KPN - Twee koerstriggers
Eén van de aandelen die ik op mijn (persoonlijke) watchlist heb staan is KPN. Ik vond het lang een te duur aandeel met nogal wat overnamepremie. Dat er verdere consolidatie aan zit te komen in de Europese telecommarkt geloof ik zeker, de rol van KPN daarin is echter minder duidelijk.
Toch zijn er wel een paar haakjes waardoor het aandeel weer op de radar kan komen. Ten eerste is er de nieuwe topman, Maximo Ibarra. Hij kreeg nog wat weinig aandacht tot nog toe, maar lijkt mij wel een mannetjesputter. Ten tweede komen er eindelijk prijsverhogingen aan.
1: Ibarra
Ibarra is in Colombia geboren maar heeft tevens de Italiaanse nationaliteit. Hij schreef in 2015 een boek over digitale transformatie. In een stuk over hem op MT.nl (hier te lezen) kunt u daar meer over lezen.
Zijn cv is als volgt:
2016 – 2017 CEO of Wind Tre
2012 – 2016 CEO & Managing Director of Wind Telecommunications
2009 – 2012 CCO Mobile and Fixed of Wind Telecommunications & CEO of Wind Retail
2007 – 2009 CMO and Head of Customer Management, Wind Telecommunications
2004 – 2007 CMO (Mobile Business Unit), Wind Telecommunications
2003 – 2004 Global Vice President Marketing & Communication, Benetton Group
2001 – 2003 Vice President Strategies & Business Development, Fiat Auto
2000 – 2001 Marketing and Sales Director, DHL International Italy
1996 – 2000 Several marketing-related roles, Vodafone Italy
1994 – 1996 Marketing analyst, Telecom Italia Mobile
In 2016 werd Ibarra manager van het jaar in Italië vanwege de innovatieve positionering van zijn bedrijf, het Italiaanse telecombedrijf Wind, en de ontwikkeling ervan in de digitale economie.
Bij Wind Tre staat hij trouwens nog steeds op de website (zie boven) als Wind CEO vermeld. Het mailtje naar PZ is kennelijk niet aangekomen. Ibarra is sterk in consumentenmarketing: hij werkt o.a. het grootste deel van zijn carriére in de telecom maar maakte ook uitstapjes naar Benetton, Fiat en DHL.
In mijn ogen is servicebereidheid de enige kurk waar een consumentenmerk op kan blijven drijven in de steeds moeilijker en competitiever wordende consumentenmarkt, en als dat Ibarra's specialiteit is, dan is hij de juiste man op de juiste plaats.
2: Prijsverhogingen
Een ander belangrijk punt is de aanstaande prijsverhogingen die eraan zitten te komen in de Nederlandse telecommarkt. Het sectormagazine Telecompaper rekende van de week alle laatste aanbiedingen door van de telecombedrijven die actief zijn in ons land.
KPN gaat per 1 juli de meeste abonnementen verhogen. Nieuwe klanten betalen voortaan €2,50 meer per maand voor internet en TV en ook de oude abonnementen gaan in prijs omhoog, variërend van 1 tot 4 euro.
Ik heb dit nog niet opgeschreven of daar is de bevestigingsmail al:
htg
Hoppa, 5,8% erbij per 1 juli. Als iedereen dat accepteert, komt er een prima omzetstijging uit voor KPN later dit jaar. Toevallig werd ik van de week al twee keer lastiggevallen door het Ziggo callcenter die mij uiteraard de eerste drie maanden een zeer voordelig overstaptarief bood.
Als reden geeft KPN op, u ziet dat ook in bovenstaande mail, dat er meer investeringen in het netwerk nodig zijn (dat is waar) en de gestegen kosten voor content. En natuurlijk omdat het kán. Want als Tele2 straks van het toneel verdwijnt valt er in ieder geval één lastige concurrent weg.
Omzet moet omhoog
Het afgelopen jaar blonk KPN uit in het verlagen van de interne kostenstructuur, maar omzetverhoging zal toch echt moeten komen van meer klanten, dan wel een hogere ARPU, de Average Revenue Per User. Omzet is nog altijd p * q. Belangrijk daarom is of de voorgenomen overname van Tele2 door mag gaan.
Tele2 heeft sinds 2015 geprobeerd de Nederlandse telecommarkt open te breken, en met enig succes, maar kiest nu toch voor het snelle geld van T-Mobile. De overname is begin deze maand voorgelegd aan de Europese Commissie en die zal begin juni met een (eerste) uitspraak komen.
Als die groen licht geven blijven er nog drie grote telecomaanbieders over. Dat zal ook de prijzen voor de aanstaande frequentieveiling (begin 2019) wat lager doen uitvallen. Dus: terug naar omzetgroei door middel van prijsverhogingen en meer winst door lagere kosten. En dan maar n keer een mooi bod.