Hansbeleg schreef op 15 november 2017 13:47:
Ik plaats hier nog maar even de brief aan de aandeelhouders dd 7-dec-2016 met de redenen waarom PostNL de overname van bpost geen goed idee vond. De brief, na het zogenaamde zorgvuldige beraad, getekend door Herna Verhagen en Jan Bos.
Belangrijke passages heb ik gemarkeerd.
Cursief het citaat, daarna opmerkingen van mij nu 1 (ellendig) jaar later
Politieke steun, zowel van de Minister van Economische Zaken als van de Tweede Kamer, hebben geresulteerd in tariefsverhogingen die de UPD weer winstgevend en duurzaam hebben gemaakt. Nu klaagt men erover dat de UPD amper nog duurzaam uit te voeren is.
Misrekening management, tevens op dat moment ook geen UPD garanties afgedwongenEén van de voornaamste zorgen die verschillende Nederlandse politici hebben geuit heeft betrekking op het 40% aandeel en de daaraan verbonden invloed die de Belgische overheid zou behouden in de combinatie, waarmee de Nederlandse postmarkt in feite terugkeert naar de situatie in de periode vóór de liberalisering.
De Raden zijn van mening dat de invloed van de Belgische overheid in samenhang met een gecompliceerd governance model op verschillende bestuursniveaus de combinatie inefficiënt maakt en dus slecht in staat om effectief te reageren op uitdagingen.
bpost floreert op dit moment ondanks de invloed van de Belgische politiek, wij bakken er sinds de overnamepoging niets van dit jaar dankzij de Nederlandse politieke inmenging. Hier heeft zowel PostNL als de overheid een ton boter op hun hoofd. Duidelijk een gezocht argument. En hoe effectief reageert PostNL nu zelf op alle aanvallen van de ACM en Sandd? De Raden achten het aannemelijk dat de Minister in dat geval de UPD (omzet €876m in 2015) zal aanbesteden of het maximum rendement op de UPD zal aanpassen. Deze maatregelen vallen binnen de regelgevende bevoegdheden van de Minister.
Als deze maatregelen zouden worden uitgevoerd, zal de winstgevendheid van PostNL significant verslechteren, zal zijn status als UPD-verlener in gevaar komen, zal een groot aantal banen verloren gaan, zal de concurrentiepositie van PostNL verzwakken, zal in het verlies van belangrijke grote klanten resulteren, zal de huidige transitie van PostNL en de groei in e-commerce en pakketten in gevaar brengen, en zal weinig tot geen ruimte voor PostNL overlaten om te investeren in groei.
Nu krijgen we alsnog een studie naar een eventuele UPD aanbesteding. Ze hebben zich dus voor niets laten chanteren. En valt een aanbesteding nu al wel of nog niet binnen de bevoegdheden van de Minister, of moet dat eerst EU geregeld worden? Voor mij onduidelijk.
Het management is hier goed in de luren gelegd, wel het bod afgewezen maar geen UPD garantie uit onderhandeld met alle risico's van dien dus.Tevens geeft PostNL hier een rampscenario aan als ze de UPD geheel of gedeeltelijk verliezen.
Kun je vast bedenken wat de koers gaat doen indien men besluit tot een aanbesteding. En wat doet PostNL nu in de tussentijd, die zitten te wachten lijkt het.Wij willen herhalen dat de Raden niet principieel tegen een overname van het bedrijf zijn. De Raden zijn zich terdege bewust van hun fiduciaire verplichtingen en van het belang van zijn stakeholders. Dit blijkt ook uit onze bereidheid eerder dit jaar om met bpost in gesprek te gaan. Zet jezelf dan eens wat uitdrukkelijker in de etalage, wat heb je nog te verliezen, de UPD staat toch al ter discussie.En wat betreft de verplichtingen naar de aandeelhouder: die worden momenteel verschrikkelijk verzaakt.Bovendien zijn wij voornemens op een capital markets day - die gepland zal worden rondom de presentatie van onze Q4’16 resultaten - maatregelen aan te kondigen die de waarde-propositie voor onze aandeelhouders verbeteren.
Geen van deze maatregelen heeft ook maar tot enige (koers)waardevermeerdering
geleid. Dus wat gaat PostNL daar nu eindelijk eens aan doen?
Al met al vond ik de brief toen al zeer zwak, allerlei drogredenen, en te lamlendig om het gesprek ook maar even face to face aan te gaan.
Dit management herkent een goede deal niet en laat zich non stop door de politiek in de luren leggen. Hebben vervolgens niet de moed daar tegenin te gaan en hun eigen weg uit te stippelen.
Dat wordt dus reorganiseren na de UPD aanbesteding die door Sandd, de straatvechter en lieveling van de politiek, geheel of gedeeltelijk kan worden binnengehaald.
Dan kan PostNL alsnog verkocht worden voor €3.60 aan de dan nog overgebleven belangstellende.