TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Januari 2019

4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Moneyball
0
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 23:07:

[...]

Natuurlijk is het logisch dat Bridgestone of welke eigenaar dan ook de TT data blijft gebruiken. Zoals het in het persbericht staat maak ik er uit op dat die licentie inkomsten BOVENOP die 910 miljoen verkoopprijs komen. Dus niet dat er in die 910 een afkoop inbegrepen zit. Want dan zou er niet gesteld worden dat deze deal ook beneficial is voor Licensing.
Je kunt beneficial ook uitleggen als geen verlies van omzet ipv extra omzet. Zoals het in de email staat van jouw maatje lijkt het mij gewoon overname van verplichtingen en daarmee niet extra omzet (hoewel ik dat ook liever zou zien, maar dat terzijde).

Bottom line is dat dit duidelijk moet worden gecommuniceerd.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 22 januari 2019 23:39:

Bij aankondiging van de verkoop werd in het NRC vermeld: 'Van de 800 Telematics-medewerkers werken er 117 in Nederland'. Nu bij de verkoop is er sprake van 670 mensen die naar Bridgestone gaan. Iemand hier een idee over?
Als het aantal van 800 klopt, zijn er dan alleen een aantal mensen van TTT naar een andere business-unit verplaatst? Of misschien ook een aantal activiteiten die niet meegaan in de deal?
dit staat er in het persbericht:

het TomTom Telematics’ management team and its 670 employees.

Dan bestaat het TT telematics management team zeker uit 130 managers?
VanillaSky
0
quote:

Sunshine Band schreef op 22 januari 2019 23:25:

Ik mag aannemen dat we de invloed op het orderboek pas zien in februari 2020?
De outlook krijgen we voor 2019, dus nog mogelijkheden genoeg om niet al te enthousiast te doen. Voortreffelijk getimed voor nog een jaar downplayen.

TT moet wat mij betreft
- stoppen met zichzelf te vergelijken met een start up
- HG moet zijn functie maar ter beschikking stellen of weg geduwd worden
- gezien de koersontwikkeling bonussen schrappen
Gaat helaas alle drie niet gebeuren. Zoals al voorgerekend eerder vanavond is in een zelfstandig scenario TomTom goed (ruim) gewaardeerd @ 7,50. Harold geeft nog geen indicatie dat fase 2 gaat volgen dus we zullen wel in de range 7-8 blijven totdat dat moment komt (als het komt).
[verwijderd]
0
Aardige (voorzichtige) value nu voor TomTom is EUR9,00

- Net cash van 220mln + 910mln Telematics = 1.130mln

- 7x ebitda18e TomTom (excluding Telematics) van 145mln = 1.015mln

Totaal 2.145mln oftewel ca. EUR9,10 per aandeel.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Makita schreef op 22 januari 2019 23:02:

...
Ook de opmerking in het FD dat TomTom de banden met Microsoft Azure gaat aanhalen mbt zelfrijdende auto’s vind ik interessant.
Wat HG in het FD zei over Azure stond los van (eerdere opmerkingen over) zelfrijdende auto's.
Mojo
0
www.businesswire.com/news/home/201901...

Paolo Ferrari, CEO and President of Bridgestone EMEA, Executive Vice President of Bridgestone Group, said: “We have found our perfect match in TomTom Telematics. Our complementary assets and capabilities will create a fleet solutions powerhouse and will further strengthen Bridgestone’s digital technology arm. Beyond scale, there would be considerable benefits by complementing our offerings, allowing us, among many other opportunities, to sell tyres and solutions across our customers. We are now well-positioned in EMEA to accelerate our data-driven business, expand our fleet customer base and seize fast-growing, profitable opportunities in the automotive mobility industry.”

“We recognise and respect the talent and skill of TomTom Telematics’ management team and its 670 employees. It’s our intention to foster and grow the business and support its current plans. We want TomTom Telematics to continue serving its customers as successfully as it has done over the last few years and take advantage of its number one position in a fast-growing market.”
Hoop....
0
quote:

moneypocket schreef op 22 januari 2019 23:11:

[...]

Tja...hoop; indien onvoldoende wordt gecommuniceerd met de buitenwereld wordt de koers naar beneden geknuppeld. Triest...moedwillig?
Tomorrow...tomorro I love you tomorrow ..maybe beetje herstel...
Hoop....
0
quote:

Makita schreef op 22 januari 2019 23:54:

Aardige (voorzichtige) value nu voor TomTom is EUR9,00

- Net cash van 220mln + 910mln Telematics = 1.130mln

- 7x ebitda18e TomTom (excluding Telematics) van 145mln = 1.015mln

Totaal 2.145mln oftewel ca. EUR9,10 per aandeel.
Neeeejjjj de valeur is nu 7.44 wie betaald er een voorzichtige 9.10 nobody.
DerksVisie
0
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 20:45:

[...]

Er is dit gezegd:

“After a thorough review of strategic options, we have determined that the sale of Telematics to Bridgestone is in the best interest of both Telematics and our core location technology business,” commented Harold Goddijn, CEO, TomTom.

Als de deal goed is voor de "location technology business" (= divisie Licensing) dan staat er dus gewoon dat de Licensing divisie (die nu overigens Enterprise heet) aan deze deal geld verdient.

Daarnaast werd aan het FD nog aanvullend gezegd: "We gaan de samenwerking die we al hebben met Microsoft verder uitbouwen".

Had HG niet in 2017 (!) gezegd dat de samenwerking met Microsoft werd uitgebreid en dat begin 2018 er een duidelijke outlook over gegeven kon worden. Hij loopt hier dus alweer een jaar achter op schema. TomTom heeft zulke interessante technologie in bezit maar ik kan niet begrijpen dat het zich voortbeweegt als een dinosaurus. Alles duurt altijd langer dan gepland. Zelfs over Telematics zijn ze een jaar bezig geweest om een passend bod te krijgen en dan is het nog geen hoofdprijs. Helaas gaat de sector wel als een raket en volgt het ene nieuws na het andere bij de concurrenten.

Ik had nog wel een leuke hersenspinsel vandaag. Voeg dit bedrijf ook maar toen aan de lijst van kandidaten voor een volledige overname:

Yandex.

Nooit van gehoord? Is een Russisch-Nederlands bedrijf dat een zoekmachine heeft zoals Google maar ook kaarten maakt voor de zelfrijdende auto werkt hiermee blijkbaar al samen met Uber. Marktwaarde 10 miljard. Ik vraag mij alleen af of dit ooit toegelaten gaat worden door de overheid.

[verwijderd]
0
quote:

Hoop.... schreef op 23 januari 2019 00:21:

[...]

Neeeejjjj de valeur is nu 7.44 wie betaald er een voorzichtige 9.10 nobody.

Gaat binnenkort van de beurs voor...

11,70 is mijn inzending (net cash plus 8,5x ebitda 19e)
aandeeltje!
0
quote:

Moneyball schreef op 22 januari 2019 23:17:

Snap al die commotie over die licensing deal hier niet. Zoals hiervoor al aangegeven; het zou vreemd zijn als de eerste van Bridgestone zou zijn het afnemen van Maps en Traffic bij een andere partij.

En misschien ben ik abuis, maar er wordt hier ook gedaan alsof het extra inkomsten betreft. Het is echter gewoon voortzetting van...Inkomsten vanuit Telematics zaten al in Ebitda van A&E, dus daar komt niet ineens wat bij. Het zou juist verslechteren als het niet door Bridgestone zou worden afgenomen.

Elke BU heeft gewoon zijn eigen P&L, en Telematics kosten en opbrengsten vallen gewoon weg.

Klopt, maar als een onderdeel in handen van een ander komt valt het dus niet meer weg......
aandeeltje!
0
Voor de rest valt de overname van deel activiteit in goede aarde gezien de koersontwikkeling. Blij nu met deze transactie?
boem!
1
quote:

VanillaSky schreef op 22 januari 2019 21:40:

Het aandeel is vandaag compleet door het putje gegaan dus er is een duidelijke conclusie hoe de markt TT (en deze deal waardeert).

Ik werd hier voor gek verklaard toen ik aangaf dat ca 1 miljard ingeprijsd was en dat het dan waarschijnlijk een klein plusje zou worden als het bedrag rond dit bedrag lag. Vrijwel iedereen had het over 10-11 euro waar het aandeel direct naartoe zou springen. Zoals meestal ben ik veel te positief geweest!

Harold houd stug vol dat TomTom als klein bedrijf lekker verder gaat hobby'en en derhalve gaat het aandeel hierop gewaardeerd worden - het verdienmodel - totdat (als dat moment komt) blijkt dat het over en sluiten is aan de beurs. Vanuit die optiek kan ik de waardering van het aandeel eigenlijk vrij goed begrijpen.

Ik heb mijn ramingen aangepast nav het nieuws dat Bridgestone een soort van licensing deal heeft voor 3-5 jaar (schatting) waardoor de omzet voor 2019 iets opgehoogd word. Let wel op: we moeten ons niet te rijk rekenen nu betaalde Telematics zogezegd ook gewoon een bedrag aan TT - dat zal waarschijnlijk minder zijn nu er een commercieel tarief gerekend word. Ik reken met 20mio MEER opbrengst. Dan zien de financials voor TT er als volgt uit voor 2019.

Consumer 270mio
Automotive 275mio
Licensing 155mio
Totaal 700mio
Gross result 490 (70%)
Opex 465
Net result 25 mio (voor tax)

ECHTE WPA is dus ca 10 cent.
Als we rekenen dat er ca. EUR 4,70 aan cash in de tent zit en TT word als Techbedrijf met enige fantasie gewaardeerd op 28x de winst bij EUR 7,50. Totdat blijkt dat er een exit gaat komen dan wel overname zit in deze koers al behoorlijk wat fantasie zowel op groei/overname als exit in gesloten.

En ik hoor enkele lieden hier al weer roepen, het is slechts een paar keer de EBITDA en dat is veel te laag. Ik zal jullie niet onthouden wat de grootste investeerder van onze tijd Warren Buffett daarover te zeggen heeft:

"Trumpeting EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) is a particularly pernicious practice. Doing so implies that depreciation is not truly an expense, given that it is a “non-cash” charge. That’s nonsense. In truth, depreciation is a particularly unattractive expense because the cash outlay it represents is paid up front, before the asset acquired has delivered any benefits to the business. Imagine, if you will, that at the beginning of this year a company paid all of its employees for the next ten years of their service (in the way they would lay out cash for a fixed asset to be useful for ten years). In the following nine years, compensation would be a “non-cash” expense – a reduction of a prepaid compensation asset established this year. Would anyone care to argue that the recording of the expense in years two through ten would be simply a bookkeeping formality?"

Helaas zijn de kosten bij TT ongoing en blijft er na vandaag een nog zwakker en kleiner TT over. Vandaar ook dat het mij onmogelijk lijkt dat ze doorgaan aan de beurs.

Tot zover, we gaan zien in hoeverre die 700mio klopt op 6 Februari. Dan is het afwachten totdat dit gedrocht van de beurs verdwijnt aan 10 bij exit of 12 bij overname.
De deal met Bridgestone met het bijgeleverde commentaar maakt een aantal zaken helder.
Prijs 910 mio.
Licensingdeal maakt onderdeel uit van de overeenkomst.
670 werknemers gaan 1 op 1 over naar nieuwe werkgever.
TT gaat zelfstandig verder met A&E.

De markt had een hogere waarde in gedachten bij verkoop TTT, de koersval ad 70 cent geeft aan dat men rekende op een opbrengst ad 1.075 mio.
Daarnaast blijven er veel zaken onzeker.
Zijn de genoemde 670 personen alle nu bij TTT in dienst zijnde medewerkers of dient er nog een afvloeiingsregeling gecreeerd te worden voor het restant?
Wat is de hoogte van de afgesloten licensingdeal?
Wat zijn de aan deze deal verbonden overige kosten?
Wat zijn de exacte voorwaarden mbt de zgn shareconsolidation?

De belangrijkste vraag die nu voorligt is: Wat gaat TT excl TTT presteren als zelfstandig bedrijf?

De door @Vanillasky geciteerde WB mbt EBITDA en EBIT onderschrijf ik met die toevoeging dat hij het in al zijn beschouwingen heeft over "money returns to shareholders" en daar bedoelt hij niet de dividendbetalingen of inkoopprogrammas van eigen aandelen mee maar wat het bedrijf aan kas genereert.

@VanillaSky geeft zijn visie op TT excl TTT.
Hij komt uit op 8 cent EPS ( 25 mio * 0,75 tax / 235 mio).
Uitgaande van 850 mio in 2018 stelt hij
Consumer op 270 mio, Automotive op 275 mio en geeft Enterprise met de 20 mio van Bridgestone een omzet mee van 155 mio.
Met een marge van 70% en een OPEX van 465 mio resulteert dat bij hem in een EBIT van 25 mio.

Ik ga uit van een omzet in 2018 van 875 mio.
Mijn omzet excl TTT bedraagt met 30 mio licensingdeal 760 mio.
Consumer 290 mio, Automotive 295 mio en Enterprise 175 mio.
Na marge van 72,5% ipv 70% en OPEX ad 485 mio ipv 465 mio resteert er bij mij een EBIT van 65 mio dat op basis van het huidig aantal aandelen ( 235 mio) een EPS vertegenwoordigd van 21 cent.

Ik ben het eens met @Vanillasky dat we TT moeten waarderen op basis van EPS.
De verschillen in benadering leveren forse verschillen op hij 8 cent en ik 21 cent.

De waarheid kan pas worden opgemaakt in februari 2020 wanneer TT haar 2019 cijfers zal publiceren.
In de tussentijd krijgen we aanvullende informatie.
Bij de 4q cijfers kan het vertrekpunt worden bepaald van de omzet 825 mio, 850 mio of 875 mio.
Met het afgeven van de outlook 2019 zal er een indicatie worden afgegeven omtrent omzet, marge en opex.
Bij de BVVA zal er duidelijk worden wat men bedoelt met shareßconsolidation en of dat invloed heeft op het aantal uitstaande aandelen.
Bij de daarop volgende kwartaalcijfers kan worden opgemaakt of de outlook 2019 te positief dan wel te negatief is afgegeven.



Beperktedijkbewaking
4
quote:

Moneyball schreef op 22 januari 2019 23:17:

Snap al die commotie over die licensing deal hier niet. Zoals hiervoor al aangegeven; het zou vreemd zijn als de eerste van Bridgestone zou zijn het afnemen van Maps en Traffic bij een andere partij.

En misschien ben ik abuis, maar er wordt hier ook gedaan alsof het extra inkomsten betreft. Het is echter gewoon voortzetting van...Inkomsten vanuit Telematics zaten al in Ebitda van A&E, dus daar komt niet ineens wat bij. Het zou juist verslechteren als het niet door Bridgestone zou worden afgenomen.

Elke BU heeft gewoon zijn eigen P&L, en Telematics kosten en opbrengsten vallen gewoon weg.
Nee, niet mee eens. De omzet van een BU komt van externe klanten, niet van andere BU's. Het zijn de interne units (maps etc.) bij TT, en niet andere BU's, die kosten in rekening brengen bij een bepaalde BU. A&E bracht dus geen kosten in rekening bij TTT.

Dat verandert als TTT verkocht is. Dan wordt het een externe klant die voortaan aan de BU Enterprise gaat betalen. Dat betekent gewoon extra omzet voor Enterprise.
Het komt erop neer dat een (klein) deel van de TTT-omzet die verdwijnt terug komt bij A&E. Dat wordt door sommige rekenaars hier vergeten of onderschat. Daarom is die voorgezette levering van maps + traffic ook van financieel belang, ongeacht hoe logisch en vanzelfsprekend het om andere redenen ook is.

Het bedrag aan extra A&E omzet is redelijk te schatten: en wel ca 22 mio per jaar.
Berekening:
In 2018 zal de TTT-omzet op 172-174 mio uitkomen (gebaseerd op de cijfers t/m Q3). Bij normale groei (5%) zal dat in 2019 ongeveer 182 mio worden. Het kan zijn dat Bridgestone die omzet met hun klantenbestand en extra acties kan verhogen, maar dat laat ik buiten beschouwing.
De brutomarge bij TTT is ca 81-82%, hun costs of sales zijn dus 18-19% (zeg 18,5%) van de omzet. Deze percentages zijn enkele maanden geleden in de rekenkamerdraad uitvoerig besproken en ik ben er behoorlijk zeker van.
Dat geeft in 2019 voor de costs of sales bij TTT: 182 x 0,185 = 33,7 mio.

Een deel hiervan zal hardwarekosten (incl. inbouw en/of verzending) zijn. Die hardware-kosten schat ik op ruim 11 mio inkoopwaarde (zie wederom de rekendraad). De rest dus zeg 22 mio, zou in de oude situatie naar de maps+traffic units gaan.
Maar nu dus als extra omzet naar A&E! En met zeer hoge marge, mogelijk 95%.
NB. Personeelskosten, marketing e.d. vallen onder de opex, niet onder costs of sales.

Nu even optimistisch. Die 22 mio x 95% marge = 21 mio is 'extra' dus stroomt grotendeels naar de ebit door, na tax resteert dan zeg 14 mio netto winst. Met een k/w van 16 is dat ruim 220 mio waard. (De k/w 28 van VanillaSky durf ik niet aan, voor de rest mag hij gerust op m'n verhaal schieten).
Met inmiddels een borrel op (eentje maar hoor) zeg ik dus dat TTT niet voor 910 mio verkocht is maar voor 1,13 miljard. Dat wilden we toch?

Beperktedijkbewaking
1
Nog een toevoeging (2de borrel halverwege).
Heeft HG bij de onderhandelingen met Bridgestone extra lage tarieven beloofd voor de voortgezette levering van maps + traffic? Lijkt me niet, zou de Enterprise-cijfers er lelijk doen gaan uitzien, en voor hoeveel jaar zou dat dan moeten zijn?

Extra hoge tarieven bedongen? Ook niet. Bridgestone heeft ongetwijfeld due diligence toegepast, koopt geen knollen voor citroenen. En TTT-baas Thomas Schmidt, altijd al een soort onder-ceo, zou op zijn achterste benen staan.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

martinmartin schreef op 22 januari 2019 12:43:

Wat gebeurt er met het hardware gedeelte van Telematics?
Goeie vraag!
Ik sluit niet uit dat TT die hardware (TCU's genoemd) incl. garantie en reparaties(?) gewoon blijft leveren, net als maps + traffic. Waarbij 'leveren' ook verhuren kan zijn, want de eenvoudigste zg. LINK modules worden verhuurd (dat valt onder de C&S omzet bij TTT).

Ook nemen TTT-klanten vaak de zwaardere 'Bridge' driver terminals af, in combinatie met de TCU's. Die blijven via de BU Consumer gewoon verkocht worden.

Als ik gelijk heb, blijft de tot nu toe bij TTT horende devref van ca 30 mio gewoon in stand, want die hoort bij de TCU's. Zo niet, dan valt die vrij, en kan je 30 mio boekhoudkundig optellen bij de 910 mio waarvoor TTT verkocht is.

[verwijderd]
0
Uit het persbericht:

''We look forward to accelerating our ambitious growth plan and seize new opportunities as part of Bridgestone. In the meantime, we expect the transition to be seamless with no disruption for our customers, suppliers and employees.'' - Thomas Schmidt, Managing Director, TomTom Telematics.
nr36
0
Algemeen Dagblad

Neemt TomTom niet de verkeerde afslag?
TomTom Telematica
TomTom gaat volledig voor de zelfstandig rijdende auto. Daarmee neemt het bedrijf een grote gok, want die markt wordt nu beheerst door grote, zeer kapitaalkrachtige concurrenten als Here en Google.
PEET VOGELS
De overstap van TomTom naar de markt voor zelfrijdende auto's is gisteren definitief geworden met de verkoop van de Telematica-divisie aan de Japanse bandenfabrikant Bridgestone. Opbrengst: voor 910 miljoen euro. Telematica is een winstgevend onderdeel van TomTom dat zich bezighoudt met vlootbeheer van auto's en vrachtwagens. Klanten, zoals transportbedrijven, kunnen hun auto's en chauffeurs overal 'volgen' en daardoor beter onderhoud plannen en sturen op efficiënt rijgedrag. Dat scheelt jaarlijks miljoenen euro's in brandstofkosten.

De grote vraag is hoe het nu verder moet met TomTom zonder Telematica. Het bedrijf worstelde de laatste jaren met zichzelf. TomTom werd groot met de verkoop van (losse) navigatiekastjes in de auto. Die markt staat al enkele jaren onder druk. Zeker sinds Google de navigatiesoftware voor de smartphone gratis ter beschikking stelde.

Het bedrijf zette vervolgens in op inbouw van navigatieapparatuur in auto's, er werd geïnvesteerd in Telematica en het bedrijf ontwikkelde gadgets als sporthorloges en draagbare camera's. Die laatste activiteit leek veelbelovend, maar uiteindelijk leverde het toch niet op wat verwacht was.
Google
De aankondiging eind vorig jaar van de autofabrieken Renault, Volvo, Nissan en Mitsubishi dat ze voortaan zaken zouden doen met Google, drukte TomTom keihard met de neus op de feiten. Dit had niemand zien aankomen op het hoofdkantoor in Amsterdam. Want had topman Harold Goddijn niet keer op keer verklaard dat autofabrikanten nooit met Google of Apple in zee zouden gaan?! Letterlijk had Goddijn in dagblad Trouw laten optekenen dat een bedrijf 'veel uit handen geeft' als het Google binnenlaat. De data die Google verzamelt van automobilisten zijn namelijk niet te vermarkten door de autofabrikanten, maar blijven in bezit van Google.

Wat had Goddijn zich vergist. Het aandeel TomTom zakte vele procenten in waarde na het afhaken van Renault en de andere autofabrieken. Om te redden wat er te redden viel, kondigde TomTom in september vorig jaar al het afstoten van de Telematica-divisie aan. De opbrengst zou als zoenoffer naar de aandeelhouders terugvloeien.

Martijn den Drijver, hoofd aandelenanalyse bij zakenbank NIBC, vindt de koerswijziging een riskante zet: ,,Ze halen nu een mooi bedrag binnen met de verkoop van de Telematica-divisie. Maar ten opzichte van concurrenten als Google en Here is het nog steeds een bescheiden bedrag.'' Weliswaar heeft TomTom nog 220 miljoen euro op de plank liggen, maar Google verdient jaarlijks miljarden en Here is eigendom van Duitse autofabrikanten Daimler, Audi en BMW. De vraag is of het bedrijf nu voldoende middelen heeft om de strijd met de giganten aan te gaan.

TomTom zal zich helemaal op de zelfrijdende auto richten. De productie van zeer gedetailleerde kaarten staat daarin centraal. Zelfrijdende auto's scannen continu de weg en de omgeving. Dat tesamen met de gedetailleerde kaarten maakt dat de auto zonder ingreep van de bestuurder kan rijden.

TomTom investeert nu al tientallen miljoenen per jaar in die nieuwe kaarten. Jos Versteeg, analist bij zakenbank Insinger Gilissen, vraagt zich af of het bedrijf inderdaad het verschil kan maken. ,,Toeleverancier zijn aan de autofabrikanten is geen feest'', waarschuwt hij. ,,De fabrikanten knijpen je uit.'' Versteeg vindt daarom dat TomTom de verkeerde stap heeft gezet. ,,Ze hadden de kaarten en kastjes moeten verkopen en juist met Telematica door moeten gaan.''
Technologische doobraak
Den Drijver wijst op nog andere bedreigingen. ,,Er is nog geen standaardtechnologie voor autonoom rijden. Die wordt nu ontwikkeld. Er vormen zich allerlei consortia. De kans is dat er een partij komt met een technologische doorbraak die alle bestaande technologieën wegvaagt.'' Een concurrent die andere bedrijven op grote achterstand zet, kan de doodsteek betekenen voor TomTom.

Den Drijver sluit ook een eventuele overname van de Nederlandse kaartenmakers niet uit. ,,De technologie die TomTom heeft kan de moeite waard zijn voor andere partijen. Een overname zou ook goed nieuws zijn voor de aandeelhouders.''

De vraag is ook hoe snel de markt groeit voor gedetailleerde kaarten. In 2015 voorspelde adviesbureau McKinsey dat de markt voor zelfrijdende auto's in 2020 180 miljard euro zou bedragen. Maar dat is bij lange na niet het geval. ,,Bedrijven beginnen nu pas mondjesmaat kaarten te bestellen'', zegt Den Drijver.

De volledig zelfrijdende auto, ofwel niveau vijf, is nog ver weg. ,,We zitten nu op niveau twee of drie. Dat betekent dat een auto lijnen herkent en bijvoorbeeld remt als je te dicht op een voorganger zit'', legt Den Drijver uit. Hoe snel de stap naar het volgende niveau gaat, is niet te zeggen.
nr36
1
FD

VERVOER

TomTom krijgt € 910 mln voor Telematics-divisie
Japans Bridgestone neemt succesvol bedrijfsonderdeel over. TomTom keert leeuwendeel opbrengst uit aan aandeelhouders.
Amsterdam
TomTom heeft een koper gevonden voor zijn Telematics-divisie. De Japanse bandenfabrikant Bridgestone betaalt €910 mln voor het onderdeel dat software ontwikkelt waarmee klanten hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken.
Dat meldde TomTom gisteren voorbeurs in een persbericht. Het leeuwendeel van de opbrengst, €750 mln, keert het technologiebedrijf uit aan zijn aandeelhouders. Dit gebeurt via een kapitaalteruggave, waarmee aandeelhouders niet worden aangeslagen voor de Nederlandse dividendbelasting. Ter vergelijking: de kapitaaluitkering bedraagt bijna €3,20 per aandeel, terwijl de slotkoers van TomTom maandag iets boven de €8 lag.
Toen TomTom in het najaar van 2018 de Telematics-divisie te koop zette, leidde dat tot speculatie dat wellicht het hele bedrijf in de etalage zou staan. Dat blijkt nu niet het geval.
Bridgestone was een van de partijen die bronnen eind vorig jaar noemden aan het FD als mogelijke koper. Ook bandenfabrikant Michelin, de Britse investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management en een ander, onbekend gebleven private-equityfonds waren in de race. Destijds ging een verkoopprijs van €1 mrd tot €1,5 mrd rond.
TomTom verkoopt met Telematics bijna een vijfde van zijn omzet. Het bedrijfsonderdeel is veruit marktleider in Europa, en groeit gestaag op een vrij onontwikkelde markt: er zijn nog veel klanten te winnen. In de eerste zes maanden van 2018 nam de omzet bij Telematics met 7% toe ten opzichte van een jaar eerder, en de brutomarge lag op 38%.
In een toelichting zegt TomTom-ceo Harold Goddijn ‘zeer tevreden’ te zijn met de verkoop. Telematics wordt een zelfstandig bedrijf binnen dat concern. ‘We zien veel mogelijkheden voor Telematics om daar verder te groeien.’ Bij het onderdeel werken 670 mensen, waarvan ruim 100 op het kantoor in Amsterdam.
Dat TomTom het goedlopende onderdeel desondanks wilde verkopen komt doordat het zich wil toeleggen op de locatietechnologie. Het bedrijf maakt kaarten voor onder andere Apple en een aantal autofabrikanten, naast de navigatiekastjes waar het bekend mee is geworden.
TomTom hoopt een belangrijke rol te kunnen spelen in de ontwikkeling naar de zelfrijdende auto. Daarvoor zijn tot op de centimeter nauwkeurige kaarten nodig — die bovendien voortdurend live moeten worden bijgewerkt. ‘We kunnen met deze verkoop een slag maken om het bedrijf te versimpelen’, zegt Goddijn. ‘En we krijgen er een duidelijker profiel door richting onze klanten en het personeel. Ons plan is om slimmer en sneller kaarten te bouwen en ons marktaandeel in de auto-industrie uit te breiden.’
De Amsterdammers behoren tot de koplopers als het gaat om de ontwikkeling van zogenaamde HD-kaarten voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf voelt evenwel steeds meer de hete adem in zijn nek van de concurrentie, waaronder ook Google.
De overname moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders, ondernemingsraden en de aandeelhouders van TomTom. De partijen verwachten dat de overname medio dit jaar geformaliseerd kan worden.
4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront