Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Grenzen aan groei schalieolie

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jilles van den Beukel

Jilles van den Beukel is geofysicus en energie specialist bij HCSS (the Hague Centre for Strategic Studies). Sinds 2016 schrijft hij over de olie- en gasindustrie op zijn blog JillesonEnergy.

Meer over Jilles van den Beukel

Recente artikelen van Jilles van den Beukel

  1. jul '21 Vijf redenen voor de stijgende gasprijzen 8
  2. jun '21 Hoe lang gaat de rally in grondstoffen duren?
  3. apr '21 Een nieuwe wereld voor de oliemarkten 23

Reacties

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. Dr. Watson 11 december 2017 15:37
    Jilles
    Prima verhaal.!

    Ook niet vergeten dat WTI ongeveer $ 7/bbl onder Brent noteert en dat de meeste schalie olie producenten daar nog weer $ 3-4/bbl onder zitten. NGL doet $ 15-20/bbl!
    US raffinaderijen zijn hoofdzakelijk ingesteld zijn op zware olie uit Mexico en Venezuela en dus niet op de lichte schalie olie. US export capaciteit is momenteel beperkt tot ongeveer 2 mln vaten per dag en het dus moeilijk is de scalie olie in andere landen te laten raffineren en daar een beter prijs te krijgen
  2. Bangizwe 12 december 2017 13:13
    Dan zullen de eigenaars van de windmolen- en zonneparken nog stevig geld gaan verdienen in de toekomst. Als de kosten echt zo laag zijn als ze zeggen. Want uitendelijk klinkt heel dat verhaal toch alsof de energieprijzen gaan stijgen. En als die windmolens en zonnepanelen daar al staan, dan hoeven ze toch alleen maar die hogere prijs te ontvangen. Toch al minstens tot ze aan vervanging toe zijn.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 12 december 2017 13:51
    quote:

    Bob B. schreef op 12 december 2017 13:13:

    Dan zullen de eigenaars van de windmolen- en zonneparken nog stevig geld gaan verdienen in de toekomst. Als de kosten echt zo laag zijn als ze zeggen. Want uitendelijk klinkt heel dat verhaal toch alsof de energieprijzen gaan stijgen. En als die windmolens en zonnepanelen daar al staan, dan hoeven ze toch alleen maar die hogere prijs te ontvangen. Toch al minstens tot ze aan vervanging toe zijn.
    De energieprijzen gaan niet stijgen, maar de belasting op energie gaat enorm stijgen.
  4. [verwijderd] 13 december 2017 18:05
    Dr Watson uw uitlating:.....raffinaderijen zijn hoofdzakelijk ingesteld zijn op zware olie uit Mexico en Venezuela en dus niet op de lichte schalie olie. US export capaciteit is momenteel beperkt tot ongeveer 2 mln vaten per dag en het dus moeilijk is de scalie olie in andere landen te laten raffineren en daar een beter prijs te krijgen.
    Je bent gek als je schalie-olie laat raffineren. Schalie olie kan je nagenoeg direct in je diesel tank zetten zo dun is het. Schalie olie is ongeveer drie keer meer waard dan dat spul van Maduro. Om Maduro te exporteren heb je ongeveer 1 barrel schalie-olie nodig om 7 vaten dikke stroop Venezuela te exporteren.
    1-maal dat verdunde Maduro arriveert in Amerikaanse raffinaderijen zal men dat dunne schalie olie nagenoeg uit koken om weer terug te exporteren naar Maduro voor de volgende lading.
    Dus schalie olie is een kringloop grondstof en niet een consumer gebruik. Men kan aannemen de markt is verzadigd met schalie olie en zal moeilijk zijn om buiten Amerika te exporteren.
    In het Midden Oosten heb ik een 2 triljoen waarde olie bedrijf op gekrikt om hun natuurlijke bijproduct 'dunnen olie' in hun dikken olie als schalie-olie te verkopen. M.a.w. schalie-olie Amerika bots met Saudi schalie-olie verdunt in dikke olie. Ongeveer 14% van bijna enige olie productie is schalie olie.
  5. [verwijderd] 14 december 2017 00:24
    Niet vergeten; Chevron raffinaderijen drinkt veel dikke stroop olie en die doen nu wel aan beleggen in schalie-olie industrie, dus hun positie: ze staan kort met het: verdunning proces om te exporteren. Gaan de grote concurrenten zoals Rusland en Saudi door met het inhouden van hun producties dan kan de vraag naar dunne olie naar de juiste plaats van verdunning en export flink toenemen. Libya is ook zo'n dikke stroop land olie en die kopen liever Chinese dunne olie want daar ligt zeer veel van goedkoop aangeschaft opgeslagen. Kortom Amerikaanse banken hebben hun eigen aanvoer niet duurder gemaakt, maar lam gelegd of te wel in hun eigen voet geschoten.
    Zo de Amerikaanse banken willen hebben dat hun schalie-olie 'moet' andere kringloop markten duur zoeken en de concurrenten dit goedkoper kunnen aanbieden. Vliegtuigen zijn de grootste zuipers van kringloop olie en die markt is dollar waarde sensitief en verzadigd.
  6. [verwijderd] 14 december 2017 00:40
    Canada Alberta is ook zo'n dikke spul olie en die kunnen het niet snel genoeg exporteren want de pijpleidingen en trein tanken zijn aan de binnenkanten dicht geplakt met kleverige plaksel olie. Uit nood hebben ze nu hun prijzen 15% lager gezet om de import van dunne-mengesel olie duurder te maken. Dus 7 vaten dikke olie 15% goedkoper om 1 vat dunne olie 100% duurder te maken en het was al bijna drie keer duurder. Dus waarom niet schalie-olie naar Canada verschepen? En dat is het antwoord een schip kan niet over land varen en de trein tanken met pijpleidingen wachten voor de banken voor krediet verlening om schoon gespoeld te worden.
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 december 2017 13:53
    quote:

    hjs64 schreef op 14 december 2017 11:49:

    Alberta kan haar productie niet stop zetten, de olie in de pijpleiding blijft alleen vloeibaar door de frictie (die warmte genereert), zou je die stopzetten dan bevriest de hele boel en kun je een nieuwe pijpleiding bouwen.
    Of wachten op de zomer.....
  8. [verwijderd] 14 december 2017 16:05
    Friksie= wrijving, niet je talen lenen want anders wordt je verbannen door IEX moderatoren. hjs64 dat klopt en in de olie laat je jezelf nooit dicteren door '1'- factor en een volg op (back-up) of een noodplan (contingency plan) zal der zijn en wat je zegt: hoe harder het vriest hoe langzamer de olie in de pijpleidingen vloeit. Dus weer: de banken die chaos maken in een balans door kringloop-olie willekeurig te verplaatsen schiet dan dubbel in de kont. Dus we kunnen praten van een chronische tekort van verdunning-olie op de juiste plaats. Dus Canada kan niet leveren en Saudi weer wel. Nu de vraag: wie gaat het eerste vragen?
  9. [verwijderd] 17 december 2017 06:43
    Wil jij je dikke olie verkopen in Canada dan wordt het smeken voor treinwagens of vloeken dat ze niet harder door de pijpen kunnen pompen. 100K vaten per dag moet naar 700k per dag en de treinen kunnen net 100K aan. Op de terug weg moet de treinen 100K vaten kringloop olie meenemen om die verdomde friksie met kou tegen te gaan. Kortom een puinhoop van dat gepomp en verdunnen en altijd achter de curven. Ik 'moet' geld hebben dus verkoop olie met 25 dollar korting voor rond de 30 dollar per vat! Niet vergeten de schalie-investeerders zijn gevlucht of gewoon failliet.
    Je kan de vraag stellen: hoeveel meer grondstoffen wordt met korting verkocht omdat contant achterstalling is?
    Beur ik schrijf uit Afrika, Midden Oosten en Alkmaar en K.Bouter is een KGB agent
  10. forum rang 4 Gaston Lagaffe 17 december 2017 07:22
    quote:

    Beur schreef op 15 december 2017 09:44:

    Lijken wel Google Translate bijdragen hier. Niet normaal zeg. Vanuit welke taal? Russisch? Spaans? Arabisch? Maar wel lachen hoor! :)
    Waarschijnlijk vanuit het Russisch naar het Spaans weer door naar het Arabisch en dan naar het Fries, kan ook Nederlands zijn. Gelukkig is duidelijk wat ze ongeveer bedoelen : in de oliewereld loopt niet alles gesmeerd, maar ja dat zat er dik in. De OPEC wil graag een dunne markt zien.
  11. [verwijderd] 18 december 2017 05:35
    OPEC heeft weer 135000 vaatjes uit de roulatie kunnen halen. Nou weet ik niet of het dikke-plak-pasta-olie is of ons beschreven kringloop-verdunnings-olie, maar wat we wel weten als we Canada volgen dat het een puinhoop is om de juiste mengsel voor transport te hebben op de juiste plaats met de juiste hoeveelheden. Ook weten we dat China der olie-opslag-buiken vol zijn met makkelijk transportbaar olie dus ze bezitten een akelig hoeveelheid kringloop-olie, gevoerd door de Amerikaanse treasurie departement en die ze nu op hun eigen toekomst markt zetten onder petro-yuan.
    Ik denk je zal in een benarde positie zitten als je gaat boren voor schalie-olie, dus beleggen in olie bedrijven eerst even uitvinden of ze een plaksel-olie-bedrijf zijn (zoals Chevron), kringloop of juiste mengsel. Dus heb je een grote plastic en vliegtuig contract om kringloop-olie te leveren lijkt naar mij dat die jongens of meiden met hun broek naar beneden staan. Shel heeft ook veel vliegtuig en plastiek contracten.
  12. [verwijderd] 19 december 2017 00:40
    Nu ook de Noordzee pijpleidingen hebben de hik omdat ze haar scheurtjes tonen. In Canada zeggen ze de prijzen blijven gelijk maar wordt 25% goedkoper aangeboden en Noordzee wordt duurder aangeboden omdat de vraag aan de andere kant van de pijp dicht is. Schepen, vliegtuigen hebben ook gewoon haarscheuren en dat blijft maar varen en vliegen. Dan weer; ik heb een bos haren.
    Wedde we gaan die verhalen krijgen dat de brandspuitbus flessen ook niet deugen omdat ze uit 'datum' zijn zo van: de brandweerman heeft een zere teen op vakantie en kan pas volgende maand voor inspectie komen dus even wachten voor schalie-boren. De spoed van kringloop-olie begint nu echt op z'n donder te krijgen.
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links