Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

China - de Nieuwe Zijderoute

7 Posts
[verwijderd]
2
Ook steeds meer Europese landen sluiten akkoorden met China.
Geheel tegen de wens van de V.S.; het IMF, de Europese Commissie en Merkel/Macron in.

Tijd dus voor een nieuw draadje
============================================================================

Wat behelst de Nieuwe Zijderoute
De term Nieuwe Zijderoute verwijst naar een ontwikkelingsstrategie van de Chinese overheid, gericht op verbinding en samenwerking tussen Euraziatische landen.
Deze ontwikkelingsstrategie sluit aan op een beweging waarin China een grotere mondiale rol speelt, ondersteund door een op China gericht handelsnetwerk. De Nieuwe Zijderoute werd in september en oktober 2013 bekendgemaakt door president Xi Jinping.[1] Volgens verscheidene schattingen is de Nieuwe Zijderoute een van de grootste infrastructurele projecten in de geschiedenis. Er zijn 68 landen betrokken bij het project, die in 2017 tezamen ongeveer 65% van de wereldbevolking en 40% van het mondiale bruto binnenlands product omvatten.
Het initiatief is vooral gericht op Azië en Europa, hoewel ook Oceanië en Oost-Afrika in het invloedsgebied gesitueerd zijn. De verwachte totale investering bedraagt tussen de 4 biljoen en 8 biljoen Amerikaanse dollar.

China verstrekt, via zijn investeringsbanken, miljardenleningen aan partnerlanden in de nieuwe zijderoute. Milieueconomen wijzen erop dat de doelstellingen van het Akkoord van Parijs niet kunnen gehaald worden wanneer de meer dan 70 partnerlanden van China een groeimodel gaan volgen, gebaseerd op fossiele energie. China bouwt weliswaar in eigen land zijn steenkoolcentrales af, maar de Chinese mijnbouwbedrijven investeerden nog in 2018 massaal in 25 partnerlanden.
nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Zijderoute
[verwijderd]
1
China is belangrijker dan Brexit
Toekomst van EU EU-top wil één lijn tegenover ‘systeemrivaal’ China, maar iedere lidstaat heeft zijn eigen plannen.
NRC 22 maart 2019
www.nrc.nl/nieuws/2019/03/22/china-is...
De Britten werden door geen enkele EU-leider genoemd. En dat is geen toeval. Terwijl de Britten zich met horten en stoten terugtrekken uit de Europese Unie, is China soepel en in hoog tempo bezig zijn invloed in Europa uit te breiden.

Dat gebeurt zo voorspoedig dat sommigen zich afvragen of dat niet een extra reden zou moeten zijn om de Brexit alsnog ongedaan te maken – als dat kon. Drie jaar geleden, tijdens het Britse referendum, konden middelgrote Europese landen nog fantaseren over een nationaal handelsvoordeel. Nu ziet zelfs Duitsland in dat het op eigen kracht te klein is om China tegenwicht te bieden. Europa moet het als blok doen.
Maar de EU-leiders moesten ook erkennen dat elke lidstaat intussen ook zijn eigen plannen met China heeft.

Op dit moment is president Xi Jinping op bezoek in Italië.. Zaterdag voegt hij Italië toe aan de lange reeks landen die betrokken zijn bij de Chinese Nieuwe Zijderoute.

Italië is het eerste G7-land én de eerste mede-oprichter van de EU die toehapt, in ruil voor forse investeringen in infrastructuur en telecommunicatie. Net als Portugal en Griekenland is Italië sinds de eurocrisis extra geïnteresseerd in kapitaalkrachtig China. „We hebben hen in de EU zelf die kant opgejaagd door ze te dwingen tot privatiseringen”, zegt een Europese diplomaat.
[verwijderd]
1
Luxemburg bereikt akkoord met China over Nieuwe Zijderoute
28 maart 2019 05:12
www.nu.nl/algemeen/5813607/luxemburg-...
Luxemburg heeft donderdag een akkoord met China bereikt over de Nieuwe Zijderoute. Premier Xavier Bettel ondertekende een overeenkomst voor het omvangrijke Chinese infrastructuurproject.

Het is nog niet bekend hoeveel geld er gemoeid is met deze overeenkomst. Een week geleden sloot Italië ook al een overeenkomst over de Nieuwe Zijderoute met de Chinese leider Xi Jinping. China investeert zeven miljard euro in verschillende Italiaanse sectoren.

"De ondertekening van dit akkoord is een nieuwe stap in de ontwikkeling van de Chinees-Luxemburgse betrekkingen en in onze samenwerking op economisch, commercieel, academisch en cultureel niveau, zoals die van onderzoek en ontwikkeling', zei de Luxemburgse premier Bettel in een eerste reactie.

'China besteedde al duizend miljard euro aan het project'
Met de Nieuwe Zijderoute wordt een netwerk van treinverbindingen en havens bedoeld in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Eerder sloten Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Griekenland, Malta, Polen en Portugal al een overeenkomst met China over dit project.

Naar verluidt heeft China al meer dan duizend miljard euro aan het project besteedt. Volgens het Chinese staatsmediabureau Xinhua was de handel in goederen tussen China en landen langs de Nieuwe Zijderoute in 2018 goed voor ruim 1,1 biljoen euro.
josti5
1
Deze ontwikkeling is van het grootste belang.
Zie ook:

www.geotrendlines.nl/historisch-overl...

De door China opgezette wereldbank is nog maar klein vergeleken met de 'echte' wereldbank, maar geopolitiek zal dit ook voor enorme veranderingen zorgen.

Uit zeer betrouwbare bron weet ik, dat deze instantie:

nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Stabil...

zeker niet ongelukkig is met de ontwikkeling van de 'zijderoute', want men ziet er een mogelijkheid in, om onder het Amerikaanse juk uit te komen.

2008drama
1
Knap hoor als ze het voor elkaar krijgen.

Als ik zie hoe de verbindingen tussen België en Nederland (HSL) en De IJzeren Rijn tussen NL en DE is. Het is meer politiek dan de de afstand van de rails en de wagongrootte..

Laat staan dat je een verbinding legt tussen China en de andere kant van de wereld. Over water geldt geen protocol of standaarden, slechts opwaartse druk die kostenverlagend werkt!
[verwijderd]
0
quote:

2008drama schreef op 29 maart 2019 13:41:

Knap hoor als ze het voor elkaar krijgen.

Als ik zie hoe de verbindingen tussen België en Nederland (HSL) en De IJzeren Rijn tussen NL en DE is. Het is meer politiek dan de de afstand van de rails en de wagongrootte..

Laat staan dat je een verbinding legt tussen China en de andere kant van de wereld. Over water geldt geen protocol of standaarden, slechts opwaartse druk die kostenverlagend werkt!
Chinezen zeggen niet wat ze voornemens zijn te doen, maar vertellen wat ze gedaan hebben.
180 graden anders dan de westerse politiek ... en in 2040 kunnen ze daarmee het stokje van de V.S. overnemen -> wereldleider (zoals de V.S. na WOI aan het worden waren .... dus nog een heel eind te gaan voor de Chinezen)
izdp
0
Qua relatieve koopkracht zijn ze al de VS voorbij.

Maar zeker is waar dat China dankbaar gebruik maakt van het navelstaren van de VS.
De VS is met de dag kanslozer dan ooit.
De kuif doet ze heel veel goeds voor de langere termijn.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  18:05
 Germany40^ 18.156,00 +1,65%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.014,58 +1,57%
 US30^ 38.463,97 +0,56%
 Nasd100^ 17.475,55 +1,54%
 US500^ 5.072,70 +1,11%
 Japan225^ 37.853,71 +0,34%
 Gold spot 2.326,18 -0,05%
 EUR/USD 1,0706 +0,51%
 WTI 83,09 +1,27%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront