Fitch houdt vertrouwen in kredietstatus Nederland

Door AFN op 23 oktober 2020 22:40 | Views: 4.475

Fitch houdt vertrouwen in kredietstatus Nederland

LONDEN (AFN) - Kredietbeoordelaar Fitch tornt niet aan de kredietrating van Nederland. Het bureau houdt vast aan zijn AAA-beroordeling van de kredietwaardigheid van Nederland, het hoogst mogelijke rapportcijfer. De prognose houdt Fitch op stabiel.

Fitch wijst erop dat Nederland een flexibele, waardetoevoegende en open economie heeft. Verder noemt Fitch de Nederlandse economie effectief.

Door de coronacrisis zal de schuldpositie van Nederland wel stijgen boven het niveau dat een AAA-status rechtvaardigt, aldus Fitch. De kredietbeoordelaar wijst er echter op dat Nederland een sterke staat van dienst heeft op het gebied van gezond begrotingsbeheer. De kredietbeoordelaar denkt dat Nederland zijn schuldratio op de middellange zal weten te stabiliseren of zelfs terugbrengen als de pandemie over zijn hoogtepunt is.

Ontwrichtend

De corona-pandemie werkt volgens Fitch ontwrichtend op de Nederlandse economie en de begrotingspositie. Zo kromp het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,5 procent, na een krimp van 1,5 procent in het eerste kwartaal. Fitch zet de Nederlandse prestaties echter af tegen de eurozone en concludeert dat Nederland het op dat gebied beter dan gemiddeld doet. In de eurozone was de krimp van het bbp in het eerste en tweede kwartaal respectievelijk 3,6 en 12,1 procent.

Voor het hele jaar rekent Fitch op een krimp van het Nederlandse bbp van 5,1 procent. Daarna volgt een jaar waarbij sprake zal zijn van 3,4 procent groei. In 2022 zal de economische opleving 2,3 procent zijn. Wel wijst Fitch op de vele onzekerheden, zeker nu het coronavirus wereldwijd weer oplaait.

Verder rekent Fitch dat het begrotingstekort dit jaar op 7,5 procent uitkomt, tegen een overschot van 1,7 procent in 2019. Volgens een ontwerpbegroting zal volgend jaar sprake zijn van een tekort van 5,5 procent, aldus het kredietbureau.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

15 Posts
Lepre Chaun
0
Fitch wijst erop dat Nederland een flexibele, waardetoevoegende en open economie heeft.

Goed voor Randstad
boomer92
1
quote:

Lepre Chaun schreef op 24 oktober 2020 01:24:

Fitch wijst erop dat Nederland een flexibele, waardetoevoegende en open economie heeft.

Goed voor Randstad
goed voor ing , kpn ,aeg , postnl , bam , rd .. om maar wat te noemen . vaccin komt eerder als men nu denkt (nieuwsuur)
jan de vakman
1
Vanmorgen waarschuwen deskundigen,dat het perce voorkomen van corona doden tot giga ekonomische schade lijd, ik denk dat zweden hier een lichtend voorbeeld is, hun alleen maatregelen indien strikt noodzakelijk, leid de laatste tijd tot overtuigende winst op alle fronten, tegenover de rest van europa!
Zou Trumpje in gaan zien dat een meerderheid van de amerikanen het hart al 100 jaar op de goede plaats dragen, het veel betere ethische programma van de republikeinen verdient een warm hartelijk promoter, europa zal waarschijnlijk beter af zijn met de meer gezamelijke aanpak van Joetje, maar het meest belangrijke land van de wereld;Israel, heeft meer van vriend Trump te verwachten en dat is belangrijker dan al het andere!!
Zelf heb ik door maximale zorg voor goed eten, veel bewegen en broodnodige humor en ontspanning, nog geen last van corona, maar mijn beursje was zwaar ziek van de week,zelfs besi die met ronduit schitterennde cijfers en vooruitzichten kwam, deelde in de zeer negatieve intel pret, van uit besi en asml lopen er wel lijntjes naar deze minder presterende chipreus,maar van asmi weet ik dat niet, toch kletterde hij 7,75% naar beneden, vroeger was de 775 een top intercity treinstel van de NS,maar als 1 van je beurs lievelingen zo'n schuiver maakt, daar wordt je echt niet blij van!
Aperammetje maakte zijn verlies, lopende de week, weer voor een heel deel goed,maar zelfs een prachtige vooruitblik op arcelor kon hem niet groen trekken, gisteren.
Alleen levens gevaarlijke corona aandelen zoals vastgoed en de banken schitteren,die doen net alsof er niks aan de coronahand is!!
Vandaag enig winterklaar werk op den akker verrichten,ook nog wat koper voor mijn altijd groen staande Dalm klaarmaken,want volgens de topman van Dalm zijn de koper kopers aan het hamsteren en dat stuwt de prijs.
Morgen mogen we weer met een klein clubje samenkomen, rondom het zeer schatrijk makende WOORD,ik hoop dat ook de organist rekening houd met dat kleine clubje, want anders blaast hij ons volledig weg,doodzonde van die mega mooie psalmen!!
Maandag hoop ik, dat er niet geluisterd word naar topmedici, die een volledige lockdown bepleiten,het resultaat is kortstondig en klein,de ekonomische schade mega giga,ga aub veel meer in de richting van thuiszorg voor corona zieken,korte lijntjes werken hier ook gewoon veel beter,bovendien raken op de nu gehanteerde werkwijze alle zorgers straks zwaar overspannen,dat is voor alles en iedereen heel slecht, SJALOOM!!!
Rowi62
1
Iedereen op IEX is het er wel over eens. GEEN LOCKDOWN.
Voorts vind ik dat de politiek dit niet kan oplossen: Rutte en de Jonge en vooral RIVM vervangen door een nieuw nationaal crisisteam met wat kanjers uit het bedrijfsleven erbij (olv captains of industry) ; vol aandacht voor de patienten die de ziekenhuisbedden langdurig blokkeren met covid (mensen met flink overgewicht ) ; nieuwe industrieen opzetten , nadenken over overheidsbegroting obv nationaal reddingsplan (wie betaalt wat en wat krijg je daarvoor in de toekomst) ect etc
I need a dollar
4
Jan,

Zweden heeft het economisch gezien slechter gedaan dan zijn directe buurlanden en meer doden enz.
Vergelijken met Nederland, is en denken dat dit beleid hier ook kan is onzin:
- Nederland is net als België een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Zweden is extreem dun bevolkt.
- Buurlanden van Nederland, België, VK en een stukje naar het zuiden Frankrijk zijn gevallen fors opgelopen. Wij hebben nauwe banden met die landen en een virus stopt niet bij een grens. Zweden had Noorwegen en Finland als buren met weinig besmettingen.
- In Nederland wonen in de dichtstbevolkte steden relatief veel mensen van niet westerse komaf, door taalachterstand, grote gezinnen en soms ook compleet negeren van de maatregelen hebben zij een onevenredig groot aandeel in de besmettingen (in België Frankrijk en VK idemdito)

Nederland is geen Zweden en visaversa,
hiernaast heeft Zweden ook gewoon maatregelen getroffen zoals de 1,5 meter afstand en nu Max 50 bezoekers in uitgaansgelegenheden. Een lockdown klinkt zo zwaar maar elk land incl Zweden heeft een vorm hiervan ingevoerd.
jan de vakman
1
De opmerking over het dun bevolkte zweden is natuurlijk terecht,dat geeft een gunstiger situage, ook moeten we allen de corona basisregels uiteraard in acht nemen;afstand,niet kussen of knuffelen, geen handen schudden,voorkomen is altijd beter dan genezen.
Wat de buitenlanders betreft kan ik zeggen dat mijn jongste dochter, die op de zwaarste afdeling van het ic in rotterdam werkt, er daar inderdaad een sterke over vertegenwoordiging van oost europeanen is,uit ervaring weet ik dat het vaak vriendelijke mensen zijn ,die echter zeer ongezond leven,ook diabetis is sterk over vertegenwoordigd onder de zieken,reden te meer voor ons om zo gezond mogelijk te leven,veelcomputerchip gerelateerd spul kopen , dan kunnen we maximaal uit het gedrang blijven en gaat asmi weer als een speer omhoog,vaart wel!!
Rowi62
1
Beter of slechter kun je op vele manieren meten. Met half een land overspannen en zonder normale zorg weer doe je het dan beter? Op 160000 doden per jaar (NL) er 2000 minder is dat beter? Ik zeg doen wat je kunt maar niet ten koste van alles. Zweden lijkt me prima!
I need a dollar
4
Punt 2000 extra doden klopt niet.
Tijdens de eerste Corona piek die door de slimmeockdown nooit zohoog is geworden als mogelijk, waren er weken met 2000 extra doden, 4x zoveel als de normale gemiddelde sterfte.

Als je Corona niet bestrijd en 10% van de Nederlandse bevolking raakt in 1 jaar tijd besmet, dan heb je het over 40.000 tot 60.000 doden extra per jaar. Mogelijk veel meer omdat de gezondheidszorg ingestort zal zijn, waarbij reguliere zorg en Corona zorg niet meer voor iedereen zal zijn.

Dit is het perspectief wat de regering probeert te voorkomen door de maatregelen
DerksVisie
1
Die mensen die geen lockdown roepen zijn zelf niet eens up-to-date met de huidige corona cijfers. Duitsland dat eerst een lichtend voorbeeld leek hoe je de besmettingen laag kan houden, heeft opeens een gigantische besmettings spurt te pakken. Gisteren nog 10600 besmettingen vandaag 14000!

Ik weet niet waarom het nog moet doordringen bij de publieke opinie , maar het lijkt erop dat de tweede golf met behulp van kouder weer het virus laat toeslaan zoals begin dit jaar in Wuhan het geval was.
Red_
1
quote:

I need a dollar schreef op 24 oktober 2020 22:26:

Punt 2000 extra doden klopt niet.
Tijdens de eerste Corona piek die door de slimmeockdown nooit zohoog is geworden als mogelijk, waren er weken met 2000 extra doden, 4x zoveel als de normale gemiddelde sterfte.

Als je Corona niet bestrijd en 10% van de Nederlandse bevolking raakt in 1 jaar tijd besmet, dan heb je het over 40.000 tot 60.000 doden extra per jaar. Mogelijk veel meer omdat de gezondheidszorg ingestort zal zijn, waarbij reguliere zorg en Corona zorg niet meer voor iedereen zal zijn.

Dit is het perspectief wat de regering probeert te voorkomen door de maatregelen
Tja we zijn als land goed in 81 plussers proberen paar jaar langer te laten leven.
Daar houden we 17 miljoen mensen voor thuis. Is het proportioneel? Dat zal voor iedereen anders liggen. Ik denk dat velen vinden dat het buitenproportioneel is en je hiervoor niet de economie naar de klote dient te helpen en helaas wat minder redzaam richting de mensen moet zijn, die al bovengemiddeld oud zijn. Hoe vervelend ook. Virussen zijn er altijd al geweest om de zwakkeren in het dierenrijk te doden. O.a. voor over populatie wenselijk. Wat je er van vindt moet ieder voor zichzelf bepalen.
DerksVisie
2
quote:

Red_ schreef op 25 oktober 2020 00:39:

[...]

Tja we zijn als land goed in 81 plussers proberen paar jaar langer te laten leven.
Daar houden we 17 miljoen mensen voor thuis. Is het proportioneel? Dat zal voor iedereen anders liggen. Ik denk dat velen vinden dat het buitenproportioneel is en je hiervoor niet de economie naar de klote dient te helpen en helaas wat minder redzaam richting de mensen moet zijn, die al bovengemiddeld oud zijn. Hoe vervelend ook. Virussen zijn er altijd al geweest om de zwakkeren in het dierenrijk te doden. O.a. voor over populatie wenselijk. Wat je er van vindt moet ieder voor zichzelf bepalen.
Als het alleen om 80+ers ging had in ieder geval Nederland nooit zo hard ingegrepen. Hier worden namelijk (in tegenstelling tot Italië) oudere patienten waar de overlevenskans laag is niet eens meer geopereerd.

Je vergeet alleen wanneer alle Corona patiënten tegelijkertijd in het ziekenhuis belanden, dat ervoor zieken zonder Corona ook geen plek meer is. En dan gaat het dodental opeens veel meer oplopen ook voor jongeren. Daarnaast heeft Corona ook landurige (misschien zelfs permanente) bijwerkingen voor een groot aantal mild zieken. De cijfers van het WHO zeggen bij de leeftijd van 18 tot 34 jaar heeft 20% (!) langdurig last van bijwerkingen. Hoeveel gaat dat het land straks kosten als al die mensen meer dan 50% worden afgekeurd?

[verwijderd]
0
Red_ ben je blind of heb je geen familie, vrienden, kennissen en leef je teveel alleen?? Diabetes, overgewicht, 40× of zelfs jonge mensen, worden geveld door Corona. Zelfs ouderen die herstellen. Ondertussen kan je voor je chemo uitwijken naar een ziekenhuis in Emmen >100km verderop.
Rubicon
0
quote:

jan de vakman schreef op 24 oktober 2020 12:31:

.....
Vandaag enig winterklaar werk op den akker......
Vergeet de neutronenkorrels niet uit te strooien.
Rubicon
0
quote:

Rowi62 schreef op 24 oktober 2020 17:08:

Iedereen op IEX is het er wel over eens. GEEN LOCKDOWN.
Voorts vind ik dat de politiek dit niet kan oplossen: Rutte en de Jonge en vooral RIVM vervangen door een nieuw nationaal crisisteam met wat kanjers uit het bedrijfsleven erbij (olv captains of industry) ; vol aandacht voor de patienten die de ziekenhuisbedden langdurig blokkeren met covid (mensen met flink overgewicht ) ; nieuwe industrieen opzetten , nadenken over overheidsbegroting obv nationaal reddingsplan (wie betaalt wat en wat krijg je daarvoor in de toekomst) ect etc
Ja, laten we de tijd nemen om nog maar eens even na te denken.
Soms moet je handelen.
Aangezien een deel van de bevolking te dom, ongeïnteresseerd en egoïstisch is, is een lockdown onvermijdelijk. Dus leg de oplossing niet bij anderen, maar kijk naar je eigen gedrag en dat van je omgeving. Dat heeft bepaald dat de situatie is zoals hij is.
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.