TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM december en de dertiende maand 2017

3.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
marathon 11
0
quote:

Tomtom25 schreef op 20 december 2017 09:11:

Koers is een brakke vertoning...die correctie vd beurzen zal er toch een keer komen, en dan staat tt zo op 8 of 7,5 ben ik bang....
Die correctie roepen we ook al jaren.
Waarom zou die nu moeten komen. Alle economieen groeien en NL zelfs 3.1% in 18
Mensen zijn niet aan te slepen en koopkracht neemt daardoor op veel plaatsen toe.
Die correctie gaat zeker komen maar ik denk persoon.ijk de komende jaren nog niet tenzij de koreaanse broer van Harold op een knopje drukt na de zoveelste fles dure wiskey.
[verwijderd]
0
quote:

Topper schreef op 20 december 2017 10:05:

Cave canem nog steeds geen verdere updates vanuit ABN & NIBC n.a.v. laatste roadshows?

heb niets gezien, ook niet van Haitong of een ander
maar het kan natuurlijk wel een handelsadvies zijn geweest ipv een analisten advies, maar ook daar krijg ik het meestal wel tzt te horen

maar voor nu niets , we zullen moeten afwachten tot we dichter naar de jaarrapportage gaan, vaak in aanloop komen er dan aangepaste of herhaal adviezen

er zijn voor nu 3 negatieve adviezen voor zover geweten
PC, Barclays en dus waarschijnlijk Haitong
de rest is of neutraal, of positief

mocht er nu begin volgend jaar een aanpassing uit TT zelf komen en dat zou dan bvb een omzetwaarschuwing kunnen zijn of informatie over eventuele verkoop Sports dan zullen de analisten er gelijk opspringen.
harrysnel
8
quote:

mm20 schreef op 20 december 2017 09:25:

[...]

Hier geloof ik dus helemaal niks van, met alle data die T2 bezit en de mogelijkheden die ze hebben en hoever ze al bij de consument zijn doorgedrongen lijkt me dit eerder een perfecte overnamekandidaat.
Vraag blijft dan nog steeds op welke manier ze de assets uiteindelijk gaan verzilveren.

Stel: er is interesse van verschillende partijen in de assets van TomTom. Zeg bv dat SAP en Verizon TT Telematics willen kopen. Bosch, NVIDIA en Baidu zouden graag de Maps bezitten. IBM wil TT Trafic en in India is er interesse voor Sports. Iedereen kan uitrekenen dat als je de onderdelen gaat verkopen aan de hoogste bieder dat er een bedrag uitkomt dat niet in verhouding staat tot de huidige marketcap. Analisten hebben al uitgerekend dat de waarde dan rond E20 ligt per aandeel maar bij een biedingsstrijd denk ik aan veel hogere bedragen. TomTom begon (uit mijn hoofd) iets boven E20 p/a voor TeleAtlas maar door bod van Garmin werd dat uiteindelijk E30 p/a TeleAtlas.. Nogeens 50% erbij....dat is nogal wat.

Als beursgenoteerde onderneming wordt het ingewikkeld om met al die partijen rond de tafel te zitten. Bovendien zijn er relaties met concurrenten van de evt geïnteresseerde partijen omdat TT met iedereen test/klantrelaties heeft binnen de sector. Het is volgens mij onmogelijk om dan tot een acceptabele verdeling te komen voor alle partijen. Stel bv er is bedacht dat de Maps naar Baidu mogen en Apple doet dan ineens een veel hoger bod. Als TT beursgenoteerd is moeten ze uitleggen dat ze een dergelijk bod niet accepteren. Als TT bv weet dat Bosch de Maps wil en bereid is E2 miljard te betalen(waar ook TeleAtlas al een lange relatie mee heeft) dan kan TT Bosch dat wel “gunnen” maar er kan dan ook een speler met diepe zakken als een Google ineens 4 miljard bieden voor de Maps. En dan?

Dan heb je bereikt dat TT ineens op de beurs E20 doet. Ook als bod afketst. Daarmee heb je een mogelijkheid verwijderd die er nu wel nog bestaat bij de notering aan E8.

Want: als de Founders op dit moment met een bevriende financiële partij (als de Mol/HAL), of met Private Equity waar er connecties zijn simpel vanwege feit dat Goddijntjes ook actief zijn met Rinkelberg, of desnoods met financiering via bank als NIBC nu TomTom van de beurs halen voor E14..........dan is er volledige zeggenschap om de assets daarna verder te verdelen.

Dus in dat geval kun je wel zeggen: Maps gaan naar Bosch voor E2 miljard. Of je maakt de overnamesom zelfs niet bekend want Bosch is niet beursgenoteerd (net als TT na evt exit).

Vraag die in mijn hypothetische scenario opkomt is: maar willen de Goddijntjes dan niet de hoofdprijs voor de assets?. Zij hebben immers bijna 50% vd aandelen en als Google E4 miljard wil geven voor de Maps dan snij je jezelf toch in de vingers door ze na de exit aan Bosch door te verkopen voor E2miljard.

Antwoord is: dat hoeft niet. Want: de Founders verkopen na een evt Exit een 100% belang ipv een belang van nog geen 50% als het direct via de beurs gaat. Simpel gesteld: verkoop aan Bosch voor E2 miljard van 100% belang levert meer op dan 44,5% van E4 miljard als het via de beurs gaat.

Daarnaast heb je natuurlijk ook mogelijkheden om bv TT Telematics terug te kopen voor prikkie als je het hele bedrijf aan bv Microsoft verkoopt na de beurs exit. Of een mooie functie voor de Mol bij Apple ala dat de koper wordt.

Samenvattend mijn kijk op de zaak: de assets van TomTom zijn vele malen meer waard dan de marketcap. Het kan veel praktischer zijn (of zelfs voorwaarde voor het überhaupt kunnen ontsluiten van de assetwaarde) om TomTom eerst van de beurs te halen. Daarbij kan het ook financieel aantrekkelijker zijn voor de Founders om het zo te spelen omdat ze dan de hele toko doorverkopen en niet alleen hun belang van 44,5%.

De meerwaarde van de assets van TomTom zijn een grote zak met geld. Daar willen de Founders uiteindelijk zoveel mogelijk centjes halen. Dat geldt ook voor de andere aasgieren die rondom de buit cirkelen als de Mol, Fidelity en natuurlijk de eigenaren. Mijn vrees is dat de eigenaren juist baat hebben bij een lage beurskoers en dat zijn niet de belangen van de “normale aandeelhouder”.

En waarom wachten ze zolang de Founders? Ze zijn gebonden aan deal. Apple kan het bovenstaande prima zelf ook bedenken. Als het (officieel in 2012) besluit om Google Maps te vervangen door TomTom en het vervolgens vele overnames doet op Mapping gebied dan kan het niet risico lopen dat Goddijn in 2014 zegt: jammer Apple we verkopen de Maps aan Baidu. Er was ooit een suggestie van DenDrijver dat “Apple beter met Founders TomTom van de beurs zou kunnen halen”. Dat is niet gebeurd en daarom zijn stevige contractuele afspraken vereist zoals bv dat TomTom de eigendomsstructuur niet mag veranderen.

Wat ik nu denk is dat Den Drijver binnenkort komt met een “het zou beter zijn voor de aandeelhouders als partij X samen met de Founders TomTom van de beurs haalt”. Dat op moment dat TT niet meer gebonden is aan bv zo,n Apple contract. Tot die tijd is het tijdrekken en koers laag houden.

NB: allemaal speculatie mijnerzijds.
Chiddix
0
quote:

groeibriljant schreef op 20 december 2017 10:18:

[...]

Klein K*T-schermpje. Nauwelijks goed leesbaar tijdens het rijden (file-info etc.). En de GPS van een smartphone werkt slecht/traag.
Kun je beter een TomTom GO 6inch gaan gebruiken.

De vrouw van Goddijn had het over moordende concurrentie van de smartphone een paar jaar geleden. Een andere oprichter van TT ziet geen toekomst meer voor de losse PND s. Tegen wil en dank moet men de consumentdivisie nog een beetje overeind houden. Er moet gewoon geld bij in dit stadium. Cijfers over 2017 zijn zeer zwak(geheel).
Meryntje
0
quote:

cave canem schreef op 20 december 2017 10:16:

[...]

het gaat niet om het slagen

het gaat erom dat TT dit moet bekend maken, een openbaar vijandig bod op de Toko zet de Founders onder druk

indien TT de komende tijd lager graviteert onder druk van verkopers en er komt een bod van 12 euro, dan moet TT hier op antwoorden, zo lok je de de Founders uit hun positie, HG zal wat moeten verklaren

en hij zal verdomme nogal met een uitleg moeten komen om dit bod te verwerpen, HG komt dan echt niet weg met " we kunnen het zelf beter en het is onze zaak en wij willen niet verkopen ", dan gaat die 40% uit de free-float toch echt als één man achter dit bod staan en zeggen " wel als je het zelf allemaal zo goed weet leg dan maar een hoger bod neer koop ons uit en haal het maar van de beurs, kunnen jullie het verder helemaal alleen privé runnen "

wat we moeten krijgen is opstand in de tent , een vote of no confidence in het huidige bestuur, gewoon grove nalatigheid om aandeelhouderswaarde te creëren, die hele hap vervangen, te beginnen met HG en zijn Madame.

het is genoeg geweest 10 jaar aan de beurs en nooit iets uitbetaald aan de reguliere aandeelhouder, enkel komen ophalen, dat is gewoon ongehoord en dan ook nog niemand ter verantwoording roepen voor het Sports debacle en gewoon vrolijk verder op dezelfde voet ?

als HERE geduld heeft kunnen ze die 600 mio aan investeringen beter op zak houden en dadelijk TT uit haar lijden helpen , nog effe en die kaarten van TT staan aan gelijke waarde :)

ok vandaag een kleine reversal en dan consolideren tot de cijfers ?

Op twitter mijn retweet op Paul Klaasse

Geloof je in sprookjes? Ben bang dat de kans groter is dat er een raider als @KKR bij @TomTom aan de poort rammelt.

Kom er maar in sprinkhaan. Blijkbaar willen ze niet anders.

Groet uit Grunn.
Agatan
1
Geweldig Harry. Je gaat als een fileermes door de TT organisatie. Respect voor de inhoudelijke kennis. Als slechts 25% van je aannames bewaarheid worden ziet 2018 er niet slecht uit. Wat ik al eerder memoreerde is dat de bottkeneck volgens mij de veelheid aan afgesloten afspraken dan wel contracten zijn. Indien daar ruimte in komt ( welk tijdsbestek!!!) kan TT meer communiceren. Ik kan er niet op wachten.

AB voor jouw fraaie uiteenzettingen.
Meryntje
0
quote:

cave canem schreef op 20 december 2017 10:40:

Mereyntje, ik zit niet op twitter

wie is mijnheer Klaasse ?
Ik volg hem, ken hem verder niet, maar hij dacht dat als CEO Goddijn netjes (!!!) uitleg zou geven, dat dan de rust weer zou keren. Dat was zijn reactie op tweet van Jelle Brinkhuis, Hik en @TomTom.

Groet uit Sanur,
Meryntje
1
Wat mij betreft gaat @KKR bij TomTom aan de poort rammelen.

Ken jij niet wat van die lui Wies?

Groet uit Sanur
[verwijderd]
1
quote:

martinmartin schreef op 20 december 2017 10:17:

De terugval van 9,xxx naar 8,xxx kan verklaart worden uit het wegvallen van opwaartse druk van de aandeleninkoop.

Op basis van de huidige portfollio tw:
Consumer: afnemende omzet met daarnaast het verlieslatende Sportsonderdeel under review.
Telematics: in vergelijking met andere bepalende spelers een teleurstellende omzet en ARPU ontwikkeling.
Automotive en Licensing: "oude" Automotive ontwikkelt zich goed maar Licensing laat geen echte groei zien.

Op basis van deze gegevens is het niet vreemd dat de huidige koers een bijna volmaakte middenpRik is van negatief/terughoudend tw 6 euro dan wel positief/aanvallend tw 12 euro.

De mate van omzetverlies bij de uitfaserende PND-business en het definitieve besluit mbt het Sportsonderdeel zal zeker enige duidelijkheid verschaffen.
De echte duidelijkheid waar we Tom2 moeten plaatsen vwb koersvorming zal echter komen van de ontwikkeling van de "oude" automotive omzet.
Op die twee punten zal er bij de presentatie van de jaarcijfers duidelijkheid worden verschaft.
Het aandeel zal dan reageren met een beweging richting de 6 dan wel 12 euro.

Blijft over het speculatieve onderdeel.
Wat zijn de kansen en mogelijkheden voor Tom2 om een rol te spelen in de SDC en wat kan Licensing qua omzet en winstgevendheid betekenen voor Tom2.

Mogelijk dat er een klein tipje van die sluier kan worden opgelicht vwb Licensing bij de presentatie van de jaarcijfers en de daarbij behorende cc.
Voor de rol van Tom2 bij SDC zullen we toch echt moeten wachten tot 2019 om daar met enige zekerheid iets zinnigs over te kunnen zeggen.


Spreadsheetje al bijgewerkt Mr. €240?

Wel weer een hele uitgebalanceerde post dat wel.

Koppie uit de zon houden.
DerksVisie
2
quote:

Chiddix schreef op 20 december 2017 10:37:

[...]

De vrouw van Goddijn had het over moordende concurrentie van de smartphone een paar jaar geleden. Een andere oprichter van TT ziet geen toekomst meer voor de losse PND s. Tegen wil en dank moet men de consumentdivisie nog een beetje overeind houden. Er moet gewoon geld bij in dit stadium. Cijfers over 2017 zijn zeer zwak(geheel).
Hoe kom je erbij het geld klotst bij TomTom over de randen. Even een korte samenvatting van uitgaven alleen al dit jaar

- TomTom koopt Autonomos,voor een bedrag van 50 miljoen euro.
- TomTom koopt eigen aandelen in, wederom voor een bedrag van 50 miljoen euro.
- TomTom investeert ongeveer 200 miljoen euro in R&D.

Kom je toch al gauw op een investering van 300 miljoen, in 1 jaar. Op een marketcap van 2 miljard. Dan zou je toch compleet buiten zinnen zijn om een bod van 12 euro te laten slagen.

xof
8

Beste forumleden,

Onderstaand reactie van FD. Het onderwerp staat gelukkig op het radarscherm en de IEX-inhoud is bekend, maar bewijsvoering lijkt een makke.

In Januari doen we een opvolging evt nav Sportdivisie ontwikkelingen.

Ik denk dat we gezamenlijk een overzicht moeten maken, waarin we zoveel mogelijk feiten verzamelen en proberen verbanden te leggen, inclusief de eerdere meldingen aan AFM, VEB en IR.

Ik blijf zitten als bezorgde aandeelhouder en wacht op het "event", het stinkt echter behoorlijk en ben het helemaal eens met Wies en velen om HG en cs tot hun verantwoording te roepen voor zover mogelijk.

[Modbreak IEX]: Aangepast, gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen. Laatste waarschuwing.]

De underperformance, cash-burn in R&D en consumer, conflicts of interest in Board/Owners en gebrek aan transparantie.... een compleet disaster.

Van: Sandra Olsthoorn [mailto:Sandra.Olsthoorn@fd.nl]
Verzonden: woensdag 20 december 2017 10:43
Aan: Erik
Onderwerp: RE: TomTom "inner circle"

Dag Erik,

Het is nogal druk nu, excuus voor het late antwoord. Ik ken de discussies die op het IEX-forum worden gevoerd over TomTom. Een forummer is eerder dit jaar ook op de redactie geweest om te praten over een onderwerp, waar ik toen ook met een collega in ben gedoken. Dat leverde niks op, want het punt met al die theorieën is: er is geen bewijs.

Laten we in januari eens bellen. Dan heb ik meer tijd om ergens in te duiken, en dan weten we ook wat er met de sportdivisie gebeurt. Dat zou een aanleiding kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Sandra Olsthoorn
Redacteur telecom, media en technologie

Het Financieele Dagblad
Prins Bernhardplein 173, 1097 BL Amsterdam
Postbus 216, 1000 AE Amsterdam

[verwijderd]
0
Zie ik daar een openbaar bod opdoemen aan de horizon.
Kim-jung HG vraagt er uitdrukkelijk om.
Dokus
0
quote:

Meryntje schreef op 20 december 2017 10:38:

[...]

Op twitter mijn retweet op Paul Klaasse

Geloof je in sprookjes? Ben bang dat de kans groter is dat er een raider als @KKR bij @TomTom aan de poort rammelt.

Kom er maar in sprinkhaan. Blijkbaar willen ze niet anders.

Groet uit Grunn.
Paul Klaasse op twitter is Paulus29 op iex
[verwijderd]
2
quote:

Meryntje schreef op 20 december 2017 10:52:

Wat mij betreft gaat @KKR bij TomTom aan de poort rammelen.

Ken jij niet wat van die lui Wies?

Groet uit Sanur
KKR is een investeringsmaatschappij, maar eentje van de meer agressieve soort en zeker niet altijd gewenst, dus deze zijn niet vies van een vijandige approach

vroeger noemde men dit soort bedrijven "raiders" , maar die term is sinds deze eeuw onpopulair en nu noemt men het dus waarde beleggers, die als doel hebben ondergewaardeerde bedrijven op te sporen.

er is voldoende over hen te lezen , Google maar even.

apollo
0
quote:

VOORTS schreef op 20 december 2017 11:21:

Zie ik daar een openbaar bod opdoemen aan de horizon.
Kim-jung HG vraagt er uitdrukkelijk om.
Neeee, het is Supergrover
[verwijderd]
0
@ xof
AB van mij. Goed dat je contact heb met FD omtrent onze problemen en ideeën die wij als kleine beleggers zien opdoemen bij TT. Van alle kanten komt er druk op het management om duidelijkheid.
[verwijderd]
0
Bohemen krijgt er al flink van langs op Twitter.

Wat mij betreft weer een flinke onkosten post wederom betaald door ...
[verwijderd]
0
@RobertBohemen Wat heeft u jtot nu toe al laten zien meneer? Vliegt u de wereld over? Geeft u presentaties ? Bent u zich thuis aan het inlezen ? Kunt u al aangeven wat er bereikt is ? Behalve een steeds dieper zakkend aandeel ??
[verwijderd]
0
quote:

DerksVisie schreef op 20 december 2017 11:16:

[...]

Hoe kom je erbij het geld klotst bij TomTom over de randen. Even een korte samenvatting van uitgaven alleen al dit jaar

- TomTom koopt Autonomos,voor een bedrag van 50 miljoen euro.
- TomTom koopt eigen aandelen in, wederom voor een bedrag van 50 miljoen euro.
- TomTom investeert ongeveer 200 miljoen euro in R&D.

Kom je toch al gauw op een investering van 300 miljoen, in 1 jaar. Op een marketcap van 2 miljard. Dan zou je toch compleet buiten zinnen zijn om een bod van 12 euro te laten slagen.

En dan te bedenken dat die honderden miljoenen ook in de afgelopen periode jaar in jaar uit zijn uitgegeven.

Desondanks zijn de schulden afgebouwd naar nul. Is er inmiddels 100 miljoen in kas (ondanks de 50 miljoen inkoop aandelen). TomTom is dus veel winstgevender dan het laat zien op papier.

Winst is een keuze en door het direct afboeken van de ontwikkelingskosten in o.a. het nieuwe real-time platform en roadDNA mis je jaarlijks al snel zo'n 1 euro WPA.
De kost gaat voor de baat! Vanaf 2019 gaat de nieuwe inkomstenstroom uit real-time HD-maps, RoadDNA positionering en Services op gang komen. In 2030 is die markt goed voor zo'n 100 miljard.

Als Goddijn dat 50% marktaandeel vanaf 2020 realiseert, dan is een koers van 100 euro ergens in 2021-2022 slechts een eerste hobbeltje.
En als Goddijn dat niet waarmaakt, dan is er altijd nog de verkoop in losse delen.
Alleen al de kaarten zouden partijen als Baidu en Samsung maar wat graag voor 5 miljard willen hebben (zelf maken kost 10 miljard en 5 jaar want voor kwaliteit moet je nog altijd zeer hoogwaardige sensoren gebruiken en speciaal gekalibreerde auto's laten rondrijden).
En Telematics levert snel zo'n 2 miljard op (vergelijkbare waarde Fleetmatics ivm vergelijkbaar aantal jaarabonnementen en betere/toekomstbestendigere technologie).
3.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 11:17
Koers 5,820
Verschil -0,160 (-2,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 188.850
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront