TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
shaai
0
quote:

holenbeer schreef op 16 maart 2018 17:30:

[...]
Zou dat wat toevoegen? je kan toch gewoon je telefoon als hotspot gebruiken?
zit wat in, maar als je zit te knoeien met bundels? Ik kan me ook voorstellen dat met hotspot hoog verbruik (kinders die 2-3 filmpjes zitten te kijken/te gamen) dat dat lastig wordt. Eigenlijk gaat het erom of dat bij Opel werkt/nodig is?
Maar misschien (ik speculeer en heb er niet veel technische kennis van) moet TomTom toch al voor zijn HD maps voor inbouw automotive klanten al zoveel data hebben, dat ze een soort ' breedband' mega data verzendende chips (EN achterliggend contracten met telco's: dat kan heel goedkoop imo) toch al (nodig) hebben.
Dan kunnen ze mischien obv die chips en datacontracten meeliften met PNDs en daar een soort Wifi onboard van maken.
Volgens mij is nu in de EU databundel o je telefoon wel goedkoop, maar is dat ook zo in andere landen? En volgens mij kun je met 1 bundel en hotspot niet de hele dag filmpjes kijkem, zoals kids dus willen, maar jij straks ook als je auto zelf rijdt.
Maar: wilde gok van mij, gebaseerd op weinig (het noemen van Wifi door BDB)
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 16 maart 2018 14:02:

En wéér twee aanvragen voor het mogen uitbrengen van TomTom-producten in de US:
fccid.io/S4L4BA53
fccid.io/S4L4BA63

De omschrijving is in beide gevallen: "GPS Navigation System with WLAN and BT/BLE".
Dit keer geen plaatje of verdere naamgeving waaruit je zou kunnen opmaken om wat voor (consumer)producten het gaat. Maar twee dingen vind ik opvallend.

1. In de begeleidende 'confidentiality letter' wordt gevraagd om vertrouwelijkheid tot maar liefst oktober 2018. Dat suggereert dat het om een nieuw product of althans nieuw submodel gaat.

2. De vorige FCC-aanvraag dateert van januari 2018, en betrof de professionele 'TomTom BRIDGE Hub'. Die mag volgens de voorwaarden niet aan consumers verkocht worden.
Wat consumerproducten betreft, is het bijna een jaar stil geweest. In april 2017 was er een aanvraag voor een 'Tablet Navigation Device (Bridge)'. Hierbij zijn op de FCC-site veel meer details te vinden, ook foto's en een user manual. Zie:
fccid.io/S4L4FI722
Kennelijk is die FCC-goedkeuring definitief verleend, en is de vertrouwelijkheids-periode daarvoor voorbij.

Samenvattend: na een jaar ineens drie aanvragen voor (nieuwe?) consumerproducten op de US-markt. Waar is TT mee bezig?

Mooie vondst. Het is de Amerikaanse datum aanduiding, dus vertrouwelijk tot 10 september. Dan acht ik de kans vrij groot dat er nieuwe producten komen tijdens de IFA in Berlijn (van 31 augustus t/m 5 september).
Beperktedijkbewaking
0
quote:

holenbeer schreef op 16 maart 2018 14:08:

Zeker AB! Zou mevrouw Goddijn willen emigreren? Let's make Consumer great again ...
Zou ze graag willen!
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 16 maart 2018 15:41:

[...]
Er zijn al PND's die zich via Wi-Fi updaten (link). Dus dat is het niet. Tenzij er nieuwe apparaten komen met Wi-Fi.
nl.support.tomtom.com/app/answers/det...
Klopt. Ik weet ook niet precies wat er nieuw is bij die FCC-aanvragen.
Het gaat erom dat die aanvragen voor (in het 2,.. GHz-gebied 'zendende' en ontvangende) producten per definitie 'nieuw' zijn voor de US-markt.
Dat kan van alles zijn:
- Een echt opzienbarend nieuw consumentenproduct (lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij vCalker -zie zijn post hierboven- gelijk heeft dat ze in september op de IFA met iets nieuws komen).
- Een subvariant van een al bestaand product.
- Een product dat in Europa al verkocht wordt en dus al bekend is.
- Een watch? Ergens kwam ik in de testrapporten de term 'body worn' tegen.
- Iets in de accessoire-sfeer, bijvoorbeeld een headset voor motorrijders of iets onbenulligs als een bleutooth-adapter (of hoe heten die dingen) voor 'oortjes' of zo iets.

In het laatste geval is het 'much ado about nothing', en blijft alleen de timing van de aanvragen opvallend. (Of had TT-medewerker Fergus King onlangs even tijd over voor wat bureaucratische dingetjes die nog op zijn bureau lagen?)

Eigenlijk is het allemaal niet zo interessant, behalve als het wat zegt over de strategie van TT m.b.t. de bu Consumer en/of de Amerikaanse markt. Daar was het me om te doen.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

shaai schreef op 16 maart 2018 17:38:

[...]
zit wat in, maar als je zit te knoeien met bundels? Ik kan me ook voorstellen dat met hotspot hoog verbruik (kinders die 2-3 filmpjes zitten te kijken/te gamen) dat dat lastig wordt. Eigenlijk gaat het erom of dat bij Opel werkt/nodig is?
Maar misschien (ik speculeer en heb er niet veel technische kennis van) moet TomTom toch al voor zijn HD maps voor inbouw automotive klanten al zoveel data hebben, dat ze een soort ' breedband' mega data verzendende chips (EN achterliggend contracten met telco's: dat kan heel goedkoop imo) toch al (nodig) hebben.
Dan kunnen ze mischien obv die chips en datacontracten meeliften met PNDs en daar een soort Wifi onboard van maken.
Volgens mij is nu in de EU databundel o je telefoon wel goedkoop, maar is dat ook zo in andere landen? En volgens mij kun je met 1 bundel en hotspot niet de hele dag filmpjes kijkem, zoals kids dus willen, maar jij straks ook als je auto zelf rijdt.
Maar: wilde gok van mij, gebaseerd op weinig (het noemen van Wifi door BDB)
Je strekt mijn fantasie wel erg ver op. Een pnd als router voor de kids achterin?
Tot nu toe zag ik het 'WiFi' bij de nieuwste pnd's louter als ontvangend, d.w.z. voor map-updates enz. Maar dat is alleen functioneel gedacht, mogelijk is het zenden tweezijdig i.v.m de noodzakelijke 'hand shake' (code-herkenning). Hier schiet mijn technische detailkennis te kort, is er een lezer die het beter weet?

Wel is het zo dat in de FCC testrapporten, die ik vluchtig en wat 'diagonaal' doorgelezen heb, gesproken wordt over (zend-)wattages. Niet alleen voor bleutooth, maar ook voor WiFi (WLAN). Dus, wie weet?

Voor de fijnproevers nog het volgende. In de testrapporten kom ik op diverse plekken (kennelijk van TT afkomstige) teksten tegen die vrij vertaald op het volgende neerkomen:
"Onze hardware kan op meerdere frequenties en met meerdere (zend)vermogens werken. De feitelijke frequenties en vermogens (wattages of 'power') worden door software vastgelegd. Díe waarden bieden wij aan voor FCC-goedkeuring.
Deze waarden zijn door een gebruiker niet te beïnvloeden. Ook hackers kunnen er niet bij, want dit deel van de software is beschermd door een geheime, alleen bij TT bekende 'key'."


Erg vrij vertaald, ik geef het toe. Toch, slim hè?
Zo kan TT hun apparaten aanpassen aan markten met andere technische eisen (bv. de US), of door een simpele software-ingreep ineens een ander 'model' introduceren.
Kortom, in je nieuwe pnd zit meer dan je denkt. Net als bij nieuwe auto's. Die hebben al een simcard zonder dat je het weet.

holenbeer
0
TT is wel uniek zeg, kan als enige ter wereld niet gehackt worden omdat hun key alleen bij henzelf bekend is :-)
Beperktedijkbewaking
0
Disclaimer bij mijn vorige posts.
Normaliter ben ik net als jullie een TT-belegger met enige benauwde aandeeltjes, plus enig verstand van traffic.

Maar als het om zenders van wat dan ook gaat (mits in het elektromagnetische spectrum) ben ik een fanaat. Door mijn studie, maar vooral door mijn eerdere professie. Oudere volgers hier weten dat ik iets vroeger iets te maken had met RDS-TMC.
Vooral TMC (traffic). Maar als je een van de eersten bent, ook met RDS. Een digitale codering bovenop een FM-radiosignaal. In Amerika hebben ze ook zo iets, ze noemen het daar HD radio. Clear Channel (een klant van TT) is er groot mee geworden.

TV-kanalen zitten ook vol met digitale zijbanden. Nog nauwelijks benut. Waarom niet? Omdat KPN, Vodafone etc. en Ziggo dat niet willen, en omdat onze politici anbetabeet zijn.

Ik leerde dit alles van ene Harry in Hilversum. Helaas wijlen. De vader van al onze moderne zendtechnieken. Broadcast ipv broadband.
Audiofiel. Als hij je een koptelefoon opzette, wist je niet wat je hoorde. Je kon de positie van de sopraan precies bepalen. En van de eerste hoboïste, mijn geliefde. Dit is dus een tribuut aan Harry, en allen die soms nog iets moois aan 'analoog' beleven.

Maar nu genoeg sentiment, over naar de orde van de dag, FCC of Euronext.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

holenbeer schreef op 18 maart 2018 08:03:

TT is wel uniek zeg, kan als enige ter wereld niet gehackt worden omdat hun key alleen bij henzelf bekend is :-)
Tja, ik citeer hen slechts, beste beer. Don't shoot the messager.
holenbeer
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 maart 2018 08:21:

[...]
Tja, ik citeer hen slechts, beste beer. Don't shoot the messager.

Weet ik, mijn sarcasme was op TT gericht. Het lijkt erop dat ze echt denken onhackbaar te zijn omdat de key 'alleen bij TT bekend is'.
Ja, want bij alle andere bedrijven die gehackt werden, waren de keys natuurlijk bij Jan en alleman bekend ...
DeZwarteRidder
0
Daar gaan al die mooie plannetjes van TomTom over veel geld verdienen met zelfrijdende auto's........

Een koersdaling van 10% lijkt mij een minimum voor aandelen op dit gebied.
mjmj
0
Voor alle doemdenkers die n.a.v. het ongeluk met een uber taxi denken dat sdc's ten dode zijn opgeschreven:

politie-wijt-dodelijk-ongeval-met-zelfrijdende-auto-niet-aan-uber

www.nu.nl/internet/5184776/politie-wi...
[verwijderd]
0
www.bd.nl/brabant/brabant-brengt-prov...
quote:

schreef:

Brabant brengt provinciale wegen in beeld voor zelfrijdende auto's

Tien inspectieauto's gaan in de provincie Noord-Brabant 560 kilometer aan provinciale weg nauwkeurig scannen met camera's. Het gaat om een proef van maximaal twee jaar. De verzamelde gegevens worden op een High Definition (HD)-kaart gezet die gebruikt kan worden voor zelfrijdende auto's.
...
DeZwarteRidder
0
Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken

De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn die de GPS-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen.
Erik Kouwenhoven 19-03-18, 05:00 Laatste update: 08:06

Volgens een rapport van persbureau Bloomberg waarschuwen astronomen voor overmatige afhankelijkheid van satellietgegevens, aangezien deze problemen kunnen veroorzaken voor zelfrijdende voertuigen. De zon produceert namelijk regelmatig zonnevlammen en plasmawolken en slingert daarbij magnetische velden en allerlei geladen deeltjes de ruimte in. Meestal merken we weinig van deze zogeheten zonnestormen, behalve door het kleurrijke Noorderlicht rond de polen, veroorzaakt doordat geladen deeltjes botsen met de bovenste atmosfeer. Maar het probleem is dat ze tevens de communicatie op aarde kunnen verstoren.

Cyclus

Zonnestormen worden, net als orkanen, qua intensiteit beoordeeld op een schaal van één tot vijf. NASA heeft twee ruimtevaartuigen beschikbaar die de zonneactiviteit in de gaten houden en de Amerikaanse luchtmacht heeft ook een systeem ontwikkeld om mogelijke verstoringen van communicatie- en navigatiesystemen te voorspellen. Op dit moment lijken we ons in een pauze van zonneactiviteit te bevinden. De uitbarstingen volgen over het algemeen een cyclus van 11 jaar, die het laatst zijn hoogtepunt bereikte in 2014.

Perfect Storm

Vaak zijn de zonnevlammen en plasmawolken niet op de aarde gericht. En zelfs als dat wel het geval is, hebben we altijd het beschermende aardmagnetisch veld nog. Maar ook dat aardmagnetisch veld kan ons niet beschermen tegen ‘The Perfect Storm‘: een samenloop van omstandigheden die leidt tot extreem, op de aarde gericht, ruimteweer. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 1859 toen de zon ervoor zorgde dat de telegraafverbinding tussen Europa en Amerika door kortsluiting uitviel. En in 1989 zorgde een plasmawolk ervoor dat een elektriciteitsnetwerk in Canada werd uitgeschakeld waardoor zes miljoen mensen meer dan negen uur zonder stroom zaten.

12 procent

Maar hoe groot is nu de kans dat we op korte termijn weer zo’n heftig scenario voor de kiezen krijgen? In 2012 stelden deskundigen dat de kans dat we binnen 10 jaar wederom getroffen worden door een zonnestorm zoals we die in 1859 zagen, ongeveer 12 procent is. Mede daarom nemen ingenieurs van geautomatiseerde auto's en vrachtwagens stappen om onverwachte storingen zoals zonnestormen op te vangen. Sommige zelfrijdende systemen bevatten bijvoorbeeld regionale kaarten waarmee auto’s zonder satellietnavigatie de volgende snelweg-afrit kunnen vinden.
Mad Max

Volgens experts in kunstmatige intelligentie zijn er voldoende veiligheidsmaatregelen ingebouwd om een Mad Max-achtig scenario op snelweg na een zonnestorm te voorkomen. Volgens Danny Shapiro van Nvidia, een techbedrijf dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie, zouden auto’s in het slechtste geval zichzelf stilzetten op de vluchtstrook. ,,De meeste auto’s zijn bovendien niet permanent afhankelijk van GPS-gegevens wanneer ze door de stad navigeren.”
mjmj
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 20 maart 2018 11:18:

Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken

...

Volgens experts in kunstmatige intelligentie zijn er voldoende veiligheidsmaatregelen ingebouwd om een Mad Max-achtig scenario op snelweg na een zonnestorm te voorkomen. Volgens Danny Shapiro van Nvidia, een techbedrijf dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie, zouden auto’s in het slechtste geval zichzelf stilzetten op de vluchtstrook. ,,De meeste auto’s zijn bovendien niet permanent afhankelijk van GPS-gegevens wanneer ze door de stad navigeren.”

Als ze een eigen kaart hebben, hun locatie kunnen bepalen aan de hand van zendmasten en hun sensors nog kunnen gebruiken is er vast wel een workaround.
holenbeer
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 20 maart 2018 11:18:

Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken

De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn die de GPS-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen.
Erik Kouwenhoven 19-03-18, 05:00 Laatste update: 08:06

Volgens een rapport van persbureau Bloomberg waarschuwen astronomen voor overmatige afhankelijkheid van satellietgegevens, aangezien deze problemen kunnen veroorzaken voor zelfrijdende voertuigen. De zon produceert namelijk regelmatig zonnevlammen en plasmawolken en slingert daarbij magnetische velden en allerlei geladen deeltjes de ruimte in. Meestal merken we weinig van deze zogeheten zonnestormen, behalve door het kleurrijke Noorderlicht rond de polen, veroorzaakt doordat geladen deeltjes botsen met de bovenste atmosfeer. Maar het probleem is dat ze tevens de communicatie op aarde kunnen verstoren.

Cyclus

Zonnestormen worden, net als orkanen, qua intensiteit beoordeeld op een schaal van één tot vijf. NASA heeft twee ruimtevaartuigen beschikbaar die de zonneactiviteit in de gaten houden en de Amerikaanse luchtmacht heeft ook een systeem ontwikkeld om mogelijke verstoringen van communicatie- en navigatiesystemen te voorspellen. Op dit moment lijken we ons in een pauze van zonneactiviteit te bevinden. De uitbarstingen volgen over het algemeen een cyclus van 11 jaar, die het laatst zijn hoogtepunt bereikte in 2014.

Perfect Storm

Vaak zijn de zonnevlammen en plasmawolken niet op de aarde gericht. En zelfs als dat wel het geval is, hebben we altijd het beschermende aardmagnetisch veld nog. Maar ook dat aardmagnetisch veld kan ons niet beschermen tegen ‘The Perfect Storm‘: een samenloop van omstandigheden die leidt tot extreem, op de aarde gericht, ruimteweer. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 1859 toen de zon ervoor zorgde dat de telegraafverbinding tussen Europa en Amerika door kortsluiting uitviel. En in 1989 zorgde een plasmawolk ervoor dat een elektriciteitsnetwerk in Canada werd uitgeschakeld waardoor zes miljoen mensen meer dan negen uur zonder stroom zaten.

12 procent

Maar hoe groot is nu de kans dat we op korte termijn weer zo’n heftig scenario voor de kiezen krijgen? In 2012 stelden deskundigen dat de kans dat we binnen 10 jaar wederom getroffen worden door een zonnestorm zoals we die in 1859 zagen, ongeveer 12 procent is. Mede daarom nemen ingenieurs van geautomatiseerde auto's en vrachtwagens stappen om onverwachte storingen zoals zonnestormen op te vangen. Sommige zelfrijdende systemen bevatten bijvoorbeeld regionale kaarten waarmee auto’s zonder satellietnavigatie de volgende snelweg-afrit kunnen vinden.
Mad Max

Volgens experts in kunstmatige intelligentie zijn er voldoende veiligheidsmaatregelen ingebouwd om een Mad Max-achtig scenario op snelweg na een zonnestorm te voorkomen. Volgens Danny Shapiro van Nvidia, een techbedrijf dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie, zouden auto’s in het slechtste geval zichzelf stilzetten op de vluchtstrook. ,,De meeste auto’s zijn bovendien niet permanent afhankelijk van GPS-gegevens wanneer ze door de stad navigeren.”

Perfect! TT heeft met de HD maps en RoadDNA het antwoord op d3ze situatie. Laat de endgame maar komen.
mjmj
0
Dit lijkt me een voordeel: hoe meer fouten in het voortraject hoe meer je te weten komt over moeilijke omstandigheden.
www.nu.nl/gadgets/5192186/zelfrijdend...
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront