TomTom « Terug naar discussie overzicht

Barbaren aan de Poort

129 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
holenbeer
0
quote:

Meryntje schreef op 9 februari 2018 20:35:

[...]

Ik bedoel het juridisch zeg maar.

Groet uit Grunn.
Ja, dat snap ik, maar er zijn mensen, die directere methoden gebruiken. Ik zou zelf dus wel link uitkijken ..
maar gelukkig ben ik HG niet, dus ik hoef me daar niet druk over te maken.
[verwijderd]
0
quote:

harrysnel schreef op 9 februari 2018 16:58:

[...]

Laat Andrew maar liever thuis:).Die maakte zich al veel te veel zorgen over de valutaire impact van de Brexit op de verkoop van Bandits. Dat viel achteraf best May. Er zijn 3 Bandits verscheept naar de UK waarvan er 1 teruggestuurd is omdat die geit er al op had gestaan. Die andere twee had Madam weggeven....zero impact dus.

Goed om Kumar hierover (koersdoelen ABN en ING) nogeens te lezen. Precies een jaar geleden vroeg hij op webcast FY 2016:

Shyam Kumar - Kuvari Partners - Analyst
Hi there. Can I just follow up on consumer? I guess given it's obviously -- and PND in particular. Given it's obviously a much less good business than the rest of the Group, it's facing structural headwinds, I don't think it generates much cash, it's been responsible for two revenue downgrades in the last six months, which has seen your stock price fall like today 8% to 10%, and I would argue the reason your company is woefully undervalued at EUR8 versus sum of the parts valuations from the likes of ABN and ING have EUR14 to EUR15 -- is it not obvious that a very strategically positive thing to do for shareholders and for stakeholders is to either dispose of that business or make a more aggressive attempt to shut it down and divert capital and resources for the software and services part, please?

Harold Goddijn - TomTom NV - CEO
Yes, we -- thank you for that comment. I hear your concerns. I don't think it is as dramatic as you just picture that business. It's not that distracting from management.

Shyam Kumar - Kuvari Partners - Analyst
But it certainly is for investors. It certainly is for investors, and they're right to be distracted by it, because many investors say they're not interested in investing in TomTom because of what they consider a bad hardware business. And actually, on two occasions on the last six months, they were right not to have invested on that basis, despite the amazing stuff going on in the software and services part of the business, which is a huge credit to you guys, because of successional revenue downgrades.

The year 2017, and 2017, we're still having a revenue downgrade and disappointment based largely on consumer. And I just feel a more aggressive approach is needed from you guys at this juncture, because it's very obvious that PND is in structural decline. I'm not sure how much cash you realistically think you're going to get out of the business, and I'm just wondering why the steps and the motion isn't in place to get ahead of the obvious decline before it turns into a structural loss-making business to try and salvage it now.

Harold Goddijn - TomTom NV - CEO
Thank you for those comments. I don't want to comment on that right now. We take it into account. Thank you.


Kom je als Goddijn nu een jaar later weer met ellende vanwege Consumer. En weer een daling van 8% ofzo voor het aandeel. En de koers staat nu zelfs dik onder de E8 ondandanks recordjaar Automotive, grote deals met Baidu en Microsoft.... Je ontkent de ellende. Negeert als CEO de waarschuwing van de analist. En gaat met bord voor je kop vrolijk verder met FY 2017. Dat kan echt niet. En als je als CEO niet de eer aan jezelf houdt na dit debacle dan ben je mijn inziens niet alleen maar een enorme flapdrol maar heb je alle contact met de realiteit verloren.

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...
Superpost Harry.
Dit was, neem ik aan, dezelfde Kumar die in 2016 toen hij nog voor hedgefund TTI werkte bij Carla T/B voorstelde om de boel op te splitsen. Split up value €18. We schrijven voorjaar 2016.
Nu schrijven we bijna voorjaar 2018.
Goddijn moet oppassen. Waarop weet ik niet.
Vind het ook zeer logische dat ie Confrere Wakkie aan zijn zijde heeft.
ketchup
0
quote:

*Natte krant* schreef op 10 februari 2018 16:18:

[...]
Superpost Harry.
Dit was, neem ik aan, dezelfde Kumar die in 2016 toen hij nog voor hedgefund TTI werkte bij Carla T/B voorstelde om de boel op te splitsen. Split up value €18. We schrijven voorjaar 2016.
Nu schrijven we bijna voorjaar 2018.
Goddijn moet oppassen. Waarop weet ik niet.
Vind het ook zeer logische dat ie Confrere Wakkie aan zijn zijde heeft.
Ja, dat is dezelfde

heb een dik jaar geleden nog contact met zijn nieuwe werkgever gehad, hij is nu meer een fondsbeheerder/adviseur dan analist

wat betreft de opkomende events/roadshows het - valt op dat na Q3/17 er geen echte feedback meer komt van analisten of zeer summier

enkel Vegas was een klapper, vooral omdat TT de show stal met AutoStream

voor nu verwacht ik geen echte updates, noch van TT, noch vd analisten , of er moet een strategische/structurele verandering plaatsvinden binnen TT dan wel geforceerd van buitenaf, of binnenuit - beide is zeer goed mogelijk
timing niet in te vullen.

buy-hold-suffer en bid dat er geen disruptieve technologie komt de komende jaren die de waardering van de kaarten ondermijnt.

VanillaSky
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 11 februari 2018 09:02:

[...]

Ja, dat is dezelfde

heb een dik jaar geleden nog contact met zijn nieuwe werkgever gehad, hij is nu meer een fondsbeheerder/adviseur dan analist

wat betreft de opkomende events/roadshows het - valt op dat na Q3/17 er geen echte feedback meer komt van analisten of zeer summier

enkel Vegas was een klapper, vooral omdat TT de show stal met AutoStream

voor nu verwacht ik geen echte updates, noch van TT, noch vd analisten , of er moet een strategische/structurele verandering plaatsvinden binnen TT dan wel geforceerd van buitenaf, of binnenuit - beide is zeer goed mogelijk
timing niet in te vullen.

buy-hold-suffer en bid dat er geen disruptieve technologie komt de komende jaren die de waardering van de kaarten ondermijnt.

Maar dat is ook de reden dat totdat er een overname/afsplitsing komt OF todat de cijfers echt significant gaan beteren (zeg vanaf 2021 en verder) er teveel onzekerheid is waardoor de koers m.i niet echt veel hoger kan. Eerst zal moeten blijken dat er geen disruptieve technologie komt EN dat de CAGR van minimaal 15% in de jaren 2021 en verder blijft. Want daar heeft TT zich nooit over uitgelaten, een cagr van 15 tot 2020. Gezien we weten dat omzet 2018 en waarschijnlijk 2019 dalen zit je met die voorspelling voor 2020 op ca. 800mio omzet. Als er dan het klad in dat groeipercentage komt voor de jaren daarna dan gaat het nooit wat worden.

Ik hou het voorlopig dus maar op buy-hold-pray
ketchup
0

@ V-sky

klopt, de cijfers hierboven ( eerdere post) , dat verzint die analist niet zelf, dat is ingegeven vanuit TT

dus als de revenue verwachting ( omzet) is voor de komende 3 jaar 2018/19/20
806 - 786 - 816
en adjusted winst : 91 - 102 - 129
FCF ( free cash flow) : 79 - 75 - 99

dan mag je concluderen voor adjusted wpa : 40ct - 45ct - 55ct
zeg aan een multiple van 20 een 8 @ 11 euro range voor de komende 3 jaar, met de gebruikelijke uitschieter beide kanten uit voor better or worse kom je dan aan een 7 - 12 euro trading range, laten we hopen dat we nu dan aan de onderkant zitten en dan kunnen we vanhier op cijfers met héél véél ifs and buts, want dan mag één van die 3 overgebleven cilinders echt niet haperen in de komende jaren 50% op
het echte grote geld kan pas na 2021 , maar ja met HG's track-record voor performance zou ik daar niet op rekenen, best optie is toko uit elkaar trekken en strategische equity partners toestaan, verzelfstandigen of verkopen.

cijfers en TT heeft nog nooit reden voor feest gegeven en dat verwacht ik ook niet echt voor de komende jaren, maar het gaat wel beteren, dus de onderkant zou vanhier beperkt moeten zijn.
boem!
0
Twee opmerkingen.

@V-sky, je ziet dat de originele adj wpa sterk in positieve zin afwijkt van de outlook 2017.

@Wies in de door jou aangehaalde prognose zie je dat Consumer volledig wordt geliquideert.
In dat scenario wordt een GAGR aangehouden van minder dan 15% voor C&S.
Desalnietemin presenteert men groei in cash-flow en groei in wpa's die er niet om liegen.
Indien de markt de beschikking zou hebben over de ontwikkeling van gelijksoortige wpa's zou de koers noordwaarts gaan.
Met de aanpassing van de toegepaste wpa lijkt het er nu op dat de wpa daalt en dat heeft zijn uitwerking op de koers.
holenbeer
0
quote:

VanillaSky schreef op 11 februari 2018 10:01:

[...]

Maar dat is ook de reden dat totdat er een overname/afsplitsing komt OF todat de cijfers echt significant gaan beteren (zeg vanaf 2021 en verder) er teveel onzekerheid is waardoor de koers m.i niet echt veel hoger kan. Eerst zal moeten blijken dat er geen disruptieve technologie komt EN dat de CAGR van minimaal 15% in de jaren 2021 en verder blijft. Want daar heeft TT zich nooit over uitgelaten, een cagr van 15 tot 2020. Gezien we weten dat omzet 2018 en waarschijnlijk 2019 dalen zit je met die voorspelling voor 2020 op ca. 800mio omzet. Als er dan het klad in dat groeipercentage komt voor de jaren daarna dan gaat het nooit wat worden.

Ik hou het voorlopig dus maar op buy-hold-pray
Ik denk dat die CAGR is afgegeven o.b.v. contracten die al in the pocket waren. Met een orderboek 2017 > 400 mio, dat is dus t.o.v. 2016 een stijging van 33 % of meer, denk ik dat die CAGR wel goed zit, ook na 2020. En dan mag je ervan uitgaan dat TT business blijft winnen, want als er 1 Amerikaan over de dam is, volgen er vast meer.
Die CAGR was trouwens over de BtB-divisies, dat Consumer naar 0 gaat staat daar los van, toch?. Hoe eerder Consumer 0 is, hoe beter, want dan zijn we alleen nog maar een groeibedrijf. Moet men uiteraard de kosten van Consumer ook naar 0 brengen, dat zal nog wel tegenvallen.

Maar je hebt gelijk, als ook de BtB-divisies gaan krimpen, of alleen al niet doorgroeien, hebben we een probleem.
ketchup
1
quote:

martinmartin schreef op 12 februari 2018 12:48:

Twee opmerkingen.

@V-sky, je ziet dat de originele adj wpa sterk in positieve zin afwijkt van de outlook 2017.

@Wies in de door jou aangehaalde prognose zie je dat Consumer volledig wordt geliquideert.
In dat scenario wordt een GAGR aangehouden van minder dan 15% voor C&S.
Desalnietemin presenteert men groei in cash-flow en groei in wpa's die er niet om liegen.
Indien de markt de beschikking zou hebben over de ontwikkeling van gelijksoortige wpa's zou de koers noordwaarts gaan.
Met de aanpassing van de toegepaste wpa lijkt het er nu op dat de wpa daalt en dat heeft zijn uitwerking op de koers.
daar is geen twijfel over, de koers had gewoon aan 12 euro kunnen staan, maar daar kopen we niks voor, we zitten nu wederom met een schade-aandeel en dat neemt tijd om te herstellen, desalniettemin zijn de cijfers voor beter en daarom zie ik dan ook nog steeds genoeg potentie vanhier, het probleem , vanhier is nu 7,50 euro en doet ongelofelijk veel pijn
zit ze ook Long aan 9 euro en krijg de komende 18 maand nog opties binnen ( na premie compensatie ) aan 8 euro
en toch hoe vervelend er ergerlijk ook, maak ik me geen zorgen - denk echt dat we naar 10 - 12 euro gaan op 18 maand, ook zonder verdere veranderingen en aangeklooi
blijf dan ook gewoon zitten en wacht af
voor nu moeten we eerst door wat afwaarderingen, ontgoochelingen en dan kan er weer wat voor vertrouwen opbouw gedaan worden, van het Management verwacht ik niks, het zal allemaal moeten komen van buitenaf.
Energy
0
Denk dat er al 2 amerikanen over de dam zijn. Ze schrijven significant winS in north america. Klinkt als meervoud.

quote:

holenbeer schreef op 12 februari 2018 13:12:

[...]
Ik denk dat die CAGR is afgegeven o.b.v. contracten die al in the pocket waren. Met een orderboek 2017 > 400 mio, dat is dus t.o.v. 2016 een stijging van 33 % of meer, denk ik dat die CAGR wel goed zit, ook na 2020. En dan mag je ervan uitgaan dat TT business blijft winnen, want als er 1 Amerikaan over de dam is, volgen er vast meer.
Die CAGR was trouwens over de BtB-divisies, dat Consumer naar 0 gaat staat daar los van, toch?. Hoe eerder Consumer 0 is, hoe beter, want dan zijn we alleen nog maar een groeibedrijf. Moet men uiteraard de kosten van Consumer ook naar 0 brengen, dat zal nog wel tegenvallen.

Maar je hebt gelijk, als ook de BtB-divisies gaan krimpen, of alleen al niet doorgroeien, hebben we een probleem.
[verwijderd]
0
quote:

Was here schreef op 12 februari 2018 13:38:

Denk dat er al 2 amerikanen over de dam zijn. Ze schrijven significant winS in north america. Klinkt als meervoud.

[...]
Laat ze het maar gewoon melden. Verder basta.
[verwijderd]
0
De titel van dit draadje: "barbaren aan de poort".

Goddijn cs. hebben er kennelijk een paar melaatsen neergezet; er gaat niemand naar binnen om de zaakjes recht te zetten.

Volgende draadje: "melaatsen aan de poort"
[verwijderd]
0

www.nu.nl/economie/5130038/twee-ex-ba...

TomTom levert bij een dirty exit van 13 euro bij losse verkoop van de onderdelen 18 maanden later ook minimaal 3 maal zoveel op. 4 of 5 x kan ook vrij eenvoudig.
[verwijderd]
0
quote:

Was here schreef op 12 februari 2018 13:38:

Denk dat er al 2 amerikanen over de dam zijn. Ze schrijven significant winS in north america. Klinkt als meervoud.

[...]
Tesla + Ford.

GM zou nog mooier zijn.
Eva1960
0

Leg je dit dan even voor aan IR van TT ter bevestiging?

quote:

gvanmaarsum schreef op 12 februari 2018 15:21:

We weten de namen al:

Ford en GM

zie bijlage.
gvanmaarsum
0
Aankondigingen van Ford en GM volgen (zeer waarschijnlijk) tussen 3 en 8 maart.
zie bijlage
Bijlage:
Kuiken
0
DEARBORN (AFN/BLOOMBERG) - Automaker Ford gaat de productie van sportieve terreinwagens (SUV's) verder opvoeren. De Amerikanen steken daarvoor 25 miljoen dollar (20,4 miljoen euro) extra in een fabriek in Kentucky. De SUV's zijn uiterst winstgevend en het geld dat Ford met de voertuigen verdient is weer hard nodig voor de verdere ontwikkeling van zelfrijdende elektrische auto's.
De kapitaalinjectie maakt het mogelijk om de productie van de nieuwe modellen Lincoln Navigator en Expedition met een kwart op te voeren ten opzichte van eerdere ramingen van Ford. In de fabriek in Kentucky wordt ook de Super Duty van Ford in elkaar gezet.
Volgens kenners wordt per voertuig meer dan 10.000 dollar winst gemaakt. Inkomsten die essentieel zijn voor de automaker omdat het op gebied van elektrisch en autonoom rijden een inhaalslag te maken heeft ten opzichte van branchegenoten als GM en Tesla.
Halverwege vorig jaar kondigde Ford al aan 900 miljoen dollar in de fabriek in Kentucky te steken. Van dat geld worden onder meer 400 nieuwe robots en een 3D-printer aangeschaft.
Nait Soesen
0
quote:

groeibriljant schreef op 12 februari 2018 15:07:

www.nu.nl/economie/5130038/twee-ex-ba...

TomTom levert bij een dirty exit van 13 euro bij losse verkoop van de onderdelen 18 maanden later ook minimaal 3 maal zoveel op. 4 of 5 x kan ook vrij eenvoudig.
Ing is toch ook de huisbankier van Tomtom!
Dokus
0
quote:

gvanmaarsum schreef op 12 februari 2018 15:21:

We weten de namen al:

Ford en GM

zie bijlage.
Beide Ford en gm zijn al in 2012 gemeld middels PB! Ik zou daar niet teveel achter zoeken
apollo
0
quote:

Dokus_ schreef op 14 februari 2018 13:49:

[...]

Beide Ford en gm zijn al in 2012 gemeld middels PB! Ik zou daar niet teveel achter zoeken
9 Maart gewoon weer bek afvegen
129 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 13:36
Koers 5,830
Verschil -0,150 (-2,51%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 277.163
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront