TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2018

7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
tatje
0
Als je als founders het voor het zeggen hebt binnen Tom Tom, kun je niet altijd winnen.

Maar als je met sports tussen de 400 en 500 miljoen verlies hebt geleden.

Als je op de AVA, als vrouw van de baas, iemand niet ter zijde neemt, maar in het openbaar schoffeert.

Als je consumer niet los durft te laten zien, dus PND autos, PND motors, scooters wandelaars, fietsers en brommers en Hardware en vroeger sports, zodat berekenen van omslag daling naar groei duidelijker is.

Als je dan ook nog een dirty durft te doen.

Dan zit je moraal echt onder NAP.
mjmj
0
quote:

*Justin* schreef op 19 oktober 2018 09:31:

@mjmj

Google heeft geen aantrekkelijker product of business model of privacy dan tomtom.

Het probleem is dat in de beleving van de consument de standaard navigatie altijd verouderd is. Je moet dan rommelen met een simkaartje om hem jaarlijks te updaten en dat kost dan nog geld ook. En de software wordt daarbij niet ge-update. Tesla is de enige die nu over-the-air software updates (voor de hele auto) aanbiedt. Hierin liggen autofabrikanten dus achter.

TomTom heeft realtime maps, die worden wekelijks ververst en op elk gewenst moment daartussen als het een belangrijke update is. Alle contracten van tomtom in het orderboek zijn dit soort realtime maps. Dat is verteld en daardoor gaan die inkomsten als abonnee omzet ingeboekt worden. Dit zijn deals met een prijs per jaar en niet eenmalig. Daar zit dus een mooie ‘recurring revenue’ stroom in. Want de autofabrikant moet dit leveren gedurende de looptijd, in elk geval voor de eerste eigenaar.

De consument kent deze navigatie systemen met realtime maps nog niet, want wat nu de weg op komt in drie jaar geleden gemaakt. Dat is nog een manco van de auto-industrie. De tijd van ontwerp naar levering.

Ikzelf vind enerzijds mijn inbouw navigatie mooier (groter scherm, spraaksturing, etc) maar als ik ergens vastloop pak ik toch mijn tomtom of google maps app erbij.

Autofabrikanten moeten allemaal zorgen dat er een data connectie in de auto is en dat continu map updates en nieuwe infotainment software gedownload kan worden en natuurlijk tomtom traffic. Als je dat goed doet dan blijft de mobiel in de broekzak. Het gaat hier niet om wel of geen google maps, maar om het bieden van een service die je op je mobiel ook hebt. Een continu update-bare auto.
Ik heb begrepen dat google ook een soort traffic heeft. Of is dat waze?
[verwijderd]
0
quote:

Dutch Fury schreef op 19 oktober 2018 09:37:

[...]

YES! hier herken ik mijzelf als gebruiker ook compleet in. Als er een wegafzetting is pak ik de iphone kaarten app. Want die weet dat de weg is afgezet en stuurt mij dan langs de snelste omleiding.

zelfde die ik voor files. bekijk ik altijd via de iphone kaarten app. Traffic is van tomtom en is erg goed!

De consument heeft nu nog de associatie met het oude product. Autofabrikanten zijn te traag (te cheap ass) geweest om een simkaart in de auto te hangen voor continu updates. Als dit verandert, waar tomtom steeds op pusht, dan opent dat meer mogelijkheden voor TT. De autofabrikanten moeten het verschil leren zien van een kostenpost en een waarde toevoeging. Automobilisten hebben dagelijks ofwel last of plezier van slechte of goede navigatie.
mjmj
0
quote:

*Justin* schreef op 19 oktober 2018 09:46:

[...]

De consument heeft nu nog de associatie met het oude product. Autofabrikanten zijn te traag (te cheap ass) geweest om een simkaart in de auto te hangen voor continu updates. Als dit verandert, waar tomtom steeds op pusht, dan opent dat meer mogelijkheden voor TT. De autofabrikanten moeten het verschil leren zien van een kostenpost en een waarde toevoeging. Automobilisten hebben dagelijks ofwel last of plezier van slechte of goede navigatie.
Is die 'consument' wel een homogene groep? Er zijn vele automobilisten die dagelijks in drukke verkeerssituaties verkeren, maar ook velen voor wie dat niet opgaat. Voor die laatste groep is nav = nav.
[verwijderd]
0
De koers mag niet omhoog...
als dat shorters zijn en hedgefunds die bepaalde belangen verdedigen dan snap ik dat
alleen die belangen...zouden er nu niet meer moeten zijn (of vandaag laatste dag door expiratie)
die belangen zouden allang andersom op neutraal of long moeten zitten gezien de verkoop van telematics en onderwaardering

dus het kan ook nog steeds zo zijn dat de koers bewust tegen gehouden wordt voor een exit..

die exit zou HG wellicht doen als telematics tegen zou vallen
maar die valt opeens mee..dus dan plan B ? eerst telematics en dan alles weer loslaten...?

ach ik lul maar wat, maar je zou denken dat longs er bovenop zouden duiken...
[verwijderd]
0
Consumer is inmiddels motorrijders, campers en vrachtwagen omzet. Dus veel robuuster dan de auto-PNDs.

Ze zouden de naam moeten veranderen in After Market Solutions
[verwijderd]
1
EUR230mln EBITDA in 2018 we doen momenteel 6x ebitda op de beurs

- Telematics peer Trimble doet 21x
- Mapping peer Zenrin doet 16x
- Consumer peer Garmin doet 13,5X

Wat klopt hier niet? Meer dan 50% discount...
[verwijderd]
0
quote:

Accuboor schreef op 19 oktober 2018 10:00:

EUR230mln EBITDA in 2018 we doen momenteel 6x ebitda op de beurs

- Telematics peer Trimble doet 21x
- Mapping peer Zenrin doet 16x
- Consumer peer Garmin doet 13,5X

Wat klopt hier niet?
Een CEO die een andere agenda heeft?
jlx47.
0
Dit jaar investeerde Shell Ventures in bijna dertig start-ups die op nieuwe technologieën en brandstof broeden. Naast duurzame energie gaat het bijvoorbeeld ook om elektrisch of autonoom rijden.
www.nd.nl/nieuws/actueel/economie/she...
Boertje
0
[verwijderd]
0
Op twitter wordt steeds Zenrin vergeleken met TT.

@ Justin want vindt jij daarvan ? Is dat zo te vergelijken ? TT heeft last van consumer en telematics... ;-(

twitter.com/PaulGJK
[verwijderd]
1
quote:

Stille vennoot schreef op 19 oktober 2018 10:07:

Op twitter wordt steeds Zenrin vergeleken met TT.

@ Justin want vindt jij daarvan ? Is dat zo te vergelijken ? TT heeft last van consumer en telematics... ;-(

twitter.com/PaulGJK
Zenrin is een prima peer voor de BU Automotive. Dus de Ebitda van BU Automotive van naar schatting 95mln kun je plakken op de multiple van Zenrin (15-16). Dan krijg je een indicatieve waardering voor deze BU. Dus ca. 1,5mrd
tatje
3
Ketchup plaatste een rapport !

forecast 2019 & 2020 estimates

sales: 775 - 795
consumer: 194 - 145
automotive: 269 - 322
enterprise: 133 - 137
Telematics: 179 - 190
gross profit: 575 - 616
gross margin: 74 - 77 %
ebitda: 142 - 182
ebitda margin: 18.5 - 23 %
net profit adj: 36.5 - 76.5
FCF (m) : 46 - 96.5
eps adj and fully dil: 0.15 - 0.32
consensus eps: 0.38 - 0.45

general market data:
market cap: 1.5 bio euro
no of shares outstanding: 235 mio
52 wk high-low: 9.85 - 5.95
ytd abs performance - 20%

Kijk je alleen naar Q3

consensus
A 59 werd 59,4
E 32 werd 33,9
T 43 werd 45,4
C 67 werd 83

200 werd 220

Consensus 72% werd 73%
consensus ebitda 41 werd 62
consensus ebit 4 werd 23,8.

Omzet 2017 902,9

Taco zei dat sports in 2017 rond de 45 was.

Omzet zonder sports in 2017 857,9

Ik verwacht een omzet in 2018 zonder sports van tussen de 860 en 870.

Daling consumer Q3 exc sports 7%

Ik ga mee met accuboor mee.

ebitda 2018 230 en in 2019 een 260, want consumer staat kort voor de omslag daling naar stijging.
Dan stijgen alle divisies in 2019.

Verwacht in 2019 als er niets zou worden verkocht, een omzet van 900 miljoen en een ebitda van 260

Ketchup die dat rapport heeft gemaakt, of met een doel, of een randdebiel.
harrysnel
0
quote:

mjmj schreef op 19 oktober 2018 09:54:

[...]

Is die 'consument' wel een homogene groep? Er zijn vele automobilisten die dagelijks in drukke verkeerssituaties verkeren, maar ook velen voor wie dat niet opgaat. Voor die laatste groep is nav = nav.
Goede opmerking. Het is niet alleen qua gebruik dat je dit onderscheid kunt/moet maken. Belangrijker nog (denk ik): het segment van de auto. In de lagere prijsklasse is infotainment wellicht een factor die wordt meegenomen door consument bij koopbeslissing. Ik moet alleen de eerste BMW/Audi/Mercedes rijder nog tegenkomen die net zijn nieuwe auto uit hoge prijsklasse heeft opgehaald om vervolgens aan vrienden trots de navigatieoplossing te tonen. Bij zo'n auto neem je iemand mee om de rijeigenschappen te laten ervaren. Dan gaat het niet om een dasboard waar je de Android apps kunt draaien. Navigatie moet dan "goed genoeg" zijn om geen dealbreker te zijn maar is zeker geen variabele die de koopbeslissing mede bepaalt.

Deze automerken kunnen m.i. Google passeren zonder daar op afgerekend te worden door de consument.
tatje
1
quote:

Accuboor schreef op 19 oktober 2018 10:09:

[...]
Zenrin is een prima peer voor de BU Automotive. Dus de Ebitda van BU Automotive van naar schatting 95mln kun je plakken op de multiple van Zenrin (15-16). Dan krijg je een indicatieve waardering voor deze BU. Dus ca. 1,5mrd
Gedeeltelijk mee eens.

TT automotive heeft road dna met rrs en en live platform en een veel grotere covering.

Zelfs Zenrin gebruikt dit voor zijn HD maps in Japan
[verwijderd]
0

geschreven door een Kumar...toch niet de Kumar van de Conferense Call

medium.com/@LyftLevel5/https-medium-c...

En Lyft ipo expected op 15 miljard USD ...

www.wsj.com/articles/lyft-picks-under...

Dus Lyft 15 miljard en is een taxi service a la Uber

Waarom is de waarde daarvan 15 miljard ! Verlieslatend..En TT 1.5
het is niet te bevatten
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 19 oktober 2018 10:21:

[...]

Gedeeltelijk mee eens.

TT automotive heeft road dna met rrs en en live platform en een veel grotere covering.

Zelfs Zenrin gebruikt dit voor zijn HD maps in Japan
Klopt je kunt nog positiever over T2 zijn.

Uit voorzichtigheid doe ik dat niet.

Heb je dus 200mln cash, 1 mrd (voorzichtig) voor TTT en 1,5mrd voor de maps. In totaal 2,7mrd oftewel 11,50 per aandeel TomTom..

Wanneer komt de aap uit de mouw?
PGV
0
quote:

Stille vennoot schreef op 19 oktober 2018 10:23:

geschreven door een Kumar...toch niet de Kumar van de Conferense Call

medium.com/@LyftLevel5/https-medium-c...

En Lyft ipo expected op 15 miljard USD ...

www.wsj.com/articles/lyft-picks-under...

Dus Lyft 15 miljard en is een taxi service a la Uber

Waarom is de waarde daarvan 15 miljard ! Verlieslatend..En TT 1.5
het is niet te bevatten

Is het wel, aandelen in de US hebben veel hogere waarderingen. Als TT aan de Nasdaq genoteerd zou zijn, stonden we echt niet op 6,70. Typisch nederlands al dat gepiel met een paar centen.
7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront