Beperktedijkbewaking schreef op 22 januari 2019 15:50:
Bedenk dat het gecoverde wegenbestand sinds de aankoop van TeleAtlas in 2008 zo'n beetje verdubbeld is (tot bijna 60 miljoen km), en de kaarten bovendien beter en gedetailleerder zijn geworden.
Ik denk dat dit uitgebreide "TeleAtlas" niet meer als op zich zelf staand onderdeel binnen TT te onderscheiden is, niet meer los te weken is, en dus ook niet als losstaande asset te verkopen is. Al was het alleen maar omdat de overblijvende rest (consumerproducten, Enterprise = b2b, en het automotive segment) dan 'droog' komen te staan, en de kaartgegevens dan voortaan duur ingekocht zouden moeten worden.
Ook omgekeerd: die 'rest' levert input voor TT's kaartenfabriek (naast de input van de camerawagens).
Verder is "TeleAtlas" niet los te zien van de nieuwe ontwikkelingen ohgv HD, RoadDNA etc. De oude (SD-)kaarten vormen de basis voor de HD-maps. Dat is lastig uit elkaar te halen.
Gezien deze verwevenheden zou verkoop van "TeleAtlas" alleen maar in kunnen houden dat de licensingrechten verkocht worden aan een ander, die dan de verdere distributie en doorverkoop aan derde partijen voor z'n rekening mag nemen. Maar waarom zou je dat niet zelf doen? Voor specifieke marktsegmenten kan je altijd nog een tussenpartij inschakelen, zoals nu al gebeurt via Microsoft's Azure.