Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

38.978 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 ... 1945 1946 1947 1948 1949 » | Laatste
rationeel
0
luchtschip
0
quote:

Ronald Engels schreef op 20 juni 2019 00:21:

Overigens: onze planeet aarde zit met zekerheid in een longterm Global Cooling sinds 8.000 jaar met ook langzaam dalende oceanen en zeeniveaus, waarvan we de effecten de komende 25 jaar meer gaan ondervinden, enzv.

Het waarom kun je uitgebreid lezen in mijn vele op wetenschap verzamelde informaties, hier als commentaren op dit forum.



Wordt wakker!

Met vriendelijke groet,
Een longterm Global Cooling sinds 8.000 jaar.

Een cooling waarbij het ijs en sneeuw in de Himalaya de afgelopen decennia in rap tempo afneemt?

Bij Global Cooling zou ik toch iets anders verwachten van de sneeuw en ijs massa daar.

www.technologyreview.com/f/613787/mel...
voda
1
De zonneauto komt, vecht voor de juiste parkeerplek

Komende week verschijnt een zonneauto van Hollandse bodem. Het model uit Eindhoven moet een belofte zijn voor de nieuwe generatie elektrische auto's. Maar kunnen we echt op zonnestroom rijden?

De Lightyear One wordt onthuld op 25 juni.Foto: Lightyear.

Welke auto?

De Lightyear One, de zonneauto uit Eindhoven, wordt komende dinsdag gepresenteerd. Volgens de ontwerpers is hij luxueus en ruim, goed voor vier zitplaatsen. Hij kost anderhalve ton. Rijden gaat mede dankzij cellen op het dak en daardoor moet hij honderden kilometers verder komen dan een gewone elektrische auto. Pakweg honderd werknemers hielden zich met het ontwerp bezig en de eerste kopers hebben al aanbetaald. Hoe hij er precies uit ziet, wordt in de vroege ochtend van 25 juni duidelijk.

Is Nederland hiermee uniek?

Nee, ook de Duitsers ontwikkelen een solarauto en die is een stuk goedkoper. De Sion van Sono Motors heeft zonnecellen op dak, motorkap en deuren en kan daarmee ook overal bijladen, mits de zon schijnt. Volgend jaar zomer begint het bedrijf de productie in een voormalige SAAB-fabriek in Zweden en de strategie is vooral gericht op lage kosten. Voor €25.500 moet hij al te koop zijn in Duitsland. De specificaties zijn wat beperkter dan zijn Nederlandse concurrent. Zo haalt deze auto 255 kilometer op een volle accu en behaalt een maximale snelheid van 140 kilometer per uur. De Nederlandse auto moet naar schatting 800 kilometer ver komen en heeft een top van 150 km per uur.

Rijd je dan direct op zonlicht?

Nee, in beide gevallen niet. 'Het gaat om bijladen', zegt Wim Sinke, onderzoeker bij TNO, het instituut dat Lightyear hielp bij het ontwerp. Bij dit type auto laad je ook gewoon op met de stekker, en de bedoeling is dat je daarnaast in de zon parkeert zodat je vooral minder vaak of misschien zelfs nooit naar een laadpaal hoeft. Lightyear belooft dat een uur in de felle zon parkeren al goed is voor ongeveer 15 kilometer ver rijden. Het Duitse Sono Motors belooft dat je op de meest zonnige dag 34 kilometer verder kunnen komen dankzij zonlicht. Dan gaat het wel om de beste dagen in juni, meldt de brochure van Sono. Op een druilerige dag in december pakt hij maar 3 kilometer.

De Sion van Sono Motors, een Duits, alternatief voor de Nederlandse solarcar. Aanzienlijk goedkoper, maar beperkter. Critici herkennen in het model een aangepaste BMW i3
De Sion van Sono Motors, een Duits, alternatief voor de Nederlandse solarcar. Aanzienlijk goedkoper, maar beperkter. Critici herkennen in het model een aangepaste BMW i3Foto: Sono Motors.

Wat zit er op het dak?

Silicium zonnecellen, in het geval van Lightyear. Deze lopen gebogen met het dak mee en zien er daardoor een stuk anders uit dan de standaard rechthoekige zonnepanelen op de daken van huizen. Ze hebben een rendement van tegen de 25%, hoog voor wat nu mogelijk is. En de techniek is anders, zegt Sinke. Een gewoon zonnepaneel laat het voor een groot deel afweten als er een klein stukje schaduw over valt. Deze cellen zijn zo geschakeld dat ze ook bij wat schaduw vermogen blijven leveren. Het is de laatste stand van de techniek, aldus Sinke. Hij volgt de ontwikkelingen al 40 jaar, maar ziet de cellen nu snel veel beter worden. 'Dat we nu cellen kunnen gebruiken om echt op te rijden hadden we lang niet gedacht. En het einde is niet in zicht, ik verwacht dat we op termijn cellen krijgen van 30 of 40% rendement.'

Het FD duikt in de wetenschap en techniek achter een nieuwsbericht. Klik hier voor meer afleveringen.

Wanneer rijden we vol op zonlicht?

Dat duurt even want je hebt dan veel capaciteit nodig. Die huidige vijf vierkante meter cellen (bij Lightyear) leveren bij volle zon 1,25 kilowatt aan vermogen, dat is ongeveer 1,4 pk en daar kun je niet snel mee rijden. Ter vergelijking: een Canta - de beroemde brommobiel voor in de stad - heeft zo'n 6 pk aan vermogen. Alleen een auto met nauwelijks gewicht en een extreem fijne stroomlijn haalt met zo'n klein vermogen alsnog snelheid, zoals de flinterdunne zonneraceauto's in Australië tonen. En ook die auto's laden na een rit een accu op voor de dag erna (de Eindhovense makers deden zelf eerder mee aan die race). Dat blijft dus het idee achter de zonneauto. Gebruik de tijd dat hij stilstaat. Parkeer hem slim, kies de zon. De bovenste parkeerplaatsen van de parkeergarage gaan straks in trek raken.

fd.nl/futures/1304937/de-zonneauto-ko...
Jos2233
0
quote:

Ronald Engels schreef op 20 juni 2019 00:21:

Lieve Jos2233,

Daarom, nogmaals Man-made CO2 Global Warming is gewoon ordinair bedrog ook van helaas sommige wetenschappers (kleine groep slechts 1 %) en ja er is geen Klimaatprobleem, er is slechts een gigantisch wereldwijd vervuilings- en warmte (grootte steden) vervuilings- probleem, door alle wereldburgers.

Met vriendelijke groet,
Lieve Ronald,
Kan jij mij de wetenschappelijke onderbouwing geven van hoe jij aan 1% komt?

Vriendelijke groet,
Jos2233
0
www.nu.nl/klimaat/5944506/gletsjers-h...

Beste Ronald, Wij kunnen het er over eens dat zijn dat Himalaya weinig van doen heeft met grote steden. s.v.p. speciale aandacht voor de spelling van het woord grote in mijn post t.o.v. grootte in jouw post. Jij adviseert mij wakker te worden.
Ik zeg welterusten Ronald!
haas
1
De Nederlandse uitvinder Rik Breur
heeft de belangrijkste Europese prijs
voor uitvinders gewonnen,de European
Inventor Award.Hij bedacht een folie
die een scheepsromp beschermt tegen
zeepokken,algen en andere aanslag.

Door de aanslag en aangroeisels kan een
schip tot wel 40 procent meer brandstof
verbruiken.Tot nu toe werd dat opgelost
door de schepen in te smeren met verf
met giftige stoffen.Maar daardoor komt
volgens Breur ieder jaar 50.000 ton aan
giftige chemicaliën in het milieu.
DeZwarteRidder
0
quote:

haas schreef op 21 juni 2019 03:14:

De Nederlandse uitvinder Rik Breur
heeft de belangrijkste Europese prijs
voor uitvinders gewonnen,de European
Inventor Award.Hij bedacht een folie
die een scheepsromp beschermt tegen
zeepokken,algen en andere aanslag.

Door de aanslag en aangroeisels kan een
schip tot wel 40 procent meer brandstof
verbruiken.Tot nu toe werd dat opgelost
door de schepen in te smeren met verf
met giftige stoffen.Maar daardoor komt
volgens Breur ieder jaar 50.000 ton aan
giftige chemicaliën in het milieu.
Ik gebruik dezelfde folie in mijn koekenpan.
Chiddix
2
quote:

Ronald Engels schreef op 20 juni 2019 00:21:

Daarom, nogmaals Man-made CO2 Global Warming is gewoon ordinair bedrog ook van helaas sommige wetenschappers (kleine groep slechts 1 %) en ja er is geen Klimaatprobleem, er is slechts een gigantisch wereldwijd vervuilings- en warmte (grootte steden) vervuilings- probleem, door alle wereldburgers.

Klimaatguru Al Gore heeft veel bereikt met zijn praatjes o.a over het uitsterven van de ijsbeer. Er zou nu geen ijsbeer meer leven behalve in de dierentuin. De VN heeft geloof gehecht aan Gore en is in actie gekomen om de planeet te redden.
Ook veel jonge meiden in de EU die hysterisch gedrag vertonen en nog maar 1 levensdoel lijken te hebben m.n in de kring van GroenLinks en Groen en Ecolo Belgie. Er gaat een groene wave door Europa en die is niet meer te stoppen.
Jos2233
0
quote:

Chiddix schreef op 21 juni 2019 09:15:

[...]

Klimaatguru Al Gore heeft veel bereikt met zijn praatjes o.a over het uitsterven van de ijsbeer. Er zou nu geen ijsbeer meer leven behalve in de dierentuin. De VN heeft geloof gehecht aan Gore en is in actie gekomen om de planeet te redden.
Ook veel jonge meiden in de EU die hysterisch gedrag vertonen en nog maar 1 levensdoel lijken te hebben m.n in de kring van GroenLinks en Groen en Ecolo Belgie. Er gaat een groene wave door Europa en die is niet meer te stoppen.
Beste Chiddix, Ronald Engels heeft het over 1% van de wetenschappers die wel van mening zijn dat de mens het klimaat probleem (mede) veroorzaakt. Ik heb Ronald Engels gisteren in dit forum gevraagd naar de wetenschappelijke onderbouwing van die 1%, maar daar geeft hij geen antwoord op. Kan jij die 1% wetenschappelijk onderbouwen?
Jos2233
0
quote:

rationeel schreef op 21 juni 2019 10:48:

Heb je alles al gelezen wat hier in dit draadje geschreven is?
Jazeker!
Heb jij ook alle info van de (97%) klimaatwetenschappers gelezen?
Goed geïnformeerde mensen met een goede opleiding willen het allemaal weten en beperken zich niet tot obscure praatjesmakers met selectief bij elkaar gezochte onzin.
[verwijderd]
1
quote:

Chiddix schreef op 8 juni 2019 11:25:

[...]

De lage inkomens zijn de sigaar. t is niet anders. Het is net als met de eerdere subsidie voor electrische auto s. De rijken profiteren. Al is dacht ik de subsidie weer beeindigd op een Tesla aankoop etc
Het FVD maakt ook berekeningen. Dat kan afwijken van de realiteit. Je moet in kaart hebben hoeveel huizen er duurzaam gemaakt moeten worden. Van woningcooperaties zijn de getallen bekend(2 miljoen). De rest is gissen. Is weinig zicht op. Maar een woningcooperatie kan inschatten wat het kost om 1 woning duurzaam te maken(aaneengesloten woningen). 52000 euro. Zal toch niet waar zijn? Subsidie moet er nog van af.
Helemaal mee eens. Het beste doet men niets en wacht tot het klimaat zo sterk veranderd is dat er buiten kamertemperatuur heerst. Dan kunnen we gewoon (weer) in tenten leven. En voor wie het hier dan te warm is blijft de optie naar de boreale zone te vertrekken, de planten en dieren achterna.
Chiddix
0
quote:

Jos2233 schreef op 21 juni 2019 09:36:

[...]
Beste Chiddix, Ronald Engels heeft het over 1% van de wetenschappers die wel van mening zijn dat de mens het klimaat probleem (mede) veroorzaakt. Ik heb Ronald Engels gisteren in dit forum gevraagd naar de wetenschappelijke onderbouwing van die 1%, maar daar geeft hij geen antwoord op. Kan jij die 1% wetenschappelijk onderbouwen?
Wetenschappers zullen verdeeld zijn over de opwarming van de aarde. Over de CO2 uitstoot is geen verdeeldheid. Die wordt gewoon opgemeten.
Over dat zeewater(stijging) volg ik andere inzichten dan de klimaatfanaten. In ergste geval stijgt het zeewater een meter tot 2021. Geen reden tot zorg.
Nu laten verschillende Europese leiders zich gek maken over de opwarming van de aarde die 1 graad celsius is gestegen en in deze eeuw komt er misschien nog een graad bij. Moet de wereld zich daarover druk maken?
Ik ben geen klimaatexpert maar er wordt gezegd , dat de CO2 uitstoot het ijs doet smelten. Nu wordt 40% van de CO2 uitstoot al door de natuur opgenomen.
Maar hoe we ook denken, het zal niets helpen. De kaarten zijn voorlopig geschud.
Ronald Engels is een roepende in de woestijn maar dat wil niet zeggen, dat hij moet stoppen met roepen. Misschien komen de volken van West-Europa nog tot inkeer over 10 of 20 jaar als ze ontdekken dat.........
ubu
2
quote:

Jos2233 schreef op 21 juni 2019 11:07:

[...]
Jazeker!
Heb jij ook alle info van de (97%) klimaatwetenschappers gelezen?
Goed geïnformeerde mensen met een goede opleiding willen het allemaal weten en beperken zich niet tot obscure praatjesmakers met selectief bij elkaar gezochte onzin.
Als jij denkt dat jij die Engels, rationeel etc. gaat overtuigen met feiten, dan denk je verkeerd. Ik en anderen hebben deze discussie ook gevoerd. Het feit dat dit draadje bestaat en de hoeveelheid bijdragen, zijn een indicatie van de zinloosheid van die discussie.
Chiddix
2
Lage inkomens dreigen op te draaien voor de klimaatkosten. Milieudefensie voorziet een sociale kloof als de kosten van het klimaatbeleid niet rechtvaardiger worden verdeeld.
De lage inkomensgroep dreigt zich straks tegen het hele klimaatbeleid te keren.
Wie duurzaam wil worden moet geld hebben. Particulieren met een krappe beurs kunnen zich geen schone auto of energieneutraal huis veroorloven. Die groep burgers betaalt mee en kunnen zelf niet profiteren van subsidies(zonnepanelen, isolatie etc) en regelingen.
Je krijgt wijken vol energieneutrale huizen met stekkerauto s voor de deur en de andere buurt hun stijgende energienota niet kunnen opbrengen. Laat staan dat ze isolatie-maatregelen nemen. Gaat dan over koophuisjes , neem ik aan(bron: Trouw).
[verwijderd]
0
quote:

Chiddix schreef op 21 juni 2019 13:15:

[...]

Over dat zeewater(stijging) volg ik andere inzichten dan de klimaatfanaten. In ergste geval stijgt het zeewater een meter tot 2021. Geen reden tot zorg.
Nu laten verschillende Europese leiders zich gek maken over de opwarming van de aarde die 1 graad celsius is gestegen en in deze eeuw komt er misschien nog een graad bij. Moet de wereld zich daarover druk maken?
Ik ben geen klimaatexpert maar er wordt gezegd , dat de CO2 uitstoot het ijs doet smelten. Nu wordt 40% van de CO2 uitstoot al door de natuur opgenomen.
Zeespiegel een meter omhoog in twee jaren? Onzin, maar nog grotere onzin dat dit geen reden tot zorg zou zijn. Typo?
Ijs smelt vanzelfsprekend niet door stijging van CO2 concentratie (althans niet direct) maar door hogere temperaturen. Het causale verband tussen de meetresultaten (CO2 concentratie en volume landijs) hoort tot het bereik der interpretatie (modellen) en daar kan men verschillende mening zijn. Die mening kan gebaseerd zijn op vooroordelen of op modelberekeningen (simulaties). Bij simulaties wordt de realiteit zo gedetailleerd mogelijk beschreven en vervolgens wordt de evolutie van het systeem berekend met behulp van de bekende natuurwetten (en de nodige computer power). Dat dit heel redelijk functioneert bewijst de moderne weersvoorspelling. Waarzeggers als "de molenaar in het midden des lands" zouden in 2019 geen aanhangers meer mogen hebben (hoop ik maar).
Chiddix
1
Correctie: ik bedoel niet 2021 maar 2100. Begin wat ouder te worden als ik maar niet d......wordt of a want dan kan ik aan het corrigeren blijven.
[verwijderd]
1
quote:

maurice73 schreef op 21 juni 2019 13:16:

[...]

Als jij denkt dat jij die Engels, rationeel etc. gaat overtuigen met feiten, dan denk je verkeerd. Ik en anderen hebben deze discussie ook gevoerd. Het feit dat dit draadje bestaat en de hoeveelheid bijdragen, zijn een indicatie van de zinloosheid van die discussie.
Ik stond op het punt een vergelijkbaar commentaar te geven (in de trant van "vechten tegen de bierkaai") maar wil er toch iets aan toevoegen. Er blijken inderdaad enigen te zijn die zich verzetten tegen de resultaten van wetenschappelijk onderzoek (experimenteel en theoretisch). De machtigste man op onze planeet is een prominent voorbeeld dus dit is te verwachten. In de meeste gevallen is het eenvoudig bepaalde waanvoorstellingen die hier geventileerd worden te weerleggen maar men kan er inderdaad van uitgaan dat enigen onder ons niet voor rede vatbaar zijn. Toch kan men hopen dat er een paar zwijgende deelnemers zijn die hier wel baat bij hebben.

Een probleem lijkt me dat totaal verschillende aspecten tegelijkertijd aan de orde komen.
- stijgen de temperaturen überhaupt (waarneming)?
- zo ja, is dit grotendeels door de mens veroorzaakt (wetenschap)?
- zo ja, is het nodig te reageren (politiek)?
- zo ja, wat zijn de mogelijkheden (wetenschap) en wat gaan die kosten (economie)?
- moet de hele wereld het met elkaar eens zijn voor er iets ondernomen wordt (politiek)?
- hoe worden de kosten over de landen en bevolkingsgroepen verdeeld (politiek)?

Ik blijf hopen dat een discussie met alle betrokkenen mogelijk is en dat de een of de ander daar wijzer van wordt.
Chiddix
1
Burgers in Nederland staan voor een voldongen feit. Het klimaatakkoord Parijs is ondertekend door de regering Rutte 2 en de klimaatwet is aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer. De EU is controleur geworden en kijkt of landen op koers liggen.
Belgie kreeg deze week een veeg uit de EU pan.
Er zijn tegenstanders die op FVD gestemd hebben maar dat was een proteststem. Niet om de klimaatwet tegen te houden want dat was onmogelijk.
Tot 2050 is Nederland in de ban van de transitie(CO2 neutraal). Je verzetten heeft geen zin. Je moet gewoon meedoen.
Alleen als de politieke verhoudingen extreem veranderen, kan iets teruggedraaid worden maar het is niet te verwachten dat dit in Nederland gaat plaatsvinden tot 2050. Zelfs niet als Baudet ooit premier van Nederland wordt bv tussen 2026 en 2050.
[verwijderd]
1
quote:

Chiddix schreef op 21 juni 2019 16:16:

Alleen als de politieke verhoudingen extreem veranderen, kan iets teruggedraaid worden maar het is niet te verwachten dat dit in Nederland gaat plaatsvinden tot 2050. Zelfs niet als Baudet ooit premier van Nederland wordt bv tussen 2026 en 2050.
Baudet aan de macht??? Mag er niet aan denken. Gelukkig is dit onmogelijk.
38.978 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 ... 1945 1946 1947 1948 1949 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  +0,01  +0,00%  18 apr
 Germany40^ 17.751,90 -0,48%
 BEL 20 3.826,58 +0,84%
 Europe50^ 4.919,39 -0,35%
 US30^ 38.013,46 0,00%
 Nasd100^ 17.548,80 0,00%
 US500^ 5.049,25 0,00%
 Japan225^ 38.001,71 0,00%
 Gold spot 2.397,79 +0,77%
 EUR/USD 1,0623 -0,20%
 WTI 82,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +11,51%
JUST EAT TAKE... +5,71%
Air France-KLM +4,18%
FASTNED +3,00%
RANDSTAD NV +2,65%

Dalers

Pharming -9,63%
ASMI -6,10%
Avantium -6,01%
PostNL -5,84%
TomTom -3,31%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront