Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Stakers Air France moeten risico's inzien'

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Just lucky 8 mei 2018 11:30
    quote:

    san marco schreef op 8 mei 2018 11:12:

    De Nederlandse staat moet KLM terugkopen en met british Airways gaan flirten. Na brexit hebben de Engelsen met Schiphol voet aan de grond in vaste land Europa en met BA heeft KLM o.a. Australië, new zeeland, gemene west en de usa in handen.
    Uitstekend voorstel
  2. De Buurman 8 mei 2018 12:05
    quote:

    san marco schreef op 8 mei 2018 11:12:

    De Nederlandse staat moet KLM terugkopen en met british Airways gaan flirten. Na brexit hebben de Engelsen met Schiphol voet aan de grond in vaste land Europa en met BA heeft KLM o.a. Australië, new zeeland, gemene west en de usa in handen.
    Jammer dat je dat niet kan afdwingen. AirFrance verkoopt haar melkkoe niet.
  3. forum rang 5 theo1 8 mei 2018 12:26
    quote:

    san marco schreef op 8 mei 2018 11:12:

    De Nederlandse staat moet KLM terugkopen en met british Airways gaan flirten. Na brexit hebben de Engelsen met Schiphol voet aan de grond in vaste land Europa en met BA heeft KLM o.a. Australië, new zeeland, gemene west en de usa in handen.
    Hebben ze al na de fusie met Iberia. Daar hebben ze KLM niet voor nodig.
  4. forum rang 5 theo1 8 mei 2018 12:39
    quote:

    kenner66 schreef op 8 mei 2018 11:09:

    Franse en Waalse bonden leven nog in de prehistorie en zijn zo flexibel als een rotsblok. Die linkse bonden snappen er gewoon niets van gelukkig zijn er wel veranderingen in de Franse mentaliteit waarneembaar zie Renault en PSA daar word nog nauwelijks of niet gestaakt.
    Er stond gisteren een interview met de vakbondsleider van FA in de krant. Nu deed hij wel wat gemakkelijk over de looneis en het voortbestaan van AF (komt wel goed), maar hij had wel twee interessante punten vond ik.

    Het eerste was dat AF, en de holding, nog altijd structureel wordt gerund door ambtenaren. Het zijn geen mensen die ervaring hebben in het bedrijfsleven, het zijn mensen die uit een ministerie in de top van AF-KLM worden geparachuteerd, omdat ze banden hebben met de zittende president. Op die manier wordt het natuurlijk nooit wat. Hij noemde de personeelsdirecteur die bij CAO onderhandelingen gewoon niet kwam opdagen. Zo lok je escalatie ook wel uit natuurlijk. Hij wilde een directie met mensen die verstand hebben van het runnen van een bedrijf, niet een directie die vol zit met ambtenaren. Lijkt me een uitstekend idee.

    Zijn andere punt was dat AF wordt leeggezogen door de tarieven van de luchthavens bij Parijs. Het personeel moet in die visie pakken wat er te pakken valt, voordat de luchthaven er met de poen vandoor is (bij die houding kan je ook wel vraagtekens zetten trouwens). Volgens hem heeft AF helemaal geen buitensporige personeelskosten, wel buitensporige kosten. Het verschil zit bij AdP (de luchthavens). En de luchthavens, dat is de overheid, want een staatsbedrijf. In hoeverre dat verhaal klopt, kan ik niet beoordelen, maar als het waar is, zet het één en ander wel in een iets ander perspectief. Dat maakt de rol van de overheid op zijn minst behoorlijk hypocriet.
  5. De Buurman 8 mei 2018 12:44
    Ik weet niet of de personeelskosten bij AirFrance buitensporig zijn. Wat ik wél weet is dat het operationele personeel (cockpit en cabine) buitensporig verdient. Als dat een graadmeter is voor de rest van het bedrijf zal ik de uitspraken van de vakbondsleider met een flinke korrel zout nemen.
  6. Arie S 8 mei 2018 13:58
    Ik moet een beetje lachen om de reacties nu . Nu ineens is Air France niet meer goed. Toen ze samen gingen gaf ik reeds aan dat het geen goed idee is. Toen werd je weggehoond als je dat zei. Er zijn gewoon cultuur verschillen. Eén ding moet ik de Fransen nageven. Door dat vele gestaak hebben ze vaak goede arbeidsvoorwaarden. Wij Hollanders blijven altijd mak ook al hebben we tien jaar geen loonsverhoging.
  7. [verwijderd] 8 mei 2018 16:37
    quote:

    theo1 schreef op 8 mei 2018 12:39:

    [...]

    Er stond gisteren een interview met de vakbondsleider van FA in de krant. Nu deed hij wel wat gemakkelijk over de looneis en het voortbestaan van AF (komt wel goed), maar hij had wel twee interessante punten vond ik.

    Het eerste was dat AF, en de holding, nog altijd structureel wordt gerund door ambtenaren. Het zijn geen mensen die ervaring hebben in het bedrijfsleven, het zijn mensen die uit een ministerie in de top van AF-KLM worden geparachuteerd, omdat ze banden hebben met de zittende president. Op die manier wordt het natuurlijk nooit wat. Hij noemde de personeelsdirecteur die bij CAO onderhandelingen gewoon niet kwam opdagen. Zo lok je escalatie ook wel uit natuurlijk. Hij wilde een directie met mensen die verstand hebben van het runnen van een bedrijf, niet een directie die vol zit met ambtenaren. Lijkt me een uitstekend idee.

    Zijn andere punt was dat AF wordt leeggezogen door de tarieven van de luchthavens bij Parijs. Het personeel moet in die visie pakken wat er te pakken valt, voordat de luchthaven er met de poen vandoor is (bij die houding kan je ook wel vraagtekens zetten trouwens). Volgens hem heeft AF helemaal geen buitensporige personeelskosten, wel buitensporige kosten. Het verschil zit bij AdP (de luchthavens). En de luchthavens, dat is de overheid, want een staatsbedrijf. In hoeverre dat verhaal klopt, kan ik niet beoordelen, maar als het waar is, zet het één en ander wel in een iets ander perspectief. Dat maakt de rol van de overheid op zijn minst behoorlijk hypocriet.
    AB, Theo

    Ondanks dat het enorme schade toebrengt aan de reputatie, het is gemakkelijk te stellen dat de bonden eigenwijs zijn, in plaats van de directie.

    In Mexico zou men willen dat er voor de meeste bedrijven nog vakbonden bestonden die daadwerkelijk de rechten van de werknemers behartigen.
    De lonen hollen wereldwijd hard achteruit, terwijl het vermogen van een zeer minimien select gezelschap onproportionele vormen aanneemt.

    Ik zit erg scheef met mijn AF-KLM, doch zie dat het niet alleen de bonden zijn die niet wilden/willen onderhandelen.

    Groeten

    Ozzy
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,940 16:19
+0,060 +0,61%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links