lanshot schreef op 27 september 2017 14:35:
Kunnen we onze betonvloeren nog vertrouwen?
Plasterk laat alle betonvloeren nakijken
Een aantal bouwwerken in Nederland is onveilig omdat ze hetzelfde type betonnen vloeren bevatten als de parkeergarage bij het vliegveld van Eindhoven die in mei instortte.
Door: Jochem van Staalduine 26 september 2017, 22:40
Het gevaar beperkt zich waarschijnlijk tot utiliteitsgebouwen als kantoren, ziekenhuizen en scholen. De onveilige gebouwen moeten bouwkundig versterkt worden. Omdat niet duidelijk is om welke gebouwen het gaat, heeft minister Plasterk van Binnenlandse Zaken alle gemeenten opdracht gegeven dit uit te zoeken.
Plasterk heeft dat dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven. Hij heeft de gemeenten ook gevraagd nieuwe aanvragen voor bouwvergunningen extra kritisch te beoordelen op de aanwezigheid van de verdachte betonconstructie. Zijn woordvoerder laat weten dat de minister over twee à drie weken met een instructie komt voor gemeenten op wier grond gebouwen staan die aan het risicoprofiel voldoen.
De oorzaak in Eindhoven was een constructiefout in een zogenoemde breedplaatvloer
Twee afzonderlijke onderzoeken naar de oorzaak van het instorten van de Eindhovense parkeergarage leverden maandag dezelfde conclusie op. Die oorzaak was een constructiefout in een zogenoemde breedplaatvloer. Zo'n vloer bestaat uit twee betonlagen. De onderste laag bestaat uit betonplaten uit een fabriek, waar de bouwvakkers op de bouwplaats een tweede laag beton overheen storten. In Eindhoven bleken die betonlagen niet goed aan elkaar gehecht te zijn. Op die tropische meidag (het werd 33 graden) zette het beton uit en scheurde de bovenste betonvloer in het gebouw. Die brak in tweeën en sleurde de onderliggende vloeren in zijn val mee. Omdat de parkeergarage nog in aanbouw was en er niemand op de bouwplaats aan het werk was toen dit gebeurde (het was zaterdag), vielen er geen slachtoffers.
Dit ongeluk liep dus goed af, maar in Nederland staan meer gebouwen met breedplaatvloeren. Niemand weet hoeveel dit er zijn, maar alleen al bouwbedrijf Bam, bouwer van de ingestorte garage, heeft dezelfde constructie in vijfentwintig andere gebouwen toegepast. Bouwbedrijven maken sinds 2000 of 2001 gebruik van het in Eindhoven gestorte zelfverdichtende beton dat een rol speelde bij het falen van de bouwconstructie.
Bouwbedrijven maken sinds 2000 of 2001 gebruik van het in Eindhoven gestorte zelfverdichtende beton dat een rol speelde bij het falen van de bouwconstructie
'Ook in woningen zijn breedplaatvloeren gebruikt, maar dat is niet per se reden tot zorg', zegt Simon Wijte van adviesbureau Hageman, dat onderzoek deed naar het bouwongeval in Eindhoven. Niet alle vloeren van dit type zijn namelijk onveilig. Er kan alleen instortingsgevaar bestaan als het gebouw op pilaren steunt en dat is niet zo bij woongebouwen.
Volgens Wijte is het instortingsgevaar ook voor gebouwen als kantoren, scholen en ziekenhuizen zeer klein. De parkeergarage in Eindhoven had namelijk kenmerken die het risico vergrootten en die verder niet veel voorkomen. Zo was het gebouw ook zonder geparkeerde auto's al topzwaar en was de afstand tussen de pilaren die de betonnen tussenvloeren ondersteunden erg groot: maar liefst vijftien meter. 'Ik heb dat in Nederland nog niet eerder gezien', zegt Wijte.
Ook Bob Gieskens, directeur van de Vereniging Nederlandse Constructeurs, is niet bang dat nog meer pas gebouwde betonkolossen instorten. 'Iedereen is geschrokken van dit ongeval en met reden. Maar het is nu ook weer niet zo dat half Nederland op instorten staat.' Wijte verwacht desondanks dat uit de gemeentelijke inventarisaties zal blijken dat sommige gebouwen niet voldoen aan het 'gewenste veiligheidsniveau'.
Artikel in de Volkskrant van 27-09-2017