TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Juun
0
quote:

Hik schreef op 25 april 2017 11:46:

[...]

Er wordt nu meer over de rol van Autonomos losgelaten dan net na de overname. Iedereen kon op de website van Autonomos vinden dat ze zelf eerder een SDC hadden ontwikkeld tbv een challenge.
In de pers deed Goddijn het voorkomen dat TomTom nu 'zelfs de zebrapaden' in kaart kon brengen (flauwekul; dat konden ze eerder ook al).
Gisteren op de AVA werd er bij de rondvraag een vraag gesteld over de rol van TT bij MS. HG antwoorde dat TT exclusief voor MS Azure de locatiegegevens verzorgt. HG kwam ongevraagd met een voorbeeld wat ze doen voor Azure: "als de klant een postcode en een huisnummer ingeeft, dan vult TT dat aan door de straat en de plaats erbij te zoeken".

Je zag Alain hoofdschuddend denken: wat een flauwekul voorbeeld, alsof dat de innovatie is die in de hele wereld nog nooit vertoond is.
Juun
0
quote:

mjmj schreef op 25 april 2017 11:58:

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze een eigen car ontwikkelen. Mss wel een paar merkloze test cars dat kan wel. Fabricage van auto's is een totaal andere tak van sport zelfs al koop je alles in en is die car geheel elektrisch.
TT doet niet in hardware (afgezien de consumer gadgets).

Ik zie wel potentie in platforms.
Ik had nog willen vragen, als ze in een kleine oplage een aantal auto's met belettering de weg opsturen om de eigen technologie van TT in de praktijk te testen. Is die kleine oplage dan wellicht ook een kleine auto, zoals een Mini? Maar goed, toen dacht ik, laat ik mijn mond maar houden, straks staat er weer een TT-er op straat omdat er interne gegevens naar buiten zijn gebracht. Qua tijdsplanning zou het natuurlijk een Mini kunnen zijn.
Juun
1
quote:

Hik schreef op 25 april 2017 11:46:

[...]

- US in kaart gebracht; bijna iedereen test, maar nog geen zichtbare afnemers. En die afnemers hebben best nog wel veel tijd om te wachten met hun beslissing. Er rijdt immers nog geen consumenten SDC rond. Wat kun je dan doen? Overtuigd zijn van jezelf en voor het voetlicht treden met een TomTom-car? Ook maar een ridehailing-achtige service faciliteren zoals JMdeVries een jaar geleden opperde?

Mogelijkheden en speculaties te over. Maar TomTom kennende gaan we het pas achteraf horen. Of we moeten deze speldenprikjes inderdaad serieus nemen en onze eigen, wellicht voorbarige, conclusies trekken.
"...En die afnemers hebben best nog wel veel tijd om te wachten met hun beslissing..."

HG haalde gisteren op de AVA aan dat er gemiddeld 2,5 jaar tijd zit tussen het afsluiten van het contract en het op de markt komen van het betreffende model. Die 2,5 jaar gaat af van de "best wel veel tijd" die jij aanhaalt. Zo heel veel tijd blijft er dan ook weer niet over.
Juun
0
Als ik het zo bekijk, heb ik eigenlijk best wel goed op zitten letten gisteren.
Anderzijds,
Op dit moment zit ik op het verkeerde draadje te posten, dat dan wel weer.
Dutchy Ron
0
Volvo’s Pilot Assist II
Although autonomous driving may be a few years off there are plenty of semi-autonomous features already around. One of the most impressive is Pilot Assist II by Volvo. This system will control the steering to keep you in your lane and keep you at a steady driving speed. This goes beyond cruise control as the Volvo will detect cars ahead and automatically brake and speed up to maintain a safe distance and keep you in the flow of traffic.

This technology is available on other premium models such as Tesla and Mercedes-Benz, but the thing that makes Volvo’s version so impressive is that is doesn’t need clear road markings to work like other versions.

Volvo’s Pilot Assist can detect the edge of the road even if it is not clearly defined and doesn’t need to use other cars as indicators to understand your road position. Furthermore, Volvo’s commitment to safety first is seen in features such as ‘moose detection’ that will recognise large animals and brake for you – going further than the cyclist and pedestrian detection features of other models.

www.information-age.com/impressive-ca...
Oeps..!
0
[verwijderd]
0
China's giant ride-hailing service Didi just secured $5.5 billion to aid its self-driving efforts and expand overseas

uk.businessinsider.com/didi-raises-55...
[verwijderd]
0
Samsung mag zelfrijdende auto op openbare weg testen

Techgigant Samsung heeft van de Zuid-Koreaanse regering toestemming gekregen om zelfrijdende auto's op openbare wegen in het land te testen.
Dat meldt de Zuid-Koreaanse website The Investor.

Samsung voerde al tests uit met autonome voertuigen, maar die beperkten zich tot ritjes op een speciaal daarvoor aangepast privéterrein. Het bedrijf gebruikt voor de tests een aangepaste auto van de eveneens Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai.

Samsung is niet van plan om zelf een auto te produceren, maar is wel geïnteresseerd in het ontwikkelen van de achterliggende technologie. Het bedrijf investeerde in februari van dit jaar, samen met enkele financiëringsmaatschappijen, nog tien miljard dollar in een Amerikaans bedrijf dat laserscanners voor zelfrijdende auto's maakt.

Door: NU.nl
Alpen
1
A Multi-Source, Multi-Sensor Approach to HD Map Creation
Willem Strijbosch - Head of Autonomous Driving, TomTom

NVIDIA GPU Technology Conference San Jose 2017
Thursday, May 11, 10:30 AM - 10:55 AM

"It's simple to take the output of one type of sensor in multiple cars and produce a map based on that data. However, a map created in this way will not have sufficient coverage, attribution, or quality for autonomous driving. Our multi-source, multi-sensor approach leads to HD maps that have greater coverage, are more richly attributed, and have higher quality than single-source, single-sensor maps. In this session, we will discuss how we have created the world's largest HD map, are able to continuously update it, and are making autonomous driving safer and more comfortable."

gputechconf2017.smarteventscloud.com/...
[verwijderd]
1
quote:

Alpen schreef op 3 mei 2017 14:55:

A Multi-Source, Multi-Sensor Approach to HD Map Creation
Willem Strijbosch - Head of Autonomous Driving, TomTom

NVIDIA GPU Technology Conference San Jose 2017
Thursday, May 11, 10:30 AM - 10:55 AM

"It's simple to take the output of one type of sensor in multiple cars and produce a map based on that data. However, a map created in this way will not have sufficient coverage, attribution, or quality for autonomous driving. Our multi-source, multi-sensor approach leads to HD maps that have greater coverage, are more richly attributed, and have higher quality than single-source, single-sensor maps. In this session, we will discuss how we have created the world's largest HD map, are able to continuously update it, and are making autonomous driving safer and more comfortable."

gputechconf2017.smarteventscloud.com/...
Interessante en krachtige formulering. Er is iets aan het veranderen in de toonzetting. Het lijkt alsof de Autonomos acquisitie TomTom zelfvertrouwen geeft. Min of meer tussen de regels door. Ik heb nog geen paper of presentatie van hen gezien waar het over crowdsourced (crowdmaintained) HD-Maps/RoadDNA gaat. Toch wordt er sinds kort wel op die manier over gesproken in media uitlatingen. Ik ben al heel lang erg benieuwd naar een presentatie waaruit de Autonomos+TomTom merger meerwaarde blijkt
[verwijderd]
0
Delphi doet het wel:
www.reuters.com/article/us-delphis-re...
Automotive supplier Delphi Automotive Plc (DLPH.N) on Wednesday said that it would spin off its powertrain unit in order to focus on developing technology for autonomous driving systems and electrically powered vehicles.

The company also reported a better-than-expected first-quarter net profit as revenue rose in all regions, and it gave a robust full-year earnings outlook.

Delphi has shed most of its lower-margin automotive supplier businesses in recent years and is seen as one of the companies best placed to grow as the industry moves toward self-driving vehicles.

The spinoff of the powertrain unit will be tax free and is expected to be completed by March 2018, Delphi said.
holenbeer
1
quote:

Hik schreef op 3 mei 2017 15:52:

[...]

Interessante en krachtige formulering. Er is iets aan het veranderen in de toonzetting. Het lijkt alsof de Autonomos acquisitie TomTom zelfvertrouwen geeft. Min of meer tussen de regels door. Ik heb nog geen paper of presentatie van hen gezien waar het over crowdsourced (crowdmaintained) HD-Maps/RoadDNA gaat. Toch wordt er sinds kort wel op die manier over gesproken in media uitlatingen. Ik ben al heel lang erg benieuwd naar een presentatie waaruit de Autonomos+TomTom merger meerwaarde blijkt
En ook duidelijk afgezet tegen mogelijke concurrenten als Mobileye die, hoe goed ze het ook doen koerswise, toch een minder compleet pakket bieden.
Voorlopig gebruiken alle OEMs nog een scala aan sensoren en is het dus interessant als de Maps die je gebruikt met al die sensoren compatibel zijn.immers, als de Maps details bevatten die jouw sensoren niet registreren, of andersom, gebruik je niet alle mogelijke informatie. Ik vraag me af hoe wetgevers daar tegenaan gaan kijken.
Waarom zwart-wit TV toestaan als kleuren TV ook beschikbaar is, zeg maar.
Autonooms heb je gelijk in, en het zou me niks verbazen als ze met meer van dat soort kleine overnames bezig zijn. Als je ziet wat een Civil Maps naar zich toe weet te trekken, dan is 25 mio voor een clubje als Autonomos een fooi. Die overname is in beurswaarde allang weer terug verdiend.
holenbeer
0
quote:

Hik schreef op 3 mei 2017 16:12:

Delphi doet het wel:
www.reuters.com/article/us-delphis-re...
Automotive supplier Delphi Automotive Plc (DLPH.N) on Wednesday said that it would spin off its powertrain unit in order to focus on developing technology for autonomous driving systems and electrically powered vehicles.

The company also reported a better-than-expected first-quarter net profit as revenue rose in all regions, and it gave a robust full-year earnings outlook.

Delphi has shed most of its lower-margin automotive supplier businesses in recent years and is seen as one of the companies best placed to grow as the industry moves toward self-driving vehicles.

The spinoff of the powertrain unit will be tax free and is expected to be completed by March 2018, Delphi said.
Jij maakt dit jaar leuke klappers op Mobileye en Delphi! Heb er zelf maar kleine ritjes in gemaakt, kan al die bedrijven onvoldoende bijhouden en winst is winst.
Hoe denk jij intussen over Nvidia? Ze blijven nu wel erg lang in een range zitten, verwacht jij nog impulsen op- of neerwaarts?
[verwijderd]
1

het zijn juist de overnames van een MBLY en de recente participaties in HERE op een premie en niet aan een discount die pijnlijk laten zien hoe ondergewaardeerd TT wel niet is, neem daarbij ook nog eens de waarde van een Fleetmatics versus Telematics en de transitie/diversificatie die bij Garmin nu vruchten begint af te werpen, dan kan je enkel maar concluderen dat TT enorm achter blijft, wellicht niet qua ontwikkeling binnen het bedrijf, maar wel qua beurswaarde.

toch voelt het de laatste weken aan alsof er iemand een belang probeert op te bouwen, ik denk niet dat dit een mogelijke strategische partner is, want die zouden dan wel voor een onderdeel langs komen bij HG, denk eerder dat het een activist is, een vriend @ la of van de Mol om samen een beurswaarde doorbraak te forceren .
het zal indien zo, wel duidelijk worden, want dit soort mensen , met zulk een doel benaderen dan asset managers om hun belang te reserveren ( lees kopen) maar in naam bij de Bank te laten staan, zodat hun hand niet zichtbaar is.

doet de koers in ieder geval goed, we staan nu stevig in de 9 euro en dips zijn goed ondersteund.
holenbeer
0
Het is nu in elk geval een stuk comfortabeler boven de 9. Heb in navolging van jou mijn positie wat omheind, puts rond de 7 en calls 10 en 11 geschreven. Mij maken ze niet meer gek bij TT.
Loop daarnaast lekker binnen op AMG en vandaag First Solar. Daar had ik naar mijn doen behoorlijk puts in geschreven, konden imo weinig verder omlaag zonder interesse van een grote speler te wekken. Vandaag hebben ze een sprong van 18 % gemaakt.
Alpen
1
De Taeye over het gebruik van AI voor het automatisch creëren en onderhouden van HD mappen:
(Nvidia GTC Amsterdam, september 2016):

"People used to believe creating navigable maps was unaffordable, now people believe HD maps, which are very detailed, very accurate is unaffordable - it’s not: you need to be clever about it and use AI and AI platforms to automatically create and maintain them," De Taeye said.

blogs.nvidia.com/blog/2016/09/28/gtc-...

----------------

(Aanvullend commentaar hierop):

Through a deal with nVidia, TomTom aims to accelerate HD map creation by applying more advanced artificial intelligence (AI) algorithms running on graphics processors in the vehicles themselves, as well as in the cloud. Huang says nVidia's approach employs AI to work out the difference between trees, buildings, and other vehicles. "We detect all these for two reasons. Number one: we want to continuously update our map, and there are several different types of marker we can use to figure out where we are. Number two: we're detecting where it's safe to drive [in real time]."

With the front end of the mapping technology deployed in vehicles, TomTom and others want to gather mapping data from many vehicles to support a continuously updated map. "Crowdsourcing will be helpful. Otherwise, it would take many thousands of one's own vehicles, like Google's, and many miles of driving, resulting in high cost, to achieve these HD maps—and they would not be up to date, either," says Kevin Mak, senior analyst for Strategy Analytics' global automotive practice.

cacm.acm.org/magazines/2017/4/215027-...
Alpen
3
....terwijl HERE een NYU onderzoeksproject financieel ondersteunt dat als doel heeft om mbv AI en met "cm precisie" uiteindelijk autonoom rijden mogelijk te maken, gebruik makend van hun HD map en door onboard sensoren verkregen gewijzigde verkeerssituaties.

www.roadsbridges.com/automated-vehicl...

Opvallend hierbij:

1) Is HERE genoodzaakt om dit type onderzoek uit te besteden? Het resultaat maakt IMO echter deel uit (zou deel uit moeten maken) van hun core business. Wellicht is die kennis niet of onvoldoende in eigen gelederen voorhanden en is er sprake van een uit noodzaak geboren situatie. Bij een intern project is de communicatie in ieder geval "beter/sneller" en heb je de planning meer in eigen hand. Ook al kan het moment van eventuele beschikbaarheid van het beoogde deep learning systeem niet worden afgewongen, daar lijkt me de situatie te complex voor.
Mogelijk zijn er ook andere onderzoekstrajecten opgestart (met Intel, Mobileye, BAD guys,...) maar dat maakt de situatie voor HERE er niet eenvoudiger / overzichtelijker op, en er staat druk op de ketel. HERE staat volgens TT "jaren" op achterstand en er wordt ongetwijfeld door de BAD guys vriendelijk doch dringend verzocht om spoedig "te leveren".

2) Dit onderzoeksproject is vrij recent opgestart. Het duurt mogelijk nog even voordat het resultaat ervan (werkend prototype?) beschikbaar komt..

3) De vraag is ook of, en zo ja in welke mate, Nvidia nog iets met HERE "doet" betreffende AI voor bijvoorbeeld voertuig localisatie; ik kan er niets over vinden. Zo nee, voor HERE wellicht een reden te meer om dit onderzoek dan uit te besteden.
[verwijderd]
0
"De advocaat-generaal bij het Europese Hof geeft aan of Uber in zijn ogen als taxibedrijf of online-dienstverlener moet worden beschouwd"

Aankomende donderdag de uitspraak, echt heel belangrijk!

Bij het eerste is Europa dan gelijk klaar voor het app-bedrijf.
Bij het tweede zullen ze extra gas geven en nog meer marktaandeel kopen: ritje asd-spl €17
Wipo
0
quote:

Alpen schreef op 5 mei 2017 18:19:

....terwijl HERE een NYU onderzoeksproject financieel ondersteunt dat als doel heeft om mbv AI en met "cm precisie" uiteindelijk autonoom rijden mogelijk te maken, gebruik makend van hun HD map en door onboard sensoren verkregen gewijzigde verkeerssituaties.

www.roadsbridges.com/automated-vehicl...

Opvallend hierbij:

1) Is HERE genoodzaakt om dit type onderzoek uit te besteden? Het resultaat maakt IMO echter deel uit (zou deel uit moeten maken) van hun core business. Wellicht is die kennis niet of onvoldoende in eigen gelederen voorhanden en is er sprake van een uit noodzaak geboren situatie. Bij een intern project is de communicatie in ieder geval "beter/sneller" en heb je de planning meer in eigen hand. Ook al kan het moment van eventuele beschikbaarheid van het beoogde deep learning systeem niet worden afgewongen, daar lijkt me de situatie te complex voor.
Mogelijk zijn er ook andere onderzoekstrajecten opgestart (met Intel, Mobileye, BAD guys,...) maar dat maakt de situatie voor HERE er niet eenvoudiger / overzichtelijker op, en er staat druk op de ketel. HERE staat volgens TT "jaren" op achterstand en er wordt ongetwijfeld door de BAD guys vriendelijk doch dringend verzocht om spoedig "te leveren".

2) Dit onderzoeksproject is vrij recent opgestart. Het duurt mogelijk nog even voordat het resultaat ervan (werkend prototype?) beschikbaar komt..

3) De vraag is ook of, en zo ja in welke mate, Nvidia nog iets met HERE "doet" betreffende AI voor bijvoorbeeld voertuig localisatie; ik kan er niets over vinden. Zo nee, voor HERE wellicht een reden te meer om dit onderzoek dan uit te besteden.

The NYU team recently received a gift fund from Here, making it one of the company’s first university research and development partners in its HD Live Map program. High-definition (HD) maps meant for machine-to-machine (M2M) communication must be accurate to within 4-8 in., as self-driving vehicles need to continuously update, or register, their location on these maps with an equally high degree of accuracy. The goal of the collaborative research is to enhance car-to-map precision to within 4 in.

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront