Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Info

3.559 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 ... 174 175 176 177 178 » | Laatste
voda
0
Air France grijpt in op korte vluchten

Gepubliceerd op 13 mei 2019 om 13:38 | Views: 832

Air France-KLM 14:13
8,21 -0,36 (-4,25%)

PARIJS (AFN) - Luchtvaartmaatschappij Air France zet het mes in de capaciteit van korte vluchten. Volgens de Franse zustermaatschappij van KLM gaat de ingreep gepaard met het verlies van 465 banen. De banenreductie gebeurt volgens Air France via een vrijwillige vertrekregeling. Er vallen geen gedwongen ontslagen.

Franse media maakten zondag al melding van de op handen zijnde ingreep. De capaciteit van de korte vluchten wordt in de komende twee jaar met 15 procent teruggebracht. De ingreep is volgens het bedrijf noodzakelijk gelet op de concurrentie van hogesnelheidstreinen op met name binnenlandse trajecten.

Het is Air France er sowieso alles aan gelegen de operationele prestaties te verbeteren, ook gelet op het verschil in winstgevendheid tussen Air France en KLM. Topman Ben Smith van Air France-KLM zei eerder dit jaar al dat er al de nodige veranderingen bij onder meer Air France op touw stonden. De exacte strategie wordt pas aan het einde van dit jaar uit de doeken gedaan.
voda
0
Wetsvoorstel voor vliegbelasting ingediend

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
8,248 0,02 0,24 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
8,248 0,02 0,24 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Het ministerie van Financiën heeft een wetsvoorstel ingediend voor de invoering van een vliegbelasting van 7,00 euro per vertrekkende passagier vanaf 2021. Dat maakte de regering dinsdag bekend.

Het kabinet heeft een voorkeur voor een Europese vliegbelasting, maar als die te lang op zich laat wachten is nu een wetsvoorstel voor een nationale heffing ingediend.

Het tarief wordt bij het Belastingplan 2021 nog precies vastgesteld omdat het wordt gecorrigeerd voor de inflatie. Naar verwachting zal het tarief als gevolg hiervan onder de 7,5 euro blijven.

Ook komt er een vliegbelasting voor vrachtverkeer, waarbij vliegtuigen die minder geluid produceren minder worden belast. Het tarief wordt 3,85 euro per ton vracht voor de meest lawaaiige vliegtuigen en 1,925 euro per ton vracht voor de lagere geluidsklassen. Dit tarief wordt geheven op basis van het gewicht van het vliegtuig.

Het wetsvoorstel vliegbelasting treedt na de behandeling in de Tweede en Eerste Kamer in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Dit geeft de nodige flexibiliteit. Als in 2019 of 2020 blijkt dat er Europese afspraken komen, is het mogelijk om het wetsvoorstel voor een nationale vliegbelasting niet in werking te laten treden.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Ben Smith koopt pluk aandelen Air France-KLM'

Gepubliceerd op 14 mei 2019 om 18:13 | Views: 52

Air France-KLM 17:36
8,34 +0,11 (+1,36%)

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Topman van Air France-KLM Ben Smith heeft naar verluidt een pluk aandelen van de luchtvaartcombinatie gekocht. Dat meldde nieuwssite WanSquare dinsdag, zonder te zeggen waar de informatie vandaan komt.

Het gaat om een aankoop van 50.000 aandelen van Air France-KLM voor een prijs van 8,61 euro per aandeel. Met de totale aanschaf is een bedrag van 430.670 euro gemoeid. Smith zou de aandelen op de Franse beurs hebben gekocht.

De aankoop staat volgens WanSquare los van de variabele beloningen van de topman.
voda
0
Ryanair: vliegtaks is staatssteun aan KLM

Gepubliceerd op 15 mei 2019 om 12:45 | Views: 1.407

Air France-KLM 13:56
8,16 -0,18 (-2,21%)

DUBLIN (AFN) - Ryanair hekelt de vliegbelasting die het Nederlandse kabinet in 2021 wil invoeren. Die is volgens de Ierse budgetmaatschappij verkapte staatssteun aan KLM. Marketingdirecteur Kenny Jacobs wijst erop dat de voorgestelde taks niet geldt voor transferpassagiers op luchthaven Schiphol, iets wat voor KLM erg belangrijk is. Maar passagiers van directe vluchten van en naar Nederland, oftewel Ryanairs klanten, zijn wel de dupe.

"Deze Nederlandse luchtvaartbelasting heeft niets met het milieu te maken, het is gewoon weer een andere overheidssubsidie voor KLM'', aldus Jacobs. Volgens hem is KLM eigenlijk heel milieu-inefficiënt door zijn transferpassagiers. Die hebben immers meerdere vluchten nodig om hun bestemming te bereiken. Ryanair, dat alleen met rechtstreekse verbindingen en veelal nieuwere vliegtuigen werkt, beroept zich erop de groenste en schoonste luchtvaartmaatschappij van Europa te zijn.

Voor passagiers van en naar Nederland gaat straks een vliegtaks gelden tussen de 7 euro en 7,50 euro per ticket, ongeacht naar welke bestemming zij vliegen. Het precieze tarief wordt volgend jaar vastgesteld. Nederland blijft overigens ijveren voor een Europese vliegbelasting.
Wilbar
0
Betalen voor koffer op verre vlucht
Door Paul Eldering en Yteke de Jong

AMSTELVEEN - Op alle verre KLM-vluchten is de ruimbagage vanaf deze week niet meer inbegrepen in de prijs. Althans, niet in het ’light-tarief’. Deze tickets kunnen daardoor gemiddeld 10 tot 15 procent goedkoper worden. Volgens KLM Nederland-topman Harm Kreulen is de aanpassing nodig in de moordende concurrentiestrijd om de vliegtoerist.
„Binnen Europa en naar Amerika hebben we de ruimbagage al stapsgewijs uit de laagste prijzen gehaald. Nu volgt de rest van de wereld, op een paar uitzonderingen na”, legt Kreulen uit.
„Binnen Europa en naar Amerika hebben we de ruimbagage al stapsgewijs uit de laagste prijzen gehaald. Nu volgt de rest van de wereld, op een paar uitzonderingen na”, legt Kreulen uit.

Wie toch een koffer wil inchecken, moet honderd euro bijbetalen. In het flex-tarief is alles nog wel ’gratis’, maar dat is 150 euro duurder. „Ook veelvliegers op de hoogste niveaus van spaarprogramma Flying Blue hoeven niet voor hun koffer te betalen. In beperkte afmetingen en gewicht blijft handbagage op de lange afstand kosteloos.”
„Binnen Europa en naar Amerika hebben we de ruimbagage al stapsgewijs uit de laagste prijzen gehaald. Nu volgt de rest van de wereld, op een paar uitzonderingen na”, legt Kreulen uit.

Wie toch een koffer wil inchecken, moet honderd euro bijbetalen. In het flex-tarief is alles nog wel ’gratis’, maar dat is 150 euro duurder. „Ook veelvliegers op de hoogste niveaus van spaarprogramma Flying Blue hoeven niet voor hun koffer te betalen. In beperkte afmetingen en gewicht blijft handbagage op de lange afstand kosteloos.”
"Zonder bagage een stuk goedkoper uit"
Volgens Kreulen reist de helft van de KLM-passagiers op verre vluchten zonder ruimkoffers. Mits niet te zwaar, mag handbagage, zoals een rugzak of rolkoffertje, voor niets mee in de cabine. „Dat is op die vluchten in grotere vliegtuigen met genoeg ruimte geen probleem, op Europese bestemmingen wel. De uitgeklede prijzen leiden op vluchten in Europa vaak tot vertragingen en irritaties, omdat de handbagage niet meer aan boord past.”
Over die handbagage neemt KLM binnenkort een besluit. Eén van de scenario’s, ook bij budgetdochter Transavia, is om grotere stukken handbagage op Europese vluchten te gaan belasten. Mogelijk gaat dit op intercontinentale routes straks ook gebeuren, omdat deze aanvullende inkomsten voor vliegmaatschappijen een verdienmodel zijn. Volgens onderzoek van IdeaWorks incasseert de mondiale luchtvaart al circa 30 miljard dollar op jaarbasis aan het in rekening brengen van bagagekosten.
Traditionele maatschappijen als KLM volgen met dit soort trucjes de prijsvechters, stelt vervoerseconoom Jaap de Wit. „Het wordt onduidelijker voor de reiziger wat wel of niet in de prijs zit. Het lijkt erop dat prijzen omlaag gaan, maar als je niet oppast ben je duurder uit.”
pietje-2005
0
Jammer dat die ukkels iedereen met een berg cabinebagage door laten lopen, in tegenstelling tot wat ze allemaal beweren.
Vliegen met KLM is al niet je van het, en dan nog meer (volle) rotzooi te verwachten tegen de tijd dat je bij je seat bent :-(
voda
0
'Op meer KLM-vluchten betalen voor koffer'

Gepubliceerd op 20 mei 2019 om 13:21 | Views: 130

Air France-KLM 13:19
8,14 -0,22 (-2,65%)

AMSTERDAM (AFN) - Reizigers van KLM moeten op meer vluchten extra gaan betalen voor hun ruimbagage. Dat meldden verschillende media. Het gaat om uitbreiding van een regeling die al gold voor vluchten binnen Europa en naar Noord-Amerika. Ook bij Air France wordt de uitgebreide regeling van kracht.

Bij de invoering van de regeling voor Europese en Amerikaanse bestemmingen een paar jaar geleden zei KLM dat deze niet bedoeld was om vakantiegangers meer geld uit de zak te kloppen, maar om de bagage ''los te koppelen'' van de tarieven. Voor veel Europese bestemmingen gingen volgens het bedrijf de ticketprijzen omlaag dus passagiers die alleen handbagage meenemen, zijn juist goedkoper uit.

De uitbreiding van de maatregel moet KLM helpen in de concurrentiestrijd met prijsvechters als Norwegian Air en IAG-dochter Level. KLM en Air France konden nog niet reageren.
voda
0
Nieuw vliegtuig van KLM en TU Delft in de vorm van een V

2 juni 2019
De KLM en de TU Delft werken samen aan de ontwikkeling van een vliegtuig in een V-vorm.

(video)

www.ad.nl/video/kanalen/haagsche-cour...
voda
0
Air France-KLM vervoert weer meer passagiers

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
8,166 0,074 0,91 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
8,166 0,074 0,91 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in mei meer passagiers vervoerd, terwijl het vrachtvervoer ook steeg. Dit meldde de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep dinsdag voorbeurs.

Afgelopen maand vervoerde Air France-KLM, inclusief alle dochterondernemingen, in totaal 9,2 miljoen passagiers, een stijging van 3,3 procent op jaarbasis.

Het passagiersverkeer bij Air France en KLM, gerekend naar verkochte kilometers, steeg afgelopen maand met 4,9 procent. De ingezette capaciteit nam daarbij met 2,3 procent toe, en de bezettingsgraad steeg met 2,1 procentpunt naar 86,6 procent.

Bij Transavia, de prijsvechter van Air France-KLM, steeg het aantal passagiers met 1,0 procent naar 1,7 miljoen. Bij Transavia lag de bezettingsgraad in april 0,8 procentpunt lager op 91,8 procent.

Het totale passagiersverkeer bij de luchtvaartmaatschappij, gerekend naar verkochte kilometers, steeg afgelopen maand met 4,8 procent, terwijl de bezettingsgraad met 1,8 procentpunt steeg naar 87,3 procent.

Het vrachtverkeer bij Air France-KLM steeg in de afgelopen maand, gerekend naar omzet per ton per kilometer, met 4,3 procent op jaarbasis. De capaciteit steeg met 2,3 procent en de beladingsgraad lag op 59,3 procent, een stijging van 1,1 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved
voda
0
Kostenbesparing prioriteit KLM ondanks groei

Gepubliceerd op 11 jun 2019 om 07:51 | Views: 1.248

Air France-KLM 12:41
8,16 +0,06 (+0,79%)

AMSTERDAM (AFN) - Het omlaag brengen van de kosten blijft de belangrijkste opgave waar luchtvaartmaatschappij KLM voor staat. Dat meldde topman Pieter Elbers in een reactie op de vervoerscijfers over mei. Dat er de voorbije maand op jaarbasis 4,6 procent meer passagiers aan boord stapte van een KLM-vlucht noemde hij een mooi resultaat. Maar hij wees direct op de oplopende kosten, zoals de brandstofrekening en de opbrengsten die onder druk staan.

KLM verwelkomde in mei bijna 3,2 miljoen mensen aan boord van hun toestellen. De passagiersgroei was met name te zien op bestemmingen in Europa en Noord-Afrika, Noord-Amerika en Azië. Ook zaten vliegtuigen in doorsnee iets voller omdat de capaciteit iets minder hard steeg dan de passagiersstroom. Al met al zaten KLM-vliegtuigen voor 88,5 procent vol. Dat was een jaar eerder 87,6 procent.

De vrachtdivisie van KLM vervoerde 1,7 procent meer vracht dan een jaar eerder. De laadruimten van de vliegtuigen zaten wel iets minder vol. Nog altijd werd een derde van de capaciteit niet benut.

Air France en Transavia

Bij zustermaatschappij Air France was op maandbasis sprake van een groei van 3,3 procent tot 4,4 miljoen reizigers. Daarbij was iets meer dan 82 procent van de stoelen bezet. De vrachtdivisie van de Franse tak vervoerde bijna 8 procent meer goederen. Wel moet worden aangetekend dat personeel van Air France in mei vorig jaar nog vier dagen het werk neerlegden in een roep om betere arbeidsvoorwaarden.

Prijsvechter Transavia wist een passagiersgroei van 1 procent te realiseren tot bijna 1,7 miljoen mensen. Dat zorgde ervoor dat 9,2 miljoen mensen incheckten op een vlucht van Air France-KLM, hetgeen op jaarbasis een groei van 3,3 procent betekende.
voda
0
Air France-KLM verlengt samenwerking met RAI

Gepubliceerd op 13 jun 2019 om 17:08 | Views: 0

Air France-KLM 16:57
8,44 +0,22 (+2,68%)

AMSTERDAM (AFN) - Air France-KLM en RAI Amsterdam verlengen hun samenwerking om internationale beurzen, congressen en evenementen naar Amsterdam te halen. Dat maakte RAI Amsterdam bekend, zonder het verstrekken van financiële details. Ook over de verdere duur van de relatie werd niets gezegd.

De samenwerking bestaat al tien jaar en betreft alle aanbestedingsprocedures voor grote, internationale beurzen en congressen. Hierbij biedt het luchtvaartconcern organisatoren vluchten aan en geeft hen zo de gelegenheid om Amsterdam te bezoeken.
voda
1
'Neuzen bij AF-KLM staan dezelfde kant op'

Gepubliceerd op 14 jun 2019 om 15:45 | Views: 13

Air France-KLM 15:32
8,22 -0,19 (-2,28%)

PARIJS (AFN) - Bij Air France-KLM staan na een roerige periode de neuzen weer dezelfde kant op. Volgens topman Ben Smith van het luchtvaartconcern liggen grote aandeelhouders de Nederlandse en de Franse staat op één lijn met het bedrijf als het gaat om het vertegenwoordigen van de belangen in beide landen.

Van het samenvoegen van merken is volgens hem geen sprake, omdat zowel Air France als KLM te waardevol is. Verder heeft het bestuur de nodige stappen gezet en staat het bedrijf er beter voor in vergelijking met februari.

Smith sprak tijdens een conferentie in Parijs. Hij wist daar ook te melden dat het gesprekken met piloten over de uitbreiding van de Transavia-vloot vorderen. Het lijkt niet waarschijnlijk dat de prijsvechter over lange afstanden gaat vliegen. Volgens de Canadees heeft het goedkope langeafstandsmodel nog niet bewezen succesvol te zijn. Air France-KLM is wat hem betreft dan ook niet geïnteresseerd om dat te gaan doen.
voda
0
AF-KLM sluit onderhoudsdeal met Triumph

Gepubliceerd op 18 jun 2019 om 08:20 | Views: 1.080

Air France-KLM 12:32
8,01 +0,12 (+1,55%)

PARIJS (AFN) - De onderhoudsdivisie van luchtvaartonderneming Air France-KLM heeft een principe-overeenkomst gesloten met de Amerikaanse luchtvaartdienstverlener Triumph. Door de krachtenbundeling willen de bedrijven het onderhoud van vliegtuigen stroomlijnen en goedkoper maken.

De overeenkomst werd gesloten op de luchtvaartshow van Parijs. De partijen willen bij zaken als onderhoud, reparatie, revisie, reserveonderdelen de krachten bundelen. Financiële details over de deal, waar nog wel de puntjes van op de i moeten worden gezet, werden niet verstrekt.
voda
0
Air France-KLM en Accor breiden loyaliteitsprogramma uit

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Accor
36,03 -0,26 -0,72 % Euronext Paris
Accor SA nominatif adm
36,03 -0,26 -0,72 % Euronext Paris
Air France - KLM
7,852 -0,044 -0,56 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
7,852 -0,044 -0,56 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM en Accor lanceren donderdag een nieuw verbeterd gemeenschappelijk loyaliteitsprogramma. Dit meldde de Franse-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag.

De beloningsprogramma's Flying Blue en Le Club AccorHotels bieden meer voordelen voor hun gezamenlijke klanten, waarbij tegelijkertijd punten en miles verdiend kunnen worden terwijl klanten met beide bedrijven reizen.

De nieuwe samenwerking biedt klanten tevens meer mogelijkheden om de verzamelde punten en miles in te wisselen.

Het aandeel Air France-KLM noteerde donderdag op een groen Damrak 0,2 procent hoger op 7,91 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Vertraagd vliegtuig verstoort feestje KLM

Gepubliceerd op 28 jun 2019 om 13:10 | Views: 2.074

Air France-KLM 14:37
8,39 +0,16 (+1,92%)

SCHIPHOL (AFN) - De aankomst van KLM’s eerste Boeing 787-10 Dreamliner vanuit de Boeingfabriek in het Amerikaans Charleston komt een paar dagen later dan voorzien. Daarmee wordt de start van de viering van het honderdjarig jubileum van KLM enigszins verstoord.

Het nieuwe toestel, voorzien van een speciale opdruk met het getal 100, zou eigenlijk zaterdagmorgen op Schiphol landen. Dat zou precies honderd dagen zijn geweest voor de honderdste verjaardag van KLM. De luchtvaartmaatschappij heeft voor de gelegenheid onder meer minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) uitgenodigd.

Zij komt nog wel, benadrukt een woordvoerder van KLM. "De festiviteiten gaan gewoon door." Volgens KLM gebeurt het wel vaker dat het leveringsproces van een vliegtuig vanwege de complexiteit en administratieve zaken een kleine vertraging oploopt.

Uitdagingen

De vertraging is een smet op de festiviteiten, maar staat in het niet ten opzichte van de uitdagingen waar de luchtvaartmaatschappij voor staat. Zo kampt de luchtvaartsector met de gevolgen van de tragere economische groei. Ook de onzekerheid over de brexit en het gegeven dat de capaciteitsbeperking op Schiphol de groei van KLM in de weg zit, wegen zwaar op de prestaties. Daarbovenop lopen brandstofkosten op en drukt de stevige concurrentie in de branche op ticketprijzen.

Onlangs is KLM onderhandelingen begonnen over nieuwe cao's. KLM staat voor de nodige investeringen, ook in duurzaamheid. De uitgaven zijn ook nodig om verder te kunnen groeien. Gelet op de oplopende kosten en tegenvallende opbrengsten zal dus elders op kosten moeten worden bespaard.

Cao-voorstel

Vakbonden hebben een eerste cao-voorstel van KLM met een looptijd van zestien maanden met weinig enthousiasme ontvangen. Sommige bonden noemden de voortellen "zeer teleurstellend". KLM stelde een structurele loonverhoging van 1 procent per 1 juli dit jaar en 1,25 procent per 1 april 2020 voor. Daarboven wil de maatschappij eenmalig 100 euro netto per maand uitkeren, op basis van een voltijddienstverband, voor de resterende maanden van dit jaar, vanaf het moment van ondertekening van de cao.

De komende weken wordt door partijen verder onderhandeld.
voda
0
Air France en KLM wisselen vliegtuigbestellingen uit

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
8,404 0,17 2,06 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
8,404 0,17 2,06 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France en KLM zijn van plan om de resterende bestellingen voor Boeing 787 en Airbus A350 vliegtuigen uit te wisselen in een poging de vloot efficiënter te maken. Dit meldde de Frans-Nederlandse luchtvaarder vrijdag.

De ruil betekent dat de oplevering van de resterende 6 Boeing 787 vliegtuigen tussen 2021 en 2023 wordt gewijzigd van Air France naar KLM, terwijl de resterende Airbus A350-900 jets die KLM bestelde, worden afgeleverd bij Air France.

Mogelijkheden om een verdere optimalisatie door te voeren, worden onderzocht.

Het aandeel Air France-KLM noteerde vrijdag 2,1 procent hoger op 8,40 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved
voda
0
Air France-KLM vervoert weer meer passagiers

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
8,938 0,09 1,02 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
8,938 0,09 1,02 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in juni meer passagiers vervoerd, terwijl het vrachtvervoer ook steeg. Dit meldde de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep maandag voorbeurs.

Afgelopen maand vervoerde Air France-KLM, inclusief alle dochterondernemingen, in totaal 9,7 miljoen passagiers, een stijging van 3,4 procent op jaarbasis.

Het passagiersverkeer bij Air France en KLM, gerekend naar verkochte kilometers, steeg afgelopen maand met 3,3 procent. De ingezette capaciteit nam daarbij met 1,6 procent toe, en de bezettingsgraad steeg met 1,5 procentpunt naar 90,3 procent.

Bij Transavia, de prijsvechter van Air France-KLM, steeg het aantal passagiers met 9,0 procent naar 1,7 miljoen. Bij Transavia lag de bezettingsgraad in juni 0,8 procentpunt hoger op 93,6 procent.

Het totale passagiersverkeer bij de luchtvaartmaatschappij, gerekend naar verkochte kilometers, steeg afgelopen maand met 4,2 procent, terwijl de bezettingsgraad met 1,5 procentpunt steeg naar 90,7 procent.

Het vrachtverkeer bij Air France-KLM daalde in de afgelopen maand, gerekend naar omzet per ton per kilometer, met 3,6 procent op jaarbasis. De capaciteit daalde met 0,1 procent en de beladingsgraad lag op 56,9 procent, een daling van 2,1 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Bijna 1500 handtekeningen voor meer loon KLM'

Gepubliceerd op 8 jul 2019 om 16:02 | Views: 104

Air France-KLM 15:51
8,84 -0,01 (-0,07%)

AMSTELVEEN (AFN) - Een petitie onder werknemers voor meer loon bij KLM heeft bijna 1500 handtekeningen opgeleverd. Dat meldt vakbond FNV die wil dat KLM met een beter cao-voorstel voor het grondpersoneel komt dan tot nu toe het geval is.

"KLM heeft een goed jaar achter de rug en daar moet het personeel in dit jubileumjaar ook van mee profiteren", zegt FNV-onderhandelaar Jan van den Brink. De handtekeningen zijn volgens hem bedoeld om de luchtvaartmaatschappij over de streep trekken om onder meer een hoger loonbod te doen en meer vast personeel in dienst te nemen.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het grondpersoneel van KLM begonnen in mei. Al snel liet de maatschappij weten niet aan de voorstellen van FNV te kunnen voldoen. Het bedrijf zegt volgens de bond economisch mindere tijden te verwachten en houdt daarom de hand op de knip.

Investeringen

KLM staat daarnaast voor de nodige investeringen, zo is bekend. De uitgaven zijn ook nodig om verder te kunnen groeien. Gelet op de oplopende kosten en tegenvallende opbrengsten zal dus elders op kosten moeten worden bespaard.

De cao KLM Grondpersoneel geldt voor 15.000 werknemers.
voda
0
Air France vreest milieutaks

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
8,588 -0,302 -3,40 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
8,588 -0,302 -3,40 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France is niet blij met de milieutaks die Frankrijk vanaf 2020 wil invoeren op alle vluchten die vanuit het land vertrekken. Dit meldde de Franse tak van Air France-KLM dinsdag.

Parijs overweegt een zogenoemde 'ecotax' op vliegtickets die varieert van 1,50 tot 18,00 euro. "Dat zou het concurrentievermogen van Air France aanzienlijk belasten", zei de luchtvaartmaatschappij dinsdag in een reactie. Zo'n 50 procent van de vluchten van Air France vertrekken vanaf luchthavens in Frankrijk. De milieutaks zou vooral druk zetten op de binnenlandse vluchten, waarmee het bedrijf vorig jaar al een verlies draaide van ruim 180 miljoen euro.

De taks die Parijs wil invoeren betekent ook dat de kosten voor het bedrijf ruim 60 miljoen euro per jaar hoger uitvallen. En dat terwijl Air France juist flink wil investeren om sneller duurzamer te worden.

Frankrijk heeft bovendien al één van de zwaarst belaste luchtvaartindustrieën in Europa en de nieuwe taks komt bovenop de behoorlijke loonbelasting die vliegmaatschappijen reeds betalen. Air France wijst erop dat het als bedrijf meer dan 350.000 banen genereert en daarmee voor 1,1 procent bijdraagt aan het Franse bruto binnenlands product.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
3.559 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 ... 174 175 176 177 178 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 14:53
Koers 9,908
Verschil -0,026 (-0,26%)
Hoog 10,110
Laag 9,898
Volume 489.307
Volume gemiddeld 1.822.429
Volume gisteren 1.126.343

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront