TomTom « Terug naar discussie overzicht

Here: ontwikkelingen en cijfers

15 Posts
mjmj
1
Op verzoek van de schrijver uit de decemberdraad gekopieerd:

quote:

martinmartin schreef op 24 december 2018 17:10:

De markt reageert altijd op berichten.
Ook vandaag werden we weer getrakteerd door een reactie op de berichten van HERE en Tomtom.

De markt gaf een negatief signaal af richting Tomtom.
Momenteel resteert er nog een waarde van 1,7 miljard te verdelen in 1 euro kas(235 mio), 50 cent(115 mio) Consumer 3 euro TTT(700 mio) en 2,80 euro Maps(650 mio).

Met een daling van 3% vandaag blijkt eens te meer dat populistische uitspraken tegenwoordig meer gewicht in de schaal leggen dan de feiten.
Ik kan me vreselijk ergeren aan het feit, dat de uitspraak van Overbeek dat het gaat tussen Google en HERE en TT geen enkele rol speelt meer gewicht mee krijgt dan de uitspraken gedaan door HG waarin hij aangeeft dat Automotive stevig groeit maar dat de uiteindelijke uitkomst nog onzeker is.

Ik ben het met WIES eens dat Overbeek zich geen aperte leugens kan veroorloven bij zijn uitspraken maar wat zegt hij dan precies?
Tomtom speelt geen rol bij mapmaking voor SD(E)C het gaat tussen Google en HERE.
Er komt binnenkort een nieuwe participant binnen bij HERE niet zijnde een OEM.
Het zal moeilijk worden om de omzet van Automotive te laten groeien.
De omzet van Automotive bedraagt 835 mio in 2017 terwijl er ook melding wordt gemaakt van 70% van 1,1 miljard ofwel 770 mio.
De omzet van softwarelicenties en die van consumerupdates zullen sterker stijgen dan die van Automotive maar ook hier zal die stijging niet gemakkelijk zijn.

In de publieke opinie is het bericht van Overbeek opgepakt als de volledige teloorgang van Tomtom blijkend uit het koersverloop van Tomtom vandaag.

Indien je inzoomt op de uitspraken van Overbeek met in het achterhoofd dat hij zich geen pertinente leugens kan veroorloven blijven een aantal punten bij.
Ten eerste het verschil tussen 70% van de omzet bij Autofabrikanten ofwel 770 mio en de daarnaast aangehaalde 835 mio in Automotive.
Indien hij geen pertinente leugen verteld kan ik het verschil niet anders verklaren dan uit de omzet van automotive klanten die een update hebben aangeschaft op een door HERE geleverd dashbordproduct bij de OEMs.
Indien je daarnaast aanneemt dat gebruikers van Garmin eenzelfde bedrag hebben gespendeerd kom je voor Consumer bij Here uit op 130 mio( 2* 835-770).
Het omzetplaatje van HERE ziet er dan voor 2017 uit als volgt:
Consumer 130 mio, Licensing 200 mio en Automotive 770 mio totaal 1,1 miljard.

Bij TT zien we heel andere cijfers in 2017.
HERE heeft geen telematics-omzet en kan dus in de vergelijking worden weggelaten.
Dat geldt ook voor de hardware omzet bij Consumer ad 275 mio terwijl de automotive hardware omzet ad 45 mio onder Automotive gerangschikt kan worden en de C&S omzet ad 90 mio te vergelijken met de Consumenten omzet van HERE.

Vergelijking tussen HERE en TOMTOM op basis van 2017.
Totaal HERE 1,1 miljard Totaal Tomtom 465 mio ( 900 mio minus PND 275 minus TTT 160 mio).
Automotive HERE 770 mio Automotive Tomtom 235 mio (190 plus Autom HW 45).
Licensing HERE 200 mio Licensing Tomtom 140 mio.
Consumer HERE 130 mio Consumer Tomtom 90 mio.

Het verschil in Automotive is overduidelijk HERE heeft een 80% van de gezamenlijke omzet terwijl Tomtom het nog moet doen met 20%.
Daar staat tegenover dat Overbeek aangeeft dat de omzet van Automotive wel moet groeien maar dat dat niet zo makkelijk zal zijn terwijl HG aangeeft dat de omzet van Automotive bij Tomtom wel degelijk snel toeneemt.
NB Tomtom heeft de Automotive Hardware omzet op uitfaseren staan terwijl HERE daar nog het merendeel van haar omzet mee behaalt.

Overbeek geeft net als in vorige jaren aan dat de omzet bij Licensing en Consumer sterker zal stijgen dan bij Automotive.
Dat dit in vorige jaren niet is gelukt zegt niet veel over de kansen om dat in de komende jaren wel te realiseren. Feit is dat Google door haar tariefsverhogingen de deur naar omzetverhoging bij Licensing pontificaal heeft opengezet en daar zouden zowel HERE als Tomtom van moeten profiteren.
Vwb omzetstijging bij Consumer ben ik pessimistischer.
Zowel Tomtom als HERE heeft te maken met een uitfaserend product voor TT is dat de PND en voor HERE is dat de PND van Garmin en de oude meuk bij inbouw.
Indien een van de bedrijven nog serieus omzet weet te behalen uit Consumer dicht ik Tomtom een grotere kans toe vanwege hun veel betere traffic.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe toetreder in HERE zoals aangekondigt door Overbeek en nog meer naar de waarde die daarmee samenhangt.
Voor mij lijkt het er verdacht veel op dat BAD zo snel als mogelijk haar aandeel in HERE terug wil schroeven.

Here staat nu gewaardeerd tegen 3,5 miljard.
Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe intreder op dat nivo instapt.
Overbeek geeft aan dat Automotive nauwelijks zal groeien en heeft zijn hoop gevestigd op Licensing(Garmin) en Consumer als groeimotoren terwijl een groot gedeelte van Consumer afhankelijk is van uitfaserende markten( PNDs van Garmin en ingebouwde navigate bij OEMs).

Dan ziet het plaatje er bij Tomtom veel beter uit.
Automotive groeit de komende jaren fors.
Licensing kan zich net als HERE te goed doen aan datgene wat Google niet nodig lijkt te hebben, waarbij aanvullende licensingdeals bij verkoop van TTT en Consumer die omzet een extra boost kunnen geven.
Consumer C&S zal moeten bewijzen dat zij kunnen overleven.

Buiten deze vergelijking naar omzetten per BU speelt op de voorgrond mee dat Tomtom TTT wenst te verkopen tegen een beste prijs en op de achtergrond dat HERE 8000 werknemers heeft en Tomtom na verkoop TTT 4000.

HERE maakt ook in 2018 geen winst.
Zij trachten er alles aan te doen om de omzet op peil te houden en de verliezen niet te laten oplopen en dan zou dat bedrijf een waarde vertegenwoordigen van 3 a 3,5 miljard. Ik weiger dat te geloven.

Daartegenover staat de waarde van tomtom die volgens de beurskoers nu 1,7 miljard bedraagt waarvan 235 mio cash die af te vinken is.
De overige waardebepalingen staan niet in vergelijking tot wat je als genormaliseerde waarde zou mogen verwachten op basis van opbrengst- cq verdienmodel.
Consumer waardebepaling op basis van koers ad 115 mio staat niet in verhouding tot de aangetoonde daarmee te behalen winsten.
TT waardebepaling op basis van koers ad 700 mio staat niet in verhouding tot de genormaliseerde verkoopwaarde van 1,1 a 1,3 miljard.
Automotive en Enterprise waardebepaling op basis van koers ad 650 miljoen terwijl er een nieuwe toetreder gereed zou staan om in HERE te stappen tegen ???.

mjmj
0
quote:

martinmartin schreef op 24 december 2018 18:29:

@Was Here

Ik denk inderdaad dat HERE niet goed genoeg is voor BAD.
Blijkt ook uit de na de overname gesloten contracten met Tomtom.

Een afboeking door BAD op hun deelneming in HERE is ook uiterst ongewenst op dit moment.
HERE 3,5 miljard en Tomtom A/E 650 miljoen??????????????????

Here moet alle zeilen bijzetten om de omzet niet te laten zakken en het verlies niet te veel te laten oplopen terwijl Tomtom omzetprogressie boekt met de daarbij behorende winsttoename.

Je zou eerder een factor +5* verwachten in de onderliggende verhoudingen ipv -5* ipv 650 mio naar 17,5 miljard voor A&E maar dat is even ridicuul als de huidige koers.
mjmj
0
quote:

Was here schreef op 24 december 2018 18:48:

Here heeft afgelopen jaren de volgende fabrikanten verloren:Psa, Opel, nissan, Subaru, Suzuki. Daar komt dan nog ford en/of GM bij. En dat zijn alleen de deals die "aangekondigd" zijn. Dan laten we Tesla buiten beschouwing. Je hebt dan al snel over ruim 10 miljoen voertuigen.

Overbeek sjoemelt wellicht met de cijfers. Dat mag in Deutschland. Waar wint Here dan marktaandeel?

[...]
mjmj
0
quote:

Benjamin G. schreef op 24 december 2018 20:04:

[...]

@MartinMartin dank voor het schilderen van een breder kleurenpallet. Om die kleur die jij schetst nog wat extra 'scherpte' mee te geven.

Here verwacht te concurreren met Google. We hebben al geconstateerd dat Google om de gebruikersinterface van de auto gaat. De wake up call van Goddijn ging onder andere over die gebruiksvriendelijkheid. Iets wat TomTom wellicht beter had kunnen en willen doen maar geen ruimte voor heeft gekregen. Als ik de woorden uit een interview met Goddijn goed interpreteer.

Het lijkt mij logisch dat Here voor haar automotive klanten met name de gebruikersinterface gaat verbeteren. Dan klopt het statement van Overbeek dat Google en Here overblijven in die markt.

Vanuit dat perspectief is de positieve grondhouding van Overbeek naar TomTom ook niet zo raar. De kaartenlaag voor autonoom rijden wordt immers niet geleverd door Google. En zoals jij bovenstaand schetst ook niet door Here. Kortom Here en TomTom worden in dat scenario complementair aan elkaar.

Blijft over dat naar mijn inziens Automotive wel belang heeft bij een goede gebruikersinterface in de auto, dat wordt onder druk van concurrenten een belangrijke USP, maar geen belang heeft bij autonoom rijden. De huidige verkoop, bezit van een A merk Duitse auto met dito status, komt in mobility as a service onder druk. Autobezit in congeste gebieden neemt af en verandert naar MAAS, argument van kwaliteit en status vervallen daarmee.

Wellicht dat Here in dat opzicht de ruimte moet krijgen om zich volop te ontwikkelen naar een bedrijf dat services aanbiedt op vervoer. In dat opzicht een spinn-out wordt van het BAD consortium. Met bovenstaande alinea en deze alinea kan de stelling worden ingenomen dat BAD volledig autonoom rijden niet als haar core-business ziet. Wellicht ook voor de consumententak niet zal transformeren naar een service gerichte organisatie.

Goede kerstdagen en goede kerst allen!

mjmj
0
quote:

win some... schreef op 24 december 2018 21:33:

[...]

AB MartinMartin,

Hierbij nog wat nadere cijfers mbt Here:

Omzet: (2017)1086; (2016) 1156; (2015) 1159
Automotive: (2017) 835; (2016) 826
Consumer: (2017) 141; (2016) 211
Enterprise: (2017) 110; (2016) 119

2017 was in ieder geval geen topjaar voor Here, afwachten wat 2018 laat zien
mjmj
0
quote:

Was here schreef op 24 december 2018 22:29:

AB!

Ik schrik wel van de cijfers van Here. Alleen in automotive een kleine omzetgroei. Als je dan de hogere takerates in overweging neemt dan presteert automotive ook zwak. Dan hebben ze ook nog een voorkeursbehandeling bij BAD.

Dan geloof ik HG meer dan Overbeek als HG vertelt dat tt marktaandeel wint. Ook enterprise ziet erbij tt veel beter uit, zeker als het Azure platform tractie krijgt.

Here is niet aangesloten bij Apollo. Daarnaast schrik ik van het aantal personeelsleden bij Here. Voor de laaste 40% extra omzet(na verkoop ttt) 100% meer personeelsleden.

Als tt en ford en gm nog afpakt van Here dan is de omzet van tt(na verkoop ttt) hoger dan de omzet van Here.

Ik ben benieuwd...
[...]
mjmj
0
quote:

martinmartin schreef op 25 december 2018 02:09:

[...]

AB @win some.

In aansluiting op de door "was here" gemaakte opmerkingen blijf ik me afvragen hoe Overbeek de 70% heeft bedoelt.
Indien hij zoals eerder door @Justin gehint marktaandeel en eigen omzetverdeling door elkaar gebruikt snap ik het.
Dan waardeert hij de markt in 2017 op 1,2 miljard waarvan HERE 835 mio voor haar rekening neemt. Tomtom zou in dat geval goed zijn voor een marktaandeel van 16% waarna er voor de overige spelers 14% is 175 mio over blijft.

Veel belangrijker is uiteraard de opmerking gemaakt door Overbeek dat er noodzaak bestaat om te groeien in alle 3 de BUs maar dat realisatie daarvan niet makkelijk zal zijn.
In vogelvlucht nog eens kijkend naar HERE vs Tomtom stel ik vast, dat
Automotive TT een bewezen en door orderboeken onderbouwde groei laat zien van minimaal 25% de komende 3 jaar waardoor je in 2021 een omzet in de boeken terugziet van 465 mio terwijl Automotive HERE daar slechts de noodzaak aan groei tegenover durft te plaatsen.
Bij Licensing zien we een in grootte vergelijkbaar bedrijf waarbij TT steunt op de 60? mio die zij van Apple ontvangt terwijl HERE steunt op de fee van Garmin.
In het voordeel van TT speelt dan wel mee dat zij prominent aanwezig is op het Azure platform en voor beiden speelt in het voordeel dat Google de deur naar omzetgroei heeft opengezet met haar prijsverhoging.
Ook acht ik TT beter gepositioneerd in het segment Consumer. Indien er bij consumenten behoefte bestaat om een betaald abbo af te nemen zal dat op basis van kwaliteitsverschil in traffic eerder bij TT plaatsvinden dan bij HERE.
Daarnaast heeft TT in haar HWgedeelte van de Consumeromzet nog een aantal gevraagde niches( trucks en motor) welke HERE ontbeert.

Opgeteld bij de veel duurdere huishouding van HERE zie ik het interview van Overbeek meer als voorbode tot de grafrede voor HERE dan die van TT.

Een samenvoeging tussen beide bedrijven is vanuit TT ook in het geheel niet interessant. Hoe denk je een noodzakelijke gigantische reorganisatie te managen in een tijd dat alle aandacht uit moet gaan in de race naar het locatiebedrijf van de toekomst.
Ik geef een bod van HERE op TT weinig kans vanwege de door HG gedane opmerking dat alle opties open staan maar dat hij daarbij rekening wenst te houden met alle stakeholders wo werknemers.

In de wetenschap dat in de tegenwoordige tijd werkgarantie veel minder speelt bij hoogopgeleide jongeren die werkzaam zijn in een zeer gewild arbeidssegment zie ik slechts een echt KO-bod van HERE op TT kans van slagen maken.
Bij een bod van 2* de waarde van HERE ofwel 7 miljard zal HG toehappen omdat hij daardoor de pijn bij te treffen medewerkers kan compenseren en maskeren BAD,Intell hun verkeerde keuze om HERE in te lijven.


mjmj
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 25 december 2018 07:30:

@ overtake
derivaten worden aangepast bij dividend
shortspelers compenseren het dividend
het is dus niet zo dat short-fondsen een windfall profit opschrijven als een aandeel zakt vanwege een uitkering van dividend

dit jaar eindigt slecht voor mij, sta op jaarbasis 6% negatief, alles vanwege het laatste kwartaal
ondanks dat ik toch op tijd defensief ben gegaan, zat er natuurlijk wel een keer aan te komen na 8 jaar van enkel plussen op een bull run, ga je een keer nat

bull-run is over en we zijn nu ook voorbij wat men een correctie noemt, markten staan negatief in bear-trend.
komt ook weer een tijd voor de LT-investeerder om te beginnen op te bouwen met een 3 jaar horizon

ben zelf op advies speculatief begonnen met PostNL in te slaan
verder middelen op de Big 4 in de US voor Tech, die hebben nu een serieuze veer gelaten, ook Baidu , Hal Trust, Philips, ING en ASML staan op mijn verlanglijstje om in te slaan

tijd geleden ging t gerucht dat wellicht Garmin zou toetreden bij HERE, wellicht zijn die nu bereid in te stappen bij een aangepaste waardering, zie Garmin niet instappen basis 3.5 miljard euro in HERE
daar waar Tech wereldwijd 30% heeft ingeleverd en dan op de volle prijs instappen omdat HERE private is ?

kan trouwens ook een beleggingsfonds zijn
Tencent is reeds geweten voor samenwerking en als die een equity partner zouden worden , zullen ze een manier gevonden hebben om daar toestemming voor te krijgen, lijkt mij moeilijk gezien alle heisa tussen US en China.

op naar het nieuwe jaar, één ding is nu wel duidelijk TT's Kaarten krijgen geen waardering aan de beurs.

bij straks een cashwaarde equivalent in het aandeel van 7 euro ( Telematics opbrengst, consumer voor een halve euro en reeds aanwezige Cash van 1 euro)

staat Maps Plus aan 2.5-3 euro ofwel 650 mio, ervan uitgaande dat bij confirmatie verkoop Telematics het aandeel richting de 10 euro kan

mag HERE dan wel een fundamenteel verdampende toko zijn en moeten Intel, Bosch, Continental en wellicht Tencent en de nieuwe nu nog niet gekende instapper allemaal compleet krankzinnig zijn om bij HERE aan te schuiven,
hadden ze beter deze gelden kunnen investeren door Alphabet aandelen te kopen en wachten op een ipo van Waymo die dadelijk tot 20/25% van Alphabet's waarde kan opleveren. ( 125-175 miljard)

om over TT nog maar niet te spreken waar Maps plus niet eens aan 1 miljard noteren aan de beurs - bizar
je kan moeilijk zeggen dat het bestuur het hier goed weet te verkopen, maar wellicht zijn ze koper en dan is het wel goed gedaan.

we merken het allemaal wel, voor nu is TT in ieder geval wat waarde betreft zeker de 3e en laat daar nu net het aanliggen, wil je als aandeelhouder geld verdienen.

mjmj
1
quote:

Was here schreef op 25 december 2018 07:54:

Stel tt keert de opbrengst van ttt uit als dividend. Wat is de waarde van tt in vergelijk met Here?

Na verkoop van ttt bedraagt de omzet van tt ongeveer 70% van de omzet van Here. Er is een verschil in samenstelling van de omzet, dat klopt. Maar 10 euro per aandeel(2,3miljard) zou geen gekke waardering zijn in vergelijk met Here.

Op dit moment kan je rekenen wat je wilt, maar de beurzen en ook de koers van tt wordt volledig bepaald door 1 idioot in een wit huis. Dan heb je nog idioten als Wilders, Baudet, Erdogan en Le Pen waar mensen achter aanlopen. Heb er niet veel vertrouwen in dat trump inbindt, ik denk dat hij zich in de hoek geschilderd heeft.Hij gaat steeds gekkere dingen doen. 40% koersdaling van grote techbedrijven in 3 maanden tijd is ongekend.
mjmj
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 25 december 2018 08:24:

@ Was here, hangt ervan af hoeveel Telematics opbrengt
maar stel er zit straks voor 7 euro cash equivalent in de toko en MdD krijgt gelijk en denkt dat TT dan een super dividend gaat uitkeren van 3.5-4 euro

dan heb je daarna een TT aan de beurs bestaande uit
3 euro cash
0.50 euro consumer
2.5 - 3 euro Maps Plus

voor een totaal van ca 6 euro restwaarde aan de beurs

maar dan hebben wel alle aandeelhouders 3.5-4 euro cash ontvangen per aandeel en staat TT nog voor een restwaarde aan de beurs van 6 euro

stel dat er dan een koper komt die het wil delisten ( wie dan dat ook mag zijn ) en die is bereid 50% premie te betalen, dan gaat het voor 9 euro van de beurs

hebben "wij" de reguliere aandeelhouder en de fonds-investeerders in de free-float in totaal voor som der delen 12-13 euro gekregen en daar gaan de fondsen/Banken tevreden mee zijn en de meeste private aandeelhouders ook.

en de Koper krijgt Maps Plus voor 9 euro min de aanwezige cash van 3 euro, verpats hij consumer voor 1 euro en heeft hij uiteindelijk het kroonjuweel de Kaarten Plus voor 5 euro per aandeel, en Ja dat oogt verschrikkelijk goedkoop en dat is het ook, maar dat is de realiteit van het bepalende geld en jaren van mis-management.

mjmj
0
quote:

Sunshine Band schreef op 25 december 2018 09:16:

@Martin, Justin,
Hoe groot is de kans dat de Journalist dit verkeerd opgetekend heeft?

'In aansluiting op de door "was here" gemaakte opmerkingen blijf ik me afvragen hoe Overbeek de 70% heeft bedoelt.
Indien hij zoals eerder door @Justin gehint marktaandeel en eigen omzetverdeling door elkaar gebruikt snap ik het.
Dan waardeert hij de markt in 2017 op 1,2 miljard waarvan HERE 835 mio voor haar rekening neemt. Tomtom zou in dat geval goed zijn voor een marktaandeel van 16% waarna er voor de overige spelers 14% is 175 mio over blijft.
'
mjmj
0
quote:

martinmartin schreef op 25 december 2018 13:11:

Wat hier op deze draad aan cijferoefeningen is meegeven had meer tot doel om HERE scherper te definieren.
Ik kreeg de indruk dat de de goegemeente blindelings achter Overbeek aanliep en al jubelend voor HERE Tomtom al dood verklaarde.

Ik denk dat zelfs de meest kritische volger nu wel een aantal vraagtekens zet bij zijn uitspraken.

Die zijn er uiteraard ook te zetten bij de uitspraken van HG waar het Tomtom betreft.
Laten we de beschouwingen op het rekendraadje helder houden daar past mi geen vergelijking bij tussen Tomtom en HERE.
mjmj
0
quote:

Openbaringen schreef op 25 december 2018 14:55:

[...]

Jij weet het wederom weer erg leuk te verdraaien. De goegemeente die blindelings achter Overbeek aanliep / loopt. Onzin natuurlijk. Het gaat om de kwaliteit van de interviews. Niets meer, niets minder. Welk van de 3 interviews is blijven hangen, denk je?

Het antwoordt: Here strijdt met Google, binnen enkele maanden nieuwe investeerder die niet tot de automotive industrie behoort. Dat blijft hangen. Hij had eigenlijk ook nog de afgesloten Tencent deal kunnen benoemen, maar goed, deze 2 dingen blijven gewoon bij de beleggers hangen. En misschien ook TomTom moet maar gewoon doen wat TomTom doet. (in ieder geval geen aandeelhouderswaarde creeeren, dat bedoelt hij)
Heel veel beter dan 2 werkelijk nietszeggende interviews van meneer Ehm, tsjaa de toekomst eh eh ja ja moeilijk. Meneer, daar wil ik het verder bij laten.

Of TomTom nu veel beter presteert dan Here maakt geen ruk uit. Daar twijfelen volgens mij ook niet veel mensen aan. Maar als je als bedrijf misselijkmakende Ceo's hebbt die de beurskoers niet omhoog willen hebben, dan kan een bedrijf nog zo goed presteren, als kleine belegger schiet je er niks mee op.

En ook al wordt TTT voor een mooi bedrag verkocht, de koers gaat terug gedrukt worden en zal er hoogstwaarschijnlijk bij de 1ste goede kwartaalcijfers wel weer een opgewarmd lijk uit de kast vallen, wat er al een poosje lag (net zoals bij het Volvo nieuws).
Helaas zitten sommige er te diep en veel te lang in om er bij deze koers uit te stappen.
Hun enige hoop lijkt een algeheel openbaar bod op TomTom om er een beetje redelijk uit te stappen.
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront