Volkswagen « Terug naar discussie overzicht

Volkswagen

3.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 ... 150 151 152 153 154 » | Laatste
voda
0
Audi Expanding EV Charging Infrastructure

On its journey to becoming a provider of entirely CO2-neutral premium mobility, Audi is making excellent progress at its own sites. By the middle of 2022, the premium brand will equip one in ten parking spaces with a possibility to charge electric cars, most of which will be accessible to the public. This independent concept is the largest charging infrastructure project carried out by a German employer. The investment provides Audi with a head start in terms of setup and operation expertise for the hardware and software of such charging concepts while also allowing the company to pilot a new business area of mobility.

Audi is setting up more than 4,500 charging points for battery-operated vehicles, thereby contributing to the energy transition in private transport. At the main plant in Ingolstadt alone, there will be 3,500 charging points available in the final development. There will be 1,000 charging points in Neckarsulm, just under 100 in Brussels and Gyor. Likewise, charging infrastructure will be built at the factory in San José Chiapa. The company already offers expansive charging capacities at the training centers at Munich Airport.

The entire project has a total budget of up to EUR 100 million.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Traton doet bod op Navistar

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Navistar International Corp
$ 24,07 -0,04 -0,17 % NYSE
Traton SE
22,935 -0,075 -0,33 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
166,25 -0,30 -0,18 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
166,90 -0,20 -0,12 % Euronext Brussel
Volkswagen AG -Pref-
163,92 -0,08 -0,05 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones) Vrachtwagenbouwer Traton van Volkswagen heeft een bod van 2,9 miljard dollar in contanten uitgebracht op Navistar.

Bij een succesvol bod worden de twee grootste vrachtwagenfabrikanten ter wereld samengevoegd.

Traton heeft al een belang van 16,76 procent in Navistar en is bereid 35 dollar per aandeel te betalen voor het resterende belang. Daarmee biedt het een premie van 45 procent ten opzichte van de slotkoers van 24,07 dollar van Navistar. Met dit bod wordt Navistar gewaardeerd op 3,5 miljard dollar.

Navistar liet in een reactie weten het bod zorgvuldig te zullen bestuderen.

Traton komt voort uit Volkswagen Truck and Bus. Afgelopen juni bracht Volkswagen 11,5 procent van Traton naar de beurs.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Slapende bestuurder wordt door VW veilig naar de berm geleid

Volkswagen heeft in zijn nieuwste modellen technologie aan boord die ervoor zorgt dat een onwel geworden of in slaap gevallen bestuurder veilig naar de berm wordt geleid. De technologie kan mogelijk talloze mensenlevens per jaar redden.

Erik Kouwenhoven 05-02-20, 05:00 Laatste update: 06:11

In slaap vallen achter het stuur zorgt jaarlijks voor talloze verkeersdoden. Volgens de ANWB wordt in Nederland een op de vijf ernstige verkeersongelukken veroorzaakt door vermoeidheid. Niet vreemd dus dat autofabrikanten hun modellen steeds vaker voorzien van technologie zoals camera's om te voorkomen dat bestuurders achter het stuur in slaap vallen.

Wanneer zware vermoeidheid of in slaap vallen wordt geconstateerd, geven de auto's waarschuwingssignalen, bijvoorbeeld via geluiden of een trilling in het stuur. Maar Volkswagen gaat nog een stap verder. Als de sensoren van de nieuwe VW Touareg geen stuur-, rem- of versnellingsactiviteit van de bestuurder detecteren, activeert het systeem verschillende vrij opvallende alarmeringssystemen.

De auto probeert de bestuurder in eerste instantie te wekken door te remmen en waarschuwt ondertussen andere bestuurders voor het potentiële gevaar door de alarmlichten te activeren. Vervolgens stuurt de auto binnen het wegvak van links naar rechts en als dat niet helpt, zal de auto uit zichzelf langs de weg stoppen. Het systeem maakt onderdeel uit van het Drivers Assistance Pack Plus in de Touareg. Het is niet bekend of en wanneer VW het systeem in de rest van zijn modellen gaat doorvoeren.

www.ad.nl/auto/slapende-bestuurder-wo...
voda
0
Volkswagen houdt deel Chinese fabrieken gesloten

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Volkswagen AG
169,65 0,00 0,00 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
169,85 0,00 0,00 % Euronext Brussel
Volkswagen AG -Pref-
166,42 0,00 0,00 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones) Volkswagen houdt de deuren van een aantal fabrieken in China langer gesloten vanwege de aanhoudende verspreiding van het coronavirus. Dit meldde de Duitse autofabrikant dit weekend.

Saic Volkswagen, een joint venture van Volkswagen en SAIC Motor, heeft de productie in zijn fabrieken uitgesteld tot 17 februari. Slechts één van zijn fabrieken in Shanghai zal eerder, op 10 februari, de productie hervatten.

FAW-Volkswagen, een joint venture van FAW Group en Volkswagen, zal de productie hervatten op 10 februari, met uitzondering van één fabriek in Tianjin, waar de productie een week later zal worden opgestart.

"We werken er hard aan om de productieprocessen te normaliseren", zei Volkswagen in een toelichting. Onder meer reisverboden voor werknemers en problemen bij toeleveranciers maken het opstarten evenwel een lastige kwestie, aldus de fabrikant.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Senior 1936
0
Trump wil EU dwingen tot handelsakkoord
(ABM FN-Dow Jones) De Verenigde Staten en de Europese Unie zullen nog voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen tot een handelsakkoord komen. Dit is de overtuiging van de Amerikaanse president Donald Trump.

Volgens Trump hebben de Europese leiders "geen andere keuze" dan een deal te sluiten met in het achterhoofd de dreiging van importheffingen op Europese auto's.

De president zei verder "een geweldig gesprek" te hebben gevoerd met voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.

"Ik zei, als we niets doen, dan moet ik in actie komen, en dat betekent erg hoge importheffingen voor auto's en andere goederen die ons land binnenkomen", zei Trump tegen zakenzender CNBC.

Maar mensen hoeven zich geen zorgen te maken, zei Trump. "Zij [EU] gaan een deal sluiten, omdat ze wel moeten. Ze hebben geen keuze."

Ook zei Trump vertrouwen te hebben in Von der Leyen, terwijl met haar voorganger Jean Claude Juncker "onmogelijk samen te werken viel".

Door: ABM Financial News.
Senior 1936
0
vandaag hogere koersen voor o.a. BMW (+ 2,81%) en Volkswagen (+ 2,10%) en zou dat komen door de vermelding in bovenstaand bericht, dat Trump Europa wil dwingen tot een handelsakkoord ?
voda
0
Megaschikking VW en dieselrijders loopt vast op advocatenkosten

De onderhandelingen tussen de Volkswagen-groep en Duitse consumentenorganisaties over een schikking in de dieselcrisis zijn vrijdag stukgelopen. VW heeft klanten een schadeloosstelling aangeboden van €830 mln maar bij het doorspreken van de laatste details kwam een kink in de kabel: de advocatenkosten. De juristen brengen €50 mln in rekening.

Dat maakte VW vrijdag bekend. De autoreus zegt dat de directie heeft besloten de compensatie wél te betalen. ‘Het mislukken van de schikkingsonderhandelingen mag niet ten koste gaan van de klanten.’

De Duitse koepel van consumentenorganisaties VZBV geeft Volkswagen de schuld van de mislukte onderhandelingen. De gesprekken zijn volgens de VZVB afgebroken omdat Volkswagen geen ‘transparant, betrouwbaar en veilig systeem’ wilde leveren voor de complexe afhandeling van de claims, zei VZBV-directeur Klaus Müller vrijdag in Berlijn.

VW vindt dat de advocaten van de consumentenorganisaties hun afrekening met een vork schrijven. ‘Ondanks herhaalde verzoeken hebben de juridische adviseurs van de VZVB onvoldoende concreet bewijs geleverd van de diensten die zij moesten leveren. Tot het einde toe hebben ze geweigerd om de gevraagde honoraria door een onafhankelijke derde partij te laten controleren.’

In tegenstelling tot in de Verenigde Staten, waar VW buiten de rechter om miljarden dollars heeft betaald om ongeveer een half miljoen dieselklanten te compenseren, heeft het bedrijf nog geen enkele klant in Duitsland gecompenseerd voor de malversaties rond de uitstootwaarden van vervuilende stoffen. Het gaat in Duitsland om ruim 400.000 bezitters van VW-diesels die in het klachtenregister ingeschreven staan.

De compensatie komt in deze juridische testcase neer op gemiddeld €2000 per dieselwagen. Dit komt overeen met 15% van de aankoopprijs van de betreffende voertuigen. Als de eigenaar het geld te accepteert ziet hij daarmee af van zijn recht om VW opnieuw voor schade aan te klagen. Tot op heden is nog niet duidelijk hoeveel claims gegrond zijn.

In de procedure voor de regionale rechtbank van Braunschweig worden de eisers vertegenwoordigd door advocaten van de kantoren Rogert & Ulbrich en Dr. Stoll & Sauer, die elk duizenden individuele eisers vertegenwoordigen. Volkswagen wordt bijgestaan door het internationale kantoor Freshfields Bruckhaus Deringer.

Met collectieve claimprocedures heeft Duitsland nauwelijks ervaring. De obstakels voor gedupeerden om schadeloosstelling te eisen zijn groot. Zonder schikking kan het nog jaren duren voordat klanten geld zien van VW, dat eerder schuld heeft bekend, omdat elke individuele automobilist ook een persoonlijke schadeclaim moet indienen bij de rechtbank.

fd.nl/ondernemen/1334802/megaschikkin...

voda
0
Volkswagen stelt heropening in China opnieuw deels uit

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Volkswagen AG
171,30 0,00 0,00 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
174,25 0,00 0,00 % Euronext Brussel
Volkswagen AG -Pref-
170,46 0,00 0,00 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones)Volkswagen heeft de heropening van een deel van zijn Chinese fabrieken opnieuw uitgesteld vanwege de bezorgdheid over het coronavirus. Dit maakte de Duitse autofabrikant maandag bekend.

"Wanneer de productie in een fabriek wordt hervat, zal een veilige en gezonde omgeving moeten worden gewaarborgd door preventieve maatregelen, zoals regelmatige desinfectie van de werkruimtes, distributie van maskers aan werknemers en temperatuurcontrole bij de ingang van werkfaciliteiten", aldus Volkswagen.

De Duitse autofabrikant gaf aan dat Saic Volkswagen, een joint venture tussen Volkswagen en Saic Motor Corp, haar activiteiten op 24 februari zal hervatten.

Volkswagen meldde verder dat FAW-Volkswagen, een joint venture tussen Volkswagen en FAW Group, de productie al weer heeft hervat in sommige van zijn fabrieken, en voegde er aan toe dat het verwacht dat alle fabrieken de komende dagen weer operationeel zullen zijn.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Volkswagen stapt met mes op de keel nieuw autotijdperk in

Na de beschamende dieselcrisis gooit Volkswagen het stuur noodgedwongen om. Het hoopt met de ‘groene’ en betaalbare ID.3 de autowereld op te schudden zoals het dat ooit deed met de Kever en de Golf. Voor de Duitse autogigant én voor het land staat veel op het spel. Op bezoek bij Europa's grootste e-auto-fabriek.

Productielijn van de Volkswagen ID.3 in Zwickau Foto: Paul Langrock

In het afgelegen Oost-Duitse Zwickau krijgt de elektrorevolutie een extra zet. Hier staat de grootste fabriek voor e-auto’s in Europa, van Volkswagen. Het is een Duits antwoord op het Amerikaanse Tesla. Dat maakt nu nog meer haast met de bouw van een nieuwe fabriek bij Berlijn.

Geen probleem, Volkswagen is niet te verslaan als zijn productiemachine eenmaal loopt, pocht VW-manager Reinhard de Vries. ‘Niemand kan ons bijhouden. Ook Tesla niet.’

De Vries is een boomlange Duitser met een vierkante bril en familiewortels in het Duitse Oost-Friesland. Hij is in Zwickau neergestreken voor een bijzondere opdracht. Het stadje met de rijke autohistorie – het is de geboortegrond van Audi en ook de iconische Trabant werd hier gemaakt – moet symbool worden voor de ombouw van het traditionele autoconcern VW.

De komende vijf jaar investeert het bedrijf in totaal €60 mrd in elektromobiliteit en digitalisering. Daarvan gaat zeker €1,2 mrd naar de fabriek in Zwickau, op dertig kilometer van de grens met Tsjechië. Hier worden momenteel de eerste 50.000 exemplaren van Volkswagens eerste puur elektrische voertuig voor de massa geproduceerd, de ID.3. E-auto’s van de VW-dochters Seat en Audi zullen volgen.

Volgend jaar moeten er zo'n 330.000 e-auto’s uit de fabriek rollen. Dat is meer dan op welke andere locatie van de Volkswagen-groep ook. VW voorspelt in tien jaar tijd 26 miljoen e-auto’s te zullen maken.

Nog steeds uitstekende verkoopcijfers
Het is niet zo dat de verkoop van Volkswagens door de pijnlijke dieselcrisis is ingestort. Integendeel, het succes van VW is ongeëvenaard. Geen enkel ander bedrijf verkoopt meer auto’s: vorig jaar bijna elf miljoen, vrijwel allemaal met een verbrandingsmotor. Maar het gesjoemel met de uitstootwaarden heeft Volkswagens reputatie wel ernstig geschaad.

Ook de politiek is de fraude allerminst vergeten. VW-topman Herbert Diess betoont zichzelf dan ook steeds meer voorbeeldig bezorgd over de klimaatverandering.

‘De omschakeling naar elektrisch is geen vrije keuze’, benadrukt Thomas Knabel van industrievakbond IG Metall in Zwickau. ‘Dat is een hardnekkig misverstand. Aangescherpte EU-regelgeving dwingt fabrikanten tot de bouw van auto’s met veel minder CO2-uitstoot.’

'CO2-Neutraal'
Reinhard de Vries moet Volkswagens gebutste imago helpen herstellen. ‘De ID.3’, vertelt hij voordat we de enorme fabrieksvloer op gaan, ‘wordt volledig CO2-neutraal gebouwd’. Opgeladen met groene stroom kan hij ook in zijn hele levenscyclus emissievrij zijn, zegt de VW-manager. De fabrikant kan de accu hergebruiken voor laadstations. ‘Voor de overgebleven uitstoot koopt VW certificaten.’

Volledig CO2-vrij? Daar valt wel iets op af te dingen.

VW rekent voor het gemak vanaf het moment van de aankoop van accucellen voor de aandrijving. Met de fase ervoor, de winning van grondstoffen, is veel CO2-uitstoot gemoeid. Kortom: Volkswagen maakt het groene verhaal mooier dan het is. ‘Als VW claimt dat deze auto emissievrij is, dan is dat vals’, zegt auto-econoom Oliver Falck van denktank IfO.

'Aandeel met potentieel'
Volgens De Vries wordt de ID.3 een auto voor de massa. ‘In het rijtje Kever en Golf. Het worden e-auto’s voor miljoenen, niet voor miljonairs.’

Bijlage:
voda
0
Deel 2:

Is dat een sneer naar Tesla? De Amerikaanse concurrent produceert maar een fractie van VW, maar Tesla zit niet stil en is op de beurs inmiddels veel meer waard dan Volkswagen: $166 mrd versus $92 mrd. De Vries, licht geprikkeld: ‘Laten we het zo zeggen: het aandeel VW heeft veel potentieel.’

Ook Tesla wil massaal e-auto’s bouwen in Oost-Duitsland. Om precies te zijn in Grünheide, bij Berlijn. Als de Amerikanen hun beloftes waarmaken, kunnen ze de productie van Volkswagen in Zwickau overtreffen. De Vries moet het nog zien. ‘Volkswagen moet het hebben van volumes. Bij de SUV kregen we kritiek dat we te langzaam waren. Nu zijn we met de VW Tiguan de grootste’, zegt hij over de terreinwagens die ook in de grote steden immens populair zijn geworden.

Duitsland heeft de reputatie slechts langzaam te veranderen, maar voor De Vries bewijst 'Zwickau' dat Duitsland vaart kan maken. ‘Net als China.’

Robotisering
In de fabriek bewegen tientallen robots in een sierlijke dans om de buitenkant van de e-Volkswagens te voltooien. Het carrosseriewerk is voor 90% gerobotiseerd, maar dat was al zo voor de ombouwoperatie. De grenzen zijn reeds bereikt. Nieuw is wel dat wordt gebouwd op een speciaal platform voor e-auto’s dat ook aan andere fabrikanten wordt geleverd.

De nieuwe aandrijving is makkelijker te bouwen dan de oude. Dat zou samen met de robotisering impact moeten hebben op het aantal banen. Maar die aanname wordt hier in Zwickau – vooralsnog – gelogenstraft.

VW breidde het aantal robots uit van 1200 tot 1600, maar dat ging niet ten koste van het aantal werknemers: 8000. De productie in de fabriek wordt opgevoerd en ook is mensen ander werk geboden. ‘Veel werknemers kregen opleidingen om robots te bedienen, waardoor ze nu beter gekwalificeerd werk doen’, zegt afdelingmanager Markus Becker.

Er is geen angst voor banenverlies, bevestigt Thomas Knabel van industrievakbond IG Metall. Zomaar banen schrappen kan VW ook niet. De mensen die er nu werken, hebben tien jaar baangarantie.

'In de kern niet veranderd'
Tegenover Wall Street noemen de VW-bestuurders hun concern graag een nieuwe-technologieonderneming. Maar op de werkvloer wordt dat helemaal niet zo gevoeld, zegt Holger Hollmann, manager op de afdeling montage.

‘Autobouwen is in de kern niet veranderd. Voor ons is de auto net als vroeger een emotioneel en tastbaar product. Op mijn afdeling doen robots nog niet eens een derde van het werk. We kunnen niet zonder mensenhanden. Voor kwetsbare materialen van kunststof zijn robots gewoon niet handig.’

Een van de grootste uitdagingen is om de nieuwe software op tijd te installeren. In veel componenten zijn sensoren ingebouwd. ‘Software is voor het onderhoud erg belangrijk geworden’, zegt Hollmann. En het is de toegang naar de goudmijn: data.

VW mikt op een continue uitwisseling van data tussen autofabrikant en autobezitter. Wie dat niet wil heeft pech. ‘Het privé houden van autorijden wordt praktisch onmogelijk. Als je dat wilt, moet je een oldtimer gaan rijden.’

Meerderheid VW's blijft mét verbrandingsmotor
VW slaat met de massaproductie van e-auto's een nieuwe weg in, maar het concern kan en wil het verleden niet achter zich laten. Het blijft net als BMW en Daimler ook (schonere) verbrandingsmotoren ontwikkelen. In 2030 zal 40% van de productie elektrisch aangedreven zijn, maar meer dan de helft dus nog steeds niet.
VW-manager Reinhard de Vries windt er geen doekjes om: ‘Als VW-groep zullen we nog vele jaren auto’s met verbrandingsmotoren bouwen en verkopen. Zo financieren wij de sprong in de toekomst.’

Bondskanselier Angela Merkel gaf afgelopen najaar in Zwickau het startschot voor de massaproductie van de elektrische ID.3. De Duitse overheid helpt een handje mee om van het model een succes te maken. Vorig jaar is besloten de subsidie voor e-auto’s met een aanschafprijs van onder de €40.000 te verhogen tot €6000. Dat betekent dat een ID.3 al voor €25.000 te koop is.
Bij VW vinden ze die verkapte staatshulp niet onredelijk. Autofabrikanten worden door aangescherpte Europese regelgeving gedwongen tot grote investeringen om hun uitstoot drastisch terug te dringen.

Lees ook
Oost-Duitsland lijkt opeens een hotspot voor grote innovatieve bedrijven. Tegelijk valt de bevolking massaal voor de AfD, en de streek was al bekend met extremistisch geweld voor de aanslag op twee waterpijpcafés in Hanau van woensdagnacht. ‘Nog steeds zijn hier nazi's.’

fd.nl/weekend/1335245/volkswagen-stap...

Zie link vooor meerdere infographs
[verwijderd]
0
Interessant how de transitie naar ZEVs gaat verlopen voor de oude automerken.
Wie nu achter lijkt te liggen, lijkt te "slapen", wacht wellicht gewoon af tot de juiste technologie tegen de juiste kosten beschikbaar komt.
Nu een dozijn Li-Ion fabrieken openen om over een jaar of 10 helemaal "om" te kunnen? Leuk, maar over 2 jaar is Li-Ion wellicht helemaal passé. Kun je 3x zo ver rijden op een cel die minder kost om te maken maar heel andere kapitaalinvesteringen vergt. Andere grondstoffen.
Als de concurrentie de energiedichtheid 2x of 3x zo hoog heeft liggen en jij krijgt geen toegang tot die tech de eerste jaren, heb je nog geluk als je een nieuwe Opel of zelfs Holden wordt. Je hebt dan veel hogere kosten en je wagen gaat tegenvallen qua sleutelspecificties waar kopers naar kijken.
Actieradius (tot het laadnetwerk volwassen is over een jaar of 10), duurzaamheid accu in jaren, prestaties, mamandelijkse lasten (bv taxatie naar leeggewicht) en natuurlijk prijs voor wat je koopt.

Nu lijken Toyota en Nissan wat verdwaald in de transitie. Over een jaar of 5 blijkt misschien dat ze het slimmer aanpakten dan de rest.
voda
0
Volkswagen hervat productie met Chinese partners

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Volkswagen AG
159,05 -9,10 -5,41 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
159,20 -8,75 -5,21 % Euronext Brussel
Volkswagen AG -Pref-
157,60 -8,42 -5,07 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones) Vrijwel alle Chinezen fabrieken van Volkswagen zijn weer operationeel. Dit maakte de Duitse autofabrikant maandag bekend.

Na het Chinese nieuwjaar bleven in China veel fabrieken gesloten vanwege de uitbraak van het coronavirus.

Volkswagen meldde dat de productie bij FAW-Volkswagen, een joint venture van Volkswagen en het Chinese FAW Group, volledig is herstart.

Bij SAIC Volkswagen, een joint venture tussen Volkswagen en Saic Motor, moeten nog twee fabrieken open om weer volledig operationeel te zijn.

"Wij werken hard om de dagelijkse gang zaken te hervatten", aldus Volkswagen.

Wel benadrukte de autofabrikant dat het nog steeds met de nodige uitdagingen wordt geconfronteerd, zoals een trage aanvoer van onderdelen en beperkingen die werknemers ondervinden bij het reizen.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Volkswagen ID.3 mogelijk jaar vertraagd door softwareproblemen

Volkswagens elektrische ID.3 verschijnt mogelijk niet deze zomer op de markt, maar pas een jaar later. De vertraging wordt veroorzaakt door grote softwareproblemen.

Autoredactie/Fangio.be 27-02-20, 05:00 Laatste update: 05:57

Het Duitse Manager Magazin, doorgaans goed geïnformeerd over het reilen en zeilen binnen de nationale auto-industrie, luidt de noodklok over de Volkswagen ID.3. Hoewel Volkswagen zelf nog geen problemen gemeld heeft rond zijn elektrische massaproduct, zouden er bij de tests met de pre-productiemodellen ‘enorme softwareproblemen’ zijn ontdekt, waarvoor tot nog toe geen oplossing gevonden werd.

Volgens een interne bron komt zelfs het topmanagement regelmatig op de werkvloer om de voortgang op de voet te volgen. Ook zouden er al ontslagen zijn gevallen. Meer dan 10.000 experts zouden bezig zijn te proberen alle problemen zo snel mogelijk op te lossen. De softwareproblemen zouden voortvloeien uit een ‘te haastig ontworpen basisarchitectuur’, waardoor de verschillende systemen niet correct met elkaar communiceren of simpelweg uitvallen.

300 problemen per dag
De problemen begonnen in december, maar zijn nu - ruim twee maanden later - nog steeds niet opgelost. Volgens de experts zijn er honderden testrijders die dagelijks nieuwe softwareproblemen in de ID.3 melden. Sommige werknemers melden zelfs 300 problemen op een dag. Volkswagen-ceo Herbert Diess beweert desondanks dat van vertragingen geen sprake is. Volgens Manager Magazine zouden de leveringen in het slechtste geval echter tot een jaar vertraging kunnen oplopen.

De Volkswagen ID.3 komt in Nederland aanvankelijk op de markt als speciale 1st Edition, met een accucapaciteit van 58 kWh en een bereik van zo’n 420 kilometer. Alle voor Nederland bestemde exemplaren zijn inmiddels vergeven. De vanafprijs van deze versie bedraagt 38.000 euro. Later volgen versies met een groter en kleiner accupakket.

www.ad.nl/auto/volkswagen-id-3-mogeli...

Bijlage:
voda
0
Volkswagen rekent op omzetgroei

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Volkswagen AG
150,35 -0,70 -0,46 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
150,00 -1,25 -0,83 % Euronext Brussel
Volkswagen AG -Pref-
148,20 -0,62 -0,42 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones) Volkswagen denkt in 2020 4 procent meer omzet te kunnen boeken bij gelijkblijvende volumes. Dit meldde de Duitse autofabrikant vrijdagmiddag.

Afgelopen jaar boekte Volkswagen een omzet van 253 miljard euro en een operationele winst voor bijzondere posten van 19,3 miljard euro. Dat was een jaar eerder 17,1 miljard euro.

Aandeelhouders van Volkswagen kunnen over 2019 een dividend tegemoet zien van 6,50 euro per aandeel. Dat is flink meer dan de 4,80 euro een jaar eerder.

Volkswagen houdt nauwlettend in de gaten waartoe het coronavirus zal leiden, hetgeen ook impact kan hebben op de outlook voor 2020, aldus de Duitse autofabrikant.

Vrijdag meldde Volkswagen ook een schikking te hebben getroffen met de Duitse VZBV over de zogeheten sjoemeldiesels van het concern. Daarmee is 830 miljoen euro gemoeid. Daarmee voorkomt de autofabrikant een class-action rechtszaak.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Afname dieselkosten stuwt winst Volkswagen

Gepubliceerd op 28 februari 2020 17:12 | Views: 941

WOLFSBURG (AFN) - Volkswagen heeft vorig jaar een hogere winst geboekt dan een jaar eerder. Het Duitse autoconcern profiteerde van een stijging van de autoverkopen, waarbij bovendien vaker modellen werden verkocht die winstgevender zijn. Daarnaast drukten kosten wegens het slepende schandaal rond sjoemeldiesels minder zwaar op de resultaten.

De aangepaste operationele winst, waarbij eenmalige posten niet zijn meegerekend, steeg tot 19,3 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 17,1 miljard euro. De nettowinst nam met 13 procent toe tot 13,3 miljard euro.

In januari maakte Volkswagen al bekend zijn wereldwijde verkopen met 1,3 procent te hebben verhoogd tot 11 miljoen voertuigen. Dat leverde een ruim 7 procent hogere omzet op van 252,6 miljard euro.

Volkswagen verwacht dit jaar ongeveer even veel auto's te verkopen als vorig jaar. Tegelijkertijd verwacht het bedrijf, die relatief veel last heeft van verstoringen in China door het nieuwe coronavirus, dat 2020 een moeilijk jaar voor wordt voor automakers door de afzwakkende economische groei. Daar komen strengere emissie-eisen voor auto's en hevigere concurrentie bovenop.
voda
0
VW betaalt bedrogen dieselrijders in Duitsland na megaschikking

De Volkswagen-groep en Duitse consumentenorganisaties hebben vrijdag alsnog een megaschikking gesloten in de dieselcrisis. Het betreft een tegemoetkoming voor Duitse dieseleigenaren.

Twee weken geleden ontstond er een patstelling in de schikkingsgesprekken omdat de automobielonderneming uit Wolfsburg een probleem had met €50 mln aan advocatenkosten van de tegenpartij. Dat probleem is uit de weg geholpen door een interventie en bemiddeling van de voorzitter van het Hoger Gerechtshof van Braunschweig.

VW trekt €830 mln uit om rijders van dieselvoertuigen een schadevergoeding te betalen. Hiltrud Werner, bestuurslid van VW voor juridische zaken, sprak van ‘een eerlijke en controleerbare schikking’.

De Duitse koepel van consumentenorganisaties VZBV had een collectieve procedure voor massaschade aangespannen tegen VW. Het was de eerste collectieve vordering van deze omvang in Duitsland. De mogelijkheid tot een groepsvordering - een zogeheten Musterfeststellungsklage - is 1 november 2018 ingevoerd. Door de procedure werd de verjaring van veel claims opgeschort.

De consumentenbond zei gepleit te hebben voor hogere compensatie. ‘Maar in de moeilijke onderhandelingen is het resultaat het maximaal haalbare’, zei Klaus Müller, voorzitter van de VZBV. ‘Het aanbod is niet genereus, maar het ligt binnen de grenzen van de schadevergoedingen die tot nu toe voor Duitse rechtbanken in individuele schikkingen zijn bereikt.’

Het gaat in Duitsland om 260.000 bezitters van diesels van Volkswagen en Audi, aldus het persbericht van de VW-groep. Zij kunnen een eenmalige tegemoetkoming verwachten van gemiddeld €2000 per dieselwagen. De vergoeding is afhankelijk van het model en de leeftijd van hun auto.

De consumentenorganisatie en VW hadden afgesproken dat gemiddeld ongeveer 15% van de oorspronkelijke aankoopprijs zou worden uitbetaald. De bedragen lopen uiteen van een €1350 voor een Volkswagen Polo uit 2008 tot €6257 voor een Audi A6 uit 2016.

Gedupeerden kunnen de schikking aanvaarden of afwijzen en een eigen rechtszaak aanspannen. Vanuit VW werd onderstreept dat er een transparante afhandeling van de schikking plaatsvindt en dat er onafhankelijk toezicht komt op de uitvoering. Beide zijn gegarandeerd.

Volkswagen draagt de volledige kosten van de schikking. Daarbovenop belooft Volkswagen indien nodig en op verzoek juridisch advies te geven. Daarnaast zal een onafhankelijk ombudsbureau worden opgericht om eventuele geschillen te behandelen.

Een mogelijk slepende juridische procedure wordt de klagers bespaard. Volkswagen zegt al volop gewerkt te hebben aan de ontwikkeling van een platform voor een eenvoudige verwerking van de schikking. Vanaf eind maart zullen klanten die recht hebben op verrekening daarom ‘gemakkelijk en snel’ de eenmalige betaling ontvangen. Als de eigenaar de tegemoetkoming accepteert ziet hij daarmee af van zijn recht om VW opnieuw voor schade aan te klagen.

VW zette twee weken geleden nog de hakken in het zand omdat de advocaten van de consumentenorganisaties naar de smaak van de juristen van de onderneming onvoldoende onderbouwing konden geven voor hun afrekeningen van de geleverde diensten.
Het is voor het eerst dat VW in Europa buiten de rechter om een groot bedrag betaalt om belazerde dieselklanten te compenseren. In de Verenigde Staten, waar klagers al veel langer meer juridische wapens hebben, had VW wel al voor miljarden dollars schadeloosstellingen betaald. De bewuste malversaties van VW met uitstootwaarden van vervuilende stoffen in dieselwagen kwamen in 2015 in de VS aan het licht.

fd.nl/ondernemen/1336510/vw-betaalt-b...
voda
0
Autoverkoop Volkswagen hard gedaald

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Volkswagen AG
119,70 4,95 4,31 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
120,60 0,65 0,54 % Euronext Brussel
Volkswagen AG -Pref-
116,04 3,78 3,37 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones)Volkswagen Groep heeft in februari de autoverkoop hard onderuit zien gaan, vooral door tegenvallende verkopen in China. Dit maakte de Duitse autobouwer vrijdag bekend.

De verkoop in februari daalde met 25 procent tot 546.300 voertuigen. In China daalde de autoverkoop met maar liefst met 74 procent tot 60.900 voertuigen.

De verkoop in West-Europa was relatief stabiel met een daling van 3,5 procent voor de maand februari, terwijl de verkoop in Noord-Amerika juist een stijging van 8,4 liet zien tot 70.700 voertuigen.

De afleveringen tussen januari en februari daalden met 14 procent tot 1,38 miljoen voertuigen.

De Volkswagen Groep omvat een aantal merken, waaronder Audi, Skoda, Porsche en het gelijknamige merk Volkswagen.

Van die merken daalde de verkoop van Volkswagen-auto's in februari het hardst, met 32 procent tot 270.100 stuks.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Volkswagen voor de rechter gedaagd in Amsterdam wegens sjoemeldiesels

De Nederlandse Diesel Emissions Justice Foundation, die duizenden Europese consumenten vertegenwoordigt, heeft autofabrikant Volkswagen voor de rechtbank van Amsterdam gedaagd in verband met het dieselschandaal.

Erik Kouwenhoven 17-03-20, 05:00 Laatste update: 05:38

Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresen­teerd voor haar handelen

Femke Hendriks, Diesel Emissions Justice Foundation
De stichting Diesel Emissions Justice Foundation, die duizenden consumenten in Europa heeft verzameld, daagt niet alleen Volkswagen voor de rechtbank, maar ook Audi AG, Seat SA, Skoda Auto AS, Dr. Ing. H.c. F. Porsche AG, Robert Bosch GmbH, Pon’s Automobielhandel BV en de Nederlandse dealers.

Femke Hendriks, directeur van de stichting Diesel Emissions Justice Foundation: ,,Volkswagen heeft ons aanbod afgewezen om rond de tafel te gaan zitten. We gaan er nu dus vol tegenaan. Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresenteerd voor haar handelen.”

Lees ook
Nieuwe claim VW-rijders voor sjoemeldiesel

Aansprakelijk
De dagvaarding volgt na een brief van 23 januari 2020, waarin de stichting genoemde partijen aansprakelijk heeft gesteld voor alle schade die haar achterban, Nederlandse en Europese (ex) autobezitters van ‘sjoemeldiesels’ heeft geleden, lijdt of zal lijden. Het gaat om voertuigen die zijn geproduceerd door Volkswagen, Audi, Seat, Škoda en Porsche in de periode vanaf 2009 tot en met op zijn minst 2016.

Deze voertuigen zijn volgens de stichting uitgerust met ‘gemanipuleerde software om wettelijke emissienormen op systematische en opzettelijke wijze te omzeilen, en daarmee de verkoopcijfers omhoog te stuwen’. Op de weg stootten deze auto’s tien tot veertig keer meer NOx (stikstof) uit dan in testsituaties. In de VS, Australië, Canada en Zuid-Korea heeft Volkswagen hiervoor al miljarden aan schadevergoedingen en boetes moeten betalen.

www.ad.nl/auto/volkswagen-voor-de-rec...
voda
0
Volkswagen sluit voorlopig meeste Europese fabrieken

Gepubliceerd op 17 maart 2020 10:03 | Views: 585

Volkswagen 09:54
104,00 -3,55 (-3,30%)

VOLKSWAGEN AG VZO O.N. 16 mrt
97,60 -15,70 (-13,86%)

WOLFSBURG (AFN/DPA/RTR) - De Duitse autofabrikant Volkswagen legt de productie in Europa grotendeels stil in verband met de uitbraak van het nieuwe coronavirus. De gezondheid van het personeel is volgens de ondernemingsraad in het geding, nu enkele Duitse werknemers van het concern besmet blijken te zijn.

In veel fabrieken van Volkswagen, dat ook eigenaar is van merken als Audi, Skoda, Seat en Porsche, rollen vrijdag de laatste auto's van de lopende band. Dochterbedrijf Seat kondigde eerder al aan dat het zijn fabrieken in Spanje tijdelijk stillegt.

Renault meldt dat het eveneens zijn fabrieken in Spanje stillegt. De Franse autobouwer had eerder al de productie in eigen land stilgelegd. Ook branchegenoot PSA, dat merken voert als Peugeot, Citroën en Opel, heeft zijn Europese fabrieken voor zeker twee weken gesloten.
3.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 ... 150 151 152 153 154 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 20:18
Koers 121,950
Verschil +1,500 (+1,25%)
Hoog 122,800
Laag 120,850
Volume 1.040
Volume gemiddeld 3.378
Volume gisteren 1.029

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront