'Einde ontslaggolf bij banken nog niet in zicht'

Door AFN op 12 februari 2021 19:34 | Views: 5.791

AMSTERDAM (ANP) - In één week tijd is bij Nederlandse banken het verlies van 5500 banen aangekondigd. Dit keer waren het Rabobank en de Volksbank die bekendmaakten een groot deel van de arbeidsplaatsen te schrappen, nadat ABN AMRO en ING in het najaar van 2020 al hadden aangekondigd dat er honderden banen verloren zouden gaan. Vakbonden vrezen dat ook na de coronacrisis banken blijven snijden in hun personeelsbestand.

"De bodem van deze ontslaggolf is absoluut niet in zicht. Je moet je bedenken dat corona als aanjager werkt van deze ontwikkeling, maar die crisis was alleen maar een aanleiding om dingen versneld te laten gebeuren", zegt Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie. "We weten van tien jaar geleden dat het continu haasje over is. Kondigt de ene bank een reorganisatie aan, dan volgen andere banken een paar maanden later met hetzelfde."

Tijdens de coronacrisis moesten bankklanten die normaal gesproken een kantoor bezochten noodgedwongen online of via apps hun weg vinden. Plots bleek dat prima te werken. De al ingezette efficiëntieslag is zo enorm versneld en daardoor is minder personeel nodig, zegt Harald Benink, hoogleraar bankwezen en financiën aan de Tilburg University.

Zeldzaamheid

Kleine bankkantoren zullen volgens Benink een zeldzaamheid worden, hoewel grotere filialen waarschijnlijk nog wel nodig blijven voor complexere zaken. "Er zijn klanten die het niet fijn vinden om te videobellen, bijvoorbeeld ondernemers die voor een krediet hun balans moeten uitleggen."

Bij de besparingsdrift speelt ook mee dat de rente nog altijd extreem laag is, mede door opkoopprogramma's van de Europese Centrale Bank. Het is in die context dan ook logisch dat banken moeten besparen op loonkosten, erkent Fred Polhout, bestuurder van FNV Finance. "Rentes blijven maar omlaag gaan en tijdens de coronacrisis zijn Nederlanders alleen maar meer gaan sparen. Dat kost banken steeds meer geld. Dat moet ergens vandaan komen, dus banken kunnen ook niet veel anders doen dan in te grijpen in de kosten om gezond te blijven. Dat is natuurlijk heel zuur voor werknemers, want banken zitten al sinds 2008 in de reorganisatiemodus."

Complex

Volgens Castelein is het voor ontslagen personeel uit de financiële sector moeilijk om weer snel aan werk te komen. "Het gaat vaak om mensen die allemaal hetzelfde soort profiel, hetzelfde soort opleiding en dezelfde financiële achtergrond hebben die dan ineens samen massaal de arbeidsmarkt op komen. Het maakt het ontzettend complex als je dan met elkaar moet concurreren."

Zijn collega van FNV, Gerard Hees ziet nog wel enige kansen voor omscholing van personeel. Zo hebben banken veel behoefte aan werknemers die speuren naar aanwijzingen van witwassen door cliënten. Daarnaast is er voor IT-afdelingen en risicobeheer nog veel ruimte voor extra werk.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

15 Posts
[verwijderd]
1
Heb begrepen dat betaalbedrijf Ayden 100X meer omzet/transacties doet met 80x minder medewerkers in vergelijking met de NL grootbanken, Ayden heeft 1200 medewerkers wereldwijd.

Een van de twee zit fout, als ik zo de huidige koersen vergelijk heb ik wel een vermoeden.

Abn, Rabo en ING hebben deze week niets specifieks over de corona betaal achterstanden vermeld, de NVB zal wel met een all in bedrag komen komende week.

Dan betaal ik toch liever via Ayden, ze hebben echter ook een bankvergunning aangevraagd.
createmonnie
0
Gewoon allemaal herscholen en als juf/meester voor de klas zetten. Onderwijs probleem meteen opgelost. Heb je nog werklozen over, kan je die mooi voor bouwwerkzaamheden neerzetten, want na elke crisis gaan we weer volop bouwen. Moeten we wel eerst in maart op de juiste politieke partijen stemmen, anders komen we er niet.
bp5ah
0
quote:

createmonnie schreef op 12 februari 2021 20:28:

Gewoon allemaal herscholen en als juf/meester voor de klas zetten. Onderwijs probleem meteen opgelost. Heb je nog werklozen over, kan je die mooi voor bouwwerkzaamheden neerzetten, want na elke crisis gaan we weer volop bouwen. Moeten we wel eerst in maart op de juiste politieke partijen stemmen, anders komen we er niet.
Ze weten het nog niet, maar de verkiezingen zijn niet aankomende maart.
objectief
0
quote:

drooglegging schreef op 12 februari 2021 20:02:

Heb begrepen dat betaalbedrijf Ayden 100X meer omzet/transacties doet met 80x minder medewerkers in vergelijking met de NL grootbanken, Ayden heeft 1200 medewerkers wereldwijd.

Dat had je hier 1 jaar geleden beter kunnen melden; achteraf is het een koe in de kont kijken.
mok
2
quote:

drooglegging schreef op 12 februari 2021 20:02:

Heb begrepen dat betaalbedrijf Ayden 100X meer omzet/transacties doet met 80x minder medewerkers in vergelijking met de NL grootbanken, Ayden heeft 1200 medewerkers wereldwijd.

Een van de twee zit fout, als ik zo de huidige koersen vergelijk heb ik wel een vermoeden.

Abn, Rabo en ING hebben deze week niets specifieks over de corona betaal achterstanden vermeld, de NVB zal wel met een all in bedrag komen komende week.

Dan betaal ik toch liever via Ayden, ze hebben echter ook een bankvergunning aangevraagd.
Wat een onzin verhaal. Het is appels met druiven vergelijken, niet eens peren.
Erny
0
TA=verlies
0
quote:

williewilwel schreef op 13 februari 2021 00:22:

kunnen er een paar polen thuis blijven,werk zat!!
Die bankmedewerkers zijn een ander loon gewend dan wat die Pool krijgt.
Gaat niet gebeuren!
objectief
0
quote:

Erny schreef op 12 februari 2021 22:25:

Waar zijn al die medewerkers dan in vredesnaam mee bezig geweest ?
Ze zaten op klanten te wachten ,maar die kwamen niet. Alles gaat bijna digitaal.
ruchhouwer
0
Banken worden passé, de blockchain techniek en bijbehorende "valuta" maken hen overbodig en als mr Musk zich hier in gaat roeren kon het wel eens sneller gaan dan menig bankonderneming denkt. De staat/belastingdienst heeft het nakijken. Ook voor de (schimmige) processen waar de banken nu nog geld aan verdienen zijn ze nu maar zeker straks zeker niet meer nodig. Game over!
objectief
0
quote:

ruchhouwer schreef op 13 februari 2021 10:21:

De staat/belastingdienst heeft het nakijken. Ook voor de (schimmige) processen waar de banken nu nog geld aan verdienen zijn ze nu maar zeker straks zeker niet meer nodig. Game over!
Hopelijk niet, want wie moet dan die ondernemers subsidieren. Scholen betalen/parken aanleggen/Vuilnis ophalen. Ook die bitcoins worden in de toekomst normaal belast en de handel daarin met BTW etc. anders gaan we terug naar de armoede van de Middeleeuwen.
taurus86
0
De banken hebben hun schaamte over de megawinsten altijd weten te maskeren door geen ruzie te krijgen met de vakbonden. Het remuneratiepakket was al uitstekend, dus zat er niets anders op dan massa's mensen onder 'sub-economische' motieven in dienst te houden.
De Unie speelt nu "de vermoorde onschuld" maar ze weten wel beter. Al onder Kok begon deze ongeschreven deal. Consumenten hebben dit complotje betaald.
Verontrustender is, dat een paar andere AEX toppers met hetzelfde bijltje hakken.
2022 zal deze 'beurse' economische plekken snel zichtbaar maken.
Never waste a good crisis.
Vice Vince
2
quote:

ruchhouwer schreef op 13 februari 2021 10:21:

Banken worden passé, de blockchain techniek en bijbehorende "valuta" maken hen overbodig en als mr Musk zich hier in gaat roeren kon het wel eens sneller gaan dan menig bankonderneming denkt. De staat/belastingdienst heeft het nakijken. Ook voor de (schimmige) processen waar de banken nu nog geld aan verdienen zijn ze nu maar zeker straks zeker niet meer nodig. Game over!
Hoe gaat Blockchain banken overbodig maken? Ik ben het helemaal eens dat traditionele banken hun langste tijd hebben gehad, en het makkelijke geld wat ze hebben verdiend.

Maar Blockchain gaat de traditionele "geldverstrekker" rol noch de geld distributie rol vervangen, waarom, omdat banken niet alleen maar een grootboek zijn, ze gaan namelijk een risicopositie aan dus een tussenpartij. Even gewoon een voorbeeld, Henk wil een kaasmachine kopen voor zijn nieuwe bedrijf en heeft een ton nodig, via de Blockchain haalt hij geld op bij 100.000 mensen. Henk weet goed te verbloemen dat hij de zaakjes niet goed op orde heeft en na 5 jaar blijkt dat het over en uit is. Nu moeten alle individuele investeerder hun investering terug eisen.

Alles kan, maar dit klinkt niet als een heel efficiënte manier van werken. Ik denk dat er altijd een tussenpartij zal zijn die het risico neemt, verdeelt of consolideert. Of we dat straks een bank, een crowdfund platform noemen ... het zijn allemaal een tussenpartijen, die een bepaald vertrouwen moeten krijgen.

Blockchain zal de administratie betrouwbaarder en transparanter maken maar meer ook niet.
[verwijderd]
0
Zonder banken kan onze maatschappij moeilijk functioneren. De bank fungeert als tussenpersoon tussen uw hypotheeklening en u als persoon. Het is een driehoek met bank als risiconemer. Dat kan van Blockchain of Alipay of Adyen niet gezegd worden. Het vervult een sociale functie en ook bij witwassen als een soort politie. Maar kennelijk is er weinig waardering voor deze sociale functie. Steeds worden salarissen van de bankdirecteuren naar voren gehaald. Ik ben ook blij met valuta zoals de euro. Brood bij bakker om de hoek kan ik in ieder geval nog kopen met deze munt. Dat kan niet van Blockchain gezegd worden.
[verwijderd]
0
Banken vervullen een sociale functie en ik ben blij dat ze er zijn. Tussen mijn hypotheeklening en mij zit ook de bank ertussen. Deze driehoek is belangrijk met de bank als risiconemer. Tegenwoordig zijn banken ook een soort politie tegen witwassen. En dat kan Adyen, Alipay of Blockchain doen. Wie bepaalt onder welke regels Blockchain moet voldoen? Met name of bij witwassen er voldoende toezicht is. Of men belasting betaalt zoals BTW bij transacties?Wie heeft Blockchain gemaakt en is die toch te kraken? Als er veel schommelingen zijn , wil men deze coin nog accepteren als betaalmiddel? Welk land staat nou achter deze Blockchain?
Men schopt vaak tegen salarissen van bankdirecteuren. Maar ik ben wel blij dat er banken zijn en dat er valuta of euro is, ik kan bij de bakker om de hoek tenminste mijn brood kopen met deze munt.
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.