Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

*voetnoot
0
Lammetod
0
quote:

*voetnoot schreef op 1 februari 2019 18:01:

Prima dag hoor. Nu verder omhoog naar ex- dividend dag vrijdag.
Fijn weekend!
Is een week later donderdag 14 februari ex dividend
Eric_sh
0
DEEL 2

'We gaan van een energiesysteem gedomineerd door moleculen naar een energiesysteem dat gedomineerd wordt door elektronen’, zei Maarten Wetselaar vorig jaar in een gesprek met deze krant. De directeur van Shells New Energies-divisie verwacht dat het aandeel elektriciteit in het energiesysteem zal toenemen tot 50% à 60%, onder meer omdat huizen en fabrieken aardgas gaan vervangen door elektriciteit.

Concurrent van Tesla
En dus sorteert het bedrijf daarop voor door te investeren in technologieën zoals dat van Autogrid, Growing Energy Labs en het Duitse Sonnen, dat een thuisbatterij heeft ontwikkeld en daarmee concurreert met de powerwall van Tesla.
Daarmee komt Shell ook steeds dichter bij de eindgebruiker te zitten. Zo investeert Shell ook in het Amerikaanse Innowatts, een start-up die slimme meters ontwikkelt. 'Voordat Shell in ons investeerde nam Carl Stjernfeldt van Shell Ventures de tijd om niet alleen ons bedrijf te leren kennen, maar ook onze visie. Een start-up moet in het begin van zijn bestaan op zoek naar slimme investeerders en niet op zoek gaan naar alleen “dom” geld', zegt oprichter en bestuursvoorzitter Siddhartha Sachdeva van Innowatts tegen het FD.
'Geld brengt je maar tot een bepaald punt, maar investeerders die je visie delen kunnen een echte groeikatalysator zijn. Shell daagt ons niet alleen uit om out of the box te denken tijdens bestuursvergaderingen, maar denkt ook met ons mee waar we synergie met hen kunnen ontdekken, om onze activiteiten te laten groeien.'

Dat ervaren ze ook bij Axiom, een Amerikaanse start-up die batterijen ontwikkelt, waarmee koelingen in supermarkten heel veel energie kunnen besparen. 'Shell helpt ons door ons in contact te brengen met verschillende van hun bedrijfsonderdelen en hun klanten', zegt een woordvoerder van Axiom. 'Daardoor kunnen we sneller opschalen.'

Ample
Niet alleen huizen en bedrijven nemen geleidelijk afscheid van fossiele brandstoffen, ook auto's worden elektrisch. Daarom investeert Shell in exploitanten van laadpalen, nam het NewMotion over en investeert het in bedrijfjes als Ample.
‘Intelligente software stuurt op basis van real-time informatie een chauffeur tien minuten voordat een groot evenement afloopt erheen.’
Shell is ook breder geïnteresseerd in de mobiliteitssector. Want hoe verdient de multinational straks geld als auto's geen benzine meer nodig hebben en autonoom rondrijden?

Zelfrijdende auto's
Zo heeft het bedrijf zelf een app ontwikkeld, Farepilot, waarmee chauffeurs van taxidiensten zoals Uber makkelijker klanten kunnen vinden. Dat gebeurt door plekken te voorspellen waar veel mensen een taxi nodig hebben. Intelligente software stuurt op basis van real-time-informatie een chauffeur naar bijvoorbeeld een evenement tien minuten voordat het afloopt.
Shell hoopt zich hiermee in de toekomst ook te kunnen richten op zelfrijdende auto's. Het bedrijf investeert zelfs in start-ups die een soort marktplaats voor auto-onderhoud hebben ontwikkeld.

Eric_sh
2
quote:

aandeeltje! schreef op 1 februari 2019 11:09:

Dank Jan voor je opmerking over replacement.

De switch naar meer duurzaam is gewoon een lange weg, waarbij je mogelijk het risico loopt te ver vooruit te lopen. Dat duurzaam nog te weinig geld in het laadje brengt, kan ik niet mee zitten, het gaat om het pad.
Ik ben het volledig met U eens; Shell lijkt mbt `duurzaam` een voorsprong te hebben op haar concurrenten en dit pad lijkt onvermijdelijk. Naast het feit dat Shell zeer behoorlijk presteert met haar traditionele bedrijfsvoering, is de transitie in volle gang.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een bedrijf met een minder stijl groeipad dat ook rekening houdt met haar omgeving.

Ter illustratie, een artikel uit het FD van de hand van Bert van DIjk, dd. 01 Feb:

DEEL 1
Shell zoekt in stilte naar een groene toekomst

Hoe moet Shell nog geld verdienen als de rol van fossiele brandstoffen steeds kleiner wordt? Het bedrijf sorteert erop voor met investeringen in groene start-ups.

De bouw van een groot windpark in de Noordzee, een bod op Eneco en de overname van laadpalenbedrijf NewMotion; het zijn de grote voor iedereen zichtbare stappen die olie- en gasmultinational ShellRDSA€27,20+0,44% zet om een tikkeltje minder fossiel te worden. Maar onder de motorkap van Shell en buiten het zicht van het grote publiek, geven veel kleinere investeringen in start-ups een minstens zo interessant doorkijkje naar hoe Shell naar de toekomst kijkt. Een zoektocht naar de groene toekomst van Shell.

Het groeiend aantal zonne- en windparken in de wereld maakt het steeds complexer het aanbod van elektriciteit in balans te houden met de vraag. Vroeger volstond een beperkt aantal grote elektriciteitscentrales voor de levering van elektriciteit aan bedrijven en huishoudens. De vraag was goed voorspelbaar en het was eenrichtingsverkeer: stroom ging van de centrale naar de eindgebruiker.

In het kort Shell nam de afgelopen jaren een aantal bedrijven in de duurzame energiesector over. Het bedrijf neemt daarnaast via zijn venture-capitaltak belangen in ‘groene’ start-ups. Zo kan Shell nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, zicht nieuwe technologieën eigen maken en daarmee voorsorteren op een toekomst waarin het energiesysteem er radicaal anders uitziet.

Accu's opladen én ontladen
Maar de energietransitie zet dit centrale leveringsmodel op zijn kop. Huishoudens en bedrijven gaan zelf stroom opwekken met zonne-panelen en windmolens, en het groeiende aantal elektrische auto's betekent dat de accu's in die auto's straks niet alleen worden opgeladen, maar ook kunnen worden leeggetrokken als daar vraag naar is.

Het in balans houden en het op elkaar laten aansluiten van opgewekte stroom en gevraagde stroom wordt een stuk ingewikkelder. Helemaal omdat windmolens en zonnepanelen niet op afroep stroom kunnen produceren. Dat gebeurt alleen als het waait of de zon schijnt.

Het Amerikaanse bedrijfje Autogrid heeft technologie en software ontwikkeld voor dit probleem. De software kan op basis van grote hoeveelheden data voorspellen waar en wanneer er vraag naar elektriciteit ontstaat en die vervolgens koppelen aan beschikbaar aanbod.

Autogrid is een start-up van de nieuwe generatie in Silicon Valley die opereert op het snijvlak van energie en technologie. Ample is een ander voorbeeld. Dat bedrijf uit San Francisco, heeft een technologie ontwikkeld die de batterij van elektrische auto's razendsnel kan vervangen, waardoor het tijdrovende opladen niet meer nodig is. Growing Energy Labs, ook uit de Silicon Vally-regio, koppelt batterijen via software aan slimme zonne-energienetwerken.
De gemene deler van deze start-ups is dat Shell erin investeert.

Niet aan de grote klok hangen
De investeringstak Shell Ventures stopt geld in een groot aantal jonge bedrijven die technologieën ontwikkelen voor het energiesysteem van de toekomst. Die investeringen zijn allesbehalve geheim, maar Shell hangt ze ook niet aan de grote klok. Af en toe sijpelt een investering door via een persbericht over een financieringsronde van zo'n start-up en doemt Shell op als een van de deelnemers. Shell Ventures investeert in een breed scala aan bedrijven, ook op het gebied van olie- en gasinnovatie.

Maar tegelijkertijd investeert Shell meer en meer in andere, schonere vormen van energie. Vooralsnog gaat het elk jaar om marginale bedragen ten opzichte van de tientallen miljarden die Shell investeert in olie- en gasactiviteiten, maar het bedrijf heeft de ambitie uitgesproken om op termijn de investeringen in nieuwe energievormen te verdubbelen tot $4 mrd per jaar. Het feit dat Shell Ventures een aantal jaar geleden is ondergebracht in de nieuwe New Energies-divisie onderstreept dat de focus ligt op het zoeken naar bedrijfjes en technologieën die Shell de toekomst in kunnen loodsen. Door miljoenen te investeren in hypermoderne technologie van start-ups kan Shell leren, voeling houden met de markt en nieuwe verdienmodellen testen.

‘Door te investeren in cutting-edge-technologie van start-ups kan Shell leren en voeling houden met de markt en nieuwe verdienmodellen testen’
Shell investeert niet alleen direct in start-ups, maar stopt ook geld in investeringsfondsen die in start-ups investeren, zoals het in Amsterdam gevestigde SET Ventures. René Savelsberg, managing partner van SET, is blij met Shell als investeerder. 'Zij krijgen zo toegang tot dealflow en houden voeling met de nieuwste technologieën en start-ups, die ze misschien normaal niet zo snel zien. Bovendien zijn wij een soort schokdemper tussen de start-up en Shell. Shell investeert ook direct in bedrijfjes, maar voor sommigen is het nog te vroeg om direct Shell als aandeelhouder binnen te halen. Die gaan liever eerst in zee met een onafhankelijk fonds, zoals dat van ons.'

Stroommarkt
Shell wedt dus op verschillende paarden. Het koppelen van vraag en aanbod in de toekomstige stroommarkt is een belangrijke pijler, zo blijkt. Het past in de strategie van Shell om in de toekomst uit te groeien tot een belangrijke stroomleverancier.

hvb
0
quote:

Lammetod schreef op 1 februari 2019 22:10:

Shell nabeurs Ing € 26,31
In de VS geëindigd op USD 62,84.
EUR/USD op 1,1457.

Komt dus overeen met (62,84/2)/1,1457 = EUR 27,42 per aandeel Shell in Amsterdam.
[verwijderd]
0
Zo heeft het bedrijf zelf een app ontwikkeld, Farepilot, waarmee chauffeurs van taxidiensten zoals Uber makkelijker klanten kunnen vinden. Dat gebeurt door plekken te voorspellen waar veel mensen een taxi nodig hebben. Intelligente software stuurt op basis van real-time-informatie een chauffeur naar bijvoorbeeld een evenement tien minuten voordat het afloopt.

Huh... dat heet toch gewoon gezond verstand?
rentmeester
0
Goedeavond heer K. Buys,
Hartelijk bedankt voor uw uitvoerige antwoord. Misschien was het een domme vraag maar ik vroeg het me echt af. Natuurlijk begrijp ik dat het niet een wet van Meden en Perzen is maar nu heb je nog iets om je naar te richten en iets is beter dan niets. Ik wens u een prettige avond en morgen een goede beursdag.
Met vriendelijke groet,
Rentmeester
[verwijderd]
0
quote:

rentmeester schreef op 3 februari 2019 20:27:

Goedeavond heer K. Buys,
Hartelijk bedankt voor uw uitvoerige antwoord. Misschien was het een domme vraag maar ik vroeg het me echt af.
Rentmeester
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
Eric_sh
0
quote:

rentmeester schreef op 3 februari 2019 20:27:

Goedeavond heer K. Buys,
Hartelijk bedankt voor uw uitvoerige antwoord. Misschien was het een domme vraag maar ik vroeg het me echt af. Natuurlijk begrijp ik dat het niet een wet van Meden en Perzen is maar nu heb je nog iets om je naar te richten en iets is beter dan niets. Ik wens u een prettige avond en morgen een goede beursdag.
Met vriendelijke groet,
Rentmeester
Leuk, een beetje hoffelijkheid kan geen kwaad Blijft u svp vooral vragen stellen, wellicht dat iemand een antwoord heeft waar u verder mee kunt.
Lammetod
0
Goedemiddag
iemand een verklaring waarom het vanmiddag naar beneden ging van € 28,- naar € 27,66 .
Petex
0
quote:

Lammetod schreef op 5 februari 2019 17:33:

Goedemiddag
iemand een verklaring waarom het vanmiddag naar beneden ging van € 28,- naar € 27,66 .

Jazeker, de olieprijs deed dar vandaag ook.
Fijne avond
aandeeltje!
0
quote:

Lammetod schreef op 5 februari 2019 17:33:

Goedemiddag
iemand een verklaring waarom het vanmiddag naar beneden ging van € 28,- naar € 27,66 .

Waarom wil je dat verklaren?
Lammetod
1
quote:

aandeeltje! schreef op 5 februari 2019 19:58:

[...]

Waarom wil je dat verklaren?
Omdat het zomaar ineens zo'n € 0,40 ineens zakt zonder iets apart
Lammetod
0
'Formeel verband tussen OPEC en Rusland'
WENEN (AFN/BLOOMBERG) - OPEC-leider Saudi-Arabië en andere leden van het oliekartel uit de Golfregio willen een formeel samenwerkingsverband sluiten met een groep olielanden onder leiding van Rusland. Dat schrijft zakenkrant The Wall Street Journal op basis van bronnen bij de OPEC.

De door Rusland geleide groep zou bestaan uit tien landen zoals Kazachstan en Azerbeidzjan. Het voorstel tot een formele alliantie wordt naar verluidt later deze maand op een OPEC-vergadering in Wenen besproken. Overigens zou OPEC-lid Iran weinig zien in een hechtere samenwerking tussen de groepen.

Er is in de afgelopen jaren al samengewerkt tussen de OPEC en Rusland en andere landen bij het verlagen van de productie, om zo de olieprijzen op te krikken. Door de banden nog nauwer aan te trekken, kan de invloed op de wereldwijde oliemarkt worden vergroot.
[verwijderd]
0
quote:

jan van delft schreef op 1 februari 2019 09:36:

Die replacement ratio is een SEC waarde, zoals Van Beurden al uitlegde is de werkelijke ratio veel en veel beter want men mag volgens de SEC regels (die helemaal niet geschikt zijn voor een total integrated gigant als Shell) enkel bij leveringskontrakten met een derde partij de voorraden in een veld meerekenen (en dus niet als je aan je zelf levert...). Echt niet naar kijken die replacement ratio van 8,6 jaar, die is in werkelijkheid bij Shell veel en veel hoger.
Interessante info, ik was naast de 1p (Proved Reserves) op zoek naar online resources over de 2P (Probable Reserves) en 3P (Possible Reserves) van Shell.

Heb je een linkje naar wat hij hier precies over heeft gezegd?
Bijlage:
[verwijderd]
0
Wellicht dat er ook info publiekelijk informatie over Shell beschikbaar is over de Contingent resources in barrels of in M3 wanneer het gas betreft? (1C/ 2C/ 3C)

En de prospective resources in aantal acres/ km2 (ik ga er vanuit dat de eventuele aankoop van Endavour in het Permian basin een prospective resources is?)
alexnr75
0
fd.nl/beurs/1288489/verkoop-dure-tesl...

Vraag naar olie
De vraag is of dat ook voor ruwe olie geldt. Elektrisch rijden neemt een flinke hap uit de consumptie van benzine en diesel, en dus uit de vraag naar ruwe olie.
Tijd dus om de aandelen in oliemaatschappijen te dumpen? Volgens Bishop van BlackRock ligt ook dat iets ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt.
'Ik verwacht dat de vraag naar olie nog blijft toenemen, zeker tot in de jaren dertig van deze eeuw. Wat vaak vergeten wordt is dat personenauto's maar een deel van de vraag naar olie voor hun rekening nemen. Maar de opkomst van elektrisch rijden zorgt ervoor dat oliemaatschappijen huiverig zijn om veel te investeren in nieuwe olievelden, die zich pas na 15 of 20 jaar terugverdienen. Ironisch genoeg heeft de elektrische auto de potentie om sneller het aanbod dan de vraag naar olie te verkleinen, en dat kan op de middellange termijn voor hogere olieprijzen zorgen.'
[verwijderd]
0
quote:

alexnr75 schreef op 6 februari 2019 18:24:

fd.nl/beurs/1288489/verkoop-dure-tesl...

Vraag naar olie
De vraag is of dat ook voor ruwe olie geldt. Elektrisch rijden neemt een flinke hap uit de consumptie van benzine en diesel, en dus uit de vraag naar ruwe olie.
Tijd dus om de aandelen in oliemaatschappijen te dumpen? Volgens Bishop van BlackRock ligt ook dat iets ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt.
'Ik verwacht dat de vraag naar olie nog blijft toenemen, zeker tot in de jaren dertig van deze eeuw. Wat vaak vergeten wordt is dat personenauto's maar een deel van de vraag naar olie voor hun rekening nemen. Maar de opkomst van elektrisch rijden zorgt ervoor dat oliemaatschappijen huiverig zijn om veel te investeren in nieuwe olievelden, die zich pas na 15 of 20 jaar terugverdienen. Ironisch genoeg heeft de elektrische auto de potentie om sneller het aanbod dan de vraag naar olie te verkleinen, en dat kan op de middellange termijn voor hogere olieprijzen zorgen.'
De vraag is waar de electriciteit van de electrische auto’s in de toekomst dan vandaan gaan komen. Is dat van:
- Schone Windenergie van stalen windmolens van Chinees bruinkool gestookt dumpstaal welke in zee staan op een betonnen platform van 500m3 cement (cement maken genereert extreem veel co2)
- Schone energie uit zonnecellen die in China worden gemaakt waarvoor veel energie/ plastic/ olie benodigd is.
- Energie uit hoog rendement gascentrales van energieleveranciers.
- Iets anders zogenaamd schoons...

Ik merk dat iedereen op de duurzaamheidskar wil meeliften en over elkaar heenspringt om zich zo duurzaam mogelijk te profileren door haast demagogisch quick fixes voor te stellen, maar dat intelligente oplossingen (meer geld voor fundamenteel onderzoek naar supergeleiding en nanomaterials) helaas minder aandacht krijgen.
aandeeltje!
0
De transitie neemt wel 25 jaar in beslag en dan nog zij er best veel fosiele brandstoffen nodig vooral op geconcentreerde lokaties. Dat is op zich een vooruitgang, dan kun je ook iets doen aan de co2 emissie. Niet dat dat goedkoop zal zijn.....
200.031 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 ... 9998 9999 10000 10001 10002 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:38
Koers 33,480
Verschil -0,580 (-1,70%)
Hoog 33,885
Laag 33,300
Volume 9.503.336
Volume gemiddeld 7.443.880
Volume gisteren 7.870.903

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront