TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
tatje
0
Aanmerkelijk belang vanaf 5% vd aandelen, zit in Box 2.

Box 3 heeft de VRH of te wel de vermogens rendementsheffing.

Harold zit in Box 2 denk ik !!
win some...
0
quote:

tatje schreef op 14 december 2019 18:26:

Aanmerkelijk belang vanaf 5% vd aandelen, zit in Box 2.

Box 3 heeft de VRH of te wel de vermogens rendementsheffing.

Harold zit in Box 2 denk ik !!
Je hebt gelijk. Had ik even niet bij stil gestaan. Heb Box 2 ook nog nooit hoeven gebruiken bij mijn eigen aangifte :)
boem!
0
quote:

win some... schreef op 14 december 2019 17:57:

[...]

Akkoord. Uiteindelijk heeft ook een grootaandeelhouder belang bij een zo hoog mogelijke koers. Maar in de tussentijd is het voor de grootaandeelhouder niet zo'n probleem dat de aandelenkoers niet al teveel stijgt. Misschien zelfs wel prettig in verband met de vermogensrendementsheffing. De grootaandeelhouder, tevens CEO, kan zelf bepalen op welk moment hij gaat sturen op een hogere koers. Als particulier belegger blijf ik daarover in het duister tasten.

Ik vond en vind de aandelenreductie ivm de verkoop van Telematics ook een goede zaak. Profiteren van de onderwaardering die in het aandeel zit t.o.v. de potentie. Hierna leek het mij een goed moment te gaan sturen op een hogere koers. Maar gezien de verschuiving van CAPEX naar OPEX, het in 2 jaar tijd volledig afschrijven van Tele-Atlas en het stijgen van de investeringen met 17% is blijkbaar nog niet het moment gekomen om de koers los te laten. Wanneer dan? Na een nieuwe aandeleninkoop in 2020? Of misschien toch pas in 2021? of 2022?

Al zou ik de cijfers van TomTom volledig hebben ontleed, de markten waarin ze opereren volledig doorgronden, helemaal op de hoogte zijn van de technologische ontwikkelingen die spelen, het beursklimaat goed kunnen lezen en Technische Analyse perfect kunnen toepassen, dan nog blijf ik voor het inschatten van de beurskoers afhankelijk van de koers die de CEO/grootaandeelhouder wil varen.

Ik wil als lange termijn belegger best aan boord blijven en de koers van de CEO volgen. Ik accepteer daarbij periodes van stilstand en daling van de aandelenkoers, maar uiteindelijk wil ik over meerdere jaren gezien met de aandelenkoers wel in een stijgende trend komen. Zeker gezien de langlopende bullmarkt waarin we nu verkeren. Alleen mooie doelen voor 2030 in kaart brengen volstaat niet. Het risico dat door een economische crisis of technologische disruptie het doel niet bereikt wordt is daarvoor te groot. Plus nog altijd het gevaar dat ik in het zicht van de haven dmv een buyout overboord wordt gekieperd.

AB AB AB

Beter kan je het "probleem" voor de belegger bij de koersvorming in TT niet beschrijven.

Alles wijst erop dat TT een mooie toekomst tegemoet gaat maar er kan geen zekerheid verschaft worden omdat het risico van disruptie altijd aanwezig is evenals het uitbreken van een economische crisis.

Het gevaar om in het zicht van de haven uit het aandeel te worden gezet dmv een buyout acht ik minder groot omdat daar een vooropgezet doel achter moet schuilen en daar wijst het gelijkelijk delen van de winst bij verkoop van TTT ad 807 mio en de afgegeven double digit FCF met een target omzet van 1,5 a 2 miljard in het geheel niet op.

De markt ziet de potentie van TT wel degelijk en dan met name de potentie van A&E omdat Consumer in de beschouwingen over de toekomst van TT tijdens de CMD in het geheel niet meer werd benoemd.

Maar een groei in FCF voor A&E van 20 mio in 2019 , 15 cent per aandeel wat neerkomt op nog geen 5%, naar een double digit cijfer met FCF's van euro's is uiteraard geen gegeven.

Indien je Consumer met zijn 35 cent FCF in 2019 waardeert op 2,45 euro (7x FCF) geeft de markt nu een waardering aan A&E van 9,50 - 2,45 - 3,40 (kas)= 3,65 euro.

Een kw van 24 keer FCF voor A&E geeft enig vertrouwen weer in het toekomstplaatje van TT maar de markt is nog niet overtuigd en heeft behoefte aan aanvullend bewijs.
Voor dat aanvullend bewijs hoeft de belegger niet te wachten tot 2030.
De jaarrekening over 2019 geeft info over de gerealiseerde omzet en FCF mbt 2019, de outlook 2020 zal een bevestiging dan wel een ontkenning inhouden van het langere termijndoel met double-digit FCF met 1,5 a 2 miljard.
De aangekondige aandeleninkoop zal de FCF meer of minder hard raken maar een correctie op de FCF is bijna niet uit te sluiten.
Daarnaast zullen de kwartaalrapportages inzicht verschaffen of TT te voorzichtig dan wel te opportunistisch is geweest bij het vaststellen van zijn langere termijndoelen.

2020 en 2021 zullen cruciaal blijken te zijn voor de realisatie van de lange termijndoelstellingen afgegeven door TT tijdens haar CMD.
Vanuit dat oogpunt voorzie ik een turbulente koersperiode in aantocht juist vanwege de "laffe" outlook die TT heeft afgegeven voor de periode tot aan 2022.

Beleggers zullen een keuze moeten maken door zich te conformeren aan de FCF in het geschetste toekomstbeeld bij zelfstandige voortzetting of zullen dit falikant afwijzen; de tijd van pappen en nathouden door A&E te waarderen op 24X de FCF geeft mi aan dat men nu enorm veel vertrouwen heeft in de markten en business-partners van TT maar dat men grote twijfels heeft over de realisatie door TT.



outofthebox
0
quote:

visje schreef op 13 december 2019 21:56:

Ik zag een weekje geleden TOMTOM rechts onder bij bing maps staan, is nu weg, nergens te zien...alleen nu nog HERE....iemand any idea?
Zoals ik jaren geleden al eens zei, ik zie het nog wel eens gebeuren, dat Tomtom en Here uiteindelijk samen met een map komen. Niet gestoeld op enige kennis In die richting, maar uitsluitend logica.
Het wordt uiteindelijk toch een basisvoorziening, waarvoor het voor de veiligheid het beste is dat iedereen dezelfde map gebruikt.

Fijne dag
Brouwer285
1
@boem wat betreft het gelijkelijk delen van de winst bij verkoop van TTT:
Nu kan men 10 procent van de freefloat opkopen voor hetzelfde bedrag waar men voorheen maar 5% van de freefloat van kon opkopen.
Daarnaast houd men tijdens de CMD de toehoorders de ‘koek’ voor dat A&E in 2023 een omzet maakt van 500 miljoen. Terwijl men anno 2019 ‘operationeel’ al aan dit bedrag zit. Niet ‘reported’.
Men geeft dus aan dat men de komende jaren gewoon doorgaat met deze manier van boekhouden en de gerapporteerde omzet gewoon plat houdt.
Men gaat dus echt niet de koers ondersteunen door middel van aandelen inkoop. Eerder het tegenovergestelde.
boem!
0
TT heeft met 750 mio het aantal uitstaande aandelen teruggebracht van 232 naar 132 mio.

Deze gedwongen verkoop tegen 7,50 per aandeel was openbaar en boodt iedereen de mogelijkheid om tegen die prijs extra aandelen te verwerven of te verkopen.

Ik zet grote vraagtekens bij jouw veronderstelling dat het nu mogelijk zou zijn om aandelen op te kopen tegen 50% van die 7,50 ofwel 3,75 euro.
Ik denk gezien de huidige koers van 9,50 dat je bedoelt 50% op te kopen voor hetzelfde bedrag waardoor er een aandeleninkoopkoers ontstaat van 15 euro.

Ik hoop van ganser harte dat het TT lukt om naast de succesvolle reverse split nu via een aandeleninkoopprogramma nog eens 25 mio aandelen op te kopen tegen 375 mio( 25x15= 50% van 750).

En dit alles om aanspraak te kunnen blijven maken op de tijdens de CMD voorgehouden "koek" mbt de omzet A&E.

De reported omzet van A&E in 2023 is volgens de CMD overigens 655 mio ipv 500 mio welke in 2021 wordt voorzien.

In 2019 zal de operationele omzet inderdaad niet veel afwijken van 500 mio( 320 mio Automotive en 170 mio Enterprise).

De voorgehouden "koek" geeft de volgende omzet indicaties:
2019 410 mio
2020 440 mio
2021 495 mio
2022 570 mio
2023 655 mio.

De gerapporteerde omzet zal daarom allerminst vlak verlopen volgens de afgegeven targets tijdens de CMD.

Het afromen van gemaakte omzet door ruime toepassing van deferred kent ook zijn grenzen omdat die uitgestelde omzet weliswaar verlaat toch gerapporteerd zal worden.
In de opbouwfase van de voorziening deferred revenue resulteert deze manier van boekhouden in grote verschillen tussen productie en rapportage welke al geleid hebben tot opmerkingen dat je voor een zuiverder beeld van de ontwikkeling bij TT beter kan kijken naar operationele omzet dan naar de gerapporteerde.

TT kan op geen enkele manier de vrijval van deferred tegenhouden dus jouw zorg deel ik niet.

Wat ik wel voorzie is dat de CAGR van 10% t/m 2021 en de 15% voor de periode erna zal worden overtroffen doordat de inschattingen te vooorzichtig zijn gemaakt.
Nait Soesen
0
quote:

visje schreef op 13 december 2019 21:56:

Ik zag een weekje geleden TOMTOM rechts onder bij bing maps staan, is nu weg, nergens te zien...alleen nu nog HERE....iemand any idea?
Ik zag het ook n.a.v. jou bericht en nu idd wer Here!
Of er stond nog iets in de kleine lettertjes van de overeenkomst, die Microsoft heeft met Here, of Tomtom had een update, die nog niet goed genoeg was en is teruggedraaid!
Zeg het maar, kan allemaal!
visje
0
@nait soesen, ja vreemd he. is natuurlijk wel iets aan vooraf gegaan iets wat we niet weten....hoeft niet per definitie slecht te zijn. maar denk dat het met het HERE contract te maken heeft. TOM2 nog niet welcome
visje
0
Wat ook bijzonder is dat er niemand anders over schrijft. ben niet zo fanatiek op het forum, lees altijd alles maar niemand die er iets over zegt. google maps is nummer 1 maar bing maps wordt door heel velen gebruikt omdat edge/explorer de default browser is.

[verwijderd]
0
quote:

visje schreef op 15 december 2019 20:28:

Wat ook bijzonder is dat er niemand anders over schrijft. ben niet zo fanatiek op het forum, lees altijd alles maar niemand die er iets over zegt. google maps is nummer 1 maar bing maps wordt door heel velen gebruikt omdat edge/explorer de default browser is.

Daar moet je volgens mij verder niks achter zoeken. Denk dat het contract met Here aan het uitfaseren is. Contract werd in december 2016 bekend gemaakt, dus het zal een drie-jarig contract zijn.

Opvallend is hoe de relatie tussen Microsoft en Here omschreven werd: “multi-year strategic commercial agreement." en verder "Daimler confirmed that Microsoft (along with Amazon) was in talks to take a minority shareholding in Here." Die innige relatie is in ieder geval voorbij.

techcrunch.com/2016/12/15/here-and-mi...
Wereldbelegger
0
Vrijdag 13 december beetje turbo handel.
Daarmee de 21ste dag op rij dat kleine plukjes turbo's op het bord staan.

Het is niet veel maar er zijn blijkbaar particulieren die gezien de Stoploss en aankoopbedrag geloven in een koers van boven de 9,43 – tot zelfs(!) boven de 10,26

Voor de dagelijkse turbohandel in TT:
een opvallende aankoop van 5000 stuks a 4,26.
Een stevig aantal en een stevig bedrag van € 21.300 voor een fonds wat door bijna iedereen als doodverklaard wordt en terwijl de koers van het aandeel belabberd gaat, dan word ik nieuwsgierig. Waarom maakt iemand die keuze?

Voor de dagelijkse turbohandel in TT:
Sinds augustus niet meer gezien; een handvol factors op TomTom

Turbo Long BNP 7 3,07 3,04 3,09 0,05 3,020 -2,89% 393 15:40 13-dec
Booster Long BNP 5,38 2,24 4,19 4,24 0,05 4,260 +2,65% 5.000 9:48 13-dec
Booster Long BNP 8,5 8,36 1,15 1,17 0,02 1,190 +14,98% 1.500 9:06 13-dec
Booster Long BNP 7,99 5,77 1,65 1,67 0,02 1,750 +13,27% 1.000 9:26 13-dec
Factor Long Commerzbank 5 0,215 0,22 0,01 0,220 -1,35% 1.000 13:38 13-dec
Black Money
2
quote:

visje schreef op 15 december 2019 20:28:

Wat ook bijzonder is dat er niemand anders over schrijft. ben niet zo fanatiek op het forum, lees altijd alles maar niemand die er iets over zegt. google maps is nummer 1 maar bing maps wordt door heel velen gebruikt omdat edge/explorer de default browser is.

Ik zie dat de niet gedetailleerde kaarten, vanaf 1 km hoogte, allemaal van Here zijn. Zoom je in dan komt er nog een provider bij voor de detailkaarten Zoals OpenStreetmap, NavInfo, Zenrin.
Als je dan op satelliet view kijkt dan is het weer alleen Here.

Ingewikkelde contracten-situatie denk ik
tatje
0
Heel technisch.

Dus ik snap niet alles.

Schaalgrootte, fresh, heel snel, zijn wel woorden die heeeel belangrijk zijn.

www.youtube.com/watch?v=Lu7m87dk11E

En voor de rest is het wachten op big points.

De koers is de koers, maar wat zit er achter !!!!
pwijsneus
0
quote:

boem! schreef op 12 december 2019 12:54:

[...]

Om de verhoudingen tov Microsoft en Apple nog eens te verduidelijken.
Schatting omzet Enterprise 2018 Apple 60 mio, Microsoft 30 mio, Other 37 mio Totaal 127 mio.
Schatting omzet Enterprise 2019 Apple 63 mio, Microsoft 60 mio, Other 42 mio Totaal 165 mio.

Het is bekend dat Apple druk bezig is om eigen mapdata te produceren. Hiermee zal Apple op termijn niet meer afhankelijk zijn van mapdata zoals van TomTom.

De Verenigde Staten zijn nu bijna over op eigen data, en uiteindelijk zal Europa en de rest van de wereld volgen.

Wat betekend dit voor de bijdrage van Apple aan de omzet voor TomTom in 2020 en verder?

Gaat deze op korte termijn naar 0, of kan dat nog jaren gaan duren?
Wereldbelegger
0
off topic:
Vandaag het 13de crowdfundingproject van Apoc Aviation
11 maanden tegen 7%

Geld verdienen met tweedehands landingsgestel van € 1.260.000

www.geldvoorelkaar.nl/geld-investeren...
Wereldbelegger
0
het is off topic maar het is grappig om te zien dat in vier minuten tijd € 1.260.000 wordt opgehaald via een crowdfundingfinanciering project.

Voor spreiding in de portefeuille een leuke manier.
Hoop....
0
Aex gaat als een tierelier TT _________ flatliner ook geen omzet. Geen communicatie pas na 09-02-2019. Iemand een idee wat de koers eind februari doet. ( domme vraag natuurlijk sorry)
962 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront