ThomasC schreef op 27 april 2020 15:35:
[...]
Dank Gaston. Ik ben idd werkzaam in de branche. Ik heb de update van de AVA niet voor me, maar volgens mij is de tijdslijn daarin correct.
Originele plan was om in september al met beperkt volume te beginnen, maar dat is verlegd naar begin 2021. Er wordt nu nog niet op locatie in NL getest (ik vermoed al wel in Frankrijk) dat zal later dit jaar wel gebeuren. Ik vermoed dat er vanaf feb 2021 structureel volume verwerkt wordt. Daarvoor zal al wel getest worden op locatie, maar nu dus nog niet (crossdock ruimte is hard nodig op dit moment!)
Ik weet niet 100% hoe de supply chain van DHL er uit ziet maar volgens mij bouwen die nu een superhub bij Zaltbommel die 500k per dag kan sorteren (hub en spoke model). Dat is precies het tegen overgestelde van wat PostNL heeft staan, namelijk een web-structuur waarin elke sorteerlocatie gem. tussen de 30-50k volume per dag verwerkt. Beiden hebben hun voor- en nadelen uiteraard, niet op de laatste plaats de capex die nodig is voor een superhub. Al zal opgeteld de investering van 1 zo'n hub lager zijn dan alle kleinere hubs bij elkaar.
In het websysteem van PostNL is het dus niet relevant op welke plek in NL een klant zijn pakketten aanlevert, hij heeft een truck vol met pkt voor het hele land, deze kan hij in Goes afleveren en die gaan dan in de avondsortering over de band, alles voor Zeeland en omgeving blijft in Goes, verder zijn er inter-ritten tussen Goes en andere depots (er zijn niet ritten tussen alle DC's, een aantal plekken fungeerd als XL locatie's waar ge crossdocked wordt, dit ook om efficientie in transport te behouden). In de ochtendsortering heeft elk DC dus alle pakjes die in dat gebied uitgeleverd moeten worden, het hoeft alleen nog gesorteerd te worden op rit.
In geval van DHL zul je ook meerdere sorteringen hebben, maar dan wel maar op 1 locatie. Ik denk wel nog dat er lokale voorbereidingslocaties zijn, dus dat de sortering centraal op rit wordt gesorteerd in bijv een rolcontainer, die RC's gaan met groot transport naar een lokale kleine vestiging, daar ontvangt de bezorger een RC die hij in zijn bus laadt. Kan het mis hebben. Als dat klopt dan is het SPSC vergelijkbaar met hoe DHL al hun volume verwerkt. Ik denk dat er in eerste instantie geen vraag is naar een tweede hiervan bij PostNL. Wel wordt er al gekeken naar nog meer kleine DC's
Waar de uitdaging overigens nog ligt is dat in een ideaal plaatje je een klant hebt die direct zijn volume aan kleine pakjes bij SPSC aflevert, dat scheelt 1 sortering op een "normaal" DC. Het nadeel is dat je dan klanten moet bewegen om zelf al een splitsing te maken tussen groot en klein (en dus je trucks naar 2 plekken moet laten rijden) en daar dan dus wat tegenover moet kunnen zetten (prijs, of bijv. een latere cut-off tijd voor aanlevering).
Voor de grotere klanten zal dit wellicht geen probleem zijn, kan ze evt. ook bewegen om meer te sturen op het compact houden van de verpakking wat weer beter is voor de vulgraad van transport over de hele keten, waar uiteindelijk iedereen bij gebaat is (niet op de laatste plaats het milieu).