TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

DerksVisie schreef op 24 juli 2017 11:43:

CEO Goddijn: TomTom wil zelfstandig blijven

Het is in principe niet de bedoeling dat TomTom wordt overgenomen door een buitenlandse partij. De strategie van het bedrijf is erop gericht zelfstandig te blijven.
Dat zegt TomTom’s ceo Harold Goddijn in een interview met Elsevier Weekblad.
TomTom, dat de hardwaredivisie (de navigatiekastjes) steeds verder afbouwt en zich meer richt op softwareproducten voor bedrijven als Apple en Microsoft, heeft goede kaarten in handen op het gebied van de zelfrijdende auto.

Niets is wat het lijkt.

Wat mij vooral verbaast dat hier Apple en Microsoft worden genoemd, waar op dit moment Bosch, Baidu en NVidia logischer lijken. Hoewel HG in de CC natuurlijk wel heel positief was over de nieuwe activiteiten voor Microsoft's Azure platform, die vanaf 2018 gaan bijdragen aan de resultaten.

Ik heb mijn verbazing ook uitgesproken op Twitter richting Servaas van der Laan (opsteller Elsevier bericht), en kreeg als reactie:

Servaas van der Laan? @DellaVia 2 minuten geleden

Als antwoord op @IexXynix @BoschGlobal en 4 anderen
Dit was op basis van eerdere berichten van Reuters/FT. Maar ik zal door jou genoemde partijen er nog bijzetten
[verwijderd]
0
Toch weer vragen of Apple mogelijk alsnog met een eigen wagen gaat komen, n.a.v. een samenwerking met een Chinese partij rond batterijen:

www.techshout.com/macintosh/2017/24/a...

Het potentieel van de Chninese markt (met India in het kielzog?) is de komende 5-10 jaar zo gigantisch, dat geen enkele Westerse partij zich kan permitteren daar niet bij te willen zijn. En TomTom zit via Baidu in een leuke niche. Een niche waar Bosch veeeeeeeeeeel gemakkelijker geld van zou kunnen maken dan TomTom zelf!!

Als er nog zo'n 2-3 miljard wereldburgers vervoersmogelijkheden moeten krijgen op Westers niveau moeten we op onze blote knieën bidden dat dat hoofdzakelijk met gedeelde zelfrijdende elektrische voertuigen (en elektrische tweewielers) zal zijn en niet met verbrandingsmotoren.
tatje
0
Mijn mening.

Apple komt niet met een eigen auto.

Carplay in alle autos en het liefst met Tom Tom.

We zullen het zien.

Heb het idee, dat Apple en Microsoft zich niet bijten.

Apple en Google wel :-)
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 24 juli 2017 13:45:

Heb het idee, dat Apple en Microsoft zich niet bijten.
= Limburgisme ;-)

"elkaar niet bijten" (uit de mond van een wijsneus ;-)!)

"Sich lieben" is een mooi alternatief.
tatje
0
quote:

*Justin* schreef op 21 juli 2017 16:52:

CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven’

Sinds de oprichting in 1991 van TomTom staat Harold Goddijn (57) er aan het roer. Hij vormt zijn bedrijf, bekend van de navigatiekastjes, om in een softwareleverancier.

Nonchalant werpt TomToms CEO Harold Goddijn zijn portemonnee, pakje sigaretten en fietssleutels op tafel. De man die zijn navigatiekastjes voor in de auto aan de halve wereld verkocht, is op de fiets gekomen. Zoals hij vrijwel alles in Amsterdam op de fiets doet, of lopend. Zonder navigatie. ‘Dat gaat uit het hoofd. Hoewel je in Amsterdam altijd even moet nadenken voor je vertrekt. Wat optisch de kortste route lijkt, is niet altijd de snelste.’

Na een verblijf van tien jaar in Londen woont hij, samen met zijn Franse vrouw, medeoprichter en tweede ‘man’ van TomTom Corinne Vigreux, alweer zeven jaar in de hoofdstad. In Londen stond de hardwaredivisie van TomTom, de software wordt in Nederland ontwikkeld. ‘Op een gegeven moment stonden we voor de keuze: willen we Nederlands blijven of een Brits bedrijf worden.’

Het werd het eerste. TomTom koos, min of meer gedwongen door de omstandig­heden, voor een nieuwe strategie. Hoewel de helft van de omzet, zo’n half miljard euro, nog uit consumentenproducten komt, verdient het bedrijf nu het meeste geld met het leveren van software aan bedrijven. ‘We waren een bedrijf voor consumentenelektronica, maar worden steeds meer een techbedrijf. Nieuwe software ontwerpen is belangrijker dan producten maken.’

Wereldmarktleider
Dat is wel eens anders geweest. In 2001 zette TomTom, in 1991 door Goddijn en twee studievrienden opgericht als PalmTop, de wereld op zijn kop met de TomTom Navigator. Een mobiel en betaalbaar ­navigatiekastje voor particulieren. Razendsnel groeide het bedrijf uit tot wereldmarktleider in navigatieapparatuur. De gouden jaren hielden aan, tot tien jaar geleden.

Goddijn: ‘Het was een perfect storm van veranderingen. De smartphone wierp elke industrie ondersteboven, inclusief de onze. Google kwam met gratis kaarten, de financiële crisis brak uit. Consumenten stopten van het ene op het andere moment met kopen.’ Goddijn knipt met zijn vingers. ‘Klik, alsof het licht uitging.’

TomTom had toen zo’n 800 miljoen euro schuld op de balans staan, maar moest juist investeren om de overgang te maken van hardware- naar softwarebedrijf. Er werd flink in de kosten gesneden, er volgden ontslagrondes. ‘Het was een lastige tijd. We hadden veel jongelui rondlopen die gewend waren aan jaren van groei. Als dat opeens stopt, moet je ze een nieuw perspectief geven. Gelukkig kon ik het verhaal als oprichter beter uitgelegd krijgen dan een CEO die alleen naar de beurskoers kijkt. Ik zei gewoon: we gaan dit doen, het wordt niet makkelijk, maar het komt goed.’

Zelfrijdende auto
TomTom is nog lang niet op het niveau van voor de crisis. De consumententak zorgt nog steeds voor een dalende omzet, bleek vorige week uit de halfjaarcijfers. Maar dankzij de nieuwe activiteiten kan Goddijn weer vooruitkijken. Net als bij techbedrijven als Amazon werken bij TomTom kleine teams met een eigen verantwoordelijkheid aan nieuwe producten. ‘Dat moet wel, want anders krijg je een soort centraal geleid sovjetsysteem. Dat werkt bij technologie totaal niet. We zijn wel beursgenoteerd, maar we runnen het bedrijf nog steeds met heel korte lijntjes. Wat dat betreft zijn we nog gewoon een start-up.’

De teams werken hard aan intelligente kaartproducten voor de zelfrijdende auto. ‘Elk jaar gaan één en een kwart miljoen mensen dood in het verkeer, een schandalig hoog aantal. Alsof er elke dag vijf vliegtuigen neerstorten. De luchtvaart zou dat nooit accepteren, maar de auto-industrie wel, omdat er geen alternatief is. Nog niet.’

We zitten volgens Goddijn nu in fase drie van de vijf fases naar de volledig autonome auto. ‘De technologie is nog niet volwassen genoeg. Als je 98 procent klaar bent, dan ben je dus nog niet klaar. Die laatste 2 procent is het moeilijkst.’ Los van de technologie zal ook de regelgeving moeten worden veranderd. Hier ligt volgens Goddijn een kans voor Europa. ‘Laten we hierin een keer vooroplopen op de anderen. We lopen al met zoveel dingen achter.’

Techbedrijven komen en gaan
Goddijn verbaast zich erover dat Europa zich zo makkelijk neerlegt bij de groeiende macht van een handjevol bedrijven aan de westkust van Amerika. ‘We vinden Facebook en Google hartstikke leuk, want het is toch gratis? Niemand vindt die dominantie erg.’

Of ook TomTom een prooi is voor de koopzuchtige reuzen uit Silicon Valley laat hij in het midden. ‘Als ik er iets van zou merken, zou ik het niet zeggen: we zitten natuurlijk in een hot segment. Maar onze strategie is erop gericht dat wij zelfstandig onze bijdrage aan de zelfrijdende auto leveren.’

Misschien zit ook zijn vaderlandse trots een buitenlandse overname wel in de weg. ‘Ik heb genoeg verdiend om me niet meer zoveel zorgen te hoeven maken over geld, ik doe het ook wel een beetje voor de eer.

Waar?
The Lobby, Amsterdam

Wat?We hebben iets gecreëerd dat sterk genoeg is om ons te overleven. Ik zou het jammer vinden als het niet lukt om het te laten bloeien over een lange periode. Want succes is geen gegeven meer. Techbedrijven komen en gaan. Je moet het elke dag weer opnieuw verdienen.’

Hoofdgerecht: Flammküchen met zalm

Drank:
Bruisend water

Kassa
€ 15,50

Wie is Harold Goddijn?
Geboren in Oegstgeest (1960). Studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1991 mede-oprichter van softwarebedrijf Palmtop, dat in 2001 doorging als TomTom. Sinds die tijd is hij er CEO. Getrouwd met Corinne Vigreux met wie hij twee kinderen heeft die computerwetenschappen studeren in Amerika.
We hebben het over Elsevier !

Is bovenstaande schrijver ook Servaas van der Laan.

www.elsevierweekblad.nl/economie/acht...
Servaas van der Laan (1984) is sinds juni 2016 redacteur economie bij Elsevier Weekblad. Schrijft zo nu en dan voor Juist Magazine.

We hebben iets gecreëerd dat sterk genoeg is om ons te overleven. Ik zou het jammer vinden als het niet lukt om het te laten bloeien over een lange periode. Want succes is geen gegeven meer. Techbedrijven komen en gaan. Je moet het elke dag weer opnieuw verdienen.’

Mooi: WE HEBBEN IETS GECREEERD .

Dan is het toch al klaar.

HD MAPS met het nieuwe platform en road dna en RRS.

Dat totale plaatje heet niemand, daarom willen die chinezen het hebben.

Denk wel: als die chinezen ( Baidu ) niet iedereen binnen Apollo hadden genoemd, had Tom Tom er ook geen PB tegenaan hoeven te gooien.

En wisten WIJ van niets :-)
apollo
0
quote:

tatje schreef op 24 juli 2017 14:03:

[...]

We hebben het over Elsevier !

Is bovenstaande schrijver ook Servaas van der Laan.

www.elsevierweekblad.nl/economie/acht...
Servaas van der Laan (1984) is sinds juni 2016 redacteur economie bij Elsevier Weekblad. Schrijft zo nu en dan voor Juist Magazine.

We hebben iets gecreëerd dat sterk genoeg is om ons te overleven. Ik zou het jammer vinden als het niet lukt om het te laten bloeien over een lange periode. Want succes is geen gegeven meer. Techbedrijven komen en gaan. Je moet het elke dag weer opnieuw verdienen.’

Mooi: WE HEBBEN IETS GECREEERD .

Dan is het toch al klaar.

HD MAPS met het nieuwe platform en road dna en RRS.

Dat totale plaatje heet niemand, daarom willen die chinezen het hebben.

Denk wel: als die chinezen ( Baidu ) niet iedereen binnen Apollo hadden genoemd, had Tom Tom er ook geen PB tegenaan hoeven te gooien.

En wisten WIJ van niets :-)
Hooguit nog even finetunen tat (;-)
tatje
0
Goed lezen, want Harold Goddijn heeft het in de webcast Q2 2017 toch over een STANDAARD ::-)

If I look at HD Maps and the discussion there, I’d still - it's still early days. I think notable - noticeable developments are that Baidu will use our map-making platform for the creation of HD Maps.

That is important because that gives a unified map products to software developers that can be applied to for cars both in the western world and in China. And I think that is good news for software developers that they have one standard that they can work towards. I am also pleased that it is a good acknowledgment by Baidu about the – you know, the state of our platform and tools for HD driving – for self driving.

Harold vrij vertaald !
ONE Standaard en ik ben blij dat Baidu het ook zo ziet :-)
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 24 juli 2017 14:07:

Goed lezen, want Harold Goddijn heeft het in de webcast Q2 2017 toch over een STANDAARD ::-)

If I look at HD Maps and the discussion there, I’d still - it's still early days. I think notable - noticeable developments are that Baidu will use our map-making platform for the creation of HD Maps.

That is important because that gives a unified map products to software developers that can be applied to for cars both in the western world and in China. And I think that is good news for software developers that they have one standard that they can work towards. I am also pleased that it is a good acknowledgment by Baidu about the – you know, the state of our platform and tools for HD driving – for self driving.

Harold vrij vertaald !
ONE Standaard en ik ben blij dat Baidu het ook zo ziet :-)

Lajeniegekmake Tatje: iedereen heeft het over 'open', 'delen', 'standaard'. De markt gaat het zelf bepalen.
[verwijderd]
0
CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven

Nou dat klinkt niet best voor TT. Hij is 57.
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 24 juli 2017 14:34:

[...]
Lajeniegekmake Tatje: iedereen heeft het over 'open', 'delen', 'standaard'. De markt gaat het zelf bepalen.
Baidu gaat het idd zelf bepalen en dat is toch echt koploper in de markt. Deze techgigant gaat de technologie van TomTom nu in China inzetten en daarmee creeer je 1 wereldstandaard voor HD-maps, RRS-roadDNA en real-time services.
Heel interessant voor de autofabrikanten en de softwareontwikkelaars.
[verwijderd]
0
quote:

Rabow schreef op 24 juli 2017 14:41:

CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven

Nou dat klinkt niet best voor TT. Hij is 57.
Indirect zegt hij dus dat de technologie van TomTom zo goed is, dat ze over 40 jaar nog steeds leading zijn.
Dat zou best wel eens kunnen lukken als de samenwerkingen met Baidu en Bosch zich ontwikkelen tot wereldstandaard. De Windows voor HD-Maps, roadDNA en real-time services.

Wordt Goddijn iig net als Gates multi-miljardair.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 24 juli 2017 14:49:

[...]

Baidu gaat het idd zelf bepalen en dat is toch echt koploper in de markt. Deze techgigant gaat de technologie van TomTom nu in China inzetten en daarmee creeer je 1 wereldstandaard voor HD-maps, RRS-roadDNA en real-time services.
Heel interessant voor de autofabrikanten en de softwareontwikkelaars.
Natuurlijk is de schaalgrootte bizar interessant, maar we hadden eigenlijk toch al min of meer een standaard met NDS?
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 24 juli 2017 14:53:

[...]

Indirect zegt hij dus dat de technologie van TomTom zo goed is, dat ze over 40 jaar nog steeds leading zijn.

Nee, hij zegt niet dat de technologie goed is.
CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven'

Hij verwacht niet dat T2 zo heel oud zal worden. Zelf gaat HG nog een jaar mee, maar of T2 dat nog haalt ... hij hoopt het wel, maar is er eigenlijk niet zo zeker van.
[verwijderd]
0
Zo zou je het ook kunnen interpreteren.

quote:

groeibriljant schreef op 24 juli 2017 14:53:

[...]

Indirect zegt hij dus dat de technologie van TomTom zo goed is, dat ze over 40 jaar nog steeds leading zijn.
Dat zou best wel eens kunnen lukken als de samenwerkingen met Baidu en Bosch zich ontwikkelen tot wereldstandaard. De Windows voor HD-Maps, roadDNA en real-time services.

Wordt Goddijn iig net als Gates multi-miljardair.
[verwijderd]
1
zo las ik het ook.

quote:

Muppet_Waldorf schreef op 24 juli 2017 15:23:

[...]

Nee, hij zegt niet dat de technologie goed is.
CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven'

Hij verwacht niet dat T2 zo heel oud zal worden. Zelf gaat HG nog een jaar mee, maar of T2 dat nog haalt ... hij hoopt het wel, maar is er eigenlijk niet zo zeker van.

[verwijderd]
0
als je "hoop" schrijft betekend dat meestal niet veel goeds. Hij hoopt het maar denkt het niet.
[verwijderd]
0
Waar is Statler trouwens ? Hoe leest hij het ?

quote:

Muppet_Waldorf schreef op 24 juli 2017 15:23:

[...]

Nee, hij zegt niet dat de technologie goed is.
CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven'

Hij verwacht niet dat T2 zo heel oud zal worden. Zelf gaat HG nog een jaar mee, maar of T2 dat nog haalt ... hij hoopt het wel, maar is er eigenlijk niet zo zeker van.

DerksVisie
0
quote:

Muppet_Waldorf schreef op 24 juli 2017 15:23:

[...]

Nee, hij zegt niet dat de technologie goed is.
CEO Harold Goddijn: ‘Ik hoop dat TomTom mij zal overleven'

Hij verwacht niet dat T2 zo heel oud zal worden. Zelf gaat HG nog een jaar mee, maar of T2 dat nog haalt ... hij hoopt het wel, maar is er eigenlijk niet zo zeker van.

Nee hij hoopt dat TomTom nog zal bestaan ondanks dat hij er dan niet meer is.
4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 09:01
Koers 5,655
Verschil -0,075 (-1,31%)
Hoog 5,725
Laag 5,655
Volume 5.950
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront