TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2018

3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
vreemdvermogen
0
quote:

groeibriljant schreef op 22 juli 2018 11:32:

[...]

In de toekomst zit de TomTom-technologie (HD-maps + real-time platform) standaard af-fabriek in alle nieuwe auto's. Is het een centraal onderdeel van de ADAS-HAD veiligheidssystemen.
Net zo gewoon als nu de airbag, abs of veiligheidsgordel. Straks zelfs verplicht door de wetgever.

Volvo gaat daar als eerste mee aan de slag. Gaat vanaf 2019 TomTom in ALLE modellen gebruiken.
Ik zeg maar zo: Klein beginnen en langzaam uitbouwen". Het zou ook kunnen dat er nog contracten ( = niet T2)lopen voor de andere modellen. De kans dat in alle modellen T2 navigatie komt lijkt me zeer aanzienlijk.
Tordan
0
quote:

RVV schreef op 22 juli 2018 12:55:

Al bekend? Bericht van 5 juni.

corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

www.telegraaf.nl/financieel/2127827/d...
Niet bij mij. Ook weer erg vreemd dat ze hier zelf niets over naar buiten hebben gebracht. Is dit wel zo, verbeter me maar.
NewKidInTown
1
quote:

lucky14 schreef op 22 juli 2018 13:15:

Niet bij mij. Ook weer erg vreemd dat ze hier zelf niets over naar buiten hebben gebracht. Is dit wel zo, verbeter me maar.
Bericht staat op:

corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

of is dat niet van TT zelf ?
[verwijderd]
0
quote:

lucky14 schreef op 22 juli 2018 13:15:

[...]

Niet bij mij. Ook weer erg vreemd dat ze hier zelf niets over naar buiten hebben gebracht. Is dit wel zo, verbeter me maar.
Was tijdens detroit dat er ineens 3 persberichten kwamen overdag rond 13 uur waaronder deze.

MM reageert er gelijk op...

Deal tussen TomTom en Toyota
Gepubliceerd op 5 jun 2018 om 13:51 | Views: 0 | Onderwerpen: autoindustrie

Artikel
Reacties
Gerelateerde instrumenten

inShare
TomTom 13:37
8,58 +0,19 (+2,27%)

AMSTERDAM (AFN) - Navigatiedienstverlener TomTom heeft een deal gesloten met het Japanse autoconcern Toyota Motor. Daardoor komt de TomTom Navigation App beschikbaar voor bestuurders van Toyota's in Argentinië, Brazilië en Paraguay zonder extra kosten. Er werden geen financiële details over de samenwerking gemeld.

De app combineert offline kaarten met online diensten zoals TomTom Traffic, SpeedCams, Online Search en Online Routing. De app werkt op de besturingssystemen Android en iOS van Apple voor smartphones en is door gebruik van screen-mirroring te zien op het scherm in de auto.

En nog een bericht met een grote VIS
[verwijderd]
3

De B2C en de B2B segmenten voor TT, zijn allemaal leuk en aardig voor TT. De reguliere navigatiekastjes, zullen we maar zeggen...al dan niet ingebouwd in een autootje. Maar waar echt de gouden eieren gaan uitkomen is de zelfrijdende of zelfsturende auto's. Het potentieel voor TT in deze markt wordt op dit moment nog extreem onderschat door de markt (of men is simpelweg niet geduldig, of men kijkt simpelweg niet verder dan hooguit 1 jaar).

De zelfrijdende of zelfsturende auto, is van onschatbare waarde voor de autoindustrie, zoals de digitale fotocamera was ten tijde dat deze net het leven begon te zien. We kennen allemaal het verhaal van Kodak (en als je dat niet kent, moet je er voor de gein even in verdiepen). Kodak bleef vasthouden aan datgene wat haar tig miljoenen had opgebracht en in die tijd bleef doen: betaalbare fotocamera’s produceren, maar ook (in hun gedachtengang) relatief dure films verkopen en ontwikkelen.
Zelfs toen studies uitwezen dat er een nieuw fenomeen op de markt kwam die hun businessmodel zou kunnen ondergraven, bleven ze vasthouden aan hun geliefde bedrijfsconcept. En verzuimden derhalve op tijd te investeren in de markt van de toen opkomende nieuw fenomeen: digitale cameras. Dat halsstarrig vasthouden aan hun vertrouwde bedrijfsconcept, zou uiteindelijk de ondergang van het bedrijf betekenen (en dan vergeet ik even voor het gemak de introductie van het fenomeen "smartphone te noemen").................. In 2012 vroeg Kodak faillissement.

De geschiedenis kent vele voorbeelden van bedrijven die verzuimden op tijd te investeren in vermeende/potentiële productsubstituten van hun bedrijven. Veelal kwam dat doordat de toekomstige en potentiële productsubstituten pas hun uiteindelijke levensfasen zouden ingaan, als de CEO/RvB of RvC allang hun plaats hadden ingewisseld voor andere bedrijven. Het adagio was dan kennelijk: "na mij de zondvloed" (=das pas een probleem dat zich pas voordoet als ik er niet meer ben). De bedrijven van die toenmalige leidinggevenden, hebben het dus moeten bekopen door niet tijdig vooruit te kijken.

Kijk je nu naar de automatie industrie, dan zie je dat daar die fout niet gemaakt wordt. Ook omdat alle toonaangevende bedrijven elkaar hierin beconcurreren....Inmiddels staat onomstotelijk vast dat het substituut van de diesel- en benzineauto, de elektrische auto is. En door de vele miljarden die de traditionele bedrijven, zoals BMW, Daimler, Audi, etc. pompen in zelfrijdende of zelfsturende autos is het dus een kwestie van tijd dat dit productsegment gemeengoed zal worden.

TomTom heeft hiervoor ijzersterke troeven in handen. Zelf heeft HG begin 2017 gezegd (1,5 jaar geleden dus) dat veel van de R&D investeringen die TT zelf maakt ten aanzien van zelfrijdende autos, zich niet direct vertalen in opbrengsten. De investeringen die TomTom doet zullen niet direct geld gaan opleveren, zei de topman toen: "Ik verwacht dat we rond 2019 of 2020 voor het eerst geld gaan verdienen aan deze technologie. Vanaf dat moment zullen er op grotere schaal auto’s op de weg komen die bijvoorbeeld op de snelweg zelfstandig kunnen gaan rijden." Nou, daar mogen we hem dus aan houden cq op aanspreken tzt.

Begrijpelijk dat TT in deze fase van zelfsturende autos niet veel loslaat met wie ze zaken doen of op welke marktsegement zij rekenen. Feit blijft dat het een kwestie van tijd is, dat de markt voor zelfrijdende of zelfsturende autos op een gegeven moment gemeengoed zal worden, net zoals de digitale foto camera gemeengoed werdt in zijn tijd van marktpenetratie. En in die zin, heeft TomTom dus goud in handen. De belegger zal echter wel even geduld moeten hebben. Dit is naar mijn idee, waarom je een aandeeltje TT in je porto moet hebben...dat het aandeel zelf dan af en toe zakt of stijgt is vanuit die optiek niet zo van belang. Kijk gerust 1 a 3 jaar vooruit, alvorens zich meer nieuws openbaart. En dan zal de koers van het aandeel vanzelf de ruimte inschieten.
vreemdvermogen
0
Of de investeringen van TomTom allemaal terugverdiend zullen worden is maar de vraag. Ik weet nog goed dat ik tig jaar geleden het rekencentrum van de universiteit van Amsterdam bezocht. Een fabriekshal zo groot met megacomputers. Gigantische investering. Super trots waren ze. Nu lachen we daar om. In een goeie smartphone zit nu bijna net zoveel rekensnelheid en geheugen.
Hoop....
0
Ik denk dat ik ff blij ben dat ik TT verpatst heb afgelopen week. Tenminste weer cash, Chinese yuan gedevalueerd
Hoop....
0
Foutje mijn vrouw vertelde dat...maar het is een "treath" van China. Tip van mij trouw niet ;-). Hoop dat TT een beetje zakt kan ik ze terugkopen, voor de bezitters hoop ik dat ze verder stijgen...
benbelegger
0
quote:

A.B.(C) schreef op 22 juli 2018 15:51:

...De zelfrijdende of zelfsturende auto, is van onschatbare waarde voor de autoindustrie, zoals de digitale fotocamera was ten tijde dat deze net het leven begon te zien. We kennen allemaal het verhaal van Kodak (en als je dat niet kent, moet je er voor de gein even in verdiepen). Kodak bleef vasthouden aan datgene wat haar tig miljoenen had opgebracht en in die tijd bleef doen: betaalbare fotocamera’s produceren, maar ook (in hun gedachtengang) relatief dure films verkopen en ontwikkelen.
Zelfs toen studies uitwezen dat er een nieuw fenomeen op de markt kwam die hun businessmodel zou kunnen ondergraven, bleven ze vasthouden aan hun geliefde bedrijfsconcept. En verzuimden derhalve op tijd te investeren in de markt van de toen opkomende nieuw fenomeen: digitale cameras. Dat halsstarrig vasthouden aan hun vertrouwde bedrijfsconcept, zou uiteindelijk de ondergang van het bedrijf betekenen (en dan vergeet ik even voor het gemak de introductie van het fenomeen "smartphone te noemen").................. In 2012 vroeg Kodak faillissement.

T
Kodak is mislukt w.b. hun filmrolletjes, maar ze zijn ( nog steeds) actief in de grafische industrie met digitale drukpersen, drukplaten, inkjetprinters en nog veel andere producten en software voor het grafisch bedrijf.

grafisch-nieuws.knack.be/tag/kodak-42...

In 2013 ging het al weer beter:

www.telegraaf.nl/financieel/1063081/k...

Ze zijn dus niet van de aardbodem verdwenen...

[verwijderd]
0
quote:

Epilote schreef op 21 juli 2018 18:27:

Ik verwacht dat komende 2 weken eerst de koers nog gaat terugvallen naar ca. 8,1x euro door winstnemingen voordat we richting de 9 euro gaan.
Oppassen en nee ik ben geen shorter of basher/troll. Zit max. Hin TT aandelen. Maar TT blijft nu eenmaal een rollercoaster en na 18% up vorige week deze week ..........
De Roze Ridder
0
quote:

Epilote schreef op 22 juli 2018 22:23:

[...]

Oppassen en nee ik ben geen shorter of basher/troll. Zit max. Hin TT aandelen. Maar TT blijft nu eenmaal een rollercoaster en na 18% up vorige week deze week ..........
Pendelen? Overname? Nabeurs groot nieuws?
[verwijderd]
0
quote:

benbelegger schreef op 22 juli 2018 20:25:

[...]

Kodak is mislukt w.b. hun filmrolletjes, maar ze zijn ( nog steeds) actief in de grafische industrie met digitale drukpersen, drukplaten, inkjetprinters en nog veel andere producten en software voor het grafisch bedrijf.

grafisch-nieuws.knack.be/tag/kodak-42...

In 2013 ging het al weer beter:

www.telegraaf.nl/financieel/1063081/k...

Ze zijn dus niet van de aardbodem verdwenen...

Kuch...je mist de essentie van mn verhaal.
www.quotenet.nl/Nieuws/Zo-ging-Kodak-...

Kuch, kuch...
www.adformatie.nl/design/wie-wordt-de...

Kuch, kuch, kuch...
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

@Terug naar TomTom...want daar gaat het hier om.

In 1999 was Kodak nog de op één na grootste fototoestellenfabrikant ter wereld met een beurswaarde van 200 miljard dollar. The rest is historie...
[verwijderd]
2
Orderboek Automotive van 1,2mrd is volgens CFO achteraf berekend met te conservatieve take rates. Revenue Automotive komt in 2018 al uit op EUR230mln. En dat terwijl de echte grote stijging daar pas volgend jaar komt wanneer de grote contracten live gaan.

Azure maps is nu live en gaat de Enterprise omzet/winst boosten als SAAS omzet...

Cash generation gaat ook als een dolle sinds sports is gestopt. Q2 155mln, eind van het jaar minimaal EUR200mln net cash. De PND shop levert gewoon keiharde knaken op nu.

Telematics groeit weer en gaat in 2018 richting EUR66mln ebitda. Dan is de genoemde 750mln echt de bare minimum in een transactie, gaat eerder richting 900mln obv trading en transactiemultiples.

Al met al gaan we vanaf 2019 ook weer omzetstijging zien (een jaar eerder dan gedacht). Mogelijk al volgend kwartaal...

Een marketcap van nog geen 2mrd.... te bizar...
drette
0
Publicatie van VEB:
—————————

18 juli 2018
TomTom verhoogt verwachtingen na hoogste jaarwinst sinds 2012

Navigatiespecialist TomTom ziet een groter dan verwachte vraag naar zijn producten uit de automobielindustrie. Het bedrijf verhoogt daarom de verwachtingen voor de rest van dit jaar. Beleggers reageren verheugd en zetten het aandeel flink hoger.
In plaats van een eerdere verwachting van 800 miljoen euro omzet voor heel 2018, rekent TomTom nu op 825 miljoen euro aan inkomsten. Ook de winstverwachting ging omhoog van 0,25 euro per aandeel naar 0,30 euro per aandeel. Daarmee zou de winst per aandeel dit jaar uitkomen op het hoogste niveau sinds 2012, toen nog bijna 36 cent per aandeel werd verdiend.

De gunstige ontwikkeling is te danken aan de ‘automotive’ activiteiten, die navigatie- en locatiediensten en kaarten levert aan de automobielindustrie. De omzet die TomTom hiermee behaalde groeide in het tweede kwartaal met 28 procent.

Heel TomTom zag de omzet over de eerste jaarhelft wel nog krimpen, met 9 procent op jaarbasis. Dit is een gevolg van de voortgaande krimp van de consumententak. In het tweede kwartaal daalde de omzet daaruit met een kwart.

TomTom slaagt er wel in de kosten terug te dringen. De kosten voor productie en materiaal daalden in het tweede kwartaal met 27 procent zelfs iets harder dan de inkomsten. Dit is een gevolg van het feit dat TomTom steeds meer een leverancier van diensten wordt, steeds minder een ‘kastjesmaker’. Daarnaast is er een daling van de marketinguitgaven.

Door de daling van de ‘kosten van de omzet’, ontwikkelt brutowinst van TomTom zich nu positief. In het eerste kwartaal was de brutowinst nog onveranderd, in het tweede kwartaal groeide die met 2 procent. Op basis van de huidige verwachtingen zal de brutowinst over heel 2018 ook met minstens 2 procent groeien.

Hoewel het punt waarop de omzet van TomTom als geheel weer groeit waarschijnlijk nog wel een paar jaar in de toekomst ligt, neemt de brutowinst in ieder geval toe. TomTom groeit met meer winstgevende producten en de impact van de krimp van de consumententak neemt af.

Zo wordt TomTom van een bedrijf met twee gezichten langzaam een bedrijf met een duidelijk profiel als dienstenleverancier. Echt voordelig is het aandeel nog niet: bij de huidige koers van bijna 8 euro kost TomTom meer dan 25 keer de voor dit jaar verwachte winst. Dat is overigens niet eens zoveel anders als in de ‘gouden jaren’ 2006, 2007 en 2008 toen de (verwachte) winst per aandeel boven de 2 euro lag en de koers boven de 50 euro. Maar dat was dus een heel ander TomTom.
benbelegger
0
quote:

A.B.(C) schreef op 22 juli 2018 23:34:

[...]

Kuch...je mist de essentie van mn verhaal.
www.quotenet.nl/Nieuws/Zo-ging-Kodak-...

Kuch, kuch...
www.adformatie.nl/design/wie-wordt-de...

Kuch, kuch, kuch...
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

@Terug naar TomTom...want daar gaat het hier om.

In 1999 was Kodak nog de op één na grootste fototoestellenfabrikant ter wereld met een beurswaarde van 200 miljard dollar. The rest is historie...
Kodak en fototoestellen is net zoiets als TomTom en navigatiekastjes. Als ze alles op de bouw van digitale camera's hadden gezet waren ze op dit moment zéker failliet geweest: want wie koopt er nu nog een digitale camera? In feite is Kodak het meest een chemieconcern geweest en dat zijn ze nog steeds. Op chemicaliën en grondstoffen wordt het meest verdient ( net als vroeger de filmrolletjes en foto's ontwikkelen).

Ik snap wel wat je bedoeld te zeggen, maar zo stom als dat er over geschreven werd waren ze in werkelijkheid niet. Ze zaten in de overgang van film naar digitaal en daar hadden alle bedrijven in die sector het zeer moeilijk mee, denk aan bijv. Agfa. En als je dan de grootste bent is de klap ook het hardst.

Ook TomTom kan nog aan alle kanten de boot missen, hoe goed men ook denkt op alles voorbereid te zijn. Achteraf zullen we weten of TT heeft geblunderd of dat ze het goed hebben ingezien en juist hebben gehandeld. (kuch)

grafisch-nieuws.knack.be/grafisch-nie...

JvH
0
quote:

Epilote schreef op 22 juli 2018 22:23:

[...]

Oppassen en nee ik ben geen shorter of basher/troll. Zit max. Hin TT aandelen. Maar TT blijft nu eenmaal een rollercoaster en na 18% up vorige week deze week ..........
Ligt voornamelijk aan de futures die nu in het rood staan. Het viel me de laatste tijd op dat veel maandagen in het rood gingen. Zouden zomaar weekendovernamespeculanten kunnen zijn die dumpen.
[verwijderd]
0
quote:

*Natte krant* schreef op 23 juli 2018 08:45:

De pendel 7,70 - 8,85?

Knipoog. Rabo.
Vandaag kaar eens kijken ,of de expiratie invloed had op een verdere stijging. Ben benieuwd....succes !
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront