'Schulden weer naar gevaarlijk hoog niveau'

Door AFN op 14 maart 2018 07:46 | Views: 8.526

'Schulden weer naar gevaarlijk hoog niveau'

AMSTERDAM (AFN) - De schulden van beleggers, huizenkopers, consumenten, bedrijven en overheden lopen wereldwijd weer op tot een gevaarlijk hoog niveau. En omdat onvoldoende duidelijk is waar de risico's zitten, zou het kunnen dat de markten de oplopende tekorten onderschatten. Daarvoor waarschuwen Nout Wellink en Hans Hoogervorst in De Telegraaf. Ze noemen de banksector een bron van zorg.

Het duo stond tijdens de financiële crisis van tien jaar geleden aan het roer van respectievelijk De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Volgens de voormalige DNB-preses Wellink is het schuldfenomeen een bijeffect van het monetaire beleid met de zeer lage rentes. Ook is volgens hem onvoldoende duidelijk waar de risico's zitten.

De kapitaalbuffer van 3 procent die Europese banken moeten hanteren, noemt Hoogervorst te laag. In Nederland was dit 4 procent, maar het nieuwe kabinet volgt de Europese norm. ,,Een slechte zaak", aldus Hoogervorst. Hij wijst ook op de ,,paardenmiddelen" die zijn gebruikt om de vorige crisis te bestrijden, extreem monetair beleid en veel overheidsgeld, die nu niet meer voorhanden zijn.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

53 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
kenner66
0
boldie
0
wel apart want dacht met de. nieuwe regels dat er juist meer werd afgelost en dus terug zou lopen.
pietje-2005
0
Neen, dan is Woutje wel de man, die van ezels en stenen weet, natuurlijk.
Heeft ook eigen agenda, waarschijnlijk.
Zat hij nu niet bij een chinese bank?
[verwijderd]
2
Zij hebben gelijk.
Het is de ECB die de rente naar 0% heeft gebracht door staats- en bedrijfsobligaties op te kopen en dat met electronisch geld(geen drukwerk) uit het niets te betalen, eigenlijk een soort euro-altcoin.
Daardoor zijn op financiele - en huizenmarkten bubbels ontstaan en wordt er geleend bij het leven voor autos en vele andere zaken.
Op de korte termijn is het ECB beleid een paardemiddel op de lange termijn schadelijk.
De bedrijven die omvallen en Staten die haar schuldbrieven niet kunnen terugbetalen(afschrijven voor ECB) komen scheef op de balans van de ECB.
Wie gaat dat betalen .... u mag het invullen ?
innicksname
0
quote:

boldie schreef op 14 maart 2018 08:08:

wel apart want dacht met de. nieuwe regels dat er juist meer werd afgelost en dus terug zou lopen.
Maar als de buffer 3 procent is, mogen ze dus met het extra geld andere zaken doen. Zoals beleggen in dubieuze fondsen.
[verwijderd]
0
quote:

De_bonte_leeuw schreef op 14 maart 2018 08:31:

Zij hebben gelijk.
Het is de ECB die de rente naar 0% heeft gebracht door staats- en bedrijfsobligaties op te kopen en dat met electronisch geld(geen drukwerk) uit het niets te betalen, eigenlijk een soort euro-altcoin.
Daardoor zijn op financiele - en huizenmarkten bubbels ontstaan en wordt er geleend bij het leven voor autos en vele andere zaken.
Op de korte termijn is het ECB beleid een paardemiddel op de lange termijn schadelijk.
De bedrijven die omvallen en Staten die haar schuldbrieven niet kunnen terugbetalen(afschrijven voor ECB) komen scheef op de balans van de ECB.
Wie gaat dat betalen .... u mag het invullen ?

Niemand gaat dat betalen. De ECB kan geld scheppen om papieren op te kopen en creeert daarmee eigen vermogen. Vervolgens kan die net zo snel weer geld vernietigen en daardoor eigen vermogen vernietigen. Het eigen vermogen van de ECD is derhalve een zwart gat waaruit geld kan ontstaan, maar ook verliezen kunnen verdwijnen.
innicksname
1
quote:

De_bonte_leeuw schreef op 14 maart 2018 08:31:

Zij hebben gelijk.
Het is de ECB die de rente naar 0% heeft gebracht door staats- en bedrijfsobligaties op te kopen en dat met electronisch geld(geen drukwerk) uit het niets te betalen, eigenlijk een soort euro-altcoin.
Daardoor zijn op financiele - en huizenmarkten bubbels ontstaan en wordt er geleend bij het leven voor autos en vele andere zaken.
Op de korte termijn is het ECB beleid een paardemiddel op de lange termijn schadelijk.
De bedrijven die omvallen en Staten die haar schuldbrieven niet kunnen terugbetalen(afschrijven voor ECB) komen scheef op de balans van de ECB.
Wie gaat dat betalen .... u mag het invullen ?

Eens. De buffers moeten veel hoger gemaakt worden. 20 procent lijkt me een redelijke grens. En dan nog denk ik dat je banken aan bepaalde regels moet houden. Of je moet als overheden afspreken dat banken bepaalde diensten dienen uit te voeren naar consumenten. Wil je die regels niet opleggen als overheid, dan moet de overheid zelf maar weer een bank starten.
Rubicon
1
Kom op zeg. Kijk alleen al naar de huidige huizenprijzen, volledig losgezongen van de werkelijkheid, gevoed door over elkaar tuimelende potentiële kopers die wanhopig zoekende, de prijzen hebben opgedreven tot onrealistische niveaus. Alsof er geen economische cycli meer bestaan. Diepzeeduikers zonder gasflessen.
Voeg daarbij het aantal aflossingsvrije hypotheken, waarvan het merendeel denkt dat aflossingsvrij gelijk is aan eeuwige terugbetaalvakantie en je weet dat dit weer tot enorme schuldenproblemen gaat leiden.

En dan hebben we het nog maar niet over de huidige beurswaarderingen. Een min-één-procent dagje leidt al tot paniek, want hoe kunnen beurzen dan ook dalen als je net met geleend geld full loaded bent ingestapt?
objectief
0
quote:

Text2Business schreef op 14 maart 2018 08:41:

[...]
Eens. De buffers moeten veel hoger gemaakt worden. 20 procent lijkt me een redelijke grens. En dan nog denk ik dat je banken aan bepaalde regels moet houden. Of je moet als overheden afspreken dat banken bepaalde diensten dienen uit te voeren naar consumenten. Wil je die regels niet opleggen als overheid, dan moet de overheid zelf maar weer een bank starten.
Het is nu 3% en je wilt naar 20%...dat is toch een onrealistisch doel.
Laten we beginnen met de maximale hypotheek te verlagen van 100% naar 90%...dat vermindert het risico van de banken ook en als die 3% dan 4% wordt okay dat kan.
pietje-2005
0
Ja, politici en bankiers samen, dat is dan wel de ultieme maffia, natuurlijk.
Zal de corruptie en het parasietengedrag vast verminderen, haha.
swen91
0
quote:

BBosman schreef op 14 maart 2018 08:39:

[...]Niemand gaat dat betalen. De ECB kan geld scheppen om papieren op te kopen en creeert daarmee eigen vermogen. Vervolgens kan die net zo snel weer geld vernietigen en daardoor eigen vermogen vernietigen. Het eigen vermogen van de ECD is derhalve een zwart gat waaruit geld kan ontstaan, maar ook verliezen kunnen verdwijnen.
De ECB creëert geen eigen vermogen, dat kan niet. Dat zou boekhoudfraude zijn. Citeer even waar ik in het jaarverslag van de ECB kan vinden dat ze eigen vermogen creëren.

Uw verhaal is totale flauwe kul.
swen91
1
quote:

fred12345 schreef op 14 maart 2018 08:47:

[...]

Het is nu 3% en je wilt naar 20%...dat is toch een onrealistisch doel.
Laten we beginnen met de maximale hypotheek te verlagen van 100% naar 90%...dat vermindert het risico van de banken ook en als die 3% dan 4% wordt okay dat kan.
Dat is een mogelijkheid, maar daarmee frustreer je toch alleen maar de woningmarkt ?

Doordat de starter toch al verplicht in 30 jaar moet aflossen zit je binnen een paar jaar onder die 90%. Waarom zou je mensen eerst een halve ton bij elkaar laten sparen ? Dat is slecht voor de economie, dat geld moet geconsumeerd worden.
deflationist
0
Ik merk een grote mate van ontkenning nog altijd als ik ook dit soort reacties lees. Het gaat helaas veel erger worden dan men denkt.
swen91
0
quote:

BBosman schreef op 14 maart 2018 08:39:

[...]Niemand gaat dat betalen. De ECB kan geld scheppen om papieren op te kopen en creeert daarmee eigen vermogen. Vervolgens kan die net zo snel weer geld vernietigen en daardoor eigen vermogen vernietigen. Het eigen vermogen van de ECD is derhalve een zwart gat waaruit geld kan ontstaan, maar ook verliezen kunnen verdwijnen.
Het zal vast te ingewikkeld voor je zijn, maar in onderstaande kun je zien dat het eigen vermogen van de ECB niet stijgt door monetaire verruiming. Zowel de bezittingen als schulden neem toe door het opkoopbeleid. Omdat ze SCHULD maken en geen VERMOGEN.

www.ecb.europa.eu/pub/pdf/annrep/ar20...
objectief
0
quote:

swen91 schreef op 14 maart 2018 08:53:

[...]

Dat is een mogelijkheid, maar daarmee frustreer je toch alleen maar de woningmarkt ?

Doordat de starter toch al verplicht in 30 jaar moet aflossen zit je binnen een paar jaar onder die 90%. Waarom zou je mensen eerst een halve ton bij elkaar laten sparen ? Dat is slecht voor de economie, dat geld moet geconsumeerd worden.
Je hebt gelijk....maar wil je van die hoge schulden af dan is dat altijd minder goed voor de economie op korte termijn...bij een crisis valt het dan weer gunstiger uit. De economie draait nu als een tierelier..dit is het moment om impopulaire maatregelen te nemen.
[verwijderd]
0
quote:

BBosman schreef op 14 maart 2018 08:39:

[...]Niemand gaat dat betalen. De ECB kan geld scheppen om papieren op te kopen en creeert daarmee eigen vermogen. Vervolgens kan die net zo snel weer geld vernietigen en daardoor eigen vermogen vernietigen. Het eigen vermogen van de ECD is derhalve een zwart gat waaruit geld kan ontstaan, maar ook verliezen kunnen verdwijnen.
Ik zal u uit uw droom helpen.
De negatieve onbalans bij de ECB zal moeten betaald worden door de belastingbetalers in de Euro-Zone.
De tijd zal komen dat de akties van FED en ECB uiteindelijk aks zeer schadelijk worden beoordeeld.
De onafhankelijke ECB kan haar gang gaan in haar mandaat, alleen de EP kan enigszins bijsturen maar doet dat niet.

En dan de huizenbubbel een laag percentage voor de hypotheek maar een flink hoger bedrag meer voor het koophuis neerleggen en moet allemaal weer terugbetaald worden.
Ik garandeer u dat de huizenprijzen na een aantal renteverhogingen zullen dalen.
Voor sommigen word dat een probleem.
mercurius-adept
0
Oh jongens, wat faalt dat kapitalisme in ijn huidige vorm toch wreed hard:iedereen moet blijven groeien en consumeren, maar ondertussen wel de planeet naar de filistijnen helpen en de verliezers laten creperen
:(
:(
:(
DeZwarteRidder
0
quote:

De_bonte_leeuw schreef op 14 maart 2018 09:02:

[...]
Ik zal u uit uw droom helpen.
De negatieve onbalans bij de ECB zal moeten betaald worden door de belastingbetalers in de Euro-Zone.
De tijd zal komen dat de akties van FED en ECB uiteindelijk aks zeer schadelijk worden beoordeeld.
De onafhankelijke ECB kan haar gang gaan in haar mandaat, alleen de EP kan enigszins bijsturen maar doet dat niet.
En dan de huizenbubbel een laag percentage voor de hypotheek maar een flink hoger bedrag meer voor het koophuis neerleggen en moet allemaal weer terugbetaald worden.
Ik garandeer u dat de huizenprijzen na een aantal renteverhogingen zullen dalen.Voor sommigen word dat een probleem.
Er is geen negatieve onbalans bij de ECB; dankzij het opkopen van obligaties gaat de ECB belachelijke grote winsten maken.
De ECB heeft namelijk geen rentedragende schulden.
De ECB gaat zulke grote winsten maken door te ontvangen rente en aflossing op de ingekochte obligaties, dat het een groot probleem zal worden om dit geld weer uit te geven.
swen91
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 14 maart 2018 09:23:

[...]
Er is geen negatieve onbalans bij de ECB; dankzij het opkopen van obligaties gaat de ECB belachelijke grote winsten maken.
De ECB heeft namelijk geen rentedragende schulden.
De ECB gaat zulke grote winsten maken door te ontvangen rente en aflossing op de ingekochte obligaties, dat het een groot probleem zal worden om dit geld weer uit te geven.
Aflossing is geen winst, maar geldvernietiging op dat moment.

De rente c.q. het rendement is wel winst en wordt als dividend uitgekeerd aan de centrale banken van de lidstaten.

DeZwarteRidder
0
quote:

swen91 schreef op 14 maart 2018 09:36:

[...]
Aflossing is geen winst, maar geldvernietiging op dat moment.
De rente c.q. het rendement is wel winst en wordt als dividend uitgekeerd aan de centrale banken van de lidstaten.
Je hebt helemaal gelijk.
53 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.