Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Erik VG
0
Lijkt op de koersontwikkeling van een paar jaar geleden. Ook zeer sterke cijfers en qua dividendrendement 15% op dat moment maar sindsdien ging het bergafwaarts. Het is meer de toekomstverwachting die de koers bepaalt. De koersstijging van de afgelopen maanden werd gedreven door de toekomst. Nu ziet de toekomst - mede door Corona - er onzeker uit qua dividend over bijvoorbeeld H2 van dit jaar. In dat kader moet je een tanker aandeel meer als een dividendaandeel beschouwen. Het is dermate moeilijk te voorspellen op dagkoersen van rates dat niemand een premie wil betalen op de NAV van die aandelen.
[verwijderd]
0
Seriously, zwakke cijfers???!!!
Maar dan toch het koersdoel van €17 bewaren.

quote:

Vavli schreef op 30 januari 2020 10:02:

ABM FN) Euronav heeft zwakke cijfers gepubliceerd, vergeleken met de verwachtingen van analisten. Dit stelde analist Loïc De Smet van Kepler Cheuvreux donderdagochtend in een reactie op de jaarcijfers van de olierederij.

De EBITDA voor het vierde kwartaal kwam uit op 252,9 miljoen dollar tegenover een verwachting van 279 miljoen. De nettowinst bedroeg 151 miljoen tegenover een bedrag van 166 miljoen volgens de consensus. Kepler had zelfs op een winst van 170 miljoen dollar gerekend. De sportprijzen waren afgelopen kwartaal lager dan Kepler had voorzien.

Voor 2020 verwacht de analist steun van de nieuwe milieuregels en de export uit Amerika. Beide zaken moeten de vrachttarieven ondersteunen om Euronav op die manier een rendement op de vrije cashflow van 40 procent op te leveren.

De netto-actiefwaarde van de vloot staat volgens Kepler Cheuvreux op 19 euro per aandeel. Het koersdoel van 17,00 euro met koopadvies werd gehandhaafd.

Door: ABM Financial News.
pers@abmfn.be
PAPA JOE
1
Volgens mij zal koers van 03/02 weer gaan stijgen - EURN kan weer gaan inkopen - ze hebben er alle belang bij dat koers laag gehouden wordt
maci
0
quote:

effegenoeg schreef op 30 januari 2020 10:19:

[...]

Wat is het percentage aan inhouding op het dividend?
Indien Belgisch is het 30%
Nochtans geen positie.
Div. bel. is 30%
Leefloon
0
quote:

Ed Leviud schreef op 30 januari 2020 10:28:

Seriously, zwakke cijfers???!!!
Maar dan toch het koersdoel van €17 bewaren.
Een reactie op nieuws geven is niet hetzelfde als een volwaardig nieuw analistenrapport na (het analyseren van) nieuws.
JdeFL
0
quote:

Vavli schreef op 30 januari 2020 10:02:

ABM FN) Euronav heeft zwakke cijfers gepubliceerd, vergeleken met de verwachtingen van analisten. Dit stelde analist Loïc De Smet van Kepler Cheuvreux donderdagochtend in een reactie op de jaarcijfers van de olierederij.
...
• De (voorlopige) cijfers over het vierde kwartaal van Euronav liggen in lijn der verwachtingen. De bedrijfswinst (EBIT) klokte af op 161 miljoen dollar, terwijl KBCS mikte op 149,1 miljoen dollar. De nettowinst van 160,8 miljoen dollar ligt een zucht boven de verwachtingen (159 miljoen dollar). (Bolero).

Blijkbaar leest iedereen erin wat hij wil. Misschien louter door Kepler net onder de 9 vanochtend, en niet zozeer door corona.
Komt er nog een 3de duw naar beneden vandaag? Wil nog wat bijkopen...
Tordan
0
"ANTWERPEN, België, 30 januari 2020 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” of de “Vennootschap”) maakte vandaag de niet-geauditeerde financiële resultaten bekend voor het vierde kwartaal van 2019, eindigend op 31 december 2019.

Hugo De Stoop, CEO van Euronav: “De reeds sterke tankermarkt trok verder aan in het vierde kwartaal en we zagen de grote tankermarkt evolueren naar haar hoogste niveau sinds 2008. Specifieke katalysatoren bleven de vrachttarieven op korte termijn beïnvloeden, wat resulteerde in een nieuw evenwicht van vraag en aanbod in een dynamische markt. Onze aankoopstrategie inzake brandstof heeft voor operationele zekerheid gezorgd in de cruciale transitiefase naar IMO 2020. Met nog steeds een beperkte instroom van nieuwe schepen, namelijk een orderboek met het laagste aantal bestellingen in 25 jaar en een schaarste aan kapitaal dat ter beschikking wordt gesteld voor vlootexpansie, houdt de verwachting van een langere cyclische marktopleving stand. De nieuwe richtlijnen inzake aandeelhoudersrendement bieden een duidelijke houvast voor toekomstige uitkeringen aan aandeelhouders”. "

Deze passage moet toch eigenlijk vertrouwen geven in structureel hogere tanker-rates?
Tordan
0
Euronav: 'Tarievenvrees na sterke prestatie'
Euronav (-2,5%) wordt vandaag niet beloond voor de publicatie van zijn (voorlopige) cijfers over het vierde kwartaal van 2019. In afwachting van een conference call later vandaag zijn beleggers niet meteen teleurgesteld over de winst, maar vrezen ze blijkbaar dat de vrachttarieven door de lagere economische groei (en het coronavirus) eerder dalend dan stijgend zullen zijn. KBC Securities behoudt het koersdoel én advies.

(Sterke) cijfers

Voor KBC Securities rapporteerde de scheepvaartgroep sterke cijfers. De operationele resultaten liggen immers in lijn der verwachtingen en de nettowinst van 160,8 miljoen dollar ligt een pak boven de verhoopte 132 miljoen dollar. Bovendien zal er een slotdividend van 0,29 dollar per aandeel betaald worden, bovenop het reeds uitgekeerde dividend van 0,06 dollar per aandeel. Hou er verder ook rekening mee dat Euronav in 2019 al een pak aandelen heeft ingekocht voor in totaal 0,14 dollar per aandeel.

Maar de rest van de analisten die het aandeel volgen waren een pak optimistischer in hun schattingen, waardoor zij nu heel wat minder opgetogen klinken. De winstgroei is daarom sterk, maar voor investeerders blijkbaar niet helemaal onverwacht.

De bedrijfskasstroom (EBITDA) kwam uit op 245 miljoen dollar, terwijl KBC Securities mikte op 237,9 miljoen dollar en de consensus voor 267 miljoen dollar ging.
De bedrijfswinst (EBIT) was 161 miljoen dollar. KBC Securities verwachtte 149,1 miljoen dollar, maar de algemene consensus was 181 miljoen dollar. Dat wil zeggen dat er toch wat analisten op veel meer gehoopt hadden, gebaseerd op een kwartaal waarin de tankertarieven omwille van geopolitieke evoluties door het dak gingen.
De winst van de joint-venture bedroeg 3,9 miljoen dollar, terwijl op 4,16 miljoen dollar werd gemikt.
De nettowinst van 160,8 miljoen dollar lag maar net boven de verwachtingen van 159 miljoen dollar, maar dan wel weer boven de door KBC Securities verhoopte 132 miljoen dollar.

Tarieven

De gemiddelde VLCC-tankertarieven op de spotmarkt bedroegen 61.700 dollar per dag. Voor vaste contracten bedroeg de huurprijs gemiddeld 35.700 dollar per dag. KBC Securities mikte voor beide gemiddeld op een prijs van 64.540 dollar per dag. De tarieven voor de Suezmax-klasse klokten gemiddeld af op 41.800 dollar per dag voor de spotmarkt, en 29.300 dollar per dag voor time charters. Hier rekende KBC Securities op een gemiddeld tarief van 34.944 dollar per dag.

De tarieven blijven dezer dagen hoog. Tot nu toe heeft de VLCC-vloot in het eerste kwartaal van 2020 zo’n 89.200 dollar per dag verdiend. Vlot 60% van de beschikbare dagen zijn vastgelegd. In januari 2019 bedroegen de VLCC-spotprijzen op de markt gemiddeld 79.665 dollar per dag, dus Euronav verdiende extra geld. De Suezmax-vloot heeft gemiddeld zo'n 57.500 dollar per dag verdiend, waarbij 51% van de beschikbare dagen vastgelegd werd. Gemiddeld genomen bedraagt het gemiddelde Suezmax-tarief in janauri 2020 zo’n 64.007 dollar per dag. Ook hier komt Euronav dus goed uit de verf.

De mening van KBC Securities

De resultaten liggen ongeveer in lijn met de marktverwachtingen, waarbij de nettowinst hoger uitkomt dan wat KBCS Securities had verwacht. De afgelopen weken heeft de koers van Euronav, net als die van zijn sectorgenoten, een stevige duik genomen omwille van de gevreesde impact van het coronavirus op de groei van de wereldeconomie. Maar met de huidige prijzen, en het feit dat 60% van de beschikbare VLCC-dagen vastgelegd werden aan 89.200 dollar per dag, lijkt het jaarbegin alvast erg solide te zijn. Dat wordt bevestigd door de huidige marktprijzen, die nog steeds beduidend hoger liggen dan de gemiddelde prijzen die we in de afgelopen jaren hebben gezien.

KBC Securities herhaalt daarom het “Kopen”-advies, net zoals het koersdoel van 13,5 euro.

Lees meer op: beursig.com/forum/viewtopic.php?f=4&a... voor meer informatie
Tordan
0
quote:

Erik VG schreef op 30 januari 2020 16:16:

Rates nu bij weer onder kostprijs....??
Echt een bijltjesdag vandaag. Nog nieuws uit de CC van 14.00 uur??
Erik VG
0
Het effect van het Coronavirus wordt uiteindelijk heel bepalend. Voor Q1 is 60% van de vloot gefixed dus dat is prima...de 40% die op spot vaart zal dat echt gaan merken. Zou me niks verbazen als de rates de komende maand zeker zeer tot extreem laag zullen blijven. Als na die maand duidelijk is dat het virus uiteindelijk mee zou vallen kunnen we weer wat omhoog kijken. Tot die tijd gaan de koersen zuidwaarts vanwege de onzekerheid omtrent rates. Vergeet niet dat een jaar geleden bij dit rate niveau de koers van EURN tussen de 6 en 7 euro lag, daar zitten we nu nog significant boven. Na aftrek van USD 1 aan dividend van de koers zitten we daar ook nog boven, dus ik denk dat daarom de koersdruk nog even kan aanhouden.
Tordan
0
quote:

Erik VG schreef op 30 januari 2020 17:54:

Het effect van het Coronavirus wordt uiteindelijk heel bepalend. Voor Q1 is 60% van de vloot gefixed dus dat is prima...de 40% die op spot vaart zal dat echt gaan merken. Zou me niks verbazen als de rates de komende maand zeker zeer tot extreem laag zullen blijven. Als na die maand duidelijk is dat het virus uiteindelijk mee zou vallen kunnen we weer wat omhoog kijken. Tot die tijd gaan de koersen zuidwaarts vanwege de onzekerheid omtrent rates. Vergeet niet dat een jaar geleden bij dit rate niveau de koers van EURN tussen de 6 en 7 euro lag, daar zitten we nu nog significant boven. Na aftrek van USD 1 aan dividend van de koers zitten we daar ook nog boven, dus ik denk dat daarom de koersdruk nog even kan aanhouden.
Klopt, heb een vrij kleine positie, maar verdubbel niet eerder dan laag in de 7.
christo
0
gewoon een ontgoochelende reactie op uitstekende cijfers en outlook op de MT
momenteel slechte rates ? ik zie toch nog fixtures binnenkomen à 45-55000 $/day voor vlcc
met een stijgingspopentieel van 90% volgens analistenconcensus en in ieder geval voor 2020 een hoog dividend zal dit op een bepaald moment sterk stijgen , ik schat naar 11,5 à 12
zeker nu ook de demolition market aantrekt
Vavli
0
JdeFL
2
quote:

Erik VG schreef op 30 januari 2020 17:54:

..Vergeet niet dat een jaar geleden bij dit rate niveau de koers van EURN tussen de 6 en 7 euro lag, ...
Een goede opmerking, maar toen kwamen ze wel van jaren zowat alleen verlieslatende rates.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 11:22
Koers 15,100
Verschil -0,160 (-1,05%)
Hoog 15,280
Laag 15,090
Volume 11.095
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront