Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Deel olie-industrie in de ban bij Noren

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. Noyby 8 maart 2019 13:42
    Nee Erny, geen doorgeslagen gekte, verstandig lange termijnbeleid. Fossiel is en technisch (steeds goedkopere alternatieven van zon en wind, opkomst elektrische auto, enz.) en politiek (klimaatverandering beleid, onstabiliteit in midden oosten) een risicobelegging die met name door het eerste steeds minder rendabel zal worden. Shell is zich niet voor niks aan het inkopen in allerlei bedrijven op gebied van elektrisch rijden.
  2. forum rang 4 Mijn Vriend 8 maart 2019 14:28
    Altijd leuk om over de Noren te lezen; ze vinden het nog steeds prima om o.a. Bangladesh onder water te zetten, anders stopte ze zelf gewoon met de fossiele brandstof productie. Ze kiezen ook eieren voor hun geld; willen waarschijnlijk zoals de tabakindustrie niet (voor alle CO2 uitstoot) vervolgd worden. Er moet dan ook met terugwerkende kracht een register bijgehouden worden van de eigenaren van de cumulatieve productie van fossiele brandstoffen.
  3. forum rang 4 Erny 8 maart 2019 14:58
    quote:

    Noyby schreef op 8 maart 2019 13:42:

    Nee Erny, geen doorgeslagen gekte, verstandig lange termijnbeleid. Fossiel is en technisch (steeds goedkopere alternatieven van zon en wind, opkomst elektrische auto, enz.) en politiek (klimaatverandering beleid, onstabiliteit in midden oosten) een risicobelegging die met name door het eerste steeds minder rendabel zal worden. Shell is zich niet voor niks aan het inkopen in allerlei bedrijven op gebied van elektrisch rijden.
    Dream on. Voorbeeldje : Op dit moment zou een elektrische auto van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt exact 697.612 kilometer moeten afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto.
    VW zet 7000 medewerkers op straat vanwege afgedwongen aanpassingen m.b.t. elektrisch rijden.
    Milieubeleid kost de Nederlandse belastingbetaler honderden miljarden euro's. Het rendement van gasgestookte energiecentrales halveert omdat deze de het verlies van wind-en zonne-energie moeten opvangen op momenten dat deze terugvallen. Bij opslag van energie gaat gemiddeld de helft verloren. Bij productie van staal en beton, nodig voor bouw en plaatsing van windmolens, komt meer CO2 vrij dan tijdens de levensduur van een windmolen kan worden bespaard.
    De effecten op het milieu van afgedankte accu's enz. enz.

    Dit is geen verantwoord en afgewogen beleid, maar gekte omdat door deze veel te vroeg ingevoerde maatregelen de economie gesloopt is voordat het beleid kan worden bijgestuurd.
  4. [verwijderd] 8 maart 2019 15:14
    quote:

    Erny schreef op 8 maart 2019 14:58:

    [...]
    Dream on. Voorbeeldje : Op dit moment zou een elektrische auto van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt exact 697.612 kilometer moeten afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto.
    VW zet 7000 medewerkers op straat vanwege afgedwongen aanpassingen m.b.t. elektrisch rijden.
    Milieubeleid kost de Nederlandse belastingbetaler honderden miljarden euro's. Het rendement van gasgestookte energiecentrales halveert omdat deze de het verlies van wind-en zonne-energie moeten opvangen op momenten dat deze terugvallen. Bij opslag van energie gaat gemiddeld de helft verloren. Bij productie van staal en beton, nodig voor bouw en plaatsing van windmolens, komt meer CO2 vrij dan tijdens de levensduur van een windmolen kan worden bespaard.
    De effecten op het milieu van afgedankte accu's enz. enz.

    Dit is geen verantwoord en afgewogen beleid, maar gekte omdat door deze veel te vroeg ingevoerde maatregelen de economie gesloopt is voordat het beleid kan worden bijgestuurd.
    Interessant. Post eens wat bronnen? (srs)
  5. Noyby 8 maart 2019 16:13
    Goh, wat gek. Mijn bronnen, die toch echt van gerenommeerde instituten zijn zoals universiteiten en TNO geven een heel ander verhaal. bv. Een windmolen verdient zich qua energie en CO2 al terug in 8 maanden.Er staat zoveel onzin in dat stukje (bij de opslag van energie gaat 50% verloren, ...LOL, en banenverlies bij VW...al die nieuwe banen bij de installateurs dan?) dat ik het maar niet serieus neem en anders wil toch echt bronnen zien van de getallen.

    Maar zelfs ale je het niet met de 'vergroening' eens bent, blijft olie een risicovolle en aflopende zaak. Hoe dan ook gaat de techniek verder en zullen de fossielen failliet gaan, net zoals de kolen en gascentrales niet meer rendabel zijn geworden zoals je zelf al aangeeft.
  6. taurus86 8 maart 2019 17:09
    @Norby Kijk wanneer je rondreist over de wereld goed naar de verdienmodellen en het gebruik van energie. Toerisme is sterk vervuilend, maar levert geld op. Tuinbouw + bloemen en plantenteelt(kassen) vereist zoveel energie en zoveel transport, dat ook hier de opbrengst tegenover een stevige vervuiling staat. En wat denkt u van import van wijn uit AUS/NZ/ZA/Chili/Cal. en fruit uit deze landen? Dat kost een hoeveelheid energie en de produkten zijn absoluut niet noodzakelijk, want Europa kan hier goed aan voldoen. Maar het verdient geld en dus nemen het vuil op de koop toe.
  7. [verwijderd] 11 maart 2019 11:15

    Men leest wat men mag lezen.
    Zodra het anders is, dan ben je een malloot. Het zijn de klimaat aanhangers die geen normen hebben en niet denken over het vervolg.

    Klimaat is een al hysterie en er moet gedegen discussie komen ipv idioterie over klimaat mars.

    Laten we het hebben over elektrisch rijden.

    Bestemming na gebruik.
    Wat gebeurt er met de batterij en de elektrische motor als de auto is opgebruikt? Kunnen die dan gerecycleerd worden? Dat kan inderdaad maar de CO2 uitstoot bij de recyclage van elektrische auto’s is 400 kg hoger dan bij de recyclage van conventionele auto’s. Dat lijkt niet zoveel meer maar het is wel het dubbele van de hoeveelheid CO2 voor de recyclage van een auto met een benzinemotor. Ook de materialen van koolstofvezel composieten moeten gerecycleerd worden maar dat is een complex proces dat veel energie vraagt. Daarbij komt nog dat gerecycleerd koolstofvezel niet meer zo sterk is en dus niet meer geschikt voor nieuwe auto’s.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links