VolkerWessels « Terug naar discussie overzicht

Forum VolkerWessels geopend

1.735 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 83 84 85 86 87 » | Laatste
tradersonly
0
Bespottelijk dat stikstof woningbouwproductie bedreigt, kom met noodwet’

Eerst waren het de mensen of juist het gebrek daaraan, toen de stijgende prijzen, nu dreigt stikstof de woningbouwproductie een knauw te geven. Jan Fokkema, directeur van de Nederlandse vereniging voor projectontwikkelaars, dringt aan op noodwetgeving. “Er moet toch een escape mogelijk zijn?”

RTL Nieuws deed onderzoek naar het aantal projecten dat op losse schroeven komt te staan door de uitspraak van de Raad van State over de programmatische stikstof aanpak (PAS) in Nederland. Het nieuwsmedium telt dat het er ruim 1500 zijn, waaronder tientallen woningbouwprojecten.

Jan Fokkema, directeur van de Neprom, bevestigt dat gemeenten terughoudend zijn geworden met het verstrekken van omgevingsvergunningen.

“Het punt is dat ambtenaren niet goed weten wat ze moeten doen. Ze durven geen vergunning te verstrekken en in zijn algemeenheid hebben ze ook niet de neiging om zomaar iets te proberen, zonder de zekerheid dat het niet weer wordt lek geschoten.”

Fokkema heeft de indruk dat het kabinet er alles aan doet om vertraging van projecten te voorkomen. “Ik begrijp dat minister-president Rutte persoonlijk aan de knoppen zit. Er wordt hard gewerkt aan oplossingen voor de korte termijn, de middellange termijn en de lange termijn.”

Stikstof bij de Binckhorst
Jan Fokkema, directeur van de Neprom, zegt dat impact van een woningbouwproject op de stikstofdepositie nauwelijks van invloed is. Hij geeft een voorbeeld.

“Voor de Binckhorst waar duizenden woningen komen is de bijdrage aan het stikstofgehalte voor het meest dichtstbijzijnde Natura2000-gebied slechts 0,1 procent. Verreweg de grootste percentages komen of uit het buitenland of uit de Nederlandse agrarische sector.”


De voorman van ontwikkelaars vindt het niet meer dan logisch dat er spoedwetgeving komt voor woningbouwprojecten.

Bespottelijk
“Woningbouw werd tot voor kort eigenlijk zelden in verband gebracht met stikstof, omdat de bijdrage aan de stikstofdepositie marginaal is. Het kan toch niet waar zijn dat we straks voor elk woningbouwproject ingewikkelde procedures moeten doorlopen. Dat zou bespottelijk zijn.”

Een praktische oplossing heeft hij niet. “Maar je moet toch iets met noodwetgeving kunnen verzinnen?”

De uitspraak van de Raad van State zorgt nu al voor vertraging en kosten, zegt Fokkema. Hoe hoog de schade is, vindt hij moeilijk in te schatten.

“Ontwikkelaars en gemeenten zullen samen opdraaien voor die schade. Tegelijkertijd kun je de rekening nergens echt neerleggen, bij niemand. Maar als dit nog maanden gaat duren, gaat dit veel geld kosten en zal de woningbouwproductie verder teruglopen.”

Handen in haar
Wico Ankersmit, directeur van de Vereniging Bouw en Woning Toezicht Nederland, kan de impact van het stikstofprobleem ook nog moeilijk inschatten. Hij onderschrijft dat gemeenten huiverig zijn geworden bij het verlenen van vergunningen.

“Het ministerie zit ook nog met de handen in het haar. Daarom weten gemeenten ook niet goed wat ze moeten doen: de vergunningen toch verlenen of juist niet? Iedereen kijkt elkaar een beetje aan. Of er een spoedwet nodig is voor woningbouw? Ik denk dat er zoiets zal komen, maar zo’n wet heb je ook niet van de ene op de andere dag gemaakt. Met de nu afgeschoten Programmatische Aanpak Stikstof waren ze ook een paar jaar bezig voor ze dat geregeld hadden.”

Bereikbaar
Bouwend Nederland wil dat er snel inzicht komt in de getroffen projecten, zodat de precieze omvang van het probleem duidelijk wordt.

Maxime Verhagen: “We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat projecten stilvallen of zelfs uitvallen. We hebben nieuwe huizen nodig en we willen Nederland ook bereikbaar houden. Er is dringend behoefte aan bewezen maatregelen waarmee de stikstofneerslag kan worden teruggedrongen.”

Rijk, provincies en gemeenten zullen volgens hem allemaal de zeilen moeten bijzetten. “Woningbouwprojecten en verbetering van de infrastructuur mogen niet in gevaar gekomen. Goed bestuderen van rechtspraak van vóór 2015 kan hierbij helpen; voor het PAS lukte het immers ook om projecten door te laten gaan.”

bron: www.cobouw.nl/woningbouw/nieuws/2019/...
Erny
0
quote:

TradeMaarRaak schreef op 29 augustus 2019 18:49:

[...]
.....
En misschien gaat het miljarden 'potje' dat de regering wil aanmaken ook nog wat helpen als dat voor 'infrastructuur verbeteringen' wordt...
Het miljarden 'potje' van de regering, als het er al komt, is bestemd voor immigratie,integratie en milieu. Dus daar hoef je echt niks van te verwachten.
tradersonly
0
Herkomst stikstof (via LNV)

- landbouw 45%
- vanuit buitenland 31%
- wegverkeer 6,4%
- huishoudens 6,4%
- overig (scheepvaart, industrie,etc)

-----------------

www.ad.nl/politiek/schouten-in-spagaa...
pardon
0
quote:

Erny schreef op 29 augustus 2019 15:39:

Ongekend, zo'n enorme afstort bij fundamenteel goede cijfers. Nog nooit zoiets meegemaakt.
Afgelopen 10 dagen 5000 stuks met winst verkocht,nog 2000 stuks in porto met een verlies vandaag van dik 4100 euro.
Saibee
0
quote:

Erny schreef op 29 augustus 2019 15:39:

Ongekend, zo'n enorme afstort bij fundamenteel goede cijfers. Nog nooit zoiets meegemaakt.
Kwestie van het probleem (in dit geval stikstof) dik aanzetten om de politiek te overtuigen; dat gaat ten koste van de koers.
Al eerder met Postnl meegemaakt.
[verwijderd]
0
Een ordertje voor wat extra stuks ingelegd op 15,80. Ben benieuwd hoe lang de koers daar zal verblijven i.v.m. de turbo grab.

Kans dat het dat aantikt, maar dat er geen aandeel wordt gegund. Heb ik eerder meegemaakt.

fc
TradeMaarRaak
0
Zit nu inderdaad nog maar zo'n 14K aandelen van het "turbo eruit tikken" af; benieuwd of dat gedaan wordt en wat er daarna gebeurt.
tradersonly
0
tradersonly
0
tradersonly
0
VolkerWessels-topman Jan de Ruiter: ‘Stikstofuitspraak is treinongeluk in slow motion. Politiek moet echt in actie komen’

bouwbreed 51
VolkerWessels-topman Jan de Ruiter: ‘Stikstofuitspraak is treinongeluk in slow motion. Politiek moet echt in actie komen’
Jan de Ruiter tijdens de persconferentie van VolkerWessels. Foto: Eran Oppenheimer

VolkerWessels maakt zich meer zorgen over de gevolgen van de stikstofuitspraak dan over het resterende deel van de Zeesluis IJmuiden. “De overheid moet ervoor waken dat ze niet übervoorzichtig wordt.”

Als bestuursvoorzitter Jan de Ruiter de Zeesluis IJmuiden weg zou kunnen toveren dan zou VolkerWessels verlost zijn van een grauwsluier die over de zogeheten onderliggende resultaten van VolkerWessels hangt, zei hij donderdag tijdens de toelicht op de halfjaarcijfers. Want net als BAM moest VolkerWessels een extra verlies van 7,5 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2019 wegslikken. Totale schade sinds de start van het project voor VolkerWessels: 114 miljoen euro.

De zeesluis vertroebelt het zicht op de de prima resultaten van de ruim 140 bedrijven uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Noord-Amerika, vindt De Ruiter. Vorig jaar werd een brutowinstmarge (EBITDA) van 4,2 procent behaald. In het eerste half jaar van 2019 moet VolkerWessels nog wat op gang komen – in het eerste halfjaar verdien bouwers traditioneel minder dan in het tweede. De brutowinst (EBITDA) kwam, de zeesluis meegerekend, uit op 85 miljoen euro. De nettowinst op 32 miljoen euro. Een schamele 1 procent nettowinstmarge. Het bouwconcern uit het oosten van het land verwacht over het hele jaar meer winst over te houden dan vorig jaar, toen 251 miljoen euro brutowinst (EBITDA) werd behaald.
In IJmuiden lijkt het grootste verlies geleden

In IJmuiden lijkt het grootste verlies geleden. De sluis is voor 72 procent af. Twee van de drie kritische paden zijn genomen: het buitenhoofd is afgezonken en de sluisdeuren zijn in Nederland, al wordt er nog gesteggeld met de Koreaanse leverancier over de kosten. Het derde – het binnenhoofd afzinken – is bezig as we speak, zei De Ruiter. “In het komende kwartaal moet het ding op zijn plaats liggen. Daarna denken wij dat dit project zich gaat gedragen als ieder ander groot project.”

De zeesluis is een van de redenen dat VolkerWessels vorig jaar een streep in het zand trok: “Dank u, DBFM gaan we niet meer doen”, keek De Ruiter terug op de nieuwe houding van VolkerWessels ten opzichte van risicoverdeling in contracten. Dat wil zeggen: complexe infrawerken met onredelijke risico’s voor de bouwer gaat VolkerWessels niet meer doen.
Knieval Rijkswaterstaat

Ook andere bouwers zeiden vorig jaar openlijk dat het genoeg was. Rijkswaterstaat moest over de brug komen en kwam in februari van dit jaar met het McKinsey-rapport, waarin geadviseerd wordt anders samen te werken en de risico’s evenredig te verdelen. Rijkswaterstaat moest een knieval: het aantal inschrijvingen bij grote projecten liep namelijk achteruit. Bouwers werden veel selectiever en haakten steeds vaker af. Niet alleen de Zuidasdok en de Blankenburgtunnel lieten sommigen passeren. ook de tender van de ViA15 werd door grote bouwers gelaten voor wat het was.

De gesprekken met Rijkswaterstaat over de verdere vertaling van het McKinsey-rapport verlopen constructief, zei De Ruiter. BAM-topman Rob van Wingerden zei vorige week dat er twee proefprojecten zullen worden gedaan om te wennen aan de samenwerking nieuwe stijl. VolkerWessels is blij met de vooruitgang, al is het volgens De Ruiter afwachten of de publieke opdrachtgevers er echt mee aan de slag gaan. Bewijs ervoor wordt op dit moment nog beperkt geleverd.

De harde opstelling van VolkerWessels aangaande complexe infraprojecten, wil niet zeggen dat het bouwconcern uit de inframarkt is gestapt. “We gaan voor infra als nooit tevoren”, sprak operationeel directeur en waarnemend infrabaas Alfred Vos eerder dit jaar. In de cijfers is dat nog niet direct te zien. De omzet van alle infrawerken in het eerste half jaar steeg met 4 procent naar 671 miljoen euro. De orderportefeuille voor Nederlandse infraprojecten daalde met 6 procent naar 1,7 miljard euro.
Beleggers worden afwachtend

VolkerWessels ziet de orderportefeuille, die een recordhoogte bereikte van 9,4 miljard euro, steeds meer gevuld raken met projecten met een gezonde risico-rendementsverhouding. Wel zijn er zorgen over het bevriezen van de huren in Berlijn, waar VolkerWessels veel bouwt. “Kopers van vastgoed worden er afwachtend van”, constateerde De Ruiter. De druk voor bouwers om nog goedkoper te leveren, zodat beleggers toch hun rendementen kunnen halen, wordt groter.

Ook de mogelijkheid van een harde Brexit, die deze week waarschijnlijker is geworden, doet VolkerWessels vrezen. De bouwers haalt een vijfde van zijn omzet uit het Verenigd Koninkrijk. De impact op de Britse economie kan groot zijn.

De ergste ongerustheid bij VolkerWessels lijkt echter vooral in stikstof te zitten. Sinds de uitspraak van de Raad van State op 29 mei ziet de wereld er voor bouwers anders uit, al drong dat bij velen pas tijdens de bouwvak goed door. De bestuurders van VolkerWessels gingen donderdag uitgebreid op de stikstofproblematiek in. De uitspraak van de Raad van State kan “significant negatieve impact” hebben op infra- en andere bouwprojecten.
VolkerWessels geraakt door stikstofuitspraak

Vos weet waar het aan ligt: “Het is niet de uitspraak, maar de manier hoe de overheid erop reageert. Dat leidt tot verlamming.” De Ruiter: “Hoe kan het zijn dat we als enige land in Europa hier een probleem mee hebben?” Volgens Vos leggen omliggende landen de lat substantieel lager. De Ruiter: “De overheid moet ervoor waken dat ze niet übervoorzichtig wordt. Als je niet kunt lopen, kun je ook niet struikelen”, vat hij de houding van de Nederlandse overheid samen.

Hoeveel projecten van VolkerWessels geraakt worden, wordt volgens De Ruiter nog geïnventariseerd. Duidelijk is in ieder geval dat een groot woningbouwproject met 470 woningen in Roermond, dat VolkerWessels zou ontwikkelen en bouwen met woningcorporaties Wonen Zuid en Wonen Limburg in de ijskast komt. Ook het stilleggen van de uitbreiding van een bedrijventerrein bij Tiel gooit zand in de raderen. VolkerWessels rekende erop als bouwer van een distributiecentrum aan de slag te kunnen gaan. Verder wordt het voornemen van VolkerWessels om te bekijken of de A27 een aantrekkelijk project is, doorkruist.
‘We kunnen tot niet vijf jaar niets gaan bouwen?’

Natuurlijk begrijpen de VolkersWessels-bestuurders dat er grenzen zijn aan stikstofuitstoot en dat er regels moeten zijn. Maar de huidige keuze van de overheid om een nieuwe aanpak rond stikstofproblematiek op te zetten waardoor vergunningen on hold gezet worden, heeft desastreuze effecten. De Ruiter: “We moeten wel weten: wat is wel mogelijk? Want we kunnen toch moeilijk met zijn allen concluderen dat we de komende vijf jaar niets meer gaan bouwen?”

De commissie Remkes zal naar verwachting op 15 september tussentijdse adviezen geven. “Iedereen wacht op Remkes”, zei De Ruiter. “We zijn onderdeel van een trein. Als de locomotief stopt, stopt alles.” Volgens hem is het vergelijkbaar met een treinongeluk in slow motion. “De politiek moet echt in actie komen. Niets doen is geen optie.” Vos: “Het is geen VolkerWessels-probleem. Het is geen bouwprobleem. Het is een probleem voor de hele economie in Nederland.”

Vos wijst er nog eens op dat de stand still van de vergunningen ervoor zorgt dat de verduurzaming van de woningvoorraad stokt. “De woningen die niet gebouwd kunnen worden zijn of energieneutraal of heel energiezuinig. De Amerikanen noemen het Catch 22.”
tradersonly
0
TradeMaarRaak
0
De turbo's 15,80 zijn eruit getikt; afwachten wat er nu verder gaat gebeuren nu die 'turbo belangen' van de banken weg zijn...
[verwijderd]
0
quote:

TradeMaarRaak schreef op 30 augustus 2019 09:56:

De turbo's 15,80 zijn eruit getikt; afwachten wat er nu verder gaat gebeuren nu die 'turbo belangen' van de banken weg zijn...
lijkt me dat ze nu wel weer een positief advies af kunnen geven. Uiteraard deden ze dat niet voor opening beurs...

btw I'm in

KC
(Knife Catcher)
Chiddix
0
Nederlanders(meerderheid) hebben begrip voor stilleggen bouwprojecten vanwege teveel stikstof. Paar andere koppen, de stikstofuitspraak die Nederland vleugellam maakt, plots zijn alle bouwprojecten onzeker, stikstofprobleem gijzelt woningbouw, huizentekort loopt op. Mooie boel als je een grote bouwer bent.
Erny
0
quote:

Chiddix schreef op 30 augustus 2019 10:09:

Nederlanders(meerderheid) hebben begrip voor stilleggen bouwprojecten vanwege teveel stikstof. Paar andere koppen, de stikstofuitspraak die Nederland vleugellam maakt, plots zijn alle bouwprojecten onzeker, stikstofprobleem gijzelt woningbouw, huizentekort loopt op. Mooie boel als je een grote bouwer bent.
Ja, de afstort van VW gaat ook vandaag gewoon door, zo lijkt het. Alles moet wijken voor 0.1 % stikstof vanuit de bouw en de dreigende 0.00003 °C temperatuurverhoging over 50 jaar.
TradeMaarRaak
0
quote:

tradersonly schreef op 30 augustus 2019 09:45:

...
De commissie Remkes zal naar verwachting op 15 september tussentijdse adviezen geven.
...
Als die commissie aangeeft dat er vanuit de politiek wat aan gedaan moet gaan worden om stilstand van zelfs "groenere" nieuwe huizenbouw te voorkomen dan kan het weer snel omhoog gaan.

En vandaag is er (in ieder geval nog) niet een echte "afstort van VW" zoals gisteren. De daling van vandaag zal op zijn minst voor een deel zijn geweest om de turbo's op 15,80 eruit te tikken; daar zat te veel belang bij voor de banken.
Chiddix
0
quote:

Erny schreef op 30 augustus 2019 10:29:

[...]

Ja, de afstort van VW gaat ook vandaag gewoon door, zo lijkt het. Alles moet wijken voor 0.1 % stikstof vanuit de bouw en de dreigende 0.00003 °C temperatuurverhoging over 50 jaar.
De grote daders van de stikstof zijn dan landbouw 45% en vanuit het buitenland 31%(?). Veeteelt(mest) produceren ook veel stikstof. Europese natuurwetgeving uitgevonden door Groen zet alles op zijn kop en raakt Volker Wessels. Heeft niemand zien aankomen bij de overheid?
jessebrown
0
quote:

kusadasi schreef op 29 augustus 2019 17:47:

[...]in de eindveiling nog ff verder omlaag trappen,om morgenochtend bij opening de turbo-long 15,80 te laten klappen,inmiddels 535.000 stuks verhandeld de ratten van banken spelen het keihard in hun voordeel!!
Gisteren een totaal van 550.000 stukken en vanmorgen nog ff 90.000 stukken
verbrand,of het dalen hierbij blijft is nog de vraag ,de volgende turbo long van Commerzbank de 15,44 komt ook in het vizier,dus het kan nog lager gaan.
jessebrown
0
quote:

kusadasi schreef op 30 augustus 2019 10:52:

[...]Gisteren een totaal van 550.000 stukken en vanmorgen nog ff 90.000 stukken
verbrand,of het dalen hierbij blijft is nog de vraag ,de volgende turbo long van Commerzbank de 15,44 komt ook in het vizier,dus het kan nog lager gaan.
Sorry het is de 15,66 dus nog dichter bij de uit-tik.
1.735 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 83 84 85 86 87 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
870,27  -3,75  -0,43%  18:05
 Germany40^ 17.891,40 -1,09%
 BEL 20 3.857,94 -0,67%
 Europe50^ 4.940,87 -0,98%
 US30^ 37.930,24 -1,10%
 Nasd100^ 17.318,86 -1,17%
 US500^ 5.025,20 -0,93%
 Japan225^ 37.475,14 -1,38%
 Gold spot 2.325,51 +0,41%
 EUR/USD 1,0717 +0,19%
 WTI 82,54 -0,43%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +5,85%
RENEWI +4,68%
B&S Group SA +2,85%
Flow Traders +2,26%
Fugro +2,09%

Dalers

ADYEN NV -18,43%
VIVORYON THER... -8,38%
WDP -4,93%
Alfen N.V. -4,39%
CM.COM -3,66%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront