TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Januari 2019

4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
[verwijderd]
0
Uit de halfjaarcijfers (Q2)

Telematics omzet eerste 6 maanden: 67 miljoen
Telematics EBITDA: 33 miljoen

Er zitten dus op jaarbasis zo'n 70 miljoen aan kosten binnen Telematics. Deels is dat personeel, maar daarin zitten dus ook de bijdragen die Telematics betaalt voor gebruik van maps en traffic.

Ter vergelijk. De consumer divisie, die nu zonder sports is, dus vooral PND en wat Automotive hardware had een omzet van 164 miljoen, met een EBITDA van 35 miljoen. (en vorig jaar slechts 1 miljoen). Een verkoop van Consumer zou dus ook kunnen voor een relatief lage prijs, maar mét een licentie deal.

Ik vermoed dat TT dat wel wil. De cijfers van Consumer zijn wat opgepoetst en dit lijkt me de volgende divisie om te verkopen, met als onderdeel daarvan een licentie deal voor het leveren van maps en traffic voor de toekomstige eigenaar van PND. Mw. Vigreux staat er niet meer aan het roer, dus ik zie ook geen 'emotionele barrières' voor zo'n soort move.

Als Telematics al geen core business is, dan Consumer ook niet. En TomTom zegt vandaag: onze focus ligt op drie zaken: automotive, licensing en web developers. Dan betekent dit dat Consumer dus net zo min tot de core business behoort als Telematics, en dat TomTom om zich te focussen ook van de Consumer divisie afscheid kan nemen. Alleen zal de interesse daarin minder zijn. Dus ik verwacht geen veiling achtige situatie als bij Telematics, maar ik acht wel een kans dat er plosteling een Chinees is gevonden die de PND business wil overnemen.

Dat zal dan inclusief merknaam zijn. TomTom heeft binnen de core business van automotive en licensing toch geen voordeel van de merknaam, mogelijk zelfs nadeel, vanwege de associatie met consumenten producten. TomTom werd een soortnaam, maar het is wel lastig als je 'aspirine' heet (soortnaam voor pijnstiller) terwijl je inmiddels een strepsil bent.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Meryntje schreef op 22 januari 2019 20:19:

[...]
Zou Harold vanavond een pittig gesprek hebben met IR??
...
Nee, morgen. Dan loopt hij de administratie-afdeling binnen en vraagt:

"Wie doet hier vandaag de IR?"

"Ik, geloof ik", zegt ene Clarice.

HG: "Heb jij gisteren dat mailtje over de Bridgestone-deal verstuurd?"

Clarice: "Nee, dat was Klaas, maar die heeft zich vanmorgen ziek gemeld."

HG: "Wens Klaas dan maar beterschap, en zeg erbij dat hij niet terug hoeft te komen."

[verwijderd]
0
quote:

ff_relativeren schreef op 22 januari 2019 21:15:

[...]
Gents and Ladies,

zelfs als deze emailtekst van @justin echt is, staat er volgens mij hooguit :
"de lopende contracten worden ongewijzigd voortgezet".

En dat is een heel andere interpretatie dan @justin die daar een nieuwe deal in leest. Ik lees helemaal geen nieuwe deal. Noppes. En dus ook helemaal geen koersgevoelig nieuws.

Kan inderdaad zijn dat er intern al voorgesorteerd is op de verkoop. Er is een interne deal gesloten en die wordt nu meeverkocht. Dan viel er dus ook niet te onderhandelen over een licentiedeal, die was er al. Zonder de exacte details te kennen van deze deal is de hoogte van de overnamesom lastig te beoordelen.
Mojo
1
Ik vind het schandalig dat dit niet gemeld wordt in het persbericht. Dan leest het toch anders.

"" Wij verkopen TTT voor 990 mld maar in ruil daarvoor blijft Bridgstone probe data aan TomTom leveren en ze nemen daarbij ook een licentie voor afname Maps en Traffic voor een x bedrag vadaar de verkoopprijs iets laget uitviel""

Dit zou positief wordn opgepakt door de markt. Waarom moet ik als aandeelhouder een cursus nemen om de persberichten van TomTom IR te leren begrijpen????
[verwijderd]
0
quote:

moneypocket schreef op 22 januari 2019 21:36:

[...]

Tijdrijder..dat zou ik ook denken, maar het fijne weet ook ik er niet van. Wat ik wel weet is dat TT gewoonweg naast de overnamesom ook deze aanvullende onderhandelingsresultaten in het PB had moeten vermelden.

Stel dat je een gigantische villa van mij koopt voor 1 euro, dan zou je denken...een super deal. Maar ja...als blijkt dat je jaarlijks een fiks bedrag kunt aftikken voor erfpacht van de grond en tevens blijkt dat deze villa werkelijk een krot is en voor een grote som geld verbouwd moet worden, wordt het berichtje wel even in een ander daglicht gesteld. En datzelfde speelt zich nu af bij TT; niet volledig duidelijkheid geven in een deal maar de details achterwege laten. Tja...dan is het toch helder dat, vanwege deze onduidelijkheid, de koers als een baksteen gaat zakken?

Denk dat HG morgen toch nog wel even eea moet toelichten!
Niet alleen omdat het MOET Harold maar ook omdat dit de kans is om de koers omhoog te krijgen van het zoals jijzelf zegt veel te laag genoteerde TT .

Dus Harold, morgenvroeg graag je positieve toelichting en outlook!
[verwijderd]
0
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 20:49:

[...]

Zie bericht hierboven.

Het is sowieso niet speculatie, maar gewoon begrijpend lezen van een persbericht.
Daarnaast dus het bericht van IR zelf.
dat doen de analisten ook niet, Kepler verlaagt met 0,25 euro omdat de opbrengst tegenvalt.

TT had hier duidelijker en transparanter moeten zijn in haar persbericht.

Enige wat nog ontbreekt is dat deze deal geen impact heeft op de financiele resultaten in 2019 ..... :-) .

Stel voor dat iedereen uitlegt vraagt bij ir@tomtom.com met copy naar info@veb.nl

moneypocket
1
quote:

Foppie schreef op 22 januari 2019 21:49:

[...]

Kan inderdaad zijn dat er intern al voorgesorteerd is op de verkoop. Er is een interne deal gesloten en die wordt nu meeverkocht. Dan viel er dus ook niet te onderhandelen over een licentiedeal, die was er al. Zonder de exacte details te kennen van deze deal is de hoogte van de overnamesom lastig te beoordelen.
Foppie...duidelijk geformuleerd: Zonder de exacte details te kennen van deze deal is de hoogte van de overnamesom lastig te beoordelen. Indien dhr. Goddijn de exacte details niet gaat toelichten, zal de koers nog verder gaan zakken en een dirty exit scenario versterken.
[verwijderd]
0
@justin, wat vindt jij van het koersverloop vandaag ? Zeker als HG zegt dat de sum of parts niet correct is en valuation etc....

dank voor je reactie
roloff
0
Ik heb geen aandelen TT in porto, maar toch maar even deze visie (Albert Jellema) geplaatst:

www.deaandeelhouder.nl/videos/tomtom-...

In ieder geval suk6 allen. gr. R
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 22 januari 2019 21:49:

[...]
Nee, morgen. Dan loopt hij de administratie-afdeling binnen en vraagt:

"Wie doet hier vandaag de IR?"

"Ik, geloof ik", zegt ene Clarice.

HG: "Heb jij gisteren dat mailtje over de Bridgestone-deal verstuurd?"

Clarice: "Nee, dat was Klaas, maar die heeft zich vanmorgen ziek gemeld."

HG: "Wens Klaas dan maar beterschap, en zeg erbij dat hij niet terug hoeft te komen."

Grappig, maar tegelijkertijd ook diep treurig dat we hier grappen over (kunnen) maken...

[verwijderd]
1
quote:

ff_relativeren schreef op 22 januari 2019 21:15:

[...]
Gents and Ladies,

zelfs als deze emailtekst van @justin echt is, staat er volgens mij hooguit :
"de lopende contracten worden ongewijzigd voortgezet".

En dat is een heel andere interpretatie dan @justin die daar een nieuwe deal in leest. Ik lees helemaal geen nieuwe deal. Noppes. En dus ook helemaal geen koersgevoelig nieuws.

hoezo misleiding..................
Telematics purchases certain products and services from TomTom, notably map and traffic data, and will continue to do so under Bridgestone’s ownership pursuant to a long-term agreement that includes customary supply of probe data to TomTom

Telematics koop bepaalde producten en diensten bij TT, specifiek maps en traffic data, en zal zal dit blijven doen als onderdeel van Bridgestone overeenkomstig een lange termijn contract inclusief het leveren van probe data aan TT.

[verwijderd]
0
quote:

bezinteergebelegt schreef op 22 januari 2019 17:46:

[...]

dus nu -7% en achterhouden info ( zie diverse postings ) wat later leidt tot een evtle smerig delisting, noem jij geen rookgordijn ?

Think again.

en de materiele uitkomst heb ik heel vaak aangegeven.

De moeder aller teleurstellingn.

Stuk of 15 keer zo genoemd.

Ja, dat wel. Rookgoddijn... (inkopper). Moeder aller teleurstellingen gaat te ver voor wie dit zag aankomen. Benieuwd hoe het verder gaat. Misschien wel als een nachtkaars wegens onjuiste strategie wegens zelfoverschatting?
[verwijderd]
2
quote:

Stille vennoot schreef op 22 januari 2019 21:55:

@justin, wat vindt jij van het koersverloop vandaag ? Zeker als HG zegt dat de sum of parts niet correct is en valuation etc....

dank voor je reactie

Ik heb een groot deel van de dag gemist, sowieso heb ik TT de laatste tijd wat minder gevolgd.

Wat me wel is opgevallen is dat TomTom laag opende, daarna in het groen kwam en vervolgens weer terugzakte. De reacties erop waren navenant. "Het is een slechte deal", "oh nee toch een goede deal", "oh nee toch een slechte deal". Dit soort 'false moves' kunnen gevaarlijk zijn voor daytraders die net misgrijpen. Ik maak daar uit op dat de meesten het nieuws nog niet zo goed kunnen duiden en het dan vooral aflezen uit de koersreactie.

Mijn 'ervaring' in dit soort situaties is dat soms wat tijd nodig is om het nieuws te duiden / verwerken en dat soms een analist daarin behulpzaam kan zijn. Stel bijvoorbeeld dat morgen een analist nog een update geeft.

Als ik het zo lees, dan denk ik dat Goddijn gelijk heeft. Hij is tevreden met de deal, het is een goede bestemming voor het personeel (de nieuwe eigenaar gaat niet ingrijpen, want ze hebben die mensen nodig) en het is een aardig bedrag. Niet zo hoog als sommige analisten dachten, maar wel 13x EBITDA wat op zich netjes is, maar geen Fleetmatics achtige waardering.

Verder geeft het rust, dit hoofdstuk kan afgesloten worden om TomTom meer focus te geven en een duidelijker profiel. Met name dat laatste hoor ik Goddijn veel zeggen. TT heeft er behoefte aan om in de Licentie markt en de automotive markt echt als een specialist in mapping gezien te worden en niet als een manusje van alles. De diversificatie strategie uit het verleden heeft dus ook nadelen gehad en is op de helling gezet in ruil voor een focus strategie. Persoonlijk vind ik met name dat TT daarover te weinig 'verantwoording' aflegt. We hebben het nu over een paar regels in een persbericht, maar ik vind dat TT eigenlijk veel meer werk had mogen maken van het uitleggen van haar strategie.

Per saldo zie ik wel reden tot tevredenheid, er is deal-zekerheid. De "ruis" en koersreacties probeer ik vooral te negeren en die gaat vanzelf over.
shaai
1
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 21:33:

[...]

Dat suggereert het persbericht ook, door te stellen dat de deal gunstig is voor de Licensing divisie.
ik lees niets over licensing in het pb?

corporate.tomtom.com/news-releases/ne...
shaai
0
quote:

shaai schreef op 22 januari 2019 22:15:

[...]

ik lees niets over licensing in het pb?

corporate.tomtom.com/news-releases/ne...
excuus:
Je moet de persberichten van TT altijd goed lezen :) Tussen de regels staat er dat de deal gunstig is voor TomTom's licentie business.

“After a thorough review of strategic options, we have determined that the sale of Telematics to Bridgestone is in the best interest of both Telematics and our core location technology business,” commented Harold Goddijn, CEO, TomTom.
DNFTT
0
Goed gesproken Justin, op naar 6 februari wanneer de waan van de dag een ronkend tegengeluid krijgt in de vorm van Q4 resultaten en jaarcijfers.
[verwijderd]
0
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 22:06:

[...]

.....

Verder geeft het rust, dit hoofdstuk kan afgesloten worden om TomTom meer focus te geven en een duidelijker profiel. Met name dat laatste hoor ik Goddijn veel zeggen. TT heeft er behoefte aan om in de Licentie markt en de automotive markt echt als een specialist in mapping gezien te worden en niet als een manusje van alles. De diversificatie strategie uit het verleden heeft dus ook nadelen gehad en is op de helling gezet in ruil voor een focus strategie. Persoonlijk vind ik met name dat TT daarover te weinig 'verantwoording' aflegt. We hebben het nu over een paar regels in een persbericht, maar ik vind dat TT eigenlijk veel meer werk had mogen maken van het uitleggen van haar strategie.

Per saldo zie ik wel reden tot tevredenheid, er is deal-zekerheid. De "ruis" en koersreacties probeer ik vooral te negeren en die gaat vanzelf over.

Harold Goddijn heeft duidelijk op zijn fl*kker gehad na de desastreuze analisten call in oktober waarbij hij alleen maar kon stamelen als het ging over strategie / nabije toekomst. In de interviews nadien is hij duidelijker over de strategie, focus etc. maar ik benieuwd of hij op 6 feb dit goed neer kan zetten (want ik verwacht hierover wel veel vragen van de analisten). Daarnaast mag hij dit op de (B)AVA ook aan zijn sponsoren uitleggen.

NielsjeB
0
quote:

Japio_ schreef op 22 januari 2019 22:18:

Goed gesproken Justin, op naar 6 februari wanneer de waan van de dag een ronkend tegengeluid krijgt in de vorm van Q4 resultaten en jaarcijfers.
Ja, of het wordt een verder downplay-feestje ter verdere voorbereiding op een al dan niet nette exit.

Met de holenbeer-strategie van flink puts kopen helaas te laat begonnen, ik dacht nog tijd te hebben tot de cijfers.

Weer iets voor op het 'things to explain better'-lijstje van dhr. Goddijn. Benieuwd wanneer het lijstje uit de la wordt gehaald en er dingen afgestreept gaan worden. En dan zometeen met een pruillip zeggen 'boehoe, de markt begrijpt ons gewoon niet, nu moeten we de boel wel private trekken, had het ook liever anders gezien'.

10 euro en ik doe er een gratis strik omheen. Wat een ontzettende aanfluiting is de IR van dit bedrijf toch. 'That needs to be better explained' en vervolgens de IR laten runnen door de afdeling administratie (dank voor de suggestie BDB).

Evengoed weer succes en veel geduld gewenst allen, we zullen het nodig hebben.
4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront