TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Januari 2019

4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
ovanspaend
0
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 21:04:

[...]

Over praatjes gesproken

Klopt zie ik nog dit nog steeds als een scenario. Mijn eigen mening :) ipv zelf een nep mall van de IR in elkaar zetten :)

Ik heb ze zelf net gemaild, benieuwd of ik hetzelfde antwoord krijg....
[verwijderd]
0
quote:

ovanspaend schreef op 22 januari 2019 21:07:

[...]

Klopt zie ik nog dit nog steeds als een scenario. Mijn eigen mening :) ipv zelf een nep mall van de IR in elkaar zetten :)
Ik gok 99% dat ze hetzelfde aan je mailen.
Nep mail, dat zou beneden alle peil zijn.
ff_relativeren
1
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 20:47:

[...]

Hi Marc,

Thank you for your contact.

Telematics purchases certain products and services from TomTom, notably map and traffic data, and will continue to do so under Bridgestone’s ownership pursuant to a long-term agreement that includes customary supply of probe data to TomTom.


Best regards,
IR team

TomTom Investor Relations | ir@tomtom.com | +31 (0) 20 757 5194 office
TomTom N.V. | De Ruyterkade 154 | 1011 AC Amsterdam | The Netherlands | www.tomtom.com
Gents and Ladies,

zelfs als deze emailtekst van @justin echt is, staat er volgens mij hooguit :
"de lopende contracten worden ongewijzigd voortgezet".

En dat is een heel andere interpretatie dan @justin die daar een nieuwe deal in leest. Ik lees helemaal geen nieuwe deal. Noppes. En dus ook helemaal geen koersgevoelig nieuws.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Vici schreef op 22 januari 2019 17:27:

[...]
TT hoort dit ook te vermelden in het PB.
Hoorde in de twitter-wandelgangen dat iemand anders dit had nagevraagd, niet ik.
Waar in twitter?
Was er al naar op zoek nadat J.Brinkhuis de licensing-deal met Bridgestone al voor waar verkondigd had. Maar vond geen bevestiging.
In een latere post heeft Justin het over 'een maatje'.

Vreemd dat je zoiets belangrijks moet zoeken in de krochten van de sociale media, en schandalig dat TT dit niet in PB of interview meldt. Dat is op z'n minst laks van HG.
Later bevestigen ze het toch, maar dan alleen in een antwoord aan een individuele belegger. Je kunt welk merken dat IR niet meer echt (deskundig) bemand is.

Overigens dacht ik vanmorgen direct al dat TT de kaarten + traffic zou blijven leveren. Je koppelt zo'n telematicsbedrijf niet zomaar los, technisch gezien.
Ook zou ik niet weten welke mapleverancier Bridgestone anders zou willen. Binnen Japan gebruiken ze vermoedelijk Zenrin maar daarbuiten? HERE en Garmin noemen Bridgestone niet als klant.
De traffic van Zenrin is trouwens ook van TT.

[verwijderd]
0
quote:

PentaGoNix schreef op 22 januari 2019 20:36:

[...]En waarom wordt dit dan niet gecommuniceerd door HG als er een licentiedeal aan vast zou hangen bij de verkoop? HG weet dondersgoed dat het stilzwijgen van dit soort informatie leidt tot een koersdaling. Vind je het gek dat de meesten van ons HG ervan verdenken alleen aan zijn eigen centen te denken en niet aan die van de aandeelhouders?
Je moet de persberichten van TT altijd goed lezen :) Tussen de regels staat er dat de deal gunstig is voor TomTom's licentie business.

“After a thorough review of strategic options, we have determined that the sale of Telematics to Bridgestone is in the best interest of both Telematics and our core location technology business,” commented Harold Goddijn, CEO, TomTom.

En Beperktedijkbewaking heeft gelijk: bij wie anders?
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 22 januari 2019 21:17:

[...]

Ook zou ik niet weten welke mapleverancier Bridgestone anders zou willen. Binnen Japan gebruiken ze vermoedelijk Zenrin maar daarbuiten? HERE en Garmin noemen Bridgstone niet als klant.
De traffic van Zenrin is trouwens ook van TT.

Sinds wanneer is Garmin een map leverancier??
[verwijderd]
0
Ja, je moet zelf het gunstige van het nieuws distilleren, dat zegt al wel genoeg toch Justin?
Vici
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 22 januari 2019 21:17:

[...]
Waar in twitter?
Was er al naar op zoek nadat J.Brinkhuis de licensing-deal met Bridgestone al voor waar verkondigd had. Maar vond geen bevestiging.
In een latere post heeft Justin het over 'een maatje'.

Vreemd dat je zoiets belangrijks moet zoeken in de krochten van de sociale media, en schandalig dat TT dit niet in PB of interview meldt. Dat is op z'n minst laks van HG.
Later bevestigen ze het toch, maar dan alleen in een antwoord aan een individuele belegger. Je kunt welk merken dat IR niet meer echt (deskundig) bemand is.

Overigens dacht ik vanmorgen direct al dat TT de kaarten + traffic zou blijven leveren. Je koppelt zo'n telematicsbedrijf niet zomaar los, technisch gezien.
Ook zou ik niet weten welke mapleverancier Bridgestone anders zou willen. Binnen Japan gebruiken ze vermoedelijk Zenrin maar daarbuiten? HERE en Garmin noemen Bridgstone niet als klant.
De traffic van Zenrin is trouwens ook van TT.

Via een berichten functie in Twitter @BDB Dan moet je elkaar wel volgen. Dan kun je privéberichten naar elkaar versturen. Maar ben het met je eens dat TT dit niet in een PB bericht meldt. Riekt onzuiver...
[verwijderd]
1
quote:

ff_relativeren schreef op 22 januari 2019 21:15:

[...]
Gents and Ladies,

zelfs als deze emailtekst van @justin echt is, staat er volgens mij hooguit :
"de lopende contracten worden ongewijzigd voortgezet".

En dat is een heel andere interpretatie dan @justin die daar een nieuwe deal in leest. Ik lees helemaal geen nieuwe deal. Noppes. En dus ook helemaal geen koersgevoelig nieuws.

Maar is het niet zo, dat dit voorheen op de geconsolideerde balans van TomTom NV ook kosten waren. Opbrengst bij de BU Licensing en kosten bij de BU Telematics.
Straks na de verkoop alleen nog een opbrengst bij de BU Licensing en dus geconsolideerd blijft alleen de opbrengst over. Toch?
Vici
0
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 21:18:

[...]

Je moet de persberichten van TT altijd goed lezen :) Tussen de regels staat er dat de deal gunstig is voor TomTom's licentie business.


“After a thorough review of strategic options, we have determined that the sale of Telematics to Bridgestone is in the best interest of both Telematics and our core location technology business,” commented Harold Goddijn, CEO, TomTom.

En Beperktedijkbewaking heeft gelijk: bij wie anders?
TT is een kampioen in onduidelijkheid creeëren. Dat geef ik toe. Dit had gewoon in het PB bericht moeten staan. PUNT.
[verwijderd]
0
quote:

Overtake schreef op 22 januari 2019 21:23:

Ja, je moet zelf het gunstige van het nieuws distilleren, dat zegt al wel genoeg toch Justin?
Ik weet niet of je dit moet zien als "het gunstige er uit destilleren". Soms kan er ook iets ongunstigs in een persbericht staan. Het is meer een kwestie van de schrijftaal van TT leren kennen; of misschien is het wel IR-taal in het algemeen. Net zoals TT en ook veel andere bedrijven tijdens conference calls heel spastisch doen en dan rare dingen zeggen als: "de groei is een groot eencijferig percentage". Zeg dan gewoon: 8% ofzo. Alsof concurrenten dan echt veel wijzer worden en hun beleid aanpassen omdat je een percentage hebt genoemd. Ik vind dat nogal onzin. Er zijn er ook velen die de schaal van Mock nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Mock gebruiken om een groei percentage te duiden.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

ff_relativeren schreef op 22 januari 2019 21:15:

[...]
Gents and Ladies,

zelfs als deze emailtekst van @justin echt is, staat er volgens mij hooguit :
"de lopende contracten worden ongewijzigd voortgezet".

En dat is een heel andere interpretatie dan @justin die daar een nieuwe deal in leest. Ik lees helemaal geen nieuwe deal. Noppes. En dus ook helemaal geen koersgevoelig nieuws.
Het nieuws is dat de relaties tussen Telematics en de rest van TT worden voortgezet, ook na de verkoop van TTT aan Bridgestone. Dat spreekt niet vanzelf, en is wel degelijk koersgevoelig nieuws!

[verwijderd]
0
quote:

Tijdrijder schreef op 22 januari 2019 21:26:

[...]

Maar is het niet zo, dat dit voorheen op de geconsolideerde balans van TomTom NV ook kosten waren. Opbrengst bij de BU Licensing en kosten bij de BU Telematics.
Straks na de verkoop alleen nog een opbrengst bij de BU Licensing en dus geconsolideerd blijft alleen de opbrengst over. Toch?
JUIST. De interne kosten die Telematics moest afdragen aan de TomTom Licensing divisie voor het gebruik van maps en traffic, dat wordt nu een omzet die TomTom behaalt uit Bridgestone. Telematics betaalde waarschijnlijk intern geen marktprijzen maar kostprijzen. Maar dan nog. Ik heb weleens gehoord dat men intern bij Telematics vond dat ze "teveel moesten afdragen" aan TomTom voor interne kosten. Dit zit nu verpakt in de deal met BridgeStone. Uiteraard weet ik net zo min de details als jullie, maar ik ga ervan uit dat er wel sprake is van een inkomstenstroom van BridgeStone naar TomTom, nu en in de toekomst. Dat suggereert het persbericht ook, door te stellen dat de deal gunstig is voor de Licensing divisie.
[verwijderd]
0
@ Justin

wat vindt jij van de koersreactie van vandaag ? Hoe komt het dat keer op keer de koers naar beneden gestampt wordt? Wat is jouw mening over het koersverloop ..?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

TKR schreef op 22 januari 2019 21:22:

[...]
Sinds wanneer is Garmin een map leverancier??
Garmin is een doorverkoper van HERE. Fleetmatics betrok (betrekt) hun kaarten en navigatiesoftware van Garmin. HERE werd door Fleetmatics nooit genoemd.

moneypocket
0
quote:

Tijdrijder schreef op 22 januari 2019 21:26:

[...]

Maar is het niet zo, dat dit voorheen op de geconsolideerde balans van TomTom NV ook kosten waren. Opbrengst bij de BU Licensing en kosten bij de BU Telematics.
Straks na de verkoop alleen nog een opbrengst bij de BU Licensing en dus geconsolideerd blijft alleen de opbrengst over. Toch?
Tijdrijder..dat zou ik ook denken, maar het fijne weet ook ik er niet van. Wat ik wel weet is dat TT gewoonweg naast de overnamesom ook deze aanvullende onderhandelingsresultaten in het PB had moeten vermelden.

Stel dat je een gigantische villa van mij koopt voor 1 euro, dan zou je denken...een super deal. Maar ja...als blijkt dat je jaarlijks een fiks bedrag kunt aftikken voor erfpacht van de grond en tevens blijkt dat deze villa werkelijk een krot is en voor een grote som geld verbouwd moet worden, wordt het berichtje wel even in een ander daglicht gesteld. En datzelfde speelt zich nu af bij TT; niet volledig duidelijkheid geven in een deal maar de details achterwege laten. Tja...dan is het toch helder dat, vanwege deze onduidelijkheid, de koers als een baksteen gaat zakken?
VanillaSky
0
Het aandeel is vandaag compleet door het putje gegaan dus er is een duidelijke conclusie hoe de markt TT (en deze deal waardeert).

Ik werd hier voor gek verklaard toen ik aangaf dat ca 1 miljard ingeprijsd was en dat het dan waarschijnlijk een klein plusje zou worden als het bedrag rond dit bedrag lag. Vrijwel iedereen had het over 10-11 euro waar het aandeel direct naartoe zou springen. Zoals meestal ben ik veel te positief geweest!

Harold houd stug vol dat TomTom als klein bedrijf lekker verder gaat hobby'en en derhalve gaat het aandeel hierop gewaardeerd worden - het verdienmodel - totdat (als dat moment komt) blijkt dat het over en sluiten is aan de beurs. Vanuit die optiek kan ik de waardering van het aandeel eigenlijk vrij goed begrijpen.

Ik heb mijn ramingen aangepast nav het nieuws dat Bridgestone een soort van licensing deal heeft voor 3-5 jaar (schatting) waardoor de omzet voor 2019 iets opgehoogd word. Let wel op: we moeten ons niet te rijk rekenen nu betaalde Telematics zogezegd ook gewoon een bedrag aan TT - dat zal waarschijnlijk minder zijn nu er een commercieel tarief gerekend word. Ik reken met 20mio MEER opbrengst. Dan zien de financials voor TT er als volgt uit voor 2019.

Consumer 270mio
Automotive 275mio
Licensing 155mio
Totaal 700mio
Gross result 490 (70%)
Opex 465
Net result 25 mio (voor tax)

ECHTE WPA is dus ca 10 cent.
Als we rekenen dat er ca. EUR 4,70 aan cash in de tent zit en TT word als Techbedrijf met enige fantasie gewaardeerd op 28x de winst bij EUR 7,50. Totdat blijkt dat er een exit gaat komen dan wel overname zit in deze koers al behoorlijk wat fantasie zowel op groei/overname als exit in gesloten.

En ik hoor enkele lieden hier al weer roepen, het is slechts een paar keer de EBITDA en dat is veel te laag. Ik zal jullie niet onthouden wat de grootste investeerder van onze tijd Warren Buffett daarover te zeggen heeft:

"Trumpeting EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) is a particularly pernicious practice. Doing so implies that depreciation is not truly an expense, given that it is a “non-cash” charge. That’s nonsense. In truth, depreciation is a particularly unattractive expense because the cash outlay it represents is paid up front, before the asset acquired has delivered any benefits to the business. Imagine, if you will, that at the beginning of this year a company paid all of its employees for the next ten years of their service (in the way they would lay out cash for a fixed asset to be useful for ten years). In the following nine years, compensation would be a “non-cash” expense – a reduction of a prepaid compensation asset established this year. Would anyone care to argue that the recording of the expense in years two through ten would be simply a bookkeeping formality?"

Helaas zijn de kosten bij TT ongoing en blijft er na vandaag een nog zwakker en kleiner TT over. Vandaar ook dat het mij onmogelijk lijkt dat ze doorgaan aan de beurs.

Tot zover, we gaan zien in hoeverre die 700mio klopt op 6 Februari. Dan is het afwachten totdat dit gedrocht van de beurs verdwijnt aan 10 bij exit of 12 bij overname.
[verwijderd]
0
quote:

~Justin~ schreef op 22 januari 2019 21:33:

[...]
(...)Uiteraard weet ik net zo min de details als jullie, maar ik ga ervan uit dat er wel sprake is van een inkomstenstroom van BridgeStone naar TomTom. Dat suggereert het persbericht ook, door te stellen dat de deal gunstig is voor de Licensing divisie.
Details ervan terzijde. Vanzelfsprekendheid ervan terzijde.

Vind je het normaal dat het persbericht op een dergelijk punt suggestie wekt, in plaats van klare taal te gebruiken?

Hoor je zoiets ''via een maatje'' in duidelijke taal te horen?

...

Zou HarrySnel het dan toch goed zien...?
[verwijderd]
0
Tomtom is gewoon speelgoed van de groothandelaren geworden.
Ze kunnen geen afscheid nemen en zeker niet in staat om concern te runnen. Zonde.. maar is niet anders. Ze lopen achter de feiten aan. Zou me niet verbazen als over paar jaar voor paar Euro van de beurs wordt gehaald..
4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront