BAM ontvangt officiële gunning voor Deens-Duitse tunnel

Door AFN op 13 mei 2020 14:21 | Views: 6.669

BAM ontvangt officiële gunning voor Deens-Duitse tunnel

BUNNIK (AFN) - Bouwconcern BAM en andere partijen in de joint venture Femern Link Contractors hebben de officiële gunning ontvangen voor de uitvoering van de contracten voor het ontwerp en de bouw van van de Femernbelt-tunnel tussen Denemarken en Duitsland.

Het gaat om drie contracten met een gezamenlijke waarde van 3,4 miljard euro, waarvan ongeveer 25 procent voor BAM. Sinds de ondertekening van de contracten in mei 2016 heeft de joint venture al voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd om de degelijkheid van zowel de ontwerp- als uitvoeringsmethoden te vergroten.

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein, ten opzichte van de huidige reistijd van een uur per veerboot of een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland. De tunnel had oorspronkelijk in 2024 klaar moeten zijn, maar de beoogde startdatum is niet gehaald. Nu wordt gemikt op een opening voor het verkeer in 2029.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

30 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
1
Laten we het positief zien, en niet denken hoeveel geld dit de aandeelhouders weer gaat kosten!
[verwijderd]
1
quote:

Ritageld schreef op 13 mei 2020 14:24:

Laten we het positief zien, en niet denken hoeveel geld dit de aandeelhouders weer gaat kosten!
Inderdaad! Als het een beetje meezit blijven de kosten voor de aandeelhouder beperkt.
boomer92
0
quote:

spijkerharde winst schreef op 13 mei 2020 14:34:

[...]
Inderdaad! Als het een beetje meezit blijven de kosten voor de aandeelhouder beperkt.
ach weer zo een trol die 2 weken lid is ,
Studentenrekening
2
De inkomsten voortkomend uit deze tunnel zijn natuurlijk peanuts in vergelijking met de inkomsten die worden gegenereerd met de verkoop van de electrische wals die ze eerder hebben ontwikkeld.

Ik voorzie een Tesla scenario voor BAM.
JeroenW
0
"gezamenlijke waarde van 3,4 miljard euro"... en wat is de marge die BAM naar verwachting maakt? Bij bouw is het meestal goochelen met grote getallen, maar onder de streep blijft er niet veel over.
Beursi
0
quote:

Jemoetwat schreef op 13 mei 2020 14:28:

Eindelijk een beetje goed nieuws voor BAM.
Ik zie veel vaker gegunde projecten aan BAM (of dochters). In de aandelenkoers zie ik dat nooit terug. Zou Harrie Mens dan toch gelijk hebben, toen hij afgelopen zondag met betrekking tot BAM zei dat ze (doelend op de directie) er niets van kunnen.
pim f
0
bij BAM hebben ze wat mij betreft inmiddels permanent de schijn tegen als het gaat om het inschatten van de risk-reward-ratio door het BAM-management. Ik koop deze aandelen nooit meer, maar hopelijk hebben ze dit keer alles wel goed op orde en zijn de risico's afgedekt. Maar daarop vertrouw ik dus ook niet meer.
Crockett
1
quote:

Beursi schreef op 13 mei 2020 15:13:

[...]
Ik zie veel vaker gegunde projecten aan BAM (of dochters). In de aandelenkoers zie ik dat nooit terug. Zou Harrie Mens dan toch gelijk hebben, toen hij afgelopen zondag met betrekking tot BAM zei dat ze (doelend op de directie) er niets van kunnen.
makkelijk gezegd vanuit luie stoel. Die Mens praat makkelijk achteraf.
Het is een mooie opdracht en stel met 800miljoen aandeel erin en 4% winst is 32mio bijdrage in 2021-2025..das 8-9mio per jaar ofzo
SpecuKlaas
2
Kwestie van goede risico inschatting EN contract opstellen.
Koopje zo een tunnel eigenlijk. Wat is nu 3,4 miljard. Covid-19 kost de NL schatkist 106 miljard ( van 14 mld overschot naar 92 mld te kort ). We zouden mooi ook schikhol in zee kunnen zeggen met snelle infrastuctuur. Mooie exposere ook.
Trouwens 106 mld overheidsschuld t.g.v. ca. 5000 Covid-19 doden... is ruim 20 mln per dode. (In Nederland alleen al ). Malariamug veroorzaakte in 2019 ruim 400.000 doden. Staken we daar toen niet 160 mln in ? Dat is 400 per dode (in Afrika hoofdzakelijk ), een koopje.
Alles is relatief wil ik maar zeggen ..... . Maar iemand moet wel weer dat gapende gat van 106 mld gaat opvullen.
ramp 2017
0
Lijkt mij een mooie opdracht maar zal BAM het een keer voor elkaar gaan krijgen om onder de streep bij oplevering geen lijken te hebben gecreëerd maar een keer er wat geld aan over houden ... Elke keer weer blijkt dat bij een mooie prestigieuse opdracht ze het voor elkaar krijgen stroppen te creëren ??
pardon
1
Deze keer is het risico van bam niet echt groot,Bam heeft de makkelijkste klus van alle deelnemers.
Bam bouwt een grote betonfabriek aan de kust daar gaat Bam de tunnelstukken fabriceren.
Deme graaft de zee uit voor het plaatsen van die stukken .
Vinci gaat de hele afbouw van de tunnel doen.
Bam gaat de aanrijd stukken aan land doen.
Ik heb de video gezien van de fabriek en de bouw van de tunnelelementen en volgens mij gaat Bam in recordtijd die elementen produceren en zal de marge uiteindelijk veel hoger liggen dan de normale 4% Ik ga uit van minimaal 8%
GroteSmurf
0
quote:

pardon schreef op 13 mei 2020 15:33:

Deze keer is het risico van bam niet echt groot,Bam heeft de makkelijkste klus van alle deelnemers.
Bam bouwt een grote betonfabriek aan de kust daar gaat Bam de tunnelstukken fabriceren.
Deme graaft de zee uit voor het plaatsen van die stukken .
Vinci gaat de hele afbouw van de tunnel doen.
Bam gaat de aanrijd stukken aan land doen.
Ik heb de video gezien van de fabriek en de bouw van de tunnelelementen en volgens mij gaat Bam in recordtijd die elementen produceren en zal de marge uiteindelijk veel hoger liggen dan de normale 4% Ik ga uit van minimaal 8%
Ga je me nu vertellen dat BAM geld gaat verdienen?
Pffff zal mijn verlies niet snel goed maken.
Pavlov44
0
Ik hoop ook dat ze het goed doen. Vertrouwen is inderdaad compleet weg, want zelfs bij mooie opdrachten zoals deze is iedere belegger bang van "oh oh als ze zich maar niet te laag ingeschreven hebben". Dat is iets dat echt alleen met een paar feilloos uitgevoerde grote opdrachten teruggewonnen kan worden imo. Laat BAM dus daar maar eens mee beginnen.

Trouwens ben ik het er zwaar mee eens dat het schandalig is hoe weinig er in de bouw verdiend wordt. De winst over zo'n project is 10 miljoen, misschien 20 miljoen per jaar. Daar staan een heel jaar bouwvakkers voor te ploeteren met een gigantisch bedrijf erachter met kantoren, materiaal, machines etc. 10 miljoen dat is wat een grote zakenbank met een middagje beursgang verdient. Waar zit meer waarde in vraag je je af. Ergens gaat er toch iets niet helemaal lekker in de wereld.
[verwijderd]
0
Dit soort projecten zijn ook showcases waardoor je andere opdrachten binnenhaalt en dat laat zich moeilijk kwantificeren. Moet er nog wel winst gemaakt worden onder de streep anders hou je het ook niet lang vol.
I need a dollar
0
Precies, heel veel werken en heel veel risico op een vergissing in de Calculatie, slechts een kleine winst als alles goed gaat. Als het contract dusdanig slim in elkaar zit, dus een opdracht met een duidelijke prestatienorm en waarin het bouwconsortium zelf een design en onderzoeksplicht heeft voordat er bieding wordt gedaan, dan kan je bij vergissingen niet aankloppen voor extra geld bij de opdrachtgever en ben je zelf risicodragend. Daar gaat het constant mis bij de meeste grote bouwers.
[verwijderd]
1
quote:

I need a dollar schreef op 13 mei 2020 18:57:

Precies, heel veel werken en heel veel risico op een vergissing in de Calculatie, slechts een kleine winst als alles goed gaat. Als het contract dusdanig slim in elkaar zit, dus een opdracht met een duidelijke prestatienorm en waarin het bouwconsortium zelf een design en onderzoeksplicht heeft voordat er bieding wordt gedaan, dan kan je bij vergissingen niet aankloppen voor extra geld bij de opdrachtgever en ben je zelf risicodragend. Daar gaat het constant mis bij de meeste grote bouwers.
En dan met name bij de blunderaars van BAM.
30 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.