Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Paniek in hypotheekland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Reacties

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. info_124 26 juni 2020 13:37
    Ik heb dit lange getreuzel nooit begrepen, doch komt misschien, omdat ik uit de internationale grondstoffenhandel kom: de aanbieding gold, zolang de telefoonlijn open was, en dan was 60 seconden heel erg lang.
    Ooit eens ( rond 1980) een bedrijfskrediet aangevraagd, met huis als onderpand. De ABN man kon nog niet toezeggen, dat het dag was als hij de zon buiten zag schijnen, doch bij de RABO kon de betreffende beoordelaar 2 km van mijn huis verwijderd al een taxatie maken, want.. kende het huis van mijn buurman, zijnde gespiegeld aan de mijne, en hij gerelateerd aan de RABO. Kwartiertje en alles was rond. Overigens zijn ze inmiddels gedegradeerd tot aan ABN-bank: niet vooruit te branden.
    Voor mijn zoon eerst bij enkele banken gaan praten: wat kan hij max als hyp. krijgen ? Moeilijk, moeilijk, moeilijk.. stel je voor dat... de Marsmannetjes landen, een komeet met de aarde botst, de Russen samen met de Chinezen ons aanvallen.
    Mijn commentaar: als de VOC nu nog opgericht moest worden, ging het NIET door.
  2. forum rang 5 theo1 26 juni 2020 16:04
    Toen ik mijn hypo oversloot, zat ik me er ook steeds aan te ergeren dat het zo lang duurde voordat de bank weer eens reageerde. Ik werk zelf in de IT en wij doen realtime transactieverwerking, via SOAP. Is ook alweer niet cutting edge meer, tegenwoordig wil je REST. Dat duurt een paar milliseconden per transactie, dus ik zat me iedere keer weer te verbijten dat het steeds weer dagen duurde voor ik iets van de bank hoorde. Tot mijn adviseur er gek van werd dat ik steeds belde waarom de bank nog steeds niet had gereageerd en me uitlegde dat die banken nog steeds werken met transactietapes die in de nacht verwerkt worden. En in het weekend natuurlijk niet, want dan is er niemand om die tape in de mainframe te steken. Jaren '70 automatisering.
  3. @iPlof 28 juni 2020 19:45
    Blijft toch bijzonder al die mensen die enorm veel uitgeven aan hypotheken en bijkomende kosten zoals 'advies'. Gewoon eigen geld meenemen, met korte rente afsluiten via een internetbroker, daarna alle meevallertjes aflossen. Spoedig is je maandelijkse energierekening nog hoger dan je hypotheek en je jaarsalaris meer dan je hypotheek.
  4. [verwijderd] 28 juni 2020 23:38
    quote:

    @iPlof schreef op 28 juni 2020 19:45:

    Blijft toch bijzonder al die mensen die enorm veel uitgeven aan hypotheken en bijkomende kosten zoals 'advies'. Gewoon eigen geld meenemen, met korte rente afsluiten via een internetbroker....

    Moeten wachten ja. Ik zou advies maar overslaan inderdaad.
  5. geobeo 29 juni 2020 12:38
    quote:

    Gijp schreef op 28 juni 2020 23:40:

    Aankoopmakelaar? Kan toch niet Jos. Dit verhaal. Welke prijsklasse? 250k en modaal salaris? 400k en 2x dubbel modaal?
    Probeer anders hele zinnen te schrijven. Gaat makkelijker op een toetsenbord dan op een telefoon.

    Wel Nederlands gehad op school verder?

  6. chogogo 29 juni 2020 16:15
    quote:

    geobeo schreef op 29 juni 2020 12:38:

    [...]

    Probeer anders hele zinnen te schrijven. Gaat makkelijker op een toetsenbord dan op een telefoon.

    Wel Nederlands gehad op school verder?

    Ik snap Gijp, JIJ dus niet. Als JIJ het niet kunt volgen dan ga even bij JEZELF na of je Nederlands hebt gehad. En hoe maak jij uit dat het via een mobile is ?
  7. [verwijderd] 29 juni 2020 18:29
    quote:

    geobeo schreef op 29 juni 2020 12:38:

    [...]

    Probeer anders hele zinnen te schrijven. Gaat makkelijker op een toetsenbord dan op een telefoon.

    Wel Nederlands gehad op school verder?

    Het ging wat snel voor je? Zowel taal- als rekenonderwijs genoten.

    Jos zijn verhaal pleit ervoor om de duur van ontbindende voorwaarden op te rekken. Mijn vraag is, wat doet die makelaar helemaal voor zijn geld? En heb daarbij 2 casus (originele Latijnse spelling maakt geen onderscheid tussen enkel- en meervoud) gegeven, 1 met een onmogelijke financiering en 1 met een financiering die je binnen een uur kunt beoordelen als hypotheeknemer.

    In casus 2 zou ik het zeer kwalijk vinden als een makelaar het niet lukt het dossier rond te hebben in een normaal tijdsbestek van maximaal 6 weken. Twee maanden als gangbaar gaan vinden voor een financiering is absurd. Zit die bank maar achter de broek aan.

    Over jouw taalgebruik. Je eerste zin is maar 1 zin met een bijzin. Je verwijt mij wat jezelf doet. Spiegel?
  8. kuddedier 1 juli 2020 13:19
    Ik vind het toch altijd maar vreemd dat er een taxateur a 300 EUR nodig is om een inschatting te maken van het potentieele risico voor een bank. Dit terwijl onze overheid dit vol automatisch kan doormiddel van een WOZ waarde bepaling..

    Die bank heeft echt geen exacte waarde nodig om een risico berekening te maken, plus of min 10 procent is close enough. Trouwens een exacte waarde bepalen voor een huis is een illusie
  9. Mousje 1 juli 2020 14:24
    Ik mis in Jos' verhaal, de zgn. "execution only" hypotheek variant, waarbij je gelijk met de hypotheeknemer de zaken administratief regelt. Scheelt je ook nog de kosten die een hypotheekadviseur regelt, plus je bent sneller klaar.

    Wat mij wel eens hielp, was bij meneer de hypotheekadviseur aangeven dat je via internet een offert aanvraag bij MoneYou had ingediend. Bleek als olie op het vuur: opstellen en uitbrengen van de offerte verliep een stuk sneller dan vooraf voorgespiegeld.

    I.m.o. preekt Jos voor z'n eigen parochie en speelt hij de bankmedewerker de Zwarte Piet toe: een goede adviseur zorgt er gelijk voor dat alle documenten compleet en aanwezig zijn, hoef je je als klant ook niet sappel te maken om verouderde werkgeversverklaring.
  10. Mousje 1 juli 2020 14:32
    quote:

    kuddedier schreef op 1 juli 2020 13:19:

    Ik vind het toch altijd maar vreemd dat er een taxateur a 300 EUR nodig is om een inschatting te maken van het potentieele risico voor een bank. Dit terwijl onze overheid dit vol automatisch kan doormiddel van een WOZ waarde bepaling..

    Die bank heeft echt geen exacte waarde nodig om een risico berekening te maken, plus of min 10 procent is close enough. Trouwens een exacte waarde bepalen voor een huis is een illusie
    Bij ING kon je dat 8 jaar gleden inderdaad doen met je WOZ-waarde. Maar daar zijn ze er ook vanaf gestapt en of onafhankelijke taxaties overgegaan.
  11. [verwijderd] 1 juli 2020 15:27
    quote:

    info_124 schreef op 26 juni 2020 13:37:

    Ik heb dit lange getreuzel nooit begrepen, doch komt misschien, omdat ik uit de internationale grondstoffenhandel kom: de aanbieding gold, zolang de telefoonlijn open was, en dan was 60 seconden heel erg lang.
    Ooit eens ( rond 1980) een bedrijfskrediet aangevraagd, met huis als onderpand. De ABN man kon nog niet toezeggen, dat het dag was als hij de zon buiten zag schijnen, doch bij de RABO kon de betreffende beoordelaar 2 km van mijn huis verwijderd al een taxatie maken, want.. kende het huis van mijn buurman, zijnde gespiegeld aan de mijne, en hij gerelateerd aan de RABO. Kwartiertje en alles was rond. Overigens zijn ze inmiddels gedegradeerd tot aan ABN-bank: niet vooruit te branden.
    Voor mijn zoon eerst bij enkele banken gaan praten: wat kan hij max als hyp. krijgen ? Moeilijk, moeilijk, moeilijk.. stel je voor dat... de Marsmannetjes landen, een komeet met de aarde botst, de Russen samen met de Chinezen ons aanvallen.
    Mijn commentaar: als de VOC nu nog opgericht moest worden, ging het NIET door.
    hahaha...... geweldig stuk. Je hebt helemaal gelijk.

    Eigenlijk is het triest.
    Overheid strooit met geld.
    Banken die het geld moeten circuleren, houden het tegen.

    Rol van banken is dubieus en Overheid moet maatregel nemen om banken te verplichten om mensen die het heel zwaar hebben te ontzien.
    Strengere maatregel door de banken genomen voor ZZp enz... is niet de gedachtegang van de overheid om mensen te helpen.

    Wie gaat dit aan de bel trekken ??????

  12. [verwijderd] 3 juli 2020 11:02
    Beste Jos,
    Je beschrijft exact de praktijk zoals die nu speelt. Van de 10 dossiers moet je er tegenwoordig 7 de ontbindende voorwaarden verlengen. Klanten hijgen in je nek en denken dat jij je werk niet goed uitvoert. Dossierstukken die nu nog geldig zijn, zijn door veroudering weer verlopen. Hierdoor moet je weer nieuwe gegevens klant opvragen. Zo blijf je bezig met het uitvoeren van nutteloos werk waardoor je aan je normale werk niet toekomt. Om maar te zwijgen over de lange wachttijden voordat je een medewerker aan de lijn krijgt als je iets telefonisch wilt bespreken. Of de fouten die nu meer gemaakt worden door werkdruk / snelheid etc.. Dat telefonische wachttijd loopt bij sommige banken / providers op tot een uur. Waardeloos.
  13. [verwijderd] 3 juli 2020 11:09
    quote:

    Mousje schreef op 1 juli 2020 14:24:

    Ik mis in Jos' verhaal, de zgn. "execution only" hypotheek variant, waarbij je gelijk met de hypotheeknemer de zaken administratief regelt. Scheelt je ook nog de kosten die een hypotheekadviseur regelt, plus je bent sneller klaar.

    Wat mij wel eens hielp, was bij meneer de hypotheekadviseur aangeven dat je via internet een offert aanvraag bij MoneYou had ingediend. Bleek als olie op het vuur: opstellen en uitbrengen van de offerte verliep een stuk sneller dan vooraf voorgespiegeld.

    I.m.o. preekt Jos voor z'n eigen parochie en speelt hij de bankmedewerker de Zwarte Piet toe: een goede adviseur zorgt er gelijk voor dat alle documenten compleet en aanwezig zijn, hoef je je als klant ook niet sappel te maken om verouderde werkgeversverklaring.
    dit is echt een tekst geschreven door iemand die geen flauw benul heeft vd dageijkse praktijk.
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links