Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Spijbelen met een Tesla

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 19 apr Nieuwe koopkansen aanstaande als de correctie doorzet 61
  2. 18 apr Olieprijs nog niet uitgebroken 59
  3. 17 apr Paniekbarometer springt op Alert-fase I 79

Reacties

285 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 15 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 februari 2019 11:52
    quote:

    löngterm schreef op 7 februari 2019 10:47:

    Ten eerste wat een extreem saai verhaal over Tesla en wat triest hoe je probeert te verantwoorden dat je er geen hebt. Mensen zoals jij zijn nou precies de reden dat de jeugd boos is omdat de oudere generatie niet kan inzien wat er in de toekomst kan veranderen en altijd maar conservatief blijft vast houden aan die oude tijd.

    Laten we beginnen met het gezwam over fijnstof.
    Het klopt inderdaad dat elektrische auto's zwaarder zijn en daardoor meer fijnstof produceren door banden slijtage. Echter vergeet Royce Tostrams te vermelden dat bij het raffineren van voornamelijk benzine enorme hoeveelheden fijnstof vrijkomen en vergeet niet dat stroom simpelweg uit het stopcontact komt waar benzine en diesel naar de pomp moet worden vervoerd.( voor de mensen die echt interesse hebben lees dit artikel eens.
    steinbuch.wordpress.com/2014/11/11/fi... Daarnaast vergeet je er ook bij te vertellen dat de motoren zelf door verbranding van diesel en benzine een ander soort fijnstof uitstoten die door veel experts als veel schadelijker voor de gezondheid kan worden beschouwd. De hoeveelheid is ruwweg 4x zo veel als bij een elektrische auto.

    Laten we dan nu kijken naar de claims die je maakt over de CO2 uitstoot bij accu productie. De 5.3 ton CO2 die je noemt voor een Nissan Leaf is hier een leuke keuze en zit zoals verwacht boven aan de bandbreedte die binnen de meeste studies genoemd wordt. (De range loop van ongeveer 1 ton CO2 tot 5.5 ton CO2 voor een accu van 30kWh)
    Dit kan ik dus nog accepteren. Echter is de conclusie die je hieruit trekt volkomen onredelijk. Want in plaats van 2.7 jaar om weer gelijk te komen met je gemiddelde benzineauto duurt het slechts 1.7 jaar om de "verloren CO2-emissies weer goed te maken. De gemiddelde levensduur van een benzineauto is 11 jaar. Dit betekent dus dat je in 1.7 jaar die 5.3 ton CO2 weer recht trekt en dan gemiddeld nog 9.3 jaar doorrijdt en 49.3 ton CO2 minder uit stoot dan die benzineauto. (Wederom voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn is dit een erg verhelderende objectieve video: www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM&a... En oja voor een Tesla met 100 kWh batterij is die tijd 5.5 jaar uitgaande van die extreme emissies bij accu productie. Dit in tegenstelling tot de genoemde "ruim 8" in het artikel. En zelfs zou die 8 jaar kloppen dan rij je het nog steeds goed met de gemiddelde levensduur van 11 jaar. (die ook nog eens langer gaat zijn gezien deze auto's veruit het minste onderhoud nodig hebben in relatie tot benzine of diesel)

    Dan komt het argument met de recycling van accu's naar voren. Ten eerste wil ik graag melden dat zo'n 99% van alle lood accu's die tegenwoordig in auto's zitten door een recycling cyclus gaan. De reden dat dit met lithium ion nog niet zo is, is omdat het nog in de kinderschoenen staat. Echter zal deze industrie heel snel op gang komen omdat er simpelweg geld in zou zijn te verdienen.
    Daarnaast zijn de accu's van die Tesla extreem makkelijk uit de auto te halen via de onderkant en zijn ze erg goed herbruikbaar voor opslag van zonne-energie bij huizen of voor het balanceren van het elektriciteit net. De cellen gaan extreem lang mee zoals kan worden gezien bij de data die vrij toegankelijk is. Namelijk nog geen 10% gaat verloren na zo'n 260 duizend kilometer rijden. (https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/)

    Dan moeten we ons ook nog bedenken dat statistisch gezien Tesla rijders meer kans hebben om zonnepanelen op het dak te hebben wat deze berekening nog verder trekt richting het voordeel van elektrische auto's

    Tot slot wordt er nog even een steek onder water gegeven over het feit dat Tesla geen goede lange termijn investering zou zijn. Tesla stond 5 jaar geleden op een prijs van 178 dollar per aandeel nu staan ze op 312 dollar. GM hoor ik je denken? Van 35 naar 40 dollar in de zelfde periode. Ford? Van 14,85 naar 8,71. Volkswagen? van 182 naar 150 en zo kan ik door gaan.

    Het is ronduit triest hoe de oude garde zich uitspreekt over de revolutie van elektrificatie. Iedereen poept maar wat uit wat in zijn of haar straatje past en de volgende generatie zit er mee opgescheept. Dat dan vervolgens iemand met een voorbeeldfunctie als Royce het in zijn hoofd haalt een zogenaamd objectief stuk te schrijven over Tesla is ronduit belachelijk en ik vraag me echt af hoe deze man zich nachts nog een oog dicht doet.

    In elk geval verder een prima TA daar kan ik niets over zeggen. Maar wat nou de reden is dat je het nodig vind zo te bashen op elektrische auto's en Tesla in het bijzonder is mij een raadsel.

    En oja ik kan prima zelf een band plakken en met 21 lentes jong schaar ik mezelf toch wel tot die jeugd.

    Dank voor deze bijdrage! En tesla aandeeltjes nog maar even aanhouden.
  2. forum rang 7 handyman6 7 februari 2019 11:53
    quote:

    Reigâh schreef op 7 februari 2019 11:14:

    Waarom roken we allemaal ongemerkt twee pakjes sigaretten per week?
    www.youtube.com/watch?v=H-OAlCa3DX8
    Fijnstof en dan de kleinste deeltjes zijn de ergste saboteurs van je gezondheid: wegwezen uit de grote steden ,zosnel als je kunt,na je pensioen zeker!
    Zolang de verbrandingsindustrie( diesel!!) de macht heeft,verandert er niks,ja ,marginaal,voor de Buhne,als er weeres verkiezingen zijn ,wordt het groene liedje gezongen.....
    GrH6
  3. löngterm 7 februari 2019 11:59
    quote:

    Andy5 schreef op 7 februari 2019 11:52:

    [...]

    Dank voor deze bijdrage! En tesla aandeeltjes nog maar even aanhouden.
    Heb op het moment een kleine positie in Tesla en ben ook zeker van plan deze aan te houden. Gezien de hoeveelheid regelgeving in een groot gedeelte van de ontwikkelde landen is de branche een van de snelst groeiende markten en Tesla is veruit de markt leider op het moment van schrijven. Naast de productie van auto's zie ik ook de energy brance als een grote groei factor en heeft Musk meer ideen dan dat hij op het moment geld voor heeft. Dat is bij de bestaande namen wel anders en die zitten dan ook vaak op een grote zak geld omdat ze de kunst van het ondernemen en innoveren grotendeels verleerd zijn.
  4. Dikke Durk 7 februari 2019 12:06
    quote:

    löngterm schreef op 7 februari 2019 10:47:

    Ten eerste wat een extreem saai verhaal over Tesla en wat triest hoe je probeert te verantwoorden dat je er geen hebt. Mensen zoals jij zijn nou precies de reden dat de jeugd boos is omdat de oudere generatie niet kan inzien wat er in de toekomst kan veranderen en altijd maar conservatief blijft vast houden aan die oude tijd.

    Laten we beginnen met het gezwam over fijnstof.

    ...

    Het is ronduit triest hoe de oude garde zich uitspreekt over de revolutie van elektrificatie. Iedereen poept maar wat uit wat in zijn of haar straatje past en de volgende generatie zit er mee opgescheept. Dat dan vervolgens iemand met een voorbeeldfunctie als Royce het in zijn hoofd haalt een zogenaamd objectief stuk te schrijven over Tesla is ronduit belachelijk en ik vraag me echt af hoe deze man zich nachts nog een oog dicht doet.

    In elk geval verder een prima TA daar kan ik niets over zeggen. Maar wat nou de reden is dat je het nodig vind zo te bashen op elektrische auto's en Tesla in het bijzonder is mij een raadsel.

    En oja ik kan prima zelf een band plakken en met 21 lentes jong schaar ik mezelf toch wel tot die jeugd.
    De jeugd is niet zo boos als jij denkt. Uit de cijfers van een enquete aan 2200 derdeklassers die vandaag gepresenteerd zijn door Bosschaart , blijkt dat in ieder geval niet.

    Op de stelling:"Ik maak me zorgen om de klimaatverandering", werd als volgt geantwoord:

    23,3%: "Ja, ik ben het er mee eens en maak me zorgen"
    32,8%: "Ik maak me maar weinig zorgen of heb een beetje zorgen"
    43,9%: "Nee, ik ben het hier mee oneens"

    Bosschaart vroeg 2200 derdeklassers in heel het land naar hun opvattingen over klimaatverandering. Over het algemeen maken Nederlandse leerlingen zich geen grote zorgen. Ze denken wel dat klimaatverandering bestaat, maar de meesten hebben geen zin om vlees of vliegtuig te laten staan. „De wereld ontdekken willen ze er niet voor opgeven”, zegt de onderzoeker.

    De meest extreme resultaten komen echter uit onze, politiek linksgeoriënteerde, hoofdstad. Aan de ene kant blijken Mokumse vwo’ers beduidend meer klimaatbewust. Vmbo’ers daarentegen maken zich juist minder druk dan de rest van het land.

    Bosschaart: „Het lijkt erop dat Amsterdamse vwo-leerlingen zeer sociaal-wenselijke antwoorden geven. Misschien heeft het iets te maken met wat kinderen thuis opvangen.” Overigens zijn Amsterdamse vwo’ers, net als leerlingen elders, minder overtuigd dat klimaatverandering hen persoonlijk raakt.


    Bronnen:
    www.nrc.nl/nieuws/2019/02/06/jongeren...

    www.telegraaf.nl/nieuws/3120979/klima...

  5. [verwijderd] 7 februari 2019 12:09
    quote:

    Reigâh schreef op 7 februari 2019 11:49:

    [...]

    Ja ook jij Opa, vanwege fijnstof en roet enzo. Kijk het filmpje maar.
    Luchtkwaliteit zal bij jou in de buurt wel meevallen, hoewel Ruhrgebied?
    klopt Reigah , die Ruhrpott is [was] werkelijk een troepje, is nu het verbeteren veel staal en kolenfabrieken zijn inmiddels daar verdwenen.
    Is een leuke fiets afstand van mijn huisje.
    Was ook als een grapje bedoelt .

  6. [verwijderd] 7 februari 2019 12:27
    quote:

    Sloeki schreef op 7 februari 2019 12:08:

    DAX -1,15%

    AEX -0,10%

    Lachwekkend.
    Waarom? Gaat hartstikke slecht met Duitsland. Elk economisch cijfer valt tegen. Wat doen die Duitsers nog eigenlijk op wereldeconomisch niveau? Hun paradepaardje de auto industrie is onzichtbaar en wanneer komen ze met de vernieuwingsslag? Of kunnen de Duitsers gewoon niet meer mee met de moderne wereld?
  7. löngterm 7 februari 2019 12:41
    quote:

    Swarte Durk schreef op 7 februari 2019 12:06:

    [...]
    De jeugd is niet zo boos als jij denkt. Uit de cijfers van een enquete aan 2200 derdeklassers die vandaag gepresenteerd zijn door Bosschaart , blijkt dat in ieder geval niet.

    Op de stelling:"Ik maak me zorgen om de klimaatverandering", werd als volgt geantwoord:

    23,3%: "Ja, ik ben het er mee eens en maak me zorgen"
    32,8%: "Ik maak me maar weinig zorgen of heb een beetje zorgen"
    43,9%: "Nee, ik ben het hier mee oneens"

    Bosschaart vroeg 2200 derdeklassers in heel het land naar hun opvattingen over klimaatverandering. Over het algemeen maken Nederlandse leerlingen zich geen grote zorgen. Ze denken wel dat klimaatverandering bestaat, maar de meesten hebben geen zin om vlees of vliegtuig te laten staan. „De wereld ontdekken willen ze er niet voor opgeven”, zegt de onderzoeker.

    De meest extreme resultaten komen echter uit onze, politiek linksgeoriënteerde, hoofdstad. Aan de ene kant blijken Mokumse vwo’ers beduidend meer klimaatbewust. Vmbo’ers daarentegen maken zich juist minder druk dan de rest van het land.

    Bosschaart: „Het lijkt erop dat Amsterdamse vwo-leerlingen zeer sociaal-wenselijke antwoorden geven. Misschien heeft het iets te maken met wat kinderen thuis opvangen.” Overigens zijn Amsterdamse vwo’ers, net als leerlingen elders, minder overtuigd dat klimaatverandering hen persoonlijk raakt.


    Bronnen:
    www.nrc.nl/nieuws/2019/02/06/jongeren...

    www.telegraaf.nl/nieuws/3120979/klima...

    Het onderzoek lijkt ook een bias te hebben. Het opgeven van vlees of de wereld verkennen zijn niet de jusite manieren zeker niet bij 3de klassers van 14 jaar oud. Wanneer je echter zou vragen naar een CO2 tax of iets in die richting ben ik er vrij zeker van dat het merendeel voor zou zijn.
    Kleine persoonlijke dingen kunnen inderdaad een verschil maken maar er moet iets op regerings niveau veranderen. Zelf persoonlijk iets laten staan is veel moeilijker zeker op zo'n leeftijd. Zelf zou ik mijn vlees er ook niet voor laten staan of een vakantie laten schieten. Hypocriet? misschien maar een onderzoek als deze aanwijzen om te laten zien dat jeugd niet boos is vind ik ook belachelijk.
285 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 15 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links