Spoorsector wapent zich tegen gevolgen oprukkend coronavirus
Gepubliceerd op 16-03-2020 om 14:00
Terwijl het hele land langzaam maar zeker plat komt te liggen vanwege de maatregelen tegen verdere verspreiding van het coronavirus, werkt de spoorsector met man en macht om de spooroperatie door te laten gaan. SpoorPro deed een rondgang langs diverse bedrijven in de railinfra om te vragen naar de impact op hun bedrijfsvoering.
Bij ProRail zijn er op dit moment 2900 mensen die vanuit huis direct toegang hebben tot het ICT-systeem van de spoorbeheerder. Lang niet iedereen heeft echter de mogelijkheid om thuis te werken. Voor medewerkers van het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) en de verkeersleidingsposten worden bijvoorbeeld bijzondere maatregelen getroffen. Zo is het OBI sinds vorige week opgesplitst over twee locaties; het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht en de uitwijklocatie bij het Railcenter in Amersfoort.
Besmetting voorkomen
“We hebben de medewerkers die op de OBI en verkeersleidingsposten gemeld dat als ze ziek zijn dat ze niet naar de vestiging mogen komen. Verder is het niet toegestaan voor mensen van buitenaf om de verkeersleidingsposten te betreden om besmetting zo veel mogelijk te voorkomen”, zegt woordvoerder Willem van Ewijk van ProRail.
“Vorige week donderdag werd tijdens een persconferentie opgeroepen om zo veel mogelijk thuis te werken. We hebben toen onze systemen voor de publieksvoorlichting zo ingericht dat het mogelijk werd om dit vanuit huis te doen. De publieksvoorlichting van ProRail beantwoordt onder meer vragen van omwonenden van stations of over de werkzaamheden die ProRail aan het spoor doet.”
Bedrijfsvoering aanpassen
Ook spoorbedrijf Strukton Rail heeft zijn bedrijfsvoering zoveel mogelijk aangepast naar de laatste maatregelen in verband met het oprukkende coronavirus, vertelt woordvoerder Irene van Dam. “Wij hebben de afgelopen jaren onze organisatie al zo ingericht dat het mogelijk is om thuis te werken. Ook de ICT-systemen zijn hiervoor uitgerust en vanuit huis bereikbaar.”
“Voor de medewerkers die buiten aan het werk zijn voor het onderhoud of projecten nemen we de hygiënemaatregelen in acht en volgen we de maatregelen van het RIVM. We vragen medewerkers om minimaal anderhalve meter afstand te houden en niet met zijn allen tegelijk naar de kantine of bouwkeet te gaan. Ook verstrekken we handgels.”
“We hebben nog geen besmettingen geconstateerd binnen Strukton Rail. Naar de toekomst toe kun je dat echter niet uitsluiten. We hebben daarom onze bedrijfskritische processen in kaart gebracht. Als een collega met een kritisch beroep uitvalt, hebben we nagedacht over hoe we dat op kunnen vangen”, aldus Van Dam. “Verder staan we dagelijks in contact met ProRail om de laatste stand van zaken met betrekking tot het coronavirus te bespreken. Verder zijn we in overleg met hebben de aannemers om ervoor te zorgen afgesproken dat als het ene bedrijf een opdracht niet kan invoeren, dat het andere bijspringt. Gelukkig is het nog niet zover en hebben we nog niet met extra personeelsuitval te maken.”
“Verder hebben we interne trainingen en bijeenkomsten gecanceld. Als bijeenkomsten bedrijfskritisch zijn dan organiseren we die zo veel mogelijk via Skype”, legt de woordvoerder uit.
Operatie door laten gaan
Ook BAM Infra Rail heeft diverse maatregelen getroffen om de operatie zo veel mogelijk door te kunnen laten gaan. “Wij voeren de RIVM-richtlijn uit en maken hem op sommige punten zelfs strenger. Het is bijvoorbeeld verboden om tussen de verschillende BAM-locaties te reizen, met uitzondering van business kritische zaken”, vertelt Harm Dikkers, directeur Onderhoud bij BAM Infra Rail. “We vragen medewerkers om zo veel mogelijk thuis te werken en voeren gesprekken zo veel mogelijk via Skype. Ons hoofdkantoor zit in Breda en daar waren vorige week de maatregelen al aangescherpt met betrekking tot het thuiswerken.”
“Voor de medewerkers buiten hebben we een aangescherpte instructie. Wij hebben de medewerkers die in de storingsdiensten werken, gescheiden van de mensen die in projecten werken. Normaal gesproken wisselen zij elkaar af. Door deze teams klein te houden en niet te mengen verkleinen we de kans op besmetting. Verder hanteren we het advies met betrekking tot social distancing. Mensen komen niet dichter dan twee meter bij elkaar in de buurt. We geven de werkinstructie oftewel online oftewel in een groepje van maximaal drie personen.”
“Ik en mijn collega-directeuren zijn dagelijks in contact met ProRail en bespreken allerlei scenario’s. We zitten nu nog in fase 1, maar er wordt wel gekeken of we de projectvolumes aankunnen. Mocht dat niet zo zijn, dan kan het zijn dat er misschien geprioriteerd gaat worden door ProRail.”
Bouwplaatsen blijven open
Ook Dura Vermeer geeft in een reactie aan “de regels van GGD en RIVM nauwgezet te volgen”. “Bouwplaatsen blijven open mits er gezond en veilig wordt gewerkt. Tot op heden hebben we geen bouwplaatsen hoeven sluiten. Omdat het virus zich onvoorspelbaar ontwikkelt volgen en handelen wij van dag tot dag. We doen een beroep op ieders verantwoordelijkheid en gezond verstand”, aldus woordvoerder Glenn Metselaar van Dura Vermeer.”
Op organisaties die onderwijs geven heeft het coronavirus een grotere impact. Railcenter en RailAlert hebben alle examens tot 5 april stopgezet. “We pakken onze verantwoordelijkheid om mensen niet het risico te laten lopen om besmet te raken”, zegt directeur Wiljo Florijn van Railcenter.
Railcenter kijkt of sommige theorielessen online kunnen worden gegeven, maar het merendeel bestaat uit praktijkopleidingen en die kunnen niet doorgaan. “Uitleg geven over een spoorwegwissel of over hoe je aan het spoor moet sleutelen is moeilijk in een theorieles te verwerken.”
De gevolgen van de maatregelen voor het coronavirus zijn groot, vertelt de directeur. “Normaal gesproken hebben we rond deze tijd dagelijks zo’n 100 tot 150 mensen over de vloer. Dat is nu tot een minimum gereduceerd.” Dit leidt volgens hem tot omzetverlies. “Al onze opleidingen en examens worden kosteloos geannuleerd. Drie weken geen opleidingen geven hakt er echt in.” Dat geldt ook voor de zestig medewerkers van het Railcenter en de tussen de 100 en 150 gastdocenten.