PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL Augustus 2018 | Paid to wait

3.760 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 ... 184 185 186 187 188 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 10 augustus 2018 09:34:

[...]

We zitten feitelijk gewoon op de koers voor het Mona rapport. Die was bij de sluiting op de donderdag vh nieuws 3,044 euro, en daar zitten we nu weer als je tenminste het dividend van 7 cent op opgepikt.
Dat weet ik en is ook MOOI, maar wilde graag weer kopen op 2,932/2,936.... eigen belang, Gr
[verwijderd]
0
Toekomstbeeld
1
Ik heb ze niet maar baal wel dat ook Bpost weer 4% wegzakt na de mooie winst van gisteren.
Is mijn inziens een teken dat de markt het in brede zin niet vertrouwt wat er in de sector gebeurd.

De issues in het brievensegment zijn al jaren bekend en de markt heeft die issues al lang en breed ingecalculeerd. Niets nieuws onder de zon en al verwerkt in de waarderingsmodellen.

Heb daarom meer en meer de neiging om te denken dat de markt zich meer zorgen maakt om de marges in de pakketbusiness dan dat wij vermoeden. Die tak van sport weegt immers het zwaarste in de waarderingen. Zie eerdere postings van Accuboor.

De enorme schaarste in verwerkingscapaciteit bij pakketten, en de daaraan gekoppelde explosief gestegen kosten is een nieuw aspect. Geldend voor alle distributeurs zoals gesteld door een analist tijdens de PostNL analisten call, en ook duidelijk een issue in meerdere landen. Met ref. naar toelichtingen van PostNL, Bpost maar ook DHL.

Nu dus nog moeilijk in te schatten wat dat betekend naar de toekomst toe. Gaat de sector ooit een keer de vruchten plukken van alle gedane en nog geplande investeringen, of moet men nog meer investeren om de groei bij te houden en/of moet men nog meer dure externe capaciteit inhuren om de pakketjes te kunnen verwerken en bezorgen?

Wanneer komt het omslagpunt dat een euro extra omzet weer minder dan een euro kost? Dat is immers de normale gang van zaken bij bedrijven die acteren in een groeisegment......financiële voordelen trekken uit het meest primaire bedrijfseconomische principe genaamd "economy of scale"!

Ik zoek de reden voor de huidige lage koersen meer en meer in deze hoek.
[verwijderd]
0
prinszicht
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 10 augustus 2018 09:53:

Ik heb ze niet maar baal wel dat ook Bpost weer 4% wegzakt na de mooie winst van gisteren.
Is mijn inziens een teken dat de markt het in brede zin niet vertrouwt wat er in de sector gebeurd.

Heb daarom meer en meer de neiging om te denken dat de markt zich meer zorgen maakt om de marges in de pakketbusiness dan dat wij vermoeden.

De issues in het brievensegment zijn al jaren bekend en de markt heeft die issues al lang en breed ingecalculeerd. Niets nieuws onder de zon en al verwerkt in de waarderingsmodellen.

Daarentegen is de enorme schaarste in verwerkingscapaciteit en de daaraan gekoppelde explosief gestegen kosten een nieuw aspect (en geldend voor alle distributeurs zoals gesteld door een analist tijdens de PostNL analisten call, en zoals duidelijk zichtbaar bij PostNL en Bpost maar ook DHL).

Nu dus nog moeilijk in te schatten wat dat betekend naar de toekomst toe. Gaat de sector ooit een keer de vruchten plukken van alle gedane en nog geplande investeringen, of moet men nog meer investeren om de groei bij te houden en/of moet men nog meer dure externe capaciteit inhuren om de pakketjes te kunnen verwerken en bezorgen?
Wanneer komt het omslagpunt dat een euro extra omzet minder dan een euro kost?

Ik zoek de reden voor de huidige lage koersen meer en meer in deze hoek.
Goedemorgen Toekomst, jij bent feiten (meestal) en ik van het sentiment. Ik zie het minder zwart/wit. Parcels is de zogenaamde long tail. Aan Bol.com verdien je niet veel maar heb je nodig voor omzet. De marge zit in de vele kleine webshops. Daarbij komt op termijn meer prijsdifferentiatie. En om dat te kunnen waarborgen heb je een heel goed netwerk nodig. Plus een goed management. Die lopen op hun laatste benen.

Verder zie je nu een versnelde transitie van brief naar parcel. De timing is ellendig en kost nu geld. Straks zijn we een lekker hapje waar (hopelijk) een Nooitgedacht een mooie prijs voor weet te vangen. Wie weet krijgt HV nog wel de credits als ze de monoloog alsnog weer te verzilveren. Dus met jouw aankoop rond de 3 zit je wel safe. Net als John. Ik heb nog een weg te gaan maar hou nog vertrouwen.
Toekomstbeeld
0
quote:

Eurowin schreef op 10 augustus 2018 09:37:

[...]

Dat weet ik en is ook MOOI, maar wilde graag weer kopen op 2,932/2,936.... eigen belang, Gr
Wist ik ook :-)

Gewoon nu kopen en straks verkopen bij de 3,03.....we gaan heel langzaam de day-highs hoger zien. Dag na dag, centje na centje....gisteren 3,02.....vandaag 3,03....maandag 3,04 ....

Tiktaktiktak, Mona komt terug van vakantie en de vulpen ligt al klaar om het voorwerk gedaan in de achterkamertjes, door de nieuwe vrienden combinatie ACM&PostNL, te ondertekenen op de dag dat ze terugkomt.
Tordan
1
quote:

Toekomstbeeld schreef op 10 augustus 2018 10:10:

[...]

Wist ik ook :-)

Gewoon nu kopen en straks verkopen bij de 3,03.....we gaan heel langzaam de day-highs hoger zien. Dag na dag, centje na centje....gisteren 3,02.....vandaag 3,03....maandag 3,04 ....

Tiktaktiktak, Mona komt terug van vakantie en de vulpen ligt al klaar om het voorwerk gedaan in de achterkamertjes, door de nieuwe vrienden combinatie ACM&PostNL, te ondertekenen op de dag dat ze terugkomt.

Haha leuk verwoord. Laat het maar snel gebeuren. Hoewel ik ook weer een bijkoop order op 2,92 heb staan. Ik trek toch nog steeds vol de kaart Postnl!!

Ook lijkt me Bpost interessant te worden. In december dividend. In totaal minimaal over 2018 € 1,31. Zit te denken aan puts te schrijven en de opbrengst in calls dec te steken.
Toekomstbeeld
0
quote:

prinszicht schreef op 10 augustus 2018 10:08:

[...]

Goedemorgen Toekomst, jij bent feiten (meestal) en ik van het sentiment. Ik zie het minder zwart/wit. Parcels is de zogenaamde long tail. Aan Bol.com verdien je niet veel maar heb je nodig voor omzet. De marge zit in de vele kleine webshops. Daarbij komt op termijn meer prijsdifferentiatie. En om dat te kunnen waarborgen heb je een heel goed netwerk nodig. Plus een goed management. Die lopen op hun laatste benen.

Verder zie je nu een versnelde transitie van brief naar parcel. De timing is ellendig en kost nu geld. Straks zijn we een lekker hapje waar (hopelijk) een Nooitgedacht een mooie prijs voor weet te vangen. Wie weet krijgt HV nog wel de credits als ze de monoloog alsnog weer te verzilveren. Dus met jouw aankoop rond de 3 zit je wel safe. Net als John. Ik heb nog een weg te gaan maar hou nog vertrouwen.
Over je eerste stuk.....Herna sprak uit dat de giga groei vd volumes inderdaad zowat volledig bij de hele grote klanten zat en dat ze daarom geen kans zag om de prijzen te verhogen. De prijzen dalen zelfs bij toenemende volumes bij die grote jongens.
Daarentegen moeten ze wel meer capaciteit in stelling brengen om die volumes bij die grote klanten te verwerken.

Vanuit de cijfers (1 euro extra kost meer dan 1 euro), en gebaseerd op haar toelichting, kun je afleiden dat ze feitelijk de extra volumes bij die grote jongens "gratis tot zelfs met een verlies" verwerken.

Dus als voorbeeld, en dit zijn niet de exacte getallen want die kennen we niet maar het reflecteert wel de situatie:
Stel Bol.com deed 50 mln pakketten op jaarbasis en daar verdiende PostNL 15 mln UCOI op;
Nu doet Bol.com 70 mln pakketten op jaarbasis en daar verdiend PostNL 14 mln UCOI op.

Dat is wat nu zichtbaar is in de cijfers. Dat kan komen door twee simpele factoren:
1. Grote klanten zullen prijs/volume bandbreedtes hebben afgesproken. Als we 50 miljoen pakketten doen betalen we 6 euro per pakket, als we 70 miljoen pakketten doen dan betalen we 5,50 euro per pakket.

2. de verwerkingskosten zijn explosief gestegen. Dit is geen nieuws want er wordt steeds melding van gemaakt in de toelichtingen;

Indien deze hogere verwerkingskosten omgerekend worden naar de gemiddelde kosten per pakket, en de stijging is hoger dan de 50 cent daling bij punt 1, dan daalt de UCOI in absoluut bedrag.

En dat is helaas wat we zien.

We moeten de ogen niet sluiten voor dit gebeuren.
prinszicht
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 10 augustus 2018 10:26:

[...]

Over je eerste stuk.....Herna sprak uit dat de giga groei vd volumes inderdaad zowat volledig bij de hele grote klanten zat en dat ze daarom geen kans zag om de prijzen te verhogen. De prijzen dalen zelfs bij toenemende volumes bij die grote jongens.
Daarentegen moeten ze wel meer capaciteit in stelling brengen om die volumes bij die grote klanten te verwerken.

Vanuit de cijfers (1 euro extra kost meer dan 1 euro), en gebaseerd op haar toelichting, kun je afleiden dat ze feitelijk de extra volumes bij die grote jongens "gratis tot zelfs met een verlies" verwerken.

Dus als voorbeeld, en dit zijn niet de exacte getallen want die kennen we niet maar het reflecteert wel de situatie:
Stel Bol.com deed 50 mln pakketten op jaarbasis en daar verdiende PostNL 15 mln UCOI op;
Nu doet Bol.com 70 mln pakketten op jaarbasis en daar verdiend PostNL 14 mln UCOI op.

Dat is wat nu zichtbaar is in de cijfers. Dat kan komen door twee simpele factoren:
1. de gemiddelde kosten per pakket zijn explosief gestegen. Dit is geen nieuws want er wordt steeds melding van gemaakt in de toelichtingen;

2. Grote klanten zullen prijs/volume bandbreedtes hebben afgesproken. Als we 50 miljoen pakketten doen betalen we 6 euro per pakket, als we 70 miljoen pakketten doen dan betalen we 5,50 euro per pakket.

Punt 1 en 2 samengevoegd is pretty nasty.

Dan maar break-even er uit zou ik zeggen. Ik vind persoonlijk de huidige cijfers een chaos. Een beetje creatief boekhouden om een stelling duidelijk te maken. En als je gelijk hebt, komt er vanzelf een omslagpunt. Misschien niet ingegeven door HV maar dan door een ander. De wetten van vraag en aanbod gelden ook voor dit bedrijf. En als je voor 1,7 miljoen geen marge kunt bewerkstelligen, dan zit je verkeerd.
[verwijderd]
0
Ik denk dat het bij Bpost allemaal minder rooskleurig is dan uit het tweede kwartaalbericht blijkt. Het is meer een kwestie van presenteren. Hier een bericht uit "De Standaard":

Bpost ziet kosten exploderen

De transport- en personeelskosten van Bpost lopen sneller op dan de inkomsten uit e-commerce.

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Bpost wereldwijd 712 miljoen euro inkomsten gehaald uit zijn activiteiten als pakjesleverancier en logistieke dienstverlener op de markt van de e-commerce. Dat is meer dan de 680 miljoen euro inkomsten uit het ronddelen van klassieke post in de Belgische brievenbussen.

Het is de eerste keer ooit dat de pakjesmarkt voor het grootste aandeel van de inkomsten zorgt bij Bpost. Dat komt vooral door de integratie van het Amerikaanse dochterbedrijf Radial, maar ook door een grote groei van de binnenlandse pakjesmarkt: +27 procent. Bovendien verwacht ceo Koen Van Gerven in eigen land ‘een nog sterkere tweede jaarhelft’.

Minder rooskleurig zijn de prognoses voor de klassieke postbedeling. Die ligt nu 5 procent achter op vorig jaar en dat verlies zal tegen eind december al 7 procent bedragen.

Een nog veel groter probleem zijn de almaar oplopende kosten in de pakjesdienst, zelfs afgezien van de overnamekosten bij Radial in de VS. Bpost gaf dit jaar al 40 miljoen euro meer uit aan (interim)personeel en transportkosten dan vorig jaar.

In totaal stegen de bedrijfskosten bij Bpost in de eerste zes maanden met 44 procent (of 480 miljoen euro), tegen een inkomstentoename met 29 procent (of 423 miljoen).

Het verschil van 57 miljoen euro tussen kosten en inkomsten blijft niet zonder gevolg: de bedrijfswinst (ebitda) is flink gezakt (-16 procent).

Die daling komt niet echt onverwacht. Ze was door ceo Van Gerven eind juni al aangekondigd. Volgens de topman blijven de winstprognoses voor het gehele jaar onveranderd. Bpost verwacht nog steeds voor 2018 op een ebitda uit te komen ‘aan de onderkant’ van een vork tussen 560 en 600 miljoen euro.

Belangrijk voor de beleggers, die dit jaar al de helft van de koers zagen verdampen: het dividend van 1,31 euro per aandeel blijft behouden.
[verwijderd]
1
Hoe moet dat nu met Patrick D, Post groen..... geen gekke dingen gaan doen P. !!!
Toekomstbeeld
0
@Prins......Bol.com nodig voor de omzet.....ik zou ze graag nodig zien voor de winst. We hebben niets aan klanten waar niets op verdiend wordt.

Vergeet niet dat PostNL 100% is opgesteld in het distributie centrum van Bol.com. Ze hebben zelfs de meest moderne sorteermachine in dat Bol.com centrum staan. De producten gaan rechtstreeks vanuit dat centrum naar de consument.
De levertijden van Bol.com zijn erg snel dus ook weinig kans dat PostNL nog producten van andere klanten kan bijvoegen vanuit andere distributie centra zoals vanuit Den Bosch.

Het lijkt me nagenoeg een compleet afgescheiden stand alone gebeuren waardoor PostNL weinig mogelijkheden heeft om synergie te behalen met volumes van haar andere klanten.

Dus omzet genereren op Bol.com jazeker, en ongetwijfeld ook winst....maar vermoed niet dat er igv Bol.com heel veel leverage is met volumes van andere klanten.

Misschien dat andere forumleden meer kunnen vertellen hoe het reilt en zeilt mbt Bol.com als klant van PostNL.....
Toekomstbeeld
0
quote:

Ritageld schreef op 10 augustus 2018 10:37:

Ik denk dat het bij Bpost allemaal minder rooskleurig is dan uit het tweede kwartaalbericht blijkt. Het is meer een kwestie van presenteren. Hier een bericht uit "De Standaard":

Bpost ziet kosten exploderen

De transport- en personeelskosten van Bpost lopen sneller op dan de inkomsten uit e-commerce.

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Bpost wereldwijd 712 miljoen euro inkomsten gehaald uit zijn activiteiten als pakjesleverancier en logistieke dienstverlener op de markt van de e-commerce. Dat is meer dan de 680 miljoen euro inkomsten uit het ronddelen van klassieke post in de Belgische brievenbussen.

Het is de eerste keer ooit dat de pakjesmarkt voor het grootste aandeel van de inkomsten zorgt bij Bpost. Dat komt vooral door de integratie van het Amerikaanse dochterbedrijf Radial, maar ook door een grote groei van de binnenlandse pakjesmarkt: +27 procent. Bovendien verwacht ceo Koen Van Gerven in eigen land ‘een nog sterkere tweede jaarhelft’.

Minder rooskleurig zijn de prognoses voor de klassieke postbedeling. Die ligt nu 5 procent achter op vorig jaar en dat verlies zal tegen eind december al 7 procent bedragen.

Een nog veel groter probleem zijn de almaar oplopende kosten in de pakjesdienst, zelfs afgezien van de overnamekosten bij Radial in de VS. Bpost gaf dit jaar al 40 miljoen euro meer uit aan (interim)personeel en transportkosten dan vorig jaar.

In totaal stegen de bedrijfskosten bij Bpost in de eerste zes maanden met 44 procent (of 480 miljoen euro), tegen een inkomstentoename met 29 procent (of 423 miljoen).

Het verschil van 57 miljoen euro tussen kosten en inkomsten blijft niet zonder gevolg: de bedrijfswinst (ebitda) is flink gezakt (-16 procent).

Die daling komt niet echt onverwacht. Ze was door ceo Van Gerven eind juni al aangekondigd. Volgens de topman blijven de winstprognoses voor het gehele jaar onveranderd. Bpost verwacht nog steeds voor 2018 op een ebitda uit te komen ‘aan de onderkant’ van een vork tussen 560 en 600 miljoen euro.

Belangrijk voor de beleggers, die dit jaar al de helft van de koers zagen verdampen: het dividend van 1,31 euro per aandeel blijft behouden.
Inderdaad, dit bericht gisteren op het forum ook gelezen :-)

Daarom mijn analyse hierboven over dat de toename vd verwerkingskosten per pakket een breed sector probleem is. En daarmee mogelijk de fundamentele reden voor de lage koersen van veel post/pakketbedrijven aangezien de pakketten het zwaarste wegen in de waarderingsmodellen vd shorters & institutionele beleggers.
[verwijderd]
0
3,014, dit voelde je vanmorgen al aankomen, men vlucht vaak in aandelen die laag staan, bij RODE beurzen...
Geefgas
0
Wie o wie kan 1 echt nuttige post geven waarom PostNL nu zo goed gaat terwijl hele beurs kommer en kwel is?

Ik klaag niet, maar alle posts van afgelopen dagen zijn herhaling van zetten. Geloof dat de cijfers voldoende zijn bestudeerd en becommentarieerd.

Stijging van vandaag en waarschijnlijk ook de daling van afgelopen week heeft alles te maken met speculatie en handelaren. Maar hoe dat geintje werkt. Ik volg het niet. Want vandaag dik groen op dieprode dag. Lijkt wel dat PostNL een veilige haven is om geld te parkeren .. :-) ... maar dat is natuurlijk onzin met trackrecord PostNL.
PGV
0
quote:

Eurowin schreef op 10 augustus 2018 11:00:

3,014, dit voelde je vanmorgen al aankomen, men vlucht vaak in aandelen die laag staan, bij RODE beurzen...
Logisch, dit aandeel is echt goedkoop. Staat binnen een paar weken weer op de 3,25- 3,30
Geefgas
0
Ik had post van eurowin nog niet gelezen, wellicht is dat het, maar vind de suggestie wel wat dunnetjes ...
Go Go Go !
0
Als het een zichtbaar probleem is dan is het een probleem wat PostNL ook wel zal herkennen. Sterker nog, een probleem wat men, naar mijn mening, zelf creëert en in stand houdt.

Het is hetzelfde als bijvoorbeeld met auto’s. Kijk naar wat willekeurige merken, bijvoorbeeld Citroën of Renault. Vast wel de advertenties gezien dat men eigenlijk doorlopend hoge kortingen cadeau geeft op nieuwe auto’s, dus op de officiële catalogusprijs van de wagens. Om het soms nog gekker te maken in combinatie met hoge inruilprijzen. Dit natuurlijk in de hoop om de auto’s (met steeds hogere service intervallen) uiteindelijk terug te zien in de werkplaats. Werkelijk DÉ manier om je eigen glazen van de eigen showroom in te gooien. En maar klagen en klagen dat onderaan de streep steeds minder over blijft en de winsten als percentage van de omzet lachwekkende proporties aannemen.

Terug naar PostNL en de markt in Duitsland. In 2017 verhoogde de marktleider de prijzen en wat gebeurde er ? De nummer 2 (guess who) maakte daar dankbaar gebruik van door eveneens te kunnen verhogen. Wat gebeurt er in Nederland ? De marktleider (again guess who) zegt tijdens Q2 de prijzen niet te verhogen om daarmee de marge te kunnen verhogen.

Voor mij een teken dat je als onderneming je verkoop-/marketingstrategie niet op orde hebt. Voor mij om deze reden graag een andere directeur op die divisie bij PostNL. Het is de kunst om je prijzen te verhogen en je klanten duidelijk te maken waarom ze een hogere prijs dienen te betalen met daarbij minimaal klantverlies. Als je als onderneming niet duidelijk je KSP’s bij je cliënten over het voetlicht kunt brengen is er werkelijk iets echt goed mis. PostNL is marktleider in Nederland, maar vertoont het gedrag van een nummer 2. Geen leider, maar volger. Ga toch goddomme eens wat commerciëler denken in die hut. En zou het in Nederland nu echt heel veel anders werken dan in Duitsland ?

Just my 2p.
[verwijderd]
1
quote:

Toekomstbeeld schreef op 10 augustus 2018 10:47:

[...]

Inderdaad, dit bericht gisteren op het forum ook gelezen :-)

Daarom mijn analyse hierboven over dat de toename vd verwerkingskosten per pakket een breed sector probleem is. En daarmee mogelijk de fundamentele reden voor de lage koersen van veel post/pakketbedrijven aangezien de pakketten het zwaarste wegen in de waarderingsmodellen vd shorters & institutionele beleggers.
Volume bij parcells is daarom belangrijk. Aangezien PNL groter is in BE dan Bpost in NL, zet ik mijn geld op PNL. Als het UPD "probleem" is opgelost voor PNL, dan ziet het er weer positief uit. Nog even volhouden!
3.760 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 ... 184 185 186 187 188 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 14:27
Koers 1,221
Verschil -0,012 (-0,97%)
Hoog 1,239
Laag 1,217
Volume 521.884
Volume gemiddeld 2.175.390
Volume gisteren 1.157.272

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront