TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2018

4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
DNFTT
0
quote:

bart1805 schreef op 27 september 2018 23:48:

[...]
Ik denk daar anders over. Renault maakt een vrij fundamentele keuze. Van TomTom als standaard naar Google Maps als standaard. Dat is heftig.

Het is Android en niet Maps.
bart1805
0
quote:

japio,o schreef op 27 september 2018 23:56:

[...]

Het is Android en niet Maps.
Correct. En welke kaarten gaan dan standaard gebruikt worden? Google Maps, anders zijn er geen gevolgen voor de orderinstroom.
aandeeltje!
0
quote:

japio,o schreef op 27 september 2018 23:09:

[...]

Google zal Maps mogelijk op moeten geven als zij het OS gaan leveren.
Waarom?
DNFTT
0
Als RNM voor Garmin had gekozen was de deur dichtgegaan voor TomTom, nu blijft hij wagenwijd open en doordat de markt veel groter wordt kan het alle kanten op.
bart1805
0
quote:

japio,o schreef op 28 september 2018 00:43:

Als RNM voor Garmin had gekozen was de deur dichtgegaan voor TomTom, nu blijft hij wagenwijd open en doordat de markt veel groter wordt kan het alle kanten op.
Voor Garmin? Here lijkt me een logischer vergelijking. Als RNM voor Here had gekozen was het negatieve effect op de koers een stuk kleiner geweest schat ik in.
picklejuicer
1
quote:

japio,o schreef op 27 september 2018 23:56:

[...]

Het is Android en niet Maps.
Precies en uiteindelijk gaan ze allemaal die stap maken. Als je vandaag de dag een smartphone koopt heb je 2 opties android of ios.

Mensen willen dat straks ook in de auto, een app store enz. Dit zou overigens voor tt nog aardig kunnen uitpakken omdat de Google navigatie nou ook niet super goed is.

Maar het is wel vrij zeker dat straks elke auto komt met een os van Google of Apple.

Net zoals je nu ook geen telefoon meer zou willen met een OS zonder app store en met alleen 5 voorgeïnstalleerde apps.

De vraag blijft wel hoe gaat Apple verder? Hun huidige maps hebben nog steeds een slechte naam, maar helemaal zelf de kaarten maken doen ze ook niet even in een paar jaar.

Die hele zet van Renault gaat volgens mij helemaal niet over navigatie, het gaat over anticiperen op wat de gemiddelde consument over 5 jaar wil en verwacht.

TomTom moet dus of geheel inzetten op autonoom rijden en hd kaarten of zorgen dat ze bij zowel Android als ios de aller beste navigatie app zijn. Maar zelfs dan waar komen de inkomsten uit?

Kaart data verschaffen voor online diensten is natuurlijk ook nog een markt, maar ook daar moeten ze nog veel winnen om een grote speler te worden.
DNFTT
0
quote:

bart1805 schreef op 28 september 2018 00:53:

[...]
Voor Garmin? Here lijkt me een logischer vergelijking. Als RNM voor Here had gekozen was het negatieve effect op de koers een stuk kleiner geweest schat ik in.
Een platform voor Garmin kaarten is exclusief, een Android platform is open.
boem!
0
quote:

bart1805 schreef op 27 september 2018 23:48:

[...]
Ik denk daar anders over. Renault maakt een vrij fundamentele keuze. Van TomTom als standaard naar Google Maps als standaard. Dat is heftig. En maakt in een klap duidelijk dat ook in relaties met je beste klanten je van het ene op het andere moment ingewisseld kan worden.
Dus alle ballen op autonomous driving. En dat is een stoere, maar risicovolle keuze. Het kost bakken vol met geld en je concurreert met reuzen die hele diepe zakken hebben. Daarom cash nodig, veel en snel. Interessante vraag is of het zonder kaarten kan.
Of dat een succes wordt? Ik hoop het, zou erg fraai zijn als deze kleine speler uiteindelijk gelijk krijgt en wint. Daarnaast is het altijd beter om grandioos te mislukken dan hopeloos te falen.

Inderdaad is het een vrij fundamentele keuze gemaakt door Renault om Google als infotainment OS in de auto op te nemen ipv Tomtom en dat zal zeker een negatief effect op de omzet hebben bij Tomtom.
Dat OEM's hun infotainment in lijn moeten brengen met verwachtingen bij klanten is geen nieuws.
Ik heb nog niet precies helder op mijn netvlies wat dat voor Google aan de ene kant en Renault aan de andere kant betekent en wat de keuzemogelijkheden zijn voor de bestuurder.
Dat Google door levering van Android als inbuild ook alle data mbt de info-kant tot zijn beschikking krijgt is duidelijk en zie deze move dan ook als heel positief voor Google omdat zij hiermee de eerste grote opening hebben geforceerd in de nieuwe device en hebben daarbij meer mogelijkheden om hun advertentiemachine tot verdere bloei te brengen.
Dat Renault deze stap neemt snap ik nog niet zo goed omdat ik er vanuit ging dat OEM's juist op zoek moeten naar extra inkomstenbronnen en zelfstandige uitnutting een van die bronnen zou kunnen zijn.
Mogelijk dat Google deze te verwachten inkomstenstroom bij Renault aan de voorkant al reeds betaald ervan uitgaande dat Google er beduidend meer omzet uit kan halen dan Renault.
Indien dit het concept is zal je zien dat andere OEM's snel zullen volgen zij incasseren op voorhand de te verwachten extra baten en de aanbieder van het OS incasseert het surplus omdat zij beter geoccupeert zijn in monetising van dat gebied.
De andere reactie zal zijn dat andere OS aanbieders niet achter kunnen blijven en er een biedoorlog ontstaat om de connected car binnen te komen.
Geen vervelende omstandigheid voor de OEM's.

De bestuurder zal de gelegenheid krijgen om zijn/haar favoriete app zelf te kiezen of dat nu die gratis (google maps , apple maps) is of betaald(tomtom).
Duidelijk is dat de marktgrootte in zijn geheel voor navigatie/traffic enorm groeit maar dat het verlies van een klant als Renault die voorheen koos voor standaard tomtom grote impact heeft op de te realiseren omzet bij die klant bij overstap naar grote consumer OS.

Alle ballen op automotive.
Is zeer begrijpelijk omdat ik niet de indruk heb dat Google of Apple daar de kansen krijgen van de OEM's om daar op in te breken.
Het via de cloud versturen van gecontroleerde mutaties voor HD-maps op basis van wat sensoren in de auto en instanties daarbuiten willen laten weten om die HD-map real-time up to date te houden is een eerste voorwaarde om ook maar te denken aan SDC.
Het is geen systeem dat 1 partij zelfstandig kan bewerkstelligen op een veilige manier.
Het is een samenwerkingstraject tussen specialisten op het gebied van rekenkracht, sensoren, AI, Maps ed.
Tomtom denkt een bijdrage te kunnen leveren in dat proces met zijn kennis van maps en het platform dat de mutaties over de cloud kan verzenden.
Jij geeft aan, dat daar heel veel extra geld voor nodig is.
Ik ben daar nog niet van overtuigd. Tot op heden is het TT goed gelukt om met de bescheiden middelen die zij tot hun beschikking hadden de SAMENWERKINGSVERBANDEN te sluiten met de op dit zeer uitgestrekte terrein vanuit hun deelexpertise tw MAPS.
In dat licht snap ik dan ook jouw vraag niet of TT ook zonder maps de automotive sector kan benaderen.



keak
0
Ik hoop dat telematics nog niet op stel en sprong wordt verkocht laat de biedingstrijd maar even duren tot in 2019 anders krijgen we in 2018 nog een omzet waarschuwing. En dan hoop ik dat de eerder afgesproken automotive contracten al genoeg geld in het laatje opbrengen om telematics op tevangen in 2019. Ik denk trouwens dat telematics meer kan opbrengen dan dat ik de hele tijd voorbij zie komen. Verizon zal het echt niet aan een ander willen laten. Dan hebben we nog SAP en IBM!! Dit ken nog leuk worden!!
ketchup
0
quote:

Accuboor schreef op 27 september 2018 22:53:

Transactie waardering
0,2mrd cash
0.9-1.4mrd voor Telematics
2.5-3.5mrd voor de Maps

In totaal 3.6-5.1mrd oftewel 15-20 euro per aandeel in een transactie
Enkel bij totale kapitalisatie
Blijft het bij Telematics en gaat TT zelfstandig door met de rest onderdelen , dan zit je nog tot aan het bewijs van groei en succes voor verdienmodel met een 10 euro aandeel tops

Justin dacht gisteren dat TT 10 plus zou gaan, wat normaliter op deze grote impact voor nieuws best mogelijk is, maar op zogezegd low impact nieuws gaat TT van 8.50 euro 2.5 euro onderuit en op groot impact nieuws gaat TT 1.50 euro op naar 7.50 euro
De schade van het Google RN nieuws is gewoon enorm geweest en daar herstel je niet zomaar van

Neemt niet weg dat dit echt een hele goede zet , kapitalisatie is hopelijk dadelijk echt voor confirmatie ingezet en ik denk dat dit Telematics de aanloop is voor het stappenplan naar totale verkoop , 15 euro moet mogelijk zijn, wellicht iets meer
Gaat wel even tijd nemen

Super blij
[verwijderd]
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 28 september 2018 04:07:

[...]

Enkel bij totale kapitalisatie
Blijft het bij Telematics en gaat TT zelfstandig door met de rest onderdelen , dan zit je nog tot aan het bewijs van groei en succes voor verdienmodel met een 10 euro aandeel tops

Justin dacht gisteren dat TT 10 plus zou gaan, wat normaliter op deze grote impact voor nieuws best mogelijk is, maar op zogezegd low impact nieuws gaat TT van 8.50 euro 2.5 euro onderuit en op groot impact nieuws gaat TT 1.50 euro op naar 7.50 euro
De schade van het Google RN nieuws is gewoon enorm geweest en daar herstel je niet zomaar van

Neemt niet weg dat dit echt een hele goede zet , kapitalisatie is hopelijk dadelijk echt voor confirmatie ingezet en ik denk dat dit Telematics de aanloop is voor het stappenplan naar totale verkoop , 15 euro moet mogelijk zijn, wellicht iets meer
Gaat wel even tijd nemen

Super blij

Ja gefeliciteerd. De aanhouder wint ;-)

Denk wel dat de peer-waardering obv trading multiples nu meer aandacht gaat krijgen. Dus langzaam naar de 10euro mag wel verwacht worden.

De Realiteitszin keert langzaam terug...

De TomTom EBITDA van 107,6mln (28% stijging) in de eerste helft van 2018 was als volgt verdeeld: corporate.tomtom.com/static-files/a90...

Automotive
Ebitda H1-18 van 43,2mln
Zenrin staat tegen 16x ebitda gewaardeerd op de beurs momenteel
Dit zou deze BU zonder enige verdere groei waarderen op 43,2x2x16 = EUR1.4mrd
(HERE werd recent gewaardeerd op 3mrd, TomTom kocht tele-atlas voor 3,5mrd)

Telematics
Ebitda H1-18 van 33,1mln
Mixt Telematics staat tegen 11,5x ebitda gewaardeerd op de beurs momenteel
Dit zou deze BU zonder enige verdere groei waarderen op 33,1x2x11,5 = EUR750mln
(Fleetmatics deed in een transactie 19x ebitda)

Consumer
Ebitda H1-18 van 35,1mln
Een sombere toekomstblik zou deze BU op 6x EBITDA waarderen dus 35,1 x 2 x 6= EUR400mln
(Garmin doet 15x ebitda)

In totaal dus EUR2,6mrd op basis van trading multiples geeft met 235mln aandelen een koers van EUR10,85 (nog zonder de 200mln cash mee te nemen)

We staan nu met 7,34 nog steeds op een discount van 33%!!
pwijsneus
0
TomTom is unlocking value zoals dat zo mooi heet. Wat er met die vrijgekomen value gaat gebeuren wordt niet aangegeven. Maar je mag toch aannemen dat de scenario's al zijn uitgewerkt.

Het nieuws van vorige week dat Google zijn intreden heeft gemaakt in het dashboard zal daar nu ook in worden meegenomen.

Wat ik me overigens wel afvraag, als ik 2021 een Renault of Mitsubishi koop - en ik heb een iPhone - zit er evengoed CarPlay in?

Er is een hoop gebeurt afgelopen 2 weken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat er naar uit dat met de vrijgekomen cash het aandeel door de founders van de beurs wordt gehaald. Het aandeel was aangeschoten wild, en als het straks een one-trick-pony wordt zal dat niet anders zijn. Dan kun je beter focus en aandacht geven naar het bedrijf, dan alleen maar bezig te zijn met de marktgrillen.

2 oktober press days Autosalon Parijs.

Fijn weekend allen.
pwijsneus
0
quote:

Accuboor schreef op 28 september 2018 06:25:

[...]

In totaal dus EUR2,6mrd op basis van trading multiples geeft met 235mln aandelen een koers van EUR10,85 (nog zonder de 200mln cash mee te nemen)

We staan nu met 7,34 nog steeds op een discount van 33%!!
Leuke rekensom, en goed onderbouwd ook nog. Echter is Tomtom gewoon bewezen niet zo goed in de fair value tot uiting te laten komen in het aandeel.

Tomtom straalt uit dat succes nog een lange weg nodig heeft, en ze gewoon nog niet weten hoe de hazen straks gaan lopen.

Zenrin, Fleetmatics, Mobileye, HERE, Tele Atlas wisten wel de fair value tot uiting te laten komen, en stralen uit te weten hoe een koe een haas vangt.
[verwijderd]
0
Paris, Mondial de l’Automobile (2018)
Event Date
October 2, 2018 to October 14, 2018

Passenger cars, light commercial vehicles, accessories and parts, services, trade press

Open to public
4 October – 14 October

Press days
2 October – 3 October
[verwijderd]
1
Noodlijdend TomTom wil deel zakelijke tak verkopen: volgsystemen in de etalage rtlz.nl/beurs/bedrijve…

Als ik deze kop lees, begrijp ik niet dat er niet ingegrepen wordt. Dit is bewust proberen een bedrijf wat goed draait, naar de kloten helpen. Het kan/mag allemaal. Erg triest dit. Je zou zeggen: “ Wees trots dat we zon prachtig bedrijf als TomTom in ons land hebben, wat samenwerkt met top bedrijven als een Apple, Microsoft, baidu, uber, `Zenrin, Nvidia”. Ik zou zeggen, geef deze analisten een koekje van eigen deeg.
ketchup
1

gezond verstand zinkt eindelijk in bij TT, werd tijd.

de strategie " firing from all cylinders " is over en ook de spreiding voor risico is over en aangezien ik denk dat ze niet gek zijn om alles nu op de Kaarten te zetten voor risico , zeker niet na het recente Google_RN gebeuren , zal het stappenplan een goede optie zijn voor strategie naar een totale verkoop of wellicht nog als tussenstap een deelnemer voor X% die een optie tot koop krijgt

hadden ze de laatste 3 jaar zich al die ellende met sports kunnen besparen en de afstraffing op de koers, hadden ze gewoon naar MdD en Kumar kunnen luisteren die voor break-up-value 3 jaar geleden al stelden dat dit goed was voor 17-18 euro

de eerste reacties over de Kaarten zijn er ook al

UBS denk dat de kaarten nu wel wat minder waardevol zijn na de intrede van Google met de RN win

een ander stelt " Kaart interesse kan 8-10 euro opbrengen "
rekensom dan snel gemaakt cash + Telematics + Maps

1 + 6 + 8 = 15 euro
1 + 6 +10 = 17 euro

zitten ABN en ING na 3 jaar toch nog goed met hun 14 euro op 18 maand

moet nog wel allemaal gebeuren natuurlijk

hoe hoger de koers van TT nu zal oplopen, hoe dichter we bij confirmatie van verkoop Telematics zijn
gaan we aarzelen, dan is het vanwege onzekerheid
10 euro einde jaar zou toch wel weer in beeld kunnen komen.

kijken waar Barclays meekomt en aan welke prijs en waar Telematics onderdak gaat vinden. ( zou wat zijn als HERE het kocht )

voor de Kaarten zullen zich ook wel kopers hebben gemeld, enkel die moeten voor nu waarschijnlijk in de wacht.

eind goed, al goed zullen we maar zeggen ( moet wel nog even geburen natuurlijk)
Brouwer285
0
Ik heb sterk het vermoeden dat er zgn markt experts rondlopen in NL die niet de moeite nemen om een jaarverslag van TT door te nemen. Of uberhaupt een press release van RNM niet lezen. Echter wel lopen te dringen voor een paar tv momentjes. Gewoon maf.
[verwijderd]
0
quote:

Je weet wat dit betekent..... schreef op 28 september 2018 07:04:

Paris, Mondial de l’Automobile (2018)
Event Date
October 2, 2018 to October 14, 2018

Passenger cars, light commercial vehicles, accessories and parts, services, trade press

Open to public
4 October – 14 October

Press days
2 October – 3 October

Aanstaande dinsdag al!
pwijsneus
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 28 september 2018 07:14:

voor de Kaarten zullen zich ook wel kopers hebben gemeld, enkel die moeten voor nu waarschijnlijk in de wacht.
Geloof ik niet zo, of die zijn op fatsoenlijke wijze de deur gewezen, maar staan niet in de wacht.

Neem Intel als voorbeeld - een partij die door jou werd aangegeven de (hd) maps activiteiten wel zou kunnen gebruiken.

Dan ga je toch nu al de boel kapen, en een bod uitbrengen bij echte interesse. Je gaat dan over een jaar niet het volle pond neerleggen, en jezelf nu "in de wacht" laten zetten tot je aan de beurt bent.
pwijsneus
0
quote:

Brouwer285 schreef op 28 september 2018 07:21:

Ik heb sterk het vermoeden dat er zgn markt experts rondlopen in NL die niet de moeite nemen om een jaarverslag van TT door te nemen. Of uberhaupt een press release van RNM niet lezen. Echter wel lopen te dringen voor een paar tv momentjes. Gewoon maf.
Op BNR nieuwsradio gaf Jos Verteeg toe de laatste conference call niet eens heeft gehoord.

Ook vond hij Imtech een beursparel. En is hij zo'n beetje de anti-christ als analist als het gaat om Tomtom.

Al sinds 2011 schrijft hij Tomtom af, en deelt hij doodsteken uit. Tomtom bestaat nog, en is schuldenvrij. Oja, ze maken ook nog winst. Hoezo noodlijdend. Een noodlijdende analist was...niet gehinderd door enige kennis, want daar was opeens een onderdeeltje wat minimaal een miljard waard is..

Niet al te serieus nemen die gast.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront