TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom - April 2020

492 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
Koos99
2
Momenteel is het k voor TomTom. De productie van auto's ligt stil, dus dan zijn er daar ook geen inkomsten. Echter de toekomst ziet er meer dan goed uit.
tatje
0
Ja Koos99.

Harold was erg open.
De koers is laag, nu kan ik positief zijn.
50 miljoen voor de aandelen inkoop, met 16 miljoen al 2,4 miljoen aandelen. Nog 34 miljoen euro te gaan, zeg a 10 euro, dan heb je er met 50 miljoen euro toch 6 miljoen en je had er per 1 jan aan treasure shares nog 800.000.
Totaal te gebruiken 6,8 miljoen aandelen.
Ze eten echt geen boterham minder :-)

Alleen werd er vaker naar HD orders gevraagd, daar werd zo als te verwachten behoorlijk omheen gedraaid.

Eerste tekenen dat fabrieken in mei weer open gaan.

Auto klaar centjes.
Maar Harold zei, als de uiteindelijke consument het bakkie niet koopt, is alles van korte duur.

Ze draaiden ook om de backlog heen.
Taco: groei wordt bepaald door 3 onderdelen.
- recognised revenu
- order intake
- Contract reassessments

order intake was veruit het grootste.

Dan weet je nog niet of de back log is gegroeid.

Fabrieken gaan open, hopelijk blijvend, maar kopen dasss nog veel belangrijker.

Heb een donker scenario gemaakt.

Omzet 2019 automotive 265,7 min 38% = 165
Omzet 2019 Enterprise 150,3 = 165
Omzet 2019 Consumer 274,8 min 56% = 120

Omzet 2020 450 marge 80% gross profit 360

Opex 4 maal 180 is 720 waarvan D en A 290

ebit min - 360
ebitda min - 70.

ebita - 70, aandelen inkoop - 16, tax paid - 10, capex - 10, werkkapitaal + 20, + inkomsten groei deferred zeg 50.

Groei deferred in Q1 2020 was 26,1
Groei deferred 2019 90,2

Dan gaat er 36 miljoen van de cash van 1 jan 2020 436 af.

Maar ja, hoe lang gaat het duren.

Sta je er dan slecht voor.

eind 2020 400 miljoen cash.
Nog aan tax te ontvangen of te verrekenen over 2019 en 2020 41 en 58 miljoen.

Wat kunnen en willen de oems na deze mokerslag :-)
boem!
0
Ongekend opbeurende CC na de teleurstellende cijfers.

HG was nog nooit zo uitgesproken postief over A&E.
De daling bij Automotive in 1q wordt veroorzaakt doordat de fabrieken een gedeelte van de tijd gesloten waren waardoor er lagere aantallen auto's met TT-inside gefactureerd werden.
Deze omzetstop zal in het 2q nog harder toeslaan.
Daarnaast is de gerapporteerde omzet extra geraakt door reassesments van bestaande contracten waardoor gerapporteerde omzet werd omgezet in uitgestelde omzet.
Het backlog groeit echter als kool de negatieve effecten van Corona worden met nieuwe deals ruimschots overtroffen.

Lionfart
0
HG was behoorlijk positief deze keer. Bij Enterprise liggen kansen en bij Automotive gaat steeds meer online (via MS) waardoor de kwaliteit omhoog gaar en de kosten dalen. Jammer dat dit een verloren jaar is. Ben al jaren teleurgesteld, maar door de groei en dat er zo meteen niks meer af te schrijven valt moet de koers na 2021 toch een keer omhoog knallen zou je zeggen.
VanillaSky
0
Koers doet weinig positiefs op de CC.
Dat HG probeert een hart onder de riem te steken is een mooi gebaar maar veranderd de cijfers helaas niet. Dit jaar is verloren en groeiprognoses gaan sowieso voor enkele jaren getemperd worden gezien de economische crisis waar we in belanden, waarbij zeker Car inc. aan het infuus komt enkele jaren.

Denk dat men toch gaat nadenken over strategische opties, tuurlijk in theorie kan je best een jaar of 2-3 interen op de cashpositie. Maar om het een succesverhaal te maken moet die A&E omzet naar 1 miljard+. Nu Consumer, naar het lijkt, een voortijdige dood gaat sterven in 2020 lijkt dat verder weg dan ooit.

Laten we voor het gemak in een zeer positief scenario uitgaan van een 20% groei ieder jaar voor de resterende BU's A&E vanaf 2021.

2020 - 400 mio (schatting nav vandaag)
2021 - 480 mio
2022 - 576 mio
2023 - 691 mio
2024 - 829 mio
2025 - 995 mio

Dan is er wellicht in 2023 een breakeven resultaat en begint een fatsoenlijke winst pas in 2025.

Conclusie is dat er zelfs in dit scenario nog legio instapkansen komen met de grillen van de beurs in de periode 2020-2023.
ketchup
1

HG spreekt positief, omdat hij zo snel mogelijk het inkoopprogramma wil doen herstarten
ze zijn bezig steeds meer aandelen uit de free-float te halen - dat is de strategie.

IEX is ook positief op TT, maar wel als 'overname-kandidaat', ben je lid kan je het artikel lezen ( verder weinig onderbouwing, al helemaal geen cijfers)

denk short term blijft TT onder druk, maar dat zegt ook niet alles een 6 voor de komma of een 7 maakt ook niet zo'n groot verschil, uiteindelijk is het voor weging denk ik einde jaar eerder een 8 euro aandeel, dan een 6

raap op weakness wat op en dagen dat er selling op het aandeel zit
ben vandaag met kleine plukjes begonnen tot nu toe 6.000 aandelen aan 7.20

hoop in de 6 fors toe te slaan.
Wereldbelegger
0
het blijft een gedachte
maar uit de markt halen of laten overnemen met een bonus van 20%/25% op de huidige koers is goedkoop dan wel goedkoper.

quote:

tatje schreef op 15 april 2020 15:21:

Harold was erg open.
De koers is laag, nu kan ik positief zijn.
50 miljoen voor de aandelen inkoop, met 16 miljoen al 2,4 miljoen aandelen. Nog 34 miljoen euro te gaan, zeg a 10 euro, dan heb je er met 50 miljoen euro toch 6 miljoen en je had er per 1 jan aan treasure shares nog 800.000.
Totaal te gebruiken 6,8 miljoen aandelen.
Ze eten echt geen boterham minder :-)

Koos99
3
quote:

ketchup schreef op 15 april 2020 15:53:

HG spreekt positief, omdat hij zo snel mogelijk het inkoopprogramma wil doen herstarten
ze zijn bezig steeds meer aandelen uit de free-float te halen - dat is de strategie.

IEX is ook positief op TT, maar wel als 'overname-kandidaat', ben je lid kan je het artikel lezen ( verder weinig onderbouwing, al helemaal geen cijfers)

denk short term blijft TT onder druk, maar dat zegt ook niet alles een 6 voor de komma of een 7 maakt ook niet zo'n groot verschil, uiteindelijk is het voor weging denk ik einde jaar eerder een 8 euro aandeel, dan een 6

raap op weakness wat op en dagen dat er selling op het aandeel zit
ben vandaag met kleine plukjes begonnen tot nu toe 6.000 aandelen aan 7.20

hoop in de 6 fors toe te slaan.

Eens dat HG positiever was dan normaal. Ook werd in info vrijgegeven die normaal tijdens de cc nooit gedeeld worden, zoals info over de order intake.
Ik betwijfel of de motivatie is om het inkoopprogramma zo snel mogelijk weer op te starten. Ik noem maar iets TT was niet verplicht om het inkoopprogramma überhaupt stil te leggen, waarom zou HG het dan naar een hoger niveau willen tillen om aandelen te kopen?
Ik denk dat ze zich echt wel rot zijn geschrokken toen die fabrieken stil kwamen te liggen. Zoals HG al zei, als de fabriek stil ligt, dan komt er voor Automotive niets binnen.
Wat ik denk dat meespeelt is dat veel personeelsopties in mei aflopen. HG en CV hebben dan wel niet verkocht, maar er is genoeg personeel waarvan de opties nu aflopen. Ik denk dat hij voornamelijk voor hen positief was.

Sowieso weet HG dat het belangrijk is om zijn personeel vast te houden en met die lage koers is dat moeilijker. Ik verwacht dat deze koers niet in hun masterplan past, vandaar dat ze er voor gekozen hebben meer info vrij te geven dan normaal.

En hoe je het ook went of keert die info was best wel positief. De draai naar online wat zich nu vertaalt in commerciële opdrachten.
ketchup
3

er is licht aan het einde van de tunnel voor TT, dat is duidelijk - daarom is het aandeel ook zo kwetsbaar

maar ik geloof niet in HG die info met de bühne deelt om de reguliere aandeelhouder een riem onder het hart te steken

de man zit daar enkel voor zichzelf en zijn werknemers en zijn mede kompanen
heb de overtuiging dat ze zo min mogelijk reguliere aandeelhouders wensen, de free-float bestaat al voor een gedeelte uit family & friends

ik raap het in ieder geval slowly op en hoop dat met een 6 voor de komma te kunnen doen, maar de window for opportunity is niet erg groot , hooguit 2 maand

daarbij zie ik steeds meer investment Banken schrijven dat we de low aan de beurzen hebben gehad en nu naar een periode van consolidatie gaan met nog hoge volatiliteit , maar dat het herstel voor 2e h van het jaar eraan komt

de vooruitzichten zijn aan het beteren, zowel op vlak van medicatie en vaccin als voor her-opstarten van de motor voor de economie en dat moet ook.

de ongelimiteerde steun waarbij de centrale Banken alles opkopen om bedrijven recht te houden en werknemers aan het werk, maakt dat schuld compleet ondergeschikt is, ze gaan gewoon door en houden de rentes laag , als het moet voor 10 jaar
Geld is de meest verdampende commodity en dat zijn ze allemaal bereid te doen, dus schuld is goed, want het zet je cash/valuta short en assets Long en dat is het doodzieke spel dat de overheden bereid zijn uit te spelen tot het oneindige

deze crisis is daarom ook niet te vergelijken met eender welke hiervoor , niet die van de jaren 80, niet die van de jaren 20-30 van de vorige eeuw en ook niet met de financiële crisis van 10 jaar geleden

dit is voor het eerst dat ze gewoon blanco cheques uitschrijven, dat dit ooit voor de komende generaties in een tranendal eindigt interesseert ze geen flikker

Jeff Bezos werelds rijkste burger ( na Poetin) schrijft sinds begin dit jaar 23 miljard $ bij op zijn aandelen pakket, zal niet anders zijn bij anderen

de beurzen is niet de economie, maar het is wel het slagveld en de rich are winning en de staat betaald.
boem!
0
HG is inderdaad opmerkelijk positief, hij geeft in concreto aan, dat zijn geschilderde vergezicht van A&E met een CAGR van 15% aan kracht heeft gewonnen door het grote aantal nieuwe deals die er gesloten zijn.

Daarnaast geeft hij aan, dat 2020 als een verloren jaar moet worden beschouwd doordat het coronavirus de productiecapaciteit bij CarInc heeft stilgelegd waardoor er niets uitgefactureerd kan worden tijdens deze productiestops.
De nadelige effecten daarvan zullen in het tweede kwartaal die van het eerste kwartaal verre overtreffen.

HG verwacht dat met ingang van het vierde kwartaal de facturatie een normaal verloop te zien zal geven op basis van de gesloten deals uit het backlog.

Enterprise groeit volgens verwachting van 160 mio in 2019 naar 170-190 mio in 2020.(+12,5%).
De grote toename van het backlog geeft aan, dat we voor Automotive in 2021 een facturatie mogen verwachten van 460/500 mio(381 mio in 2019 + 2x10%/2x15%) waardoor de omzet in 2021 voor A&E uitkomt op 660/700 mio.

Met een Opex outlook van 780 mio voor 2020 waarvan Consumer 50 mio voor zijn rekening neemt blijft er ter dekking van A&E onder aftrek van 160 mio D&A een Opex over van 570 mio.
Bij een marge van 90% zien we dat A&E het break-evenpunt al voorbij is in 2021 met 25-60 mio.

De deals zijn binnen en de verwachtingen op meer deals zijn hooggespannen, het mooie plaatje is nog altijd intact maar kan zwaar verstoord worden doordat CARInc volledig in gebreke blijft.

Koos99
0
Als HG aandeelhouders uit de free float wil zetten, dan heeft hij het meest baat bij een negatief verhaal, zeg maar zo'n verhaal wat hij nu al enkele jaren houdt. HG zet geen aandeelhouders uit de free float door een positief verhaal te houden.

En tuurlijk is HG niet positief voor de overige aandeelhouders, inderdaad, liever kwijt dan rijk, maar blijkbaar heeft hij nu een ander belang waardoor de koers niet verder moet zakken.
VanillaSky
0
quote:

Koos99 schreef op 15 april 2020 17:38:

Als HG aandeelhouders uit de free float wil zetten, dan heeft hij het meest baat bij een negatief verhaal, zeg maar zo'n verhaal wat hij nu al enkele jaren houdt. HG zet geen aandeelhouders uit de free float door een positief verhaal te houden.

En tuurlijk is HG niet positief voor de overige aandeelhouders, inderdaad, liever kwijt dan rijk, maar blijkbaar heeft hij nu een ander belang waardoor de koers niet verder moet zakken.
Of hij ziet ook in dat de lange weg naar winst nog langer word en ziet in dat ze strategische opties dienen te overwegen (Verkoop). Telematics is al weg, consumer is niet meer rendabel vanaf dit jaar vermoed ik. Resteert een A&E bedrijf met 400mio omzet, een enorme overhead en 5.000 man personeel.

Het moment van het laatste hoofdstuk kan wel eens eerder aanbreken door deze virus crisis - die ongetwijfeld gevolgd gaat worden door een enkele jaren durende economische crisis.
[verwijderd]
0
V00r 12 Euro lever ik mijn aandelen ...morgen al? Volgens mij gaf Goddijn een speldeprik in die richting
[verwijderd]
1
Hij zei verkapt: ik kan eigenlijk geen nee meer zeggen tegen een goede partij met goed bod
Ik zeg dan: Microsoft
tatje
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 15 april 2020 21:30:

Hij zei verkapt: ik kan eigenlijk geen nee meer zeggen tegen een goede partij met goed bod
Ik zeg dan: Microsoft
Kun je op de webcast aangeven, wanner hij dat op de webcast zei.

Totale duur van de webcast was 38 min en 9 sec.
Benjamin G.
2
uit Q&A van de webcast:

- deal met Verizon is breaktrough
- meer en meer interesse in API's en Entreprise vanuit de WestCoast
- Long term strategic accounts
- verschuiving automotive van embedded naar online
- vermijden van kosten waar mogelijk maar niet ten koste van de strategische koers
- succes van Entreprise over de afgelopen twee jaar: onderliggende technologie, moeilijk te switchen, modern stack - mapmaking platform. Geeft vertrouwen in combinatie met betrouwbare partnerschappen. Expanding in Amerika
- gaining marketshare in automotive (yes, yes, yes)
- online on the spot immediate mapmaking met Toyota. Gebaseerd op onder andere camera's
- volledig autonoom verder naar achter geschoven. HD maps ook in eerdere fasen een rol. Business will develop gradually
- Royalty volgt nadat auto uit de fabriek rolt
- modelling automotive is gebaseerd op basis van weken dat fabrieken gesloten zijn of lagere productie. Verwachting in Q2 aantallen weer omhoog
- Q2 negative cash flow, Q4 positive cach flow, Q3 question mark
- Strong order intake start of the year - adjust backlog / lower volumes --> groeit backlog door order intake? hoe ziet trend eruit? Order intake is groter dan reassement of current orders. Push door new contract of extension contracts? Beide!
- Runrate post covid and pre covid for automotive operational revenue: factories closing down, whole thing stopped. Direct impact on billings. Now talks Factories will start producing again. Expect manufacturing will start, will continu in may. Slowly ramp up. Whole supply chain affected. Gradually restart of production capacity. Once at full capacity--> hard to predict consumer demand. 2020 will not be good
- long term outlook --> we are fully in position to pick it up
- entreprise revenue in Q1 indicates for full year. YoY a bit of increase, similiar Q1-Q1. (4x40 miljoen, mischien een paar miljoen hoger. resulteert in 160-180 miljoen euro mijn inziens)
- waar en waarop worden contracten gewonnen in automotive? Significant deal flow on new technolgy. West Coast costumer pulling us ahead. And other type of customer traditional automotive. Gaan wel over naar online. Zien in dat embedded niet de gebruiksvriendelijkheid oplevert.
- Longer term very important. Cost of serve goes down. Meer eenheid en minder moeite op productontwikkeling, wel betere producten: meer volwassen, lagere ontwikkelkosten, meer schaalvoordelen, hogere gebruiksvriendelijkheid, etc
- Other OEM's will follow the same trajectory
- Competing against Google, more effectively? Absolutely, absolutely, absolutely! Competitive against mobile phone. Commercial proof point are there.
- Enterprise what is driving growth? API is revenue stream? how many MAP API calls? Doing very well in the enterpise business. Long way to go. Especially independent development route.
- Maps - impact on OEM roadmap toward autonomous driving? Impact on HD maps? Can't underestimate. Car Industry has to fight back. Lange termijn is onduidelijk. Wachten tot stof is neergedaald. Comes (crisis) at a bad moment, waren al meerdere transities in car industry.

[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 15 april 2020 22:00:

[...]

Kun je op de webcast aangeven, wanner hij dat op de webcast zei.

Totale duur van de webcast was 38 min en 9 sec.
Regel 2 bovenstaand citaat/opsomming
VanillaSky
0
Vraag me af wat het Mgt gaat doen met consumer. In mijn eerdere model had ik dat nog 2023 laten doorlopen gezien verkopen uitgesloten is, niemand gaat voor deze BU geld betalen en het toch nog wel bij zou dragen aan wat Cash om de andere twee BU's te financieren.
Mij lijkt dat het doek wellicht dit jaar al valt maar anders toch uiterlijk volgend jaar. Vooralsnog ga ik er van uit dat het grootste leed mbt COVID-19 na Q2 geleden is (wellicht te positief) maar dat de economie daarna wel enkele jaren in recessie komt (dat lijkt welhaast al zeker). Dit zal uiteraard dan een fors blijvend effect hebben op Consumer maar ook Automotive, hier stel ik mijn prognoses zéér fors naar beneden bij de komende paar jaar.

Highover kom ik op het volgende.

Q2 2020
Consumer 30 mio
Automotive 45 mio
Enterprise 42 mio
Totaal 117 mio
Gross result 94 mio (81%)

FY 2020
Consumer 135 mio
Automotive 215 mio
Enterprise 173 mio
Totaal 522 mio
Gross result 409 mio (78% marge)

FY 2021
Consumer 100 mio
Automotive 260 mio
Enterprise 190 mio
Totaal 550 mio
Gross result 439 mio (80% marge)

FY 2022
Consumer 0
Automotive 310 mio
Enterprise 215 mio
Totaal 525 mio
Gross result 445 mio (85% marge)

Harold is er ook realistisch over in de CC hoor ik, roadmap van Automotive toward autonomous driving. For them to fight back out of the position they are in is priority 1, 2 and 3. En dat is niet een paar maanden of kwartalen. Men gaat denk ik 1-2 jaar in overlevingsmodus.

[verwijderd]
0
Juist NU kan een bod vallen
Aasgieren slaan toe of wel Microsoft komt u maar....12.00 bent u eigenaar
492 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 16:15
Koers 7,240
Verschil -0,035 (-0,48%)
Hoog 7,240
Laag 7,080
Volume 111.447
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront