik zie geen noodzaak om daar ook nog eens publiek geld voor uit te trekken’, zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

PvdA-Europarlementariër Mohammed Chahim is eveneens op zijn hoede. ‘We moeten oppassen dat we geen markt creëren die we later niet kunnen bedienen met groene waterstof.’
Waterstof is vooral bedoeld voor het vergroenen van zware industrieën, zoals de staalsector. Momenteel maakt waterstof minder dan 2% van de Europese energiemix uit, waarbij het vooral gaat om waterstof geproduceerd met behulp van fossiele brandstoffen zoals gas. In 2050, als groene waterstof de norm moet zijn, moet het aandeel zijn gegroeid tot 13% à 14%.

Daartoe wil de Commissie de productiecapaciteit van groene waterstof stevig opvoeren van 1GW nu, naar 6GW in 2024 en 40GW in 2030. Ter vergelijking: de staalfabriek van Tata in IJmuiden gebruikt alleen al 350-450 MW per dag.

fd.nl/economie-politiek/1350413/groni...
Bijlage:
'belegger''
0
quote:

Scoupy-94 schreef op 8 juli 2020 15:16:

Waterstof gaat gigantisch worden in de toekomst.
Porto bestaat uit waterstof en Tech aandelen.

Ondanks het contract van 5 miljard is dit nog niet aan de koers van Thyssenkrup te zien vandaag.
Het contract wordt gelijk verdeeld, waarbij:
1. de techniek van ThyssenKrupp waterstof levert;
2. de techniek van Air Products stikstof levert, en;
3. de techniek van Haldor Tapsoe groene ammoniak levert.

Vervolgens neemt Air Products de groene ammoniak af.

Het komt op mij over als een manier om groene ammoniak te maken uit stikstof en groene waterstof. Daarbij wordt kennelijk meer groene waterstof geproduceerd dan gebruikt. Zo kan men zowel groene ammoniak als groene waterstof verkopen op de wereldmarkt. Of zie ik het verkeerd?

In Amerika lijkt het iets beter te worden ontvangen dan in Duitsland. Vlak na opening piekte de koers van Air Products in ieder geval een beetje, al zakte het daarna weer iets in. Dit zijn ook grote concerns en dat kun je niet rechtstreeks vergelijken met een volatiel waterstofaandeel.
pim f
1
'belegger''
0
"Timmermans: ‘Overal waar ik kom, praat men over waterstof’

‘Dit is een grote dag. Pas een half jaar gelden kwamen we met het idee van een waterstofstrategie. En kijk eens waar we nu zijn.

Eurocommissaris Frans Timmermans heeft weer een stukje van zijn klimaatpuzzel gelegd.

Groningen dient als inspiratie voor Brusselse waterstofplannen."


________________________________________________________________________________________________

Groningen had in februari 2019 al een investeringsagenda klaarliggen. Daarin zijn 33 projecten benoemd alsmede de investeringen per jaar met een totaal van EUR 2.8 miljard tot 2030.
www.provinciegroningen.nl/fileadmin/u...

Het IEA heeft een openbare database gepubliceerd met wereldwijd ruim 400 waterstofprojecten.

Er lopen allerlei projecten met Europees subsidiegeld, zoals bijvoorbeeld EUR 10 miljoen voor Rephyne in Duitsland. Ik vraag mij haast af of de eurocommissaris dat zelf wel in de gaten heeft, als die een dag van tevoren hoort dat de doelstelling in zijn eigen plan met 50% is verhoogd.

En zo kun je wel door blijven gaan.

Volgens mij gaat in Brussel elke dag om vijf uur de puzzel in de kast en halen zij die er de volgende ochtend weer uit.
'belegger''
0
quote:

pim f schreef op 8 juli 2020 19:02:

je bent gek als je niet op deze rijdende trein springt, is mijn persoonlijke mening

Daar sluit ik mij bij aan als belegging voor de lange termijn. Voor de korte ritjes konden daghandelaren op 7 maart de trein bewonderen op spoor 1a in Groningen.
www.treinreiziger.nl/duitse-waterstof...
Sindsdien staat NEL +120%, Plug Power +130%, ITM +160%, McPhy +220%.
Scoupy-
0
Ik ben benieuwd voor de korte/middel lange termijn naar de technologie om waterstof te mengen met diesel.
Ook voor de 2e hands diesel auto industrie.
'belegger''
0
quote:

Arjenvw schreef op 7 juli 2020 14:26:

"De dieselmotor heeft ineens goede kansen in de duurzame toekomst" Leuk artikel over inmengen van H2 bij Diesel :) www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Dynacert levert hier technologie voor ;)

@Scoupy: had je dit al gezien?
Scoupy-
0
Jazeker!
Benieuwd of dit ook daadwerkelijk op grote schaal opgepakt wordt.
We gaan het meemaken, of niet.. :)
'belegger''
0
Scoupy,

Ik zou eerst een onderscheid maken tussen biobrandstof en elektra. Daarbij denk ik dat jouw vraag het beste tot zijn recht komt als je het vergelijkt met biobrandstof.

Bij biobrandstof kun je denken aan of vergelijken met E5, E10, AdBlue, LPG, CNG (personenwagens), LNG (vrachtwagens) en ook waterstof. Bij elektra wordt onderscheid gemaakt tussen waterstofauto's (FCEV) en auto's zoals een Tesla (BEV). Hier komt twee keer waterstof naar voren, maar dat zijn volgens mij twee verschillende discussies. Bij productie zie je iets vergelijkbaars met groene en blauwe waterstof. Dwarsverbanden zijn er ook. Een 'groene' FCEL rijdt ook op blauw of grijs en groen kun ook je mengen met diesel.

De afgelopen decennia zijn wij van zwart/bruin naar grijs gegaan. De consensus is steeds meer blauw voor de grote massa en ondertussen werken aan groen dat uiteindelijk de toekomst heeft. Daarin is de verwachting dat de combinatie met blauw tot ver na 2030 doorloopt.

Met jouw vraag kom je al snel op websites over auto's en transport. Zomaar wat voorbeelden:
www.pitpointcleanfuels.com/nl/schone-...
www.groengas-centrum.nl/ombouw-van-uw...
lpg-installatie.blogspot.com/2014/05/...
www.aardgasrijder.be/forum/
www.aardgasrijder.be/wat-is-het-versc...
www.denhartogbv.com/brandstof/biobran...

Kun je hier iets mee?
nine_inch_nerd
0
Voor de korte termijn zou dit nog interessant zijn, omdat direct ingespeeld kan worden op de huidige situatie (diesel/benzine/gas), maar voor de langere termijn is dit een aflopende zaak. Overal waar CO2 en N bij vrijkomt wordt komende jaren aan banden gelegd. Kijk maar naar de tegenwerking van verbranding biomassa (wel speelt hier mee: aan de ene kant ' 'bomen kappen tov CO2 emissie')
RW1963
0
quote:

pim f schreef op 8 juli 2020 19:02:

je bent gek als je niet op deze rijdende trein springt, is mijn persoonlijke mening

Ik wil niet gek zijn, dus welke trein bedoel jij?

Ik zit al in de NelAsa trein ;-)
Eric61
0
Ballard power 70 % in een maand klaag je toch ook niet over. Vanmiddag weer kijken om te treden maar dat doe ik pas wanneer het aandeel meer dan 10% stijgt en dan nog vind ik het linke soep.
cdbe
0
Scoupy-
1
Mijn treinen komen op 8 verschillende bestemmingen aan :)
Ik zie door de bomen het bos steeds minder, in ieder geval komt er iedere dag +/- 10% bij.
Mij hoor je niet klagen.
Scoupy-
0
quote:

Eric61 schreef op 9 juli 2020 14:04:

Ballard power 70 % in een maand klaag je toch ook niet over. Vanmiddag weer kijken om te treden maar dat doe ik pas wanneer het aandeel meer dan 10% stijgt en dan nog vind ik het linke soep.
Kun je niet beter verder intreden als die plots 10% daalt door extreme winstnemingen?
Lijkt mij een mooier instap moment.
3 voor 50
0
PowerCell Participates in EU Project which will Develop and Operate a Refuse Truck with Fuel Cells in Gothenburg

fuelcellsworks.com/news/powercell-par...
voda
0
Launch of EU Hydrogen Strategy Paves Way for Green Steel

The European Commission has today launched its Hydrogen strategy for a climate-neutral Europe, which sets out a plan to establish an integrated hydrogen energy network in Europe by 2050. As a major potential user of clean hydrogen, the European steel industry has welcomed the launch of the strategy. European Steel Association EUROFER Director General Axel Eggert said “Clean energy at competitive prices is key to achieving the steel industry’s low-carbon goals. The transition to carbon-lean steelmaking will require 400 terawatt hours of CO2-free electricity per year. Of this, nearly 250 terawatt hours is needed for the production of 5.5 million tonnes of hydrogen, which would be used in new processes to make ‘green’ steel. With this, around 5% of the EU’s total CO2 emissions could be avoided. The benefits to society from the availability of hydrogen and green industrial products, such as green steel, are huge – so Europe needs to strive to make the energy transition as quickly and comprehensively as possible.”

Mr Eggert added “The hydrogen strategy is an important supporting part of the EU’s Green Deal agenda. It must, however, form part of a wider strategy, encompassing not only the wider energy policy of the Union, but also the support for industries that use this energy so that they stay globally competitive during and beyond the transition. It must also encompass technology neutrality for the production of clean hydrogen, as well as the utilisation of CO2 to produce carbon feedstock needed in sectors such as the chemicals industry”.

The phased approach of the hydrogen strategy sets out a roadmap for the roll-out of hydrogen infrastructure on a progressively larger scale. This will build a hydrogen economy that will bolster Europe’s climate leadership and help European industry lead the way to carbon-neutrality.

Steel produced using new hydrogen and clean-energy based methods will be 80-95% less CO2-intensive by 2050 than they are today, but will also cost significantly more to produce. However, the environmental benefits are large. Using hydrogen in steel plants will create notable regional synergies. Other industrial sectors, SMEs and municipalities could connect to the hydrogen network born out of the large-scale demand created in the steel industry, fostering new opportunities and jobs.

Source : Strategic Research Institute
'belegger''
0
Klimaatneutraal is bekend, maar wat men bedoelt met technologieneutraal is mij nog niet duidelijk. Verder niet echt iets nieuws. Ik lees vooral een bevestiging dat de weg naar groen nog lang is. En dat er in de tussentijd een grote markt zal zijn voor blauw.

Er wordt ook gesproken over carbon als grondstof. Laatst attendeerde iemand mij op pyrolyse, maar daar hoor ik verder nog weinig over. Dat kan als grondstof worden gebruikt in de staalindustrie maar ook in batterijen of fuel cells.
5.180 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... 255 256 257 258 259 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
884,07  0,00  0,00%  15 apr
 Germany40^ 17.893,90 -0,74%
 BEL 20 3.853,74 0,00%
 Europe50^ 4.942,69 -0,84%
 US30^ 37.698,66 0,00%
 Nasd100^ 17.693,66 0,00%
 US500^ 5.060,86 0,00%
 Japan225^ 38.697,76 0,00%
 Gold spot 2.388,96 +0,24%
 EUR/USD 1,0615 -0,10%
 WTI 85,06 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront