Haas,
- Ik heb een oud collega chemisch ingenieur die sinds januarie 2016 voor Gunvor op de Olieraffinaderij (RFCC-specialist) in Ingolstad-Bayern Duitsland werkt, hij is zeer op de hoogte hoe eenvoudig en winstgevend het kan zijn voor olie raffinaderijen om geen vuile zeer zware Bunker en Marine Fuel meer te produceren en slechts alleen schone Marine Fuel te produceren en te verkopen, totaal vrij van alle zware metalen, stikstof-, zuurstof- en zwavel-verontreinigingen.
- Iedere Olie-Raffinaderij met FCC, RFCC, Flexicoker Kraak-installaties is in staat om alle viese zware afval-olien / very Heavy Fuels te recirculeren en om te zetten naar zeer schone brandstoffen / eind-producten, winstgevend, er is in principe geen enkele noodzaak meer voor alle schepen wereldwijd om vervuilende viese brandstoffen te blijven gebruiken voor hun voortstuwing, in principe is er zelfs geen enkele noodzaak om kostbare kapitaal investeringen, zoals Denox-reactors en Desox Scrubbers op scheeps-motoren rookgas uitlaten te installeren zoals nu wettelijk voorgeschreven door het IMO en EU Fuels-Europe in Brussel vanaf 2020, dit is voor zover ik weet, nu wereldwijde wetgeving.
- Alle schepen wereldwijd moeten gewoon allen wettelijk verplicht / gedwongen overschakelen op alleen 100 % schone brandstoffen voor hun voortstuwing, scheepsmotoren, echter daar deze 100 % schone brandstoffen aanzienlijk duurder zijn als zeer viese heavy Bunker-Fuels (praktisch gratis, daar willen zeer oude raffinaderijen in ontwikkelings-landen graag vanaf)zal er denk ik voorlopig wereldwijd en zeker buiten het Noordzee-Baltic-Zee gebied door gevaren worden met viese vuile Bunker-Fuel, zonder Denox en Desox Scrubbers.
- Helaas een zeer onaangenaam feit, echter ook in Nederland hadden onze reders-organisatie KVNR (voorzitter Mevr. Tineke Netelenbos) kantoorhoudend op de Boompjes 10 in Rotterdam, waar ik persoonlijk alles duidelijk heb gepresenteerd en ook bij ons vorig Ministerie van Milieu in Den Haag en ook bij de Nederlandse Petroleum Federatie, overal wel wat belangstelling en een luisterend oor, maar men heeft nooit zelf de moeite willen doen om in actie te komen, de wetgeving van 2015 en 2020 en alle controle organisaties van de EU, IMO, Fuels-Europe waren reeds op poten gezet met natuurlijk honderden zeer overbodige en zeer nutteloze en zeer kostbare EU-betaalde ambtenaren, en dat draai je niet zomaar even terug omdat één of ander simpel ingenieurtje opeens met een beter idee en/of ervaring aankomt.
- Zo werkt, onze wereld, ook naar mijn zeer competente collega ingenieur bij Gunvor Ingolstad Duitsland en naar de ingenieurs van AXENS/IFP, Parijs die volledig achter ons idee staan, maar die afhankelijk zijn en dus politiek correct, luisteren Politici in Nederland en de EU zeker niet, zelfs niet als ze persoonlijk duidelijk begrijpen hoe het zou moeten veranderen en worden toegepast.
- Bestaande wetgeving is zeer moeilijk en waarschijnlijk onmogelijk te wijzigen en / of volledig te schrappen, in Nederland en de EU, ook bij onze nederlandse reders, allen zeer politiek correct en dus zeer afhankelijk van de Overheid, was de medewerking volledig "NIL" en was het standpunt zoekt U het fijn zelf uit heer Engels als U Uw ideeen en ervaringen wilt doorvoeren.
- In Zwitserland als Operations Manager RFCC-Complex en Heavy Residu Section van de Tamoil Collombey Raffinaderij hebben we samen met mijn collega van nu Gunvor-Duitsland in 2009 het heavy residue, visbreaker bottoms, RFCC-Slurry recycling en conversion circuit doorgevoerd, van deze zware viese vuile afval olien, met negatieve waarde ten opzichte van crude olie inkoop, naar zeer waardevolle winstgevende volledig schone LPG, Kerosine, Gasolie en schone Marine Fuel ontwikkeld en jarenlang succesvol geopereerd tot mijn definitieve pensionering in 2015.
Al onze zware afval fuel en tevens alle viese zware Vibreaker Bottoms van ook 2 andere europese olieraffinaderijen hebben we jarenlang gerecycled als voeding via de RFCC-Riser Reactor/Regereatoren en zo omgezet naar zeer schone zeer winstgevende eindproducten, LPG, Kero, Diesel, Gasoil en Heavy Gasoil, eindproducten zonder N-, S-, O-, en zware metalen verontreiniging.
- Natuurlijk is de marktprijs van deze 99,999 % schone brandstof eindproducten duurder, dit gezien de noodzakelijke extra kapitaal investeringen en benodigde extra reinigings-installaties en extra benodigde chemicaliën.
Onze Wereld schoon maken zonder vervuiling zal zeer kostbaar zijn en een zeer moeilijk proces, echter nogmaals CO2 is een schone waardevolle neutrale grondstof, zeer hard nodig voor ons overleven op planeet aarde, evenals N2-stikstofgas, H2O water en zonne-Photo-Synthese.
Met vriendeijke groet, Ronald Engels