Heijmans « Terug naar discussie overzicht

Derde kwartaal.

707 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 » | Laatste
lokeend
0
In de nieuwe grafiek staat zelfs een -50 euro krijg je bij een min dan aandelen gratis hoe werkt dit iemand bekend hiermee ?
Succes!
Daexter
0
Die min dat is een aanpassing aan de moderne tijd, waarin je negatieve rentes hebt :) :) :)

Uiteraard niet, dit is gewoon een doodnormale wiskundige manier van een grafiek vormgeven. die -50 staat er voor de grafische verhouding, niet meer niet minder.

In theorie kan het wel zo zijn, dat een aandeel meerdere malen een cosmetische make-over heeft gehad. Dat heeft Heijmans ook wel eens gedaan. Ik herinner mij nog als de dag van gisteren de reveresed stock split van 10 tegen 1. Toen Heijmans na diverse emissies tussen de 1 en de 2 euro noteerde en middels de reversed weer naar boven de 15 euro ging. Mogelijk zou je door dit soort acties naar verhouding op den duur negatief uit kunnen komen, maar het lijkt me eerder dat je heel dicht tegen de 0 geraakt.

Die 100 plus is niet meer reëel, Heijmans was destijds concurrentiepositie technisch bezien sterker dan het waarschijnlijk de komende 20 jaar zal worden. Ze waren ook veel breder georiënteerd met activiteiten in de Benelux en een beetje Duitsland.

Maar zoals eerder gezegd, een koers van 60 euro lijkt mij nog wel reëel (op een termijn van 3 jaar). Mits er geen uitglijders komen (na tennet, die dan uiteraard ook goed moet uitpakken) in een periode van 3 jaar aaneengesloten en mits het stikstofprobleem binnen afzienbare tijd opgelost wordt. Een hoop mitsen dus, maar op de spaarbank levert het sowieso niets op....en eerder verkopen mag en kan altijd natuurlijk. Kan op tijdelijke basis allicht ook geen kwaad, de brede markt zal waarschijnlijk binnenkort weer gaan corrigeren....tenminste veel indices staan weer op grote hoogtes...dus dat risico is aanwezig....als de aex volgende maand corrigeert en er is nog geen concreet goed nieuws gaat Heijmans eerst weer richting de 7 euro.
salud
0
Spoor weer een stukje veiliger:

www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/09/17/...

Bij de Friese plaatsen Hurdegaryp en Feânwalden zijn afgelopen weekend twee spoorwegovergangen opgeheven en vervangen door onderdoorgangen. Het gaat om overwegen bij de Goddeloaze Singel bij Feânwalden en de Rijksstraatweg bij Hurdegaryp. Dat meldt spoorbeheerder ProRail.

Bij de Goddeloaze Singel loopt een fietspad via een tunnel onder het spoor door. De tunnel is al enige tijd in gebruik maar nu is de vlakbij gelegen overweg helemaal uit het spoor verwijderd.

Bij Hurdegaryp is een grotere verkeerstunnel gebouwd in de Rijksstraatweg, waar ook gemotoriseerd verkeer doorheen kan rijden. De overweg Rijksstraatweg is daar ook uit het spoor gehaald. Begin oktober legt aannemer Heijmans in opdracht van ProRail de laatste hand aan de onderdoorgang. Auto- en fietsverkeer kan er al wel gebruik van maken.

Risico overwegen
Directeur Overwegen Anne Zwiers van ProRail: “Al staan er bomen en bellen bij om je te waarschuwen, overwegen hebben het risico dat er aanrijdingen plaats kunnen vinden. Daarom stellen wij dat de beste overweg een opgeheven overweg is. We spannen ons als ProRail in om overal in het land overwegen uit het spoor te krijgen.”

Volgens haar zijn er “ingrijpende keuzes nodig” om overwegen op te heffen en is “een goede samenwerking met omgeving, provincie en gemeente” een van de voorwaarden om het voor elkaar te krijgen. “Dat is hier voorbeeldig gelukt, met als resultaat een grote verbetering in de verkeersveiligheid. Ook de omgeving profiteert, want gesloten overwegen houden het verkeer op en dat kan met deze nieuwe onderdoorgangen ongehinderd door stromen.”

De bouw van de onderdoorgangen is gefinancierd door de provincie Friesland. De Goddeloaze Singel is onderdeel van het project Centrale As. De Rijksstraatweg is onderdeel van het grote project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden.

voda
1
Uitgelicht: bouwers happen naar stikstof

(ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse bouwers kregen afgelopen week geen fanmail. Analisten Martijn den Drijver van ABN AMRO en Luuk van Beek van Degroof Petercam verlaagden hun ramingen en daarmee ook de koersdoelen voor de aandelen.

ABN AMRO besloot het aandeel BAM van de kooplijst te halen en het koersdoel te verlagen naar 2,85 euro.

Degroof Petercam verlaagde het koersdoel voor BAM van 3,30 naar 2,80 euro, voor Heijmans van 11,00 naar 9,00 euro en voor VolkerWessels van 24,00 naar 21,00 euro.

Het advies voor BAM en Heijmans blijft Houden, maar voor VolkerWessels blijft Degroof Petercam positief met een koopaanbeveling.

Degroof Petercam vreest dat de stikstofdiscussie voor “significante” vertraging zal zorgen in de projecten.

Het stikstofdossier raakt volgens Degroof Petercam vooral Heijmans, dat als enige van de drie bouwers louter op de Nederlandse markt actief is.

VolkerWessels heeft een blootstelling aan de Nederlandse markt van 57 procent en BAM van 37 procent.

ABN AMRO denkt vooralsnog dat de stikstofkwestie positief kan uitpakken, maar alleen als het niet te lang duurt voor een oplossing wordt gepresenteerd.

Naar verwachting komt de commissie Remkes komende week met een advies voor het stikstofprobleem.

Analist Nico Inberg van IEX verwacht dat de commissie zal kiezen voor een verkleining van de veestapel, die hoofdverantwoordelijke voor de uitstoot van stikstof is, om zo de woningbouw weer mogelijk te maken. Hier is, denkt hij, voldoende politiek draagvlak voor.

Tegenover de negatieve impact van de stikstofkwestie stelt Degroof Petercam het gebrek aan bouwcapaciteit op dit moment. Die zal de tegenslag deels weten op te vangen.

Favoriet

VolkerWessels blijft de favoriet van Degroof Petercam. Deze bouwer heeft de beste 'track record' in het realiseren van een goede EBITDA-marge, aldus de analist. Een herstel van het infrastructuur-segment zou de grootste aanjager zijn, denkt Van Beek, die de waardering van VolkerWessels aantrekkelijk vindt, met een dividendrendement van 7 procent, een hogere vrije kasstroom en geen schulden.

ABN AMRO haalde BAM van de kooplijst. De risico’s zijn volgens de analist groter dan de aanjagers.

Ook houdt ABN AMRO er nog altijd rekening mee dat de zeesluisprojecten voor extra kosten kunnen zorgen, terwijl daarnaast uit Duitsland ook nog nieuwe tegenslagen kunnen volgen.

"Dat is onwenselijk gezien het broze vertrouwen dat de markten in BAM hebben en de lage solvabiliteit", aldus de bank. Met een solvabiliteit van "slechts" 12,8 procent zit BAM ruim onder zijn sectorgenoten.

Degroof Petercam merkte over BAM op dat de waardering wellicht goedkoop oogt, maar dat er geen aanjagers zijn die hier verandering in kunnen brengen. Net als ABN AMRO wijst Degroof Petercam op de verliezen die BAM lijdt op grote projecten en die de reputatie van de bouwer hebben beschadigd. “De nieuwe afschrijving ter waarde van 94 miljoen euro voor een aantal probleemprojecten heeft gezorgd voor nieuwe twijfels over de kwaliteit van het risicomanagement”, scheef Degroof Petercam.

Inberg van IEX benadrukte dat BAM ook niet voor niets het management in Duitsland recent heeft vervangen. Hij constateert eveneens dat de bouwer zijn risicomanagement niet op orde heeft. “Het lijkt wel of ze alles aannemen.” Operationeel heeft BAM de zaken niet op orde, concludeert de analist.

Heijmans heeft volgens Degroof Petercam grote progressie geboekt met het aanbrengen van een focus op de Nederlandse markt en het verbeteren van het risicomanagement en de executie. Maar zoals gezegd, juist die focus zorgt ervoor dat de stikstofkwestie de bouwer harder raakt dan sectorgenoten.

Dat VolkerWessels het beter doet dan zijn sectorgenoten, bleek ook uit de weekwinst van 3,0 procent voor het aandeel. Heijmans leverde 2,2 procent in. Het aandeel BAM zag de waarde met 5,5 procent afnemen.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
[verwijderd]
0
salud
0
Gedeelte uit de nieuwsbrief:

www.iex.nl/nieuwsbrieven/IEXweekend.aspx

In Nederland zullen de komende week de bouwbedrijven in de belangstelling staan. De afgelopen beursrally is volledig voorbijgegaan aan VolkerWessels, Bam en Heijmans.

Deels door eigen schuld (Bam), maar vooral vanwege het stikstofdossier dat de bouwwereld in haar greep houdt. Sinds de Raad van State de sluiproute van het kabinet vakkundig dichtgegooid heeft durft, of beter, mag, geen enkel overheidsorgaan nog een bouwvergunning af te geven.

Iedereen die wil bouwen in de buurt van een Natura 2000 gebied (zie kaart onder) moet compensatie voor de stikstofuitstoot regelen. Voor hele kleine bouwaanvragen (dakkapelletjes etc.) is dat nu vlotgetrokken maar de grotere projecten, van woningbouw tot wegverbreding, zit alles nog op slot.

Hoe groot is het probleem nu eigenlijk? Daarover zijn de meningen verdeeld. Gezien vanuit de bouwbedrijven is er waarschijnlijk geen acute nood, maar komt wel de planning voor volgend jaar en verder al in gevaar.

Maar áls er geen oplossing komt, kunnen wel heel veel projecten niet van start gaan. De Raad van State is het hoogste rechtsorgaan, daarna is er niets meer. Die beslissing valt dus niet aan te vechten.

Het wachten is nu op de commissie Remkes, die komende week een officieel advies zal uitbrengen hierover. Een aantal betrokken partijen willen het liefst dat het aantal aangewezen gebieden verminderd wordt.

Dat zal echter niet gebeuren. Uitgaande van uitgelekte berichten zal Remkes aansturen op beperking van stikstofuitstoot door het verminderen van de veestapel en het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen.

Infrafonds kan niet van start
De regering zal wel aan de bak moeten: de halve plannen om volgend jaar met een groot infrafonds te komen hebben weinig zin als dezelfde overheid geen vergunningen mag af geven.

Voor de bouwbedrijven op de beurs is het van belang dat de woningbouwprojecten in ieder geval zo snel mogelijk doorgang vinden. Dáár wordt goed geld mee verdiend.

De grote infraprojecten zijn minder lucratief, en worden nu uit nood zelfs al gegund aan onbekende buitenlandse partijen. Sterker nog, veel bouwers zouden willen dat ze nooit aan die grote infraprojecten waren begonnen.

Dat wordt dus nog een mooie uitdaging voor onze Wopke Hoekstra, om die miljarden straks aan het werk te krijgen....

Fijne zondag,

Nico Inberg
Bart Meerdink
0
Is er eigelijk al iets bekend over het door Tennet opgezegde Wintrack II contract met Heijmans-Europoles? Het failissement van Europoles zal wel de onderliggende reden zijn, en het daaruit voortkomende touwtrekken over de verliezen die dat failissement voor Heijmans en/of Tennet oplevert. Intussen is de betreffende tak van Europoles overgenomen door Fuchs begrijp ik: app.insolvenz-portal.de/Nachrichten/w...

Het was een groot contract, en de uitkomst van de juridische procedures zou Heijmans flink kunnen raken. Hoewel het er natuurlijk weinig aan kan doen als een partner failliet gaat. Zowel Heijmans als Tennet zijn in zee gegaan met dit blijkbaar financieel zeer zwakke bedrijf.
salud
0
Ze maken meteen een drainagesysteem in de baan waardoor de stikstof die Schiphol produceert wordt afgezogen.
Bart Meerdink
0
quote:

salud schreef op 22 september 2019 13:29:

@Bart Meerdink: Helaas nog niets bekend.
Merci. De koers is ook nog niet hersteld van de klap vorig jaar.

Een tweede pijnpunt is de €45,1 miljoen die aan cumprefs B uitstaat en waarover Heijmans een niet-geringe 7,21% aan rente betaalt. Zie www.heijmans.nl/nl/nieuws/dividendher... en www.heijmans.nl/cumulatief-preferente...

Afbetaling van die dure cumulatief preferente aandelen-B en het bereiken van een solvabiliteit van minstens 30% hebben een hogere prioriteit dan de hervatting van het dividend (in ieder geval een substantieel dividend) lijkt me.

Wel wordt de rente betaald in aandelen (verwatering) zodat de balans er niet onder leidt (maar de andere aandeelhouders wel).

Er is nu tenminste wel zicht op hoe Heijmans op den duur van die cumprefs B af kan komen, maar intussen is misschien Volkerwessels een betere belegging, ondanks de optisch wat hogere (maar nog steeds lage) waardering en ondanks dat het hoofdpijn-project van Volkerwessels en BAM (sluis in IJmuiden) nog niet helemaal afgerond is.
salud
0
@Bart Meerdink 20.53: Mooi hé, een bedrijf dat versneld zijn (te) dure leningen afbetaalt. Ze gaan voor continuïteit in plaats van het snelle geld. Die les is geleerd. Waar kom je dat tegenwoordig nog tegen ... echt oer Nederlands zoals het land vroeger groot geworden is. De kosten gaan voor de baat.
Dat de aasgieren van banken en Staats gerelateerde bedrijven als TenneT er met de poet vandoor willen gaan is van alle tijden.
Vroeger noemde je dat roofridders en struikrovers, maar zo mag je die door ons belastinggeld geredde en gesubsidieerde instanties niet meer noemen.
Als Heijmans zich van dat juk los kan schudden houdt je een mooi bedrijf over.
Dan komt er ook een mooie beloning in de vorm van dividend en een hogere koers.
FF geduld nog. :)
Joseph185
0
Ik zit op een gemiddelde aankoop koers van 8,55 euro. Steeds weer gaat de koers een beetje omlaag. Heijmans betaald ook geen dividend. Eigenlijk wel jammer dat je geld zo verdampt. Ik denk dat ik vanaf nu alleen maar aandelen ga kopen die een gezond dividendbeleid kunnen laten zien over vele jaren. Volgens mij is Heijmans ook veel te afhankelijk van Nederland wat mij niet erg sterk lijkt met het beleid hier.
[verwijderd]
0
Hoe kijkt u aan tegen het management (CEO's) van:
- Heijmans;
- BAM.
En dat op basis van de 'ingestorte koersen'.
salud
0
@BAMPOSTNL : Bij BAM is natuurlijk meer aan de hand dan bij Heijmans.
Kijk naar de Brexit en kijk ook naar de gedumpte mensen in Duitsland (!!) en de sluizen IJmuiden.
Doet me in de verte een beetje denken aan het Imtech verhaal. (???)
Heijmans heeft volgens mij op dit moment niet veel te verbergen.
Hillen heeft alles redelijk op de rails.... TenneT kan pijn doen en de Zuidas blijft een dingetje (15% deelneming).
De "ingestorte" koersen bij Heijmans zijn mijns inziens oorzaak "gokken" met kleine beursfondsen... heeft volgens mij niet zo veel met de activiteiten van het bedrijf zelf te maken. Is gewoon makkelijk met weinig geld te manipuleren.
Die koers kan ook heel erg snel stijgen ... is bij BAM door de schaalgrootte niet of nauwelijks mogelijk.
Ik zelf zou gokken op Heijmans omdat er geen lijken in de kast zitten ???
Daexter
0
quote:

Joseph185 schreef op 23 september 2019 16:41:

Ik zit op een gemiddelde aankoop koers van 8,55 euro. Steeds weer gaat de koers een beetje omlaag. Heijmans betaald ook geen dividend. Eigenlijk wel jammer dat je geld zo verdampt. Ik denk dat ik vanaf nu alleen maar aandelen ga kopen die een gezond dividendbeleid kunnen laten zien over vele jaren. Volgens mij is Heijmans ook veel te afhankelijk van Nederland wat mij niet erg sterk lijkt met het beleid hier.
En wat is dan je criteria voor gezond. Het dividend van 9 van de 10 bedrijven dat jaarlijks stijgt laat namelijk ook een jaarlijks dalende koers zien.

Voor bouwers in het algemeen genomen is Dividend een leuke bijzaak. Het gaat vooral om de mogelijke koerswinst. Het zijn voor niets High risk aandelen. Hoog risico / hoog koersrendement (naar boven en naar beneden).
Daexter
0
Maar woensdag / donderdag is er mogelijk weer een trigger omhoog, richting de 9 euro, of een teleurstelling naar de 6 euro...Inberg gelooft er in elk geval ook weer in en zal (waarschijnlijk) net als een dikke 1,5 jaar geleden ook weer wat calls (vermoed ik) in de porto hebben opgenomen.

Als het geloof op een oplossing komt voor eerst het stikstof probleem en binnenkort de arbitrage rond tennet dan kan de koers snel omhoog...of omlaag natuurlijk en call opties zijn dan (omdat ze zo goedkoop zijn) erg lucratief en verlies beperkend.
salud
0
Als je op zeker wilt spelen:

www.plus.nl/info-pluspunten

Zo niet:

www.hollandcasino.nl/en/

Ik denk dat Heijmans er momenteel ergens tussenin zit :)

Persoonlijk vind ik aan zegeltjes likken minder prettig en "balletje balletje"
kan me niet echt boeien.
Heijmans dus. :)
707 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 16,820
Verschil -0,380 (-2,21%)
Hoog 17,020
Laag 16,580
Volume 101.324
Volume gemiddeld 117.720
Volume gisteren 42.038

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront