TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
shaai
0
quote:

groeibriljant schreef op 27 september 2017 14:56:

Prijzen van software&services niet of nauwelijks. Voor betere content betaal je hogere prijzen.
Nu al is het jaarabonnement op gevaarlijke wegstukken hoger dan het jaarabonnement op traffic of het jaarabonnement de ouderwetse map.

goed punt, had ik niet zo door. Dan nog denk ik dat het moeilijk zal zijn om in principe prijzen te verhogen, en denk ik dat per saldo met meer volume de prijzen zullen dalen (automotive cutthroat lage marges, maar daar tegenover zou TT wel oligo- of bijna monopolist kunnen zijn op bepaalde gebieden, toch denk ik: maar toch, maar die heb ik niet zo onderbouwd.

Wel blijft imo het punt dat ik meerdere keren de rekensom heb gezien met abo kosten voor de consument als omzet voor TT. Dat lijkt mij echt onmogelijk.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

marique schreef op 27 september 2017 15:01:

[...]
Dus ouderwetse kaarten en real-time Services. Renault:

Mag ik aannemen dat @MM en @BDB met hun gedetailleerde berekeningen van aantal auto's en abo-opbrengsten ook weten (of kunnen inschatten) hoeveel de huidige opbrengst is (bijv. over '16)?
En kan deze berekende/geschatte opbrengst worden vergeleken met de werkelijke opbrengst die TT in '16 heeft behaald?
In zijn post van 15 sep 03.08 uur in deze draad schreef @mm:
"Indien ik uitga van de huidige 11 a 12 miljoen probes en de daarbij gerealisereerde omzet ad 450 mio kom ik uit op een in rekening gebracht tarief van ca 40 euro."

Die 450 mio is TT's C&S omzet excl. Licensing in 2016, die 11 mio probes komt van mij op basis van een steekproef (post 9 sep 02.13):
www.iex.nl/Forum/Topic/1346455/26/TOM...

Die 40 euro is een schatting voor de jaarlijkse inkomsten per huidige probe. Later verlaagde @mm dat met enkele euro's door Telematics buiten beschouwing te laten.

Dat is best een aardige benadering, maar we moeten bedenken dat de desbetreffende omzet van alles omvat:
- all-in pnd's
- apps met een lager tarief
- mapverkopen of -updates
- automodellen met alleen maps of alleen traffic
- ...

Het zegt nog niet veel over het tarief voor het complete pakket ('lifetime' traffic + regelmatig ververste lifetime maps), laat staan over de toekomstige pakketten met meer detail en hogere kwaliteit (richting HD).

Zelf ben ik bezig met een schatting voor de C&S fee bij de huidige all-in (connected) pnd's. Daar ben ik nog niet helemaal uit, het vereist het napluizen van meerdere jaarverslagen op C&S omzetten en aantallen verkochte pnd's, maar ik vermoed dat ik ook zo ongeveer op die jaarlijkse €40 uitkom, of zelfs iets daarboven.

NewKidInTown
0
Het minst goede wat je zou kunnen doen is "domweg" de lijntjes maar een beetje doortrekken, bedragen "uit de prijslijst" met 5 of 10% verhogen, omdat je niet naar andere parameters kijkt. Zulke "analisten" zonder visie zijn er genoeg, lijntjestrekken, maar dat kan iedereen.
boem!
3
Misschien is het je in jouw enthousiasme om zoveel mogelijk posts te plaatsen ontgaan maar dit draadje wordt gevuld met gedachten en berekeningen op basis van vermeende verbanden.
Ik nodig je daarbij graag uit om ook de door jou vermeende verbanden tussen de verschillende parameters met ons te delen.
De interesse bij mij is extra gewekt doordat jij aangeeft dat het domweg doortrekken van lijntjes wel het domste is wat je kunt doen en daarbij ondersteun ik je ten volle.
Ik zie graag jouw eigen financieel onderbouwde analyse tegemoet waar we Tom2 moeten plaatsen in het krachtenveld van de SDC.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

shaai schreef op 27 september 2017 14:36:

[...]
Ik heb op mijn TT PND lifetime map updates en live traffic, en ik vind dat fantastisch. Overigens met 1 vast bedrag afgekocht, dat zal bij auto's ook wel komen tegen lagere opbrengst, en dan maar kijken wat er overblijft voor TT. [1]

Dat mensen veel meer gaan betalen voor HD maps, waar baseer je dat op? Dat lijkt mij erg optimistisch, zeker als de volumes (take rates) enorm gaan oplopen. En het dus ook in steeds lager geprijsde modellen moet komen. [2]
...
[1]: Vermoedelijk heb je een GO 5200 of 6200. Realiseer je je dat er bij die modellen voor ca €190 aan C&S-omzet (grof geschat) in de verkoopprijs zit, voor 'lifetime' maps en het huidige pakket aan live services?
Lifetime betekent bij TT boekhoudkundig 4 jaar, de economische gebruiksduur zal gemiddeld misschien 5 jaar zijn. Dan praat je dus over (in eerste instantie gedeferde) C&S inkomsten van ruwweg 40 euro per jaar. De retailmarge zal niet hoog zijn, TT vraagt bij directe koop via hun site hetzelfde als retailers.

Je kunt iets dergelijks constateren als je naar de prijsverschillen tussen de verschillende pnd's kijkt. Ik beperk me even tot de 5-inch modellen.
- De simpelste, de Start 52, is her en der te verkrijgen voor €130 (Bolcom stunt met €99). Dit is incl. lifetime maps Europa. Ik schat het hardwaredeel op €80, zodat de maps goed zijn voor €50, oftewel €12,50 pj (alleen Europa).
- De Via 53 kost €200 en biedt lifetime traffic Europa erbij (tethered, dus via je smartphone). De hardware is niet veel meer dan bij de Start 52, zeg €100, dus C&S-deel ook €100, ofwel 25 pj.
- Dan volgt de Go 520 voor €230, biedt lifetime worldwide maps+traffic+flitsers, wederom via je eigen smartphone, wi-fi updates. Etc.
- Dan 'jouw' Go 5200 voor €330. Heeft eigen sim en o.a. siri-software. Ik schat hardware deel op ca 140-150, zie verder boven.

De eenmalige prijzen voor hardware heb ik grof geschat, maar je ziet hoeveel elke extra service of dekking aan extra fee opbrengt. Voor het complete pakket (met de huidige kwaliteit) is een jaarlijks fee van ca 40 euro dus heel normaal.

[2]: Ik geef toe dat er bij massa-contracten met autofabrikanten scherp onderhandeld zal worden en er prijsdruk zal zijn. Maar:

- Bij HD-maps en bijbehorende steeds betere traffic (o.a. rijtijden per lane, parallelbaan, uitvoegstrook) wordt steeds meer detail en precisie geleverd.
- Het gaat om tamelijk unieke producten, er is niet zoveel concurrentie.
- Dat geldt zeker voor de combinatie HD + RRS + RoadDNA (na 2020).
- Fabrikanten kunnen zich zo langzamerhand geen slechte inbouwsystemen meer veroorloven. Ze willen ook niet voor elkaar onder doen.
- Bij aanschaf of verlengingen door de eindgebruiker zullen dealers niet of nauwelijks marge afsnoepen. Alles gaat steeds meer draadloos (wi-fi), ze hebben er geen rol meer in.

shaai
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 27 september 2017 19:52:

[...]
[1]: Vermoedelijk heb je een GO 5200 of 6200. Realiseer je je dat er bij die modellen voor ca €190 aan C&S-omzet (grof geschat) in de verkoopprijs zit, voor 'lifetime' maps en het huidige pakket aan live services?
Lifetime betekent bij TT boekhoudkundig 4 jaar, de economische gebruiksduur zal gemiddeld misschien 5 jaar zijn. Dan praat je dus over (in eerste instantie gedeferde) C&S inkomsten van ruwweg 40 euro per jaar. De retailmarge zal niet hoog zijn, TT vraagt bij directe koop via hun site hetzelfde als retailers.

Je kunt iets dergelijks constateren als je naar de prijsverschillen tussen de verschillende pnd's kijkt. Ik beperk me even tot de 5-inch modellen.
- De simpelste, de Start 52, is her en der te verkrijgen voor €130 (Bolcom stunt met €99). Dit is incl. lifetime maps Europa. Ik schat het hardwaredeel op €80, zodat de maps goed zijn voor €50, oftewel €12,50 pj (alleen Europa).
- De Via 53 kost €200 en biedt lifetime traffic Europa erbij (tethered, dus via je smartphone). De hardware is niet veel meer dan bij de Start 52, zeg €100, dus C&S-deel ook €100, ofwel 25 pj.
- Dan volgt de Go 520 voor €230, biedt lifetime worldwide maps+traffic+flitsers, wederom via je eigen smartphone, wi-fi updates. Etc.
- Dan 'jouw' Go 5200 voor €330. Heeft eigen sim en o.a. siri-software. Ik schat hardware deel op ca 140-150, zie verder boven.

De eenmalige prijzen voor hardware heb ik grof geschat, maar je ziet hoeveel elke extra service of dekking aan extra fee opbrengt. Voor het complete pakket (met de huidige kwaliteit) is een jaarlijks fee van ca 40 euro dus heel normaal.

[2]: Ik geef toe dat er bij massa-contracten met autofabrikanten scherp onderhandeld zal worden en er prijsdruk zal zijn. Maar:

- Bij HD-maps en bijbehorende steeds betere traffic (o.a. rijtijden per lane, parallelbaan, uitvoegstrook) wordt steeds meer detail en precisie geleverd.
- Het gaat om tamelijk unieke producten, er is niet zoveel concurrentie.
- Dat geldt zeker voor de combinatie HD + RRS + RoadDNA (na 2020).
- Fabrikanten kunnen zich zo langzamerhand geen slechte inbouwsystemen meer veroorloven. Ze willen ook niet voor elkaar onder doen.
- Bij aanschaf of verlengingen door de eindgebruiker zullen dealers niet of nauwelijks marge afsnoepen. Alles gaat steeds meer draadloos (wi-fi), ze hebben er geen rol meer in.


dank je! Dit soort discussie/antwoorden zocht ik.
Ik heb zelf snel even gezocht op Retail margins in electronica/appliances, dan kom je in de range 20-35% veelal uit bij ca 25%.
o.a.
detailhandel.info/index.cfm/branches/...

goed punt: dat fabrikanten geen slecht systeem meer kunnen veroorlaoven, dat was vroeger drama, dat bijv BMW satnavs had van zeg 1500eur die niet te bedienen waren en veel slechter dan de TomTom van 200 eur.

Ik denk dat juist bij aanschaf auto's de marge op de extra's zit: het is bekend dat er op auto's weinig zit, en juist een extraatje meer of minder kan flink schelen. Juist bij verkoop. Verlenging ben ik met je eens, dat zal wellicht meer online gebeuren, hoewel dealers daar ook steeds meer mee doen.

Voor de branche is de brutomarge van autodealers ca 16%,
www.ooms-accountants.nl/cmdata/docume...
waarbij de auto zelf imo een veel lagere brutomarge heeft (ik las oude cijfers van ca 5% voor kleinere (VW) auto's tot 7,5% bij de wat hogere segmenten. Dan zou het mij niet verbazen als dat voor inbouwopties ook ca 20-25% is.
marique
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 27 september 2017 15:47:

[...]
In zijn post van 15 sep 03.08 uur in deze draad schreef @mm:
"Indien ik uitga van de huidige 11 a 12 miljoen probes en de daarbij gerealisereerde omzet ad 450 mio kom ik uit op een in rekening gebracht tarief van ca 40 euro."

Die 450 mio is TT's C&S omzet excl. Licensing in 2016, die 11 mio probes komt van mij op basis van een steekproef (post 9 sep 02.13):
www.iex.nl/Forum/Topic/1346455/26/TOM...

Die 40 euro is een schatting voor de jaarlijkse inkomsten per huidige probe. Later verlaagde @mm dat met enkele euro's door Telematics buiten beschouwing te laten.

Dat is best een aardige benadering, maar we moeten bedenken dat de desbetreffende omzet van alles omvat:
- all-in pnd's
- apps met een lager tarief
- mapverkopen of -updates
- automodellen met alleen maps of alleen traffic
- ...

Het zegt nog niet veel over het tarief voor het complete pakket ('lifetime' traffic + regelmatig ververste lifetime maps), laat staan over de toekomstige pakketten met meer detail en hogere kwaliteit (richting HD).

Zelf ben ik bezig met een schatting voor de C&S fee bij de huidige all-in (connected) pnd's. Daar ben ik nog niet helemaal uit, het vereist het napluizen van meerdere jaarverslagen op C&S omzetten en aantallen verkochte pnd's, maar ik vermoed dat ik ook zo ongeveer op die jaarlijkse €40 uitkom, of zelfs iets daarboven.

Dank voor je toelichting.
Blijft, althans volgens mij, toch een ruime marge/onzekerheid in jullie omzetverwachtingen:
- aantal nieuwe auto's (misschien nog het best voorspelbaar);
- aantal nieuwe auto's dat vanaf showroom 'connected' is (in nabije toekomst m.i. standaard in elke afgeleverde auto);
- marktaandeel voor TT;
- blijvend gebruik/verlenging van bijbehorend abonnement;
- abonnementsprijs/-prijzen.

Niettemin, veel waardering voor jullie rekenwerk.


NewKidInTown
0
quote:

marique schreef op 28 september 2017 14:43:

- aantal nieuwe auto's (misschien nog het best voorspelbaar);
Lijkt mij, om het voorzichtig uit te drukken, systematisch te hoog ingeschat, gezien verwachtingen van tot 80% minder nieuw verkocht over een kleine 10 jaar. Het begint natuurlijk al ruim daarvoor, dat mensen geen nieuw meer kopen als ze weten dat zelf rijden en kopen over een luttel aantal jaren economisch zeer onvoordelig zal gaan worden. EV zal wellicht niet technisch maar zeker economisch de traditionele aandrijving uit de markt drukken. En dan zal autonoom daar nog eens overheen gaan komen.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

NewKidInTown schreef op 28 september 2017 15:05:

[...]
Lijkt mij, om het voorzichtig uit te drukken, systematisch te hoog ingeschat, gezien verwachtingen van tot 80% minder nieuw verkocht over een kleine 10 jaar. Het begint natuurlijk al ruim daarvoor, dat mensen geen nieuw meer kopen als ze weten dat zelf rijden en kopen over een luttel aantal jaren economisch zeer onvoordelig zal gaan worden.
EV zal wellicht niet technisch maar zeker economisch de traditionele aandrijving uit de markt drukken. [maakt voor TT niet uit]
En dan zal autonoom daar nog eens overheen gaan komen. [ja, en?]
Over 10 jaar? Wie weet. Maar niks "ruim daarvoor".

Prognose van IHS Markit Light Vehicle Sales Forecast (2016):

Market Growth 2009-'12 / 2012-'15 / 2015-'23
Mature markets 10% / 13% / -1%
China 44% / 31% / 32%
Emerging 39% / -10% / 44%


Wereldwijd dus nog jaren sterke groei.

Nog een leuke, zie bijlage.
Nog vele jaren groei in de autoverkopen. Waarvan een groeiend deel elektrisch, maar zelfs het aantal ICE auto's (internal combustion) neemt voorlopig nog toe.

Nu gaat het bij TomTom vooral om 'connected'. Nou, dat groeit ook fors:

The IHS Markit telematics forecast estimates that close to 32.4 million light vehicles equipped with some form of telematics were produced in 2016 globally. It is forecasted that production of such light vehicles will grow at a CAGR of 11.2% to reach nearly 61.3 million units by 2022.

'Futurologen' als @martinmartin, @groeibriljant en ik zijn eigenlijk nog heel voorzichtig, haha.

Bijlage:
[verwijderd]
0
Met dank aan JohnSnow ook maar even hier geplaatst:

industrytoday.co.uk/automotive/in-das...

20 miljard dollar omzet in 2022
daarvan 7 miljard vanuit HD-maps (nu nihil)

Goddijn verwacht 50% marktaandeel in 2020
(via de megamegadeal met Baidu wordt dit nu zeer realistisch)

Zelfs met 25% marktaandeel (huidig marktaandeel) gaat de koers van TomTom in 2022 met gemak door de grens van 100 euro.

De bankanalisten moeten nog wakker worden. Het businessmodel gaat van eenmalige licentie naar SAAS-jaarabonnementen (overgang is nu al volop gaande; zie prijslijsten Renault, Peugeot etc.).

[verwijderd]
1
Met dank aan Tom3 ook maar even hier geplaatst:

www.advantagelithium.com/_resources/p...

Het gaat ondanks de verhoging met 50% door de UBS-analisten inderdaad niet zo heel hard met die EV-revolutie.

We raise our 2025E EV sales by ~50% to 14.2m, or
14% of global car sales

Dat carsharen hobbelt vervolgens daar weer 5 jaar achteraan.

De eerste 10 jaar gaat er niet zoveel veranderen aan het particulier autobezit. Neemt zelfs nog behoorlijk toe.
Koos99
3
Interessante uitspraak van HG over percentage van Consumer op de Gross Profit:

By the end of this year our Consumer business will represent less than half of total revenue, and less than 30% of our gross profit

Hieruit kan bij benadering worden afgeleid wat de gross margins zijn voor Consumer en voor TTT/Licensing/Automotive. Deze gross margins zijn op dit forum al eerder geschat, maar een bevestiging van HG is altijd interessant.

Als ik bovenstaand gegeven, combineer met de FY 2016 cijfers (er vanuit gaande dat de gross margins per onderdeel vrij constant zijn gebleven). Dan schat ik het volgende:
Gross Margin Consumer: 40%
Gross Margin Automotive/Licensing/TTT: 83%

Hierop gebaseerd kun je ook de OpEx 2016 per onderdeel berekenen:
Consumer Rev 2016 = 563, EBIT = -4 => OpEx 2016 was ongeveer 230 mio
Rest Rev 2016 = 424, EBIT = 19 => OpEx 2016 was ongeveer 325

Per 2017 kan de OpEx ook ongeveer geschat worden.

Consumer 2017 OpEx zal ongeveer 190 mio zijn (excl eenmalige voorzieningen)
Automotive/Licensing/TTT zal ongeveer 375 mio zijn

Daarmee kom ik op een EBIT voor Consumer van -20 mio.

Gebaseerd op bovenstaande wat kan er over 2018 worden gezegd?

Consumer zal in 2018 naar een omzet gaan van ongeveer 320 mio (2017 420 miljoen). Hier zal geen verlies meer worden geleden, maar ik reken ook niet op winst.
Dan blijft over Automotive/Licensing/TTT die zullen ongeveer op 550 mio uitkomen, met een marge van 83% wordt daar een gross result van 456 mio behaald.

Uitgaand van een daling van OpEx in Consumer en een stijging van Opex op de rest (Consumer 125 en Automotive/Licensing/TTT 395) kom ik op een OpEx van 520 mio. Dat is een fikse daling tov 2017 en ook tov de verwachte analisten verwachting finklager, maar anders krijg ik de cijfers niet kloppend. Dit zal leiden tot een adj EPS van ongveer 0.40
battumboy
0
Koos,

Mijn berekening was exact hetzelfde.
Twijfel alleen over de Opex, denk dat het nog lager wordt.
battumboy
0
Koos,

Mijn berekening was exact hetzelfde.
Twijfel alleen over de Opex, denk dat het nog lager wordt.
Bijlage:
VanillaSky
0
quote:

battumboy schreef op 22 oktober 2017 17:29:

Koos,

Mijn berekening was exact hetzelfde.
Twijfel alleen over de Opex, denk dat het nog lager wordt.
Denk dat je voor A&L te hoog zit qua omzetverwachting. Ik houd dan toch liever de 15% aan waar men op doelt bij TT.

Verder help ik het je graag hopen dat Opex gaat dalen, hier is echter geen enkele aanwijzing voor. Ik denk dat we blij mogen zijn als die volgend jaar gelijk blijft. Daarna verwacht ik een verdere stijging, maar wel gematigd.

Overigens werd in de CC wel een kleine indicatie gegeven waarbij HG aangeeft dat er wel wat 'relief' komt op consumer opex maar aan de andere kant hogere kosten op automotive hij zegt daarna 'opex next year going up not very likely but we will come back to it in february'. Ik verwacht dus +- gelijke OPEX. Als men een daling in de orde van 40 - 50 mio verwacht dan denk ik dat daar wel aanwijzingen voor waren. Ik denk volgend jaar 560-570mio opex, jaren daarna wat hoger.
Koos99
0
OpEx voor Consumer blijft in lijn met de dalende omzet. Daar gaat echt flink wat vanaf. Taco gaf aan dat OpEx niet gaat stijgen. Reken maar dat ie daalt, de vraag is hoeveel.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Koos99 schreef op 22 oktober 2017 13:17:

Interessante uitspraak van HG over percentage van Consumer op de Gross Profit:

By the end of this year our Consumer business will represent less than half of total revenue, and less than 30% of our gross profit

Hieruit kan bij benadering worden afgeleid wat de gross margins zijn voor Consumer en voor TTT/Licensing/Automotive. Deze gross margins zijn op dit forum al eerder geschat, maar een bevestiging van HG is altijd interessant.

Als ik bovenstaand gegeven, combineer met de FY 2016 cijfers (er vanuit gaande dat de gross margins per onderdeel vrij constant zijn gebleven). Dan schat ik het volgende:
Gross Margin Consumer: 40%
Gross Margin Automotive/Licensing/TTT: 83%

Hierop gebaseerd kun je ook de OpEx 2016 per onderdeel berekenen:
Consumer Rev 2016 = 563, EBIT = -4 => OpEx 2016 was ongeveer 230 mio
Rest Rev 2016 = 424, EBIT = 19 => OpEx 2016 was ongeveer 325

Per 2017 kan de OpEx ook ongeveer geschat worden.

Consumer 2017 OpEx zal ongeveer 190 mio zijn (excl eenmalige voorzieningen)
Automotive/Licensing/TTT zal ongeveer 375 mio zijn
Daarmee kom ik op een EBIT voor Consumer van -20 mio.

Gebaseerd op bovenstaande wat kan er over 2018 worden gezegd?

Consumer zal in 2018 naar een omzet gaan van ongeveer 320 mio (2017 420 miljoen). Hier zal geen verlies meer worden geleden, maar ik reken ook niet op winst.
Dan blijft over Automotive/Licensing/TTT die zullen ongeveer op 550 mio uitkomen, met een marge van 83% wordt daar een gross result van 456 mio behaald.

Uitgaand van een daling van OpEx in Consumer en een stijging van Opex op de rest (Consumer 125 en Automotive/Licensing/TTT 395) kom ik op een OpEx van 520 mio. Dat is een fikse daling tov 2017 en ook tov de verwachte analisten verwachting finklager, maar anders krijg ik de cijfers niet kloppend. Dit zal leiden tot een adj EPS van ongveer 0.40
Interessante post, AB!
Ik heb nu geen tijd om er echt op in te aan, dat komt hopelijk nog. Maar heb je mijn post van 21 juli 2017, 15.36 uur in deze draad gelezen (ja, neem ik aan), en de daaropvolgende discussie van enkele dagen met o.a. marique, martinmartin, vanilla en ook jijzelf?
Het was een soortgelijke beschouwing, maar dan alle posten (ook opex) zonder d&a, dus zonder amortisation en zo. Dan neemt Consumer procentueel veel meer algemene opex voor haar rekening dan jij hierboven aangeeft. Met andere woorden, Consumer betaalt nu in werkelijkheid onredelijk veel mee aan de afschrijvingen bij andere BU's. (Bij Consumer is d&a zeer klein.)

Ben benieuwd naar je mening hierover, en hoe je beschouwing er zonder d&a uit zou zien.

PS. De bruto marge bij Consumer is volgens mij nu hoger dan 40%. De 'oude' marge bij hardware was 37-39%. Maar het hoge-marge C&S deel bij Consumer is toegenomen. Daar komt zeer hoge-margevrijval uit defrev nog bij. Ik schat het nu op 43% of hoger.

Koos99
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 oktober 2017 09:40:

[...]
Interessante post, AB!
Ik heb nu geen tijd om er echt op in te aan, dat komt hopelijk nog. Maar heb je mijn post van 21 juli 2017, 15.36 uur in deze draad gelezen (ja, neem ik aan), en de daaropvolgende discussie van enkele dagen met o.a. marique, martinmartin, vanilla en ook jijzelf?
Het was een soortgelijke beschouwing, maar dan alle posten (ook opex) zonder d&a, dus zonder amortisation en zo. Dan neemt Consumer procentueel veel meer algemene opex voor haar rekening dan jij hierboven aangeeft. Met andere woorden, Consumer betaalt nu in werkelijkheid onredelijk veel mee aan de afschrijvingen bij andere BU's. (Bij Consumer is d&a zeer klein.)

Ben benieuwd naar je mening hierover, en hoe je beschouwing er zonder d&a uit zou zien.

PS. De bruto marge bij Consumer is volgens mij nu hoger dan 40%. De 'oude' marge bij hardware was 37-39%. Maar het hoge-marge C&S deel bij Consumer is toegenomen. Daar komt zeer hoge-margevrijval uit defrev nog bij. Ik schat het nu op 43% of hoger.

Gelezen ja.
Het belangrijkste punt wat ik wil aandragen is dat Consumer in 2018 geen verlies gaat leiden. Daarbij wordt rekening gehouden met een zwaar dalende omzet (-25% op standaard PND). Dat betekent dat de OpEx voor Consumer echt fors naar beneden moet.
Ik ben het eens met de opmerking van Marique, je hebt Consumer BU kosten en algemene kosten. Qua die algemene kosten kan er geschoven worden naar A&L&TTT, maar de specifieke BU Consumer kosten gaan echt fors dalen.

Gezien Consumer toch al nauwelijks D&A voor zijn rekening nam, zie ik niet wat voor rol die nu nog kunnen spelen.
battumboy
0
Kwartaal 1 cijfers

OUTLOOK 2017
We are re-iterating our guidance for the year.
In 2017, we expect full year revenue of between €925 million and €950 million. Adjusted EPS2
is expected of around €0.25.
We expect the combined revenue of the Automotive, Licensing and Telematics businesses to grow above 10% year on year in 2017, in
line with our previous expectations of their combined revenue CAGR of 15% between 2016 and 2020.
We expect the level of investments (both CAPEX and OPEX) to show a modest increase compared with 20163
, excluding acquisitions.

Is nu 17%

Verwachting was dus veel hardere stijging volgende jaren.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront