EU legt importheffingen op Chinees staal op

Door AFN op 6 april 2017 08:34 | Views: 6.335

EU legt importheffingen op Chinees staal op

BRUSSEL (AFN/BLOOMBERG) - De Europese Unie legt vijfjarige importheffingen op bepaalde Chinese staalproducten op om zo dumping van goedkoop staal uit China op de Europese markt tegen te gaan en lokale producenten zoals ArcelorMittal en ThyssenKrupp te beschermen.

Het gaat om zogenoemde hot rolled coil-producten, een vorm van gewalst staal. De importheffingen lopen tot bijna 36 procent en gaan vanaf vrijdag in. Eerder werden voorlopige heffingen opgelegd na een onderzoek door Brussel naar dumppraktijken door Chinese staalproducenten zoals Wuhan Iron & Steel en Angang Steel.

Meld u aan voor de EuroBench.com dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

18 Posts
Porscheknakker
1
quote:

Bir schreef op 6 april 2017 08:39:

Goed nieuws voor de (roestvij) staal aandelen :))
Zeker en nu maar te hopen dat die Amerikanen zich na gisteravond rustig gaan houden. Niet dat die Amies gaan zorgen voor een algehele neerwaartse correctie tot misschien wel 15.000 punten, want dan denk ik dat de staalaandelen en dus ook Mittal eveneens naar beneden meegaan.
Bir
0
quote:

Dagelijkse Kost schreef op 6 april 2017 08:45:

[...]

Zeker en nu maar te hopen dat die Amerikanen zich na gisteravond rustig gaan houden. Niet dat die Amies gaan zorgen voor een algehele neerwaartse correctie tot misschien wel 15.000 punten, want dan denk ik dat de staalaandelen en dus ook Mittal eveneens naar beneden meegaan.
Klopt, en als het gaat sneeuwen in juni, moeten we misschien wel weer winterbanden gaan omleggen. Laten we hopen dat dit ook niet nodig is.

Protectionisme in de VS maakt m.i. dat een heel grote correctie op korte termijn er niet in zit. Spanningen met China kunnen daarentegen wel weer wat druk veroorzaken. Maar het Chinese volk is gelukkig meer een vreemdzame expansie dan van oorlogstrommels. Dus kijkend naar het internationale politieke spectrum en de grote belangen zal het allemaal wel met een sisser aflopen. Trump lijkt vaak stevig in te zetten in de aanloop naar een topontmoeting, als puntje bij paaltje komt, doet ie ook water bij de wijn. En gelukkig maar.

Kortom, adem in, adem uit!

Grt Bir
[verwijderd]
0
Ben blij met die heffingen. Ik als consument ga nu tenminste wat méér betalen voor m'n stalen spullen, want iemand moet dat opbrengen. Als niet-europeaan ben ik goedkoper af. Ja, dan ga je zo'n brexit steeds beter snappen.
nb
2
het werkt 2 kanten op, muppet. Als wij meer moeten betalen voor staal, dan blijft de europeaanse staalwerker ook zijn baan behouden. Dit geeft ie vervolgens uit aan de plaatselijke supermarkt, waar de medewerkers ook hun baan behouden, etc.
Of, dus goedkoop staal en iedereen werkeloos...behalve de chinezen.
[verwijderd]
0
quote:

nb schreef op 6 april 2017 09:51:

het werkt 2 kanten op, muppet. Als wij meer moeten betalen voor staal, dan blijft de europeaanse staalwerker ook zijn baan behouden. Dit geeft ie vervolgens uit aan de plaatselijke supermarkt, waar de medewerkers ook hun baan behouden, etc.
Of, dus goedkoop staal en iedereen werkeloos...behalve de chinezen.
Echt SB
MartijnN1932
0
@NB,

Tja maar goedkoper staal betekent dat auto's goedkoper geproduceerd kunnen worden en de personen die die auto kopen hebben dan weer meer geld om aan andere zaken te besteden.

zo kan je altijd wel in cirkels denken. echter als elk land zich zo protectionistisch zou opstellen dan zou er veel te dure interne markt ontstaan met inefficientie tot gevolg. dus vooral zelf produceren terwijl een ander land daar veel beter in is, om maar banen te behouden?

Laten we ons meer richten op kennis en kunde zodat we de chinezen voorblijven of wie het dan ook maar mag zijn..

Oh nee we zijn de afgelopen jaren alleen maar gericht geweest op protectionisme en opleiding en kennis is niet van belang.

Zie ook het absurde leenstelsel en de aftakeling in het onderwijs om een vervolgopleiding te kunnen volgen. Onze jeugd met belachelijk veel schulden opzadelen om een opleiding te kunnen doen. en aan de andere kant hypocriet gaan vertellen dat mensen minder schulden moeten maken..

Daar moeten we ons druk om maken, niet om een beetje staal wat wel of niet duurder is/wordt

(oh ja ik ben wel in het bezig van aandelen Arcelor)
marcobol
0
quote:

Bir schreef op 6 april 2017 08:39:

Goed nieuws voor de (roestvij) staal aandelen :))
The product concerned does not include:

products of stainless steel
[verwijderd]
0
Helemaal eens met Martijn.

We moeten ons juist OPEN stellen, in plaats van dat we er een "Fort Europa" van maken. De rest van de wereld gaat gewoon door, en ze worden sterker zónder die protecties.
Daexter
0
quote:

MartijnN1932 schreef op 6 april 2017 11:40:

@NB,

Tja maar goedkoper staal betekent dat auto's goedkoper geproduceerd kunnen worden en de personen die die auto kopen hebben dan weer meer geld om aan andere zaken te besteden.

zo kan je altijd wel in cirkels denken. echter als elk land zich zo protectionistisch zou opstellen dan zou er veel te dure interne markt ontstaan met inefficientie tot gevolg. dus vooral zelf produceren terwijl een ander land daar veel beter in is, om maar banen te behouden?

Laten we ons meer richten op kennis en kunde zodat we de chinezen voorblijven of wie het dan ook maar mag zijn..

Oh nee we zijn de afgelopen jaren alleen maar gericht geweest op protectionisme en opleiding en kennis is niet van belang.

Zie ook het absurde leenstelsel en de aftakeling in het onderwijs om een vervolgopleiding te kunnen volgen. Onze jeugd met belachelijk veel schulden opzadelen om een opleiding te kunnen doen. en aan de andere kant hypocriet gaan vertellen dat mensen minder schulden moeten maken..

Daar moeten we ons druk om maken, niet om een beetje staal wat wel of niet duurder is/wordt

(oh ja ik ben wel in het bezig van aandelen Arcelor)
Qua inhoud grotendeels mee eens. Leenstelsel voor studenten, heeft niet zoveel met schulden maken te maken. Het gaat om investeren, het is net als short gaan op de beurs, je leent tijdelijk middelen om daarmee na over het algemeen 4 jaar zoveel geleerd te hebben, dat je potentiële inkomen verdubbeld of verdrievoudigd is, waarmee je je investering makkelijk terug kunt betalen. Als je niet je best doet op school is net als gokken ipv beleggen, dan loop je het risico dat je achter blijft met een grote schuld. Als je verkeerd hebt geïnvesteerd, is het net als op de beurs, dan moet je op tijd je verlies nemen. En niet zoals veel studenten voor het leenstelsel 6 tot 10 jaar over een studie doen waar eigenlijk maar 4 jaar voor staat.
g.raaier
0
quote:

Daexter schreef op 6 april 2017 12:42:

[...]

Qua inhoud grotendeels mee eens. Leenstelsel voor studenten, heeft niet zoveel met schulden maken te maken. Het gaat om investeren, het is net als short gaan op de beurs, je leent tijdelijk middelen om daarmee na over het algemeen 4 jaar zoveel geleerd te hebben, dat je potentiële inkomen verdubbeld of verdrievoudigd is, waarmee je je investering makkelijk terug kunt betalen. Als je niet je best doet op school is net als gokken ipv beleggen, dan loop je het risico dat je achter blijft met een grote schuld. Als je verkeerd hebt geïnvesteerd, is het net als op de beurs, dan moet je op tijd je verlies nemen. En niet zoals veel studenten voor het leenstelsel 6 tot 10 jaar over een studie doen waar eigenlijk maar 4 jaar voor staat.
Het leenstelsel is geen investering , het is een drempel om te gaan studeren . Dit terwijl een goede opleiding steeds belangrijker wordt en het gat tussen arm en rijk groeit.

Bijkomend probleem is dat kinderen met een hoge lening (en dus vermoedelijk minder kapitaalkrachtige ouders) na hun studie niet zomaar in staat zijn om een hypotheek af te sluiten en dus moeten gaan huren. Gezien het tekort op de huurmarkt is dit dusdaning duur (tel daarbij nog de aflossing van de studieschuld..) dat het erg lang gaat duren vooraleer men in staat zal zijn om een huis te kopen.

Al met al een superslechte maatregel.

(Edit; on topic) Long MT
aandeeltje!
0
Sprotectiemaatregelen zijn op lang termijn nooit effectief op 'nationaal' niveau. Maar wel of niet, ik ben hier als belegger niet ter bescherming van nationaal inkomen, werknemers of andere zaken. Op korte termijn i.i.g voordelen, zeker voor de 'aandeelhouder' en daarom ben ik hier om het maar te zeggen!

Daexter
0
quote:

g.raaier schreef op 6 april 2017 13:47:

[...]

Het leenstelsel is geen investering , het is een drempel om te gaan studeren . Dit terwijl een goede opleiding steeds belangrijker wordt en het gat tussen arm en rijk groeit.

Bijkomend probleem is dat kinderen met een hoge lening (en dus vermoedelijk minder kapitaalkrachtige ouders) na hun studie niet zomaar in staat zijn om een hypotheek af te sluiten en dus moeten gaan huren. Gezien het tekort op de huurmarkt is dit dusdaning duur (tel daarbij nog de aflossing van de studieschuld..) dat het erg lang gaat duren vooraleer men in staat zal zijn om een huis te kopen.

Al met al een superslechte maatregel.

(Edit; on topic) Long MT
Jij hebt zeker niet gestudeerd? Het gat tussen arm en Rijk is in Nederland zo'n beetje het kleinst ter WERELD, op een paar graaiers na uiteraard, maar over de hele linie genomen zeker wel.

De studieschuld bij informatiebeheergroep, telt helemaal niet mee bij het verkrijgen van een hypotheek. je kan best 30.000 studieschuld hebben en een nog even hoge hypotheek krijgen als daarvoor. Zonder die rijke ouders (heb ik ook niet) kun je alleen niet boven de vraagprijs bieden, maar alleen losers doen dat. Ook weer net als beleggen, koop je toch ook geen aandelen ver boven de vraagprijs.

g.raaier
0
quote:

Daexter schreef op 6 april 2017 16:21:

[...]

Jij hebt zeker niet gestudeerd? Het gat tussen arm en Rijk is in Nederland zo'n beetje het kleinst ter WERELD, op een paar graaiers na uiteraard, maar over de hele linie genomen zeker wel.

De studieschuld bij informatiebeheergroep, telt helemaal niet mee bij het verkrijgen van een hypotheek. je kan best 30.000 studieschuld hebben en een nog even hoge hypotheek krijgen als daarvoor. Zonder die rijke ouders (heb ik ook niet) kun je alleen niet boven de vraagprijs bieden, maar alleen losers doen dat. Ook weer net als beleggen, koop je toch ook geen aandelen ver boven de vraagprijs.


Ik zou me toch beter verdiepen in iets vooraleer je hooghartig dergelijke onzin verkondigt. Studieschuld telt wel degelijk mee bij het vaststellen van de maximale hypotheeksom en die valt dus lager uit wanneer je 30k schuld hebt opgebouwd. Logisch ook daar dit invloed heeft op je besteedbaar inkomen.

Daarbij kan het gat tussen arm en rijk in Nederland relatief klein zijn in vergelijk met andere landen, feit is dat de kloof groter wordt. Dit is en zal met name te wijten zijn aan het soort banen toekomstig voorhanden en bijbehorend benodigd hoog opleidingsniveau.

Uit onderzoeken blijkt daarbij dat het aantal studerende kinderen van laagopgeleide ouderen afneemt sinds de invoering van het leenstelsel.

Daexter
0
quote:

g.raaier schreef op 6 april 2017 20:30:

[...]

Ik zou me toch beter verdiepen in iets vooraleer je hooghartig dergelijke onzin verkondigt. Studieschuld telt wel degelijk mee bij het vaststellen van de maximale hypotheeksom en die valt dus lager uit wanneer je 30k schuld hebt opgebouwd. Logisch ook daar dit invloed heeft op je besteedbaar inkomen.

Daarbij kan het gat tussen arm en rijk in Nederland relatief klein zijn in vergelijk met andere landen, feit is dat de kloof groter wordt. Dit is en zal met name te wijten zijn aan het soort banen toekomstig voorhanden en bijbehorend benodigd hoog opleidingsniveau.

Uit onderzoeken blijkt daarbij dat het aantal studerende kinderen van laagopgeleide ouderen afneemt sinds de invoering van het leenstelsel.

Ja je hebt gelijk, een afstudeerder die een huis wil kopen van 2 ton met een schuld van 30k kan ipv een hypotheek van 200.000 een hypotheek van 199.010 krijgen. Zou dit echt een onoverbrugbaar gat zijn denk je. Kom op zeg.

Dat van die afname van laagopgeleiden heb ik ook gelezen, maar ik vind de redenering erg mager. Er zijn een aantal opleidingen waar een zekere numerus fixes opgezet is. Zo ook bij de Pabo en veel andere sociale studies. Leuk dat men dat massaal wil studeren, maar na de Pabo gaat de helft ergens anders werken omdat ze het toch niet leuk vonden. Ik wil niet zeggen dat alleen kinderen van laagopgeleide ouders naar de Pabo gaan, maar ik vind het onderzoek met de conclusie dat 1 op 1 dit komt door het leenstelsel te kort door de bocht en vooral ook te snel. Doe het onderzoek 4 jaar na invoering van het stelsel nog eens en voer dit keer ook een wat diepere regressieanalyse toe, ik betwijfel zeer of dan dezelfde conclusies worden getrokken.
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.