Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

PostNL: stel uw vragen aan Verhagen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Redactie IEX

Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, B...

Meer over Redactie IEX

Recente artikelen van Redactie IEX

  1. 11:15 Just Eat Takeaway trekt stekker uit Nieuw-Zeeland
  2. 09:15 Consumentenbond daagt Albert Heijn voor rechter om fouten in kassabonnen 5
  3. 12 apr IEX BeleggersPodcast: van kopercrisis naar grondstoffenrally? Plus: Shell & ASML 3

Reacties

68 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Toekomstbeeld 7 juni 2019 11:28
    Vooruit, nog een tweede vraag aan mevrouw Verhagen.

    "Geachte mevrouw Verhagen,

    Zoals bekend is niet alleen het aandeel PostNL getroffen door forse afwaarderingen door de markt, maar nagenoeg de gehele sector.
    De gehele sector is geconfronteerd met alsmaar dalende winsten en afnemende free cash flows. Tal van (open deur) oorzaken worden bij de kwartaalresultaten genoemd zoals de alsmaar verder dalende brievenvolumes.
    Echter zien we bij tal van bedrijven, helaas ook dat de enorme volume groei bij Parcels niet omgezet wordt in additionele winsten. Bij PostNL is de marge druk zelfs sterker dan bij de concurrenten. Sterker nog, al vele kwartalen op rij zien we dat elke extra euro aan omzet, in gelijke mate verdampt aan extra (arbeids&transport)kosten.

    Nu ben ik benieuwd naar uw mening wat de drie belangrijkste bottlenecks zijn die volgens u weggehaald / opgelost moeten worden opdat de gehele pakket sector kan groeien en bloeien. En dan gaat het mij om wat de sector en/of PostNL zelf kan organiseren om winsten te verbeteren."

    Achtergrond voor de vraagstelling:
    Ook hier weer dat PostNL achterblijft tov concurrenten bij het kapitaliseren op de groei in pakketten en derhalve ondergewaardeerd wordt tov concurrenten door analisten/de markt.
  2. forum rang 7 rene l 7 juni 2019 11:29
    Ik heb grote vraagtekens m.b.t. de beoogde overname van Sandd en de absurde overname som van 130 miljoen.

    Eerst wat details.
    Volgens eigen zeggen was de omzet van Sandd in 2018 201m en hebben ze 720m brieven bezorgd.
    De gemiddelde bezorgprijs per brief ligt dus op slechts een slordige 28 cent.
    Dit kan dus nooit kostendekkend zijn.

    Bij PostNl ligt deze namelijk rond de 90 cent en ze maken er nauwelijks winst op.

    Sandd heeft geen landelijk dekkend netwerk, Post Nl heeft dit wel.
    Sandd sorteert nog handmatig, PostNL doet dit volledig geautomatiseerd.

    De bezorging bij Sandd wordt gedaan door gepensioneerden, huisvrouwen, scholieren en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
    In het bijzonder voor deze laatste groep heb ik een groot respect.

    We kunnen echter stellen dat het voor de meesten slechts een bijbaan is voor enkele uren per week, van vaste krachten kun je niet spreken en de meesten hebben ook niet echt de behoefte aan een vaste aanstelling.

    Verder krimpt de postmarkt jaarlijks met een procent of 10, wat blijft er op termijn nog over, waarschijnlijk niet al te veel.

    De totale omzet van PostNl was in 2018 zo'n 2,8 miljard.
    Dit is bijna 14x zoveel als de omzet van Sandd.

    De huidige beurswaarde van PostNl is op dit moment zo'n 720 miljoen.

    Ik heb daarom een paar simpele vragen aan mevrouw Verhagen:

    Heeft u de boeken van Sandd in mogen zien?

    Krijgt Sandd subsidie van de overheid om haar broek op te kunnen houden?

    Hoeveel winst draait Sandd?

    Waarom waardeert u de waarde van Sandd op ca. een vijfde t.o.v. PostNl in haar totaal?

    En als laatste, bent u wel beslissingsbevoegd, of acteert u in opdracht van de overheid?
  3. forum rang 6 prinszicht 7 juni 2019 13:01
    Beste Jim en Nico,

    Voor uw interview met mevrouw Verhagen. De agenda lijkt redelijk dicht getimmerd wat ik betreur. De blik is op vooruit maar het recente verleden en het heden verdienen juist de meeste aandacht. Dit omdat het huidige MT een “track record” heeft met het verkeerd inschatten van de business opportuniteiten & bedreigingen. Fouten die nu worden gemaakt, of recent zijn gemaakt, zullen zich extrapoleren tot serieuze bedreigingen voor de continuïteit van de onderneming. Hierover ben ik al jaren in gesprek met IR van PostNL en word ik alsmaar op het verkeerde been gezet of genegeerd. Vandaar dat ik aansluit bij het webinar maar als excuses ontbreken, sluit ik na 5 minuten af als vorm van protest. Ik hoop dat vele andere aandeelhouders mij volgen. Het is namelijk onacceptabel.

    Een goed voorbeeld van wanbeleid is de business case International. De business die op dit moment bij het grofvuil staat maar na afwijzen Bpost en met het jaarverslag 2016 & 2017 juist door het MT werd aangeduid als strategische pijler (1 van de 3 van PostNL). Waar door de huidig CFO, toentertijd eindverantwoordelijk International, veel geld in is geïnvesteerd met de belofte van 2 – 4 marge op ongeveer een miljard omzet. Ik raad u aan om onderzoek te doen naar de exacte uitspraken en aantekeningen van de afgelopen 2 jaar ten aanzien van deze business case (International). Hierdoor krijgt u een goed beeld van uw gesprekspartner en kunt u de beloften die zij wederom gaat doen op waarde schatten.

    Ten aanzien van mijn vragen voor de CEO:
    1. Waarom werkt u bewust mee een niet transparante ofwel uiterst dubieuze overname van Sandd? De aandeelhouder heeft geen zicht op de jaarverslagen van Sandd vanaf 2016. Hiermee wekt u de indruk de kosten van de mislukte liberalisering af te wentelen op de aandeelhouder op last van de overheid.
    2. Waarom dient u geen claim in bij de ACM voor het onterecht toekennen van AMM? Een jaar na dato bent u op zijn minst verplicht een kosten / baten analyse te presenteren. Zeker wanneer u 2 jaar in de media nadrukkelijk bedragen noemt. Is dit wederom op verzoek van uw politieke achterban?
    3. Waarom schrapt u het dividend terwijl u aandeelhouders heeft toegezegd dat het beleid overeind zou blijven (medio december)?
    4. Waarom kiest u er niet voor om aandeelhouders tegemoet te komen door het interim-dividend van september om te zetten naar een aandeleninkoop programma?
    5. Waarom komt u op de valreep met extra investeringen in Parcels a 180 miljoen zonder dat u bewijs heeft geleverd om op de extra omzet enige marge te kunnen verdienen? In 2018 heeft u een vergelijkbare truc uitgehaald door aanpassing van de Outlook met dramatische gevolgen voor de beurswaarde. Nu weer.
    6. Waarom worden de uitgaven en investeringen niet naar een dusdanig niveau bijgesteld waardoor u onder de 2.0 levarage ratio blijft en enige vorm van rendement voor de aandeelhouder overeind kunt houden?

    Nogmaals dank voor het initiatief. Mijn deelname aan het webinar is volkomen afhankelijk van de oprechte intenties van de CEO en CFO. Het heeft er de schijn van dat we deze roadshow voor de bühne doen en ik zit persoonlijk niet te wachten op de goed nieuws show met zoveel onzekerheden/ afhankelijkheden ten aanzien van de strategie.

    Succes en een fijne dag.
  4. vdMandele 10 juni 2019 11:56
    Zoals Monsanto de geschiedenis in zal gaan als één van de slechtste overnames ooit, zo zal PostNL de geschiedenis in gaan als één van de slechtste overname-wijgeringen. E5.75 PER AANDEEL, WEET U NOG!?! Een premie van pakweg 275% over de huidige prijs. Laat haar daar maar een uurtje strafwerk over maken. Niet dat het ook maar in de buurt komt van een beginnetje, maar desondanks
68 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links