Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Financiele focus op korte termijn.

20 Posts
Sloeki
0
Nou heren ik ben benieuwd. Afgelopen twee maanden in bijna rechte lijn omhoog van 411 naar 490 punten.

Nu wordt er stevig gespeculeerd waarop de beurzen op (zeer)korte termijn moeten gaan dalen. Veel recente onderwerpen zijn eigenlijk uitgedoofd en niet meer relevant voor de wereldeconomie, een kleine opsomming:

- Rusland/Oekraine (paar granaten hier en daar voor de rest niks);
- ISIS/Syrie (dagelijkse onthoofdingen...meh hoort erbij);
- Deflatie/iniflatie;
- Griekeneland (zoveelste show voor de buhne, uiteindelijk toch akkoord).

Handel wordt voor 95% gedreven door computers/logaritmes, die handelen niet op basis van gevoel maar op basis van trend.

Wij speculanten op IEX handelen voor 99% op gevoel, wat resulsteert dat we al weken op de correctie naar 440 wachten terwijl we dagelijks nieuwe records vestigen.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, waar zal op korte termijn de focus liggen om een daling te rechtvaardigen?

[verwijderd]
0
misschien komt er wel een stijging?

waarschijnlijk zal het onverwacht negatief nieuws zijn wat de daling inzet. wat dat is is nog onbekend want onverwacht ;)
[verwijderd]
0
quote:

BEN belegt schreef op 28 februari 2015 19:27:

misschien komt er wel een stijging?
Moet eerlijk zeggen dat bij mij de hoogtevrees ook al aan het wegebben is. We hebben tenslotte toch een paar dagen relatief onbewogen rond de 480 gebivakkeerd. Bedrijfscijfers zijn gunstig, vooruitzichten ook, ECB moet nog in actie komen. Daarnaast zie je vlak na een uitbraak vaak een versnelling. Nou zijn wij niet zo zeer uitgebroken, de DAX en de VS zetten wel nieuwe records neer na een paar keer een aanloopje te hebben genomen naar niveaus van respectievelijk 11 en 18000 punten.

Je ziet her en der ook berichten ten tonele verschijnen dat de Amerikanen in toenemende mate belangstelling hebben voor Europese aandelen.
[verwijderd]
0
quote:

Sloeki schreef op 28 februari 2015 18:55:

Handel wordt voor 95% gedreven door computers/logaritmes, die handelen niet op basis van gevoel maar op basis van trend.

Wij speculanten op IEX handelen voor 99% op gevoel,
Wat een flauwe kul Sloeki, hoe kom je aan de belachelijke uispraak "wij speculanten op IEX " ?

En hoe weet je dat 95% wordt gedreven door computers ?
[verwijderd]
0
quote:

Vlokkenfeest schreef op 28 februari 2015 19:41:

[...]
Bedrijfscijfers zijn gunstig.
Bij de huidige koers winst verhoudingen moeten de Bedrijfscijfers niet gunstig zijn, ze moeten bijzonder goed zijn.
[verwijderd]
0
Hoi Henk, kun je me zeggen hoe hoog de gemiddelde kws nu zijn in Nederland? Bij goeie vooruitzichten werd in het verleden makkelijk gemiddeld 25 keer de winst betaald. De macro economische vooruitzichten zijn mede dankzij de ECB sterk verbeterd.
[verwijderd]
0
Daar zullen we nu ook wel tegen aan zitten. Maar ervan uit gaan dat het een goede zet is wat de ECB doet kan ik me totaal niet in vinden. De economie was eerst verslaafd gemaakt aan een overvloed van geld en nu weer aan zeer goedkoop geld. De eerste verslaving is niet goed afgelopen, maar de 2e gaat ook niet goed aflopen. Een als maar dalende inflatie, dalende rente en een aankondiging van QE zijn toch geen tekenen van een sterk economisch herstel. Volgens mij trekt de ECB dit soort dingen niet uit de kast omdat het zo goed gaat. Er nu al vanuit gaan dat deze middelen wel voor een verbetering gaan zorgen is wel erg voorbarig. Hoe zal de zweer omslaan als de FED in 2015 nog maar een QE aankondigt omdat alle andere toch niet hebben gewerkt en die kans is zeker niet ondenkbaar. De FED heeft een QE4 ook niet uitgesloten.
Sloeki
1
quote:

TA-Phoenix schreef op 28 februari 2015 19:49:

[...]

Wat een flauwe kul Sloeki, hoe kom je aan de belachelijke uispraak "wij speculanten op IEX " ?

En hoe weet je dat 95% wordt gedreven door computers ?
Gewoon kijken...

www.youtube.com/watch?v=4dEzNMx94s0

algorithmic volume = 73%! van alle orders, zijn gemaakt door geatomatiseerde processen. En het filmpje komt uit 2011.

De laatste dagen.
0
In 2006/2007 noteerde de Aex tot rond de 550 punten, als de destijds bedrijfsresultaten vergeleken worden met de huidige dan moet er toch een bepaalde conclusie naar voren komen lijkt me?
Of zijn de vooruitzichten soms bijzonder goed te noemen?
Denk dat ik binnenkort maar eens ergens een TS in neem.
Het is voor mijn gevoel te snel gegaan die stijging.
Maar precies hoe en wat weet toch niemand hier dus het blijft maar gissen en gokken.
[verwijderd]
0
quote:

henk38 schreef op 28 februari 2015 21:15:

Daar zullen we nu ook wel tegen aan zitten.
Nee, daar zitten we ver onder. Alleen KPN en Altice schieten eruit aan de bovenkant met kws van 57 en 77. Voor een gevoelsmatig duur aandeel als Wolters betaal je 16 keer de winst. Financiele waarden traditioneel wat lager weliswaar, maar nu overwegend onder de 10.

Alles bij elkaar kom je bij lange na niet op een kw voor de meeste fondsen van 25.

De Amsterdamse beurs is ondanks de recente stijging dus nog steeds niet duur te noemen.
[verwijderd]
0
Als ik naar de KW's kijk via deze site, dan zie ik toch hele andere cijfers en dit zijn cijfers waar de laatste koersstijgingen nog niet in zijn berekend.
[verwijderd]
0
quote:

Vlokkenfeest schreef op 28 februari 2015 20:31:

Hoi Henk, kun je me zeggen hoe hoog de gemiddelde kws nu zijn in Nederland? Bij goeie vooruitzichten werd in het verleden makkelijk gemiddeld 25 keer de winst betaald. De macro economische vooruitzichten zijn mede dankzij de ECB sterk verbeterd.
Pardon? Voor sommige individuele aandelen misschien. Voor de markt als geheel zeker niet.
[verwijderd]
0
quote:

henk38 schreef op 1 maart 2015 00:11:

Als ik naar de KW's kijk via deze site, dan zie ik toch hele andere cijfers en dit zijn cijfers waar de laatste koersstijgingen nog niet in zijn berekend.

ik heb ze geplukt bij het fd vandaan

beurs.fd.nl/analyse/amsterdam/aex/
[verwijderd]
0
Ben, ik heb het over de kws in 2000 en 2001, toen men vond dat de aandelen duur waren.
[verwijderd]
0
quote:

Vlokkenfeest schreef op 1 maart 2015 00:02:

[...]

De Amsterdamse beurs is ondanks de recente stijging dus nog steeds niet duur te noemen.
www.bnr.nl/?service=player&type=a...
[verwijderd]
0
Zelfs de S&P is niet duur te noemen met gemiddeld amper 20 keer de winst. In 1999 en 2000 ongeveer 35 keer de winst.
[verwijderd]
0
Als er alternatieven waren geweest hadden beleggers heel anders tegen de beurskoersen aangekeken. Maar er zijn geen alternatieven dus zit er niks anders op dan mee te doen. Ik zou in mijn leven nooit een huurwoning kopen met een KW van 20 of 25x dat zou echt te gek zijn. Een goed lopend wikkeltje kun je ook nooit verkopen tegen zulke KW verhoudingen. Zou jij 1.5 miljoen betalen voor een winkeltje waar netto 60K per jaar uit komt. Dit soort KW verhoudingen zie eigenlijk alleen maar op de beurzen.
[verwijderd]
0
quote:

Vlokkenfeest schreef op 1 maart 2015 00:59:

Ben, ik heb het over de kws in 2000 en 2001, toen men vond dat de aandelen duur waren.
Arend Jan Kamp noemde eerder zelfs een kw van 30 in die betreffende jaren.

www.iexprofs.nl/Column/Nieuws-Overig-...

Maar goed, hoe hoger de kws des te hoger zijn de verwachtingen. De prijzen bij hoge verwachtingen mogen best nog wel wat hoger zijn. Op korte termijn -en daar gaat deze draad over- kunnen er best nog hogere koersen op de borden worden verwacht. Als het bedrijfsleven gaande het jaar niet met winstbijstellingen naar boven komt of met anderszins florissante verwachtingen komt, zijn de prijzen wellicht te hoog. Maar goed, dat vertaalt zich eventueel in de zomer pas.

En als de ECB -politiek inderdaad werkt, dan komen de bedrijven in navolging van bijvoorbeeld de bouw, inderdaad met positievere vooruitzichten en stijgen we ook in de zomer nog gewoon door.
[verwijderd]
0
quote:

Sloeki schreef op 28 februari 2015 21:29:

[...]

Gewoon kijken...

www.youtube.com/watch?v=4dEzNMx94s0

algorithmic volume = 73%! van alle orders, zijn gemaakt door geatomatiseerde processen. En het filmpje komt uit 2011.
En ik vond een site waar in 2012 70% staat, dus hoe jij aan 95% komt is mij een raadsel !

En what about je opmerking "Wij speculanten op IEX handelen voor 99% op gevoel" slaat toch nergens op, of je bedoeld de groep die er maar een slag naar slaat zonder nadenken ?

[verwijderd]
0
'Big Bazooka' van ECB van start
Foto: ANP
Gepubliceerd: 01 maart 2015 13:32
Laatste update: 01 maart 2015 13:43

De Europese Centrale Bank start vanaf volgende week met het opkopen van maandelijks maar liefst 60 miljard euro. In de komende negentien maanden loopt dat op tot 1,140 miljard euro en misschien zelfs meer.
Het gaat om één van de grootste maatregelen die de ECB gaat nemen in de strijd tegen haperende economische groei en lage inflatie in de eurozone.

In januari werd het enorme programma, in economisch vakjargon kwantitatieve verruiming of QE genoemd, aangekondigd door de ECB.

De maatregelen houden in dat de ECB op financiële markten enorme hoeveelheden financiële producten gaat kopen, voornamelijk staatsobligaties. Precieze cijfers zijn er niet, maar verwacht wordt dat de centrale bank ongeveer 800 tot 900 miljard euro aan leningen van eurolanden gaat kopen. Verder worden financiële producten gekocht zoals leningen van banken en verpakte bedrijfskredieten.

Nog voordat het programma van start gaat, lijken de maatregelen al een effect te hebben. Beleggers hebben staatsobligaties opgekocht vooruitlopend op de ECB. Daardoor daalden de rente op Europese staatsobligaties naar recordniveau. Voor het eerst zou de Portugese overheid bijvoorbeeld maar 2 procent rente betalen als er nu tienjarige staatsobligaties worden uitgegeven.

Er wordt dan ook voorzichtig getwijfeld aan de haalbaarheid van de ECB-plannen. Veel banken, onder andere de Rabobank en ING, hebben bijvoorbeeld al kenbaar gemaakt dat ze er helemaal geen behoefte aan hebben om de staatsobligaties die zij in eigendom hebben weer te verkopen.
20 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  23 apr
 Germany40^ 18.161,70 +0,13%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.015,49 +0,15%
 US30^ 38.504,96 0,00%
 Nasd100^ 17.481,67 0,00%
 US500^ 5.069,70 0,00%
 Japan225^ 37.938,71 0,00%
 Gold spot 2.322,41 +0,02%
 EUR/USD 1,0702 +0,46%
 WTI 83,30 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront