Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Goeie tijden, slechte tijden

66 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
[verwijderd]
0
Iedereen kent wel het gezegde "Sell in may and go away. But remember to come back in september".

Achteraf is het duidelijk dat dit seizoenspatroon in aandelenmarkten werkt.

De vraag is echter, is het ook vooraf te bepalen welke periode je moet beleggen, en wanneer liever niet. En kennen andere markten ook dergelijke seizoenspatronen?

Wie o wie heeft er ervaring mee?
[verwijderd]
0
Verwante vraag: zijn seizoenspatronen stabiel, of veranderen die in de loop der jaren?

En ... wat zou dergelijke patronen kunnen veroorzaken?
[verwijderd]
0

www.van-antwerpen.com/research/sell-i... /

computeraidedfinance.com/2012/05/07/s...

Wil je zo nodig toch een verklaring:
-Een logische verklaring zou kunnen zijn dat beleggers geen risicovolle beleggingen in hun portefeuille willen hebben op het moment dat ze met vakantie gaan. Gedurende de vakantie kunnen ze namelijk niet anticiperen op ontwikkelingen.

-Op het moment dat veel beleggers gaan geloven in bepaalde wijsheden, dan gaan ze daar naar handelen.

Verder zou ik het ook niet weten, ik geloof er absoluut niet in, ik BEN belegt.
Ik draai in die tijdspanne volgens mij niet slechter of beter dan in andere maanden, er komt in die periode veel dividend binnen.
Dus misschien is het dan ook logisch dat de beurs het in die periode wat minder lijkt te doen door het ex dividend gaan.
Samenvattend: If you can't stand the heat, get out of the kitchen, of ga naar ALEX vermogensbeheer.
Die beleggingsindustrie verkoopt je dromen,en bezorgt je nachtmerries:-)


[verwijderd]
0
www.beleggersbelangen.nl/opinie/artik...
Ik heb ook wel eens gelezen dat je het beste aandelen kunt kopen vlak voordat de meesten hun salaris ontvangen.
Zakkenvuller
0
Een andere vraag zou kunnen zijn dat als je naar het resultaat van het verleden kijkt of er een combinatie van resultaten bestaat waaruit geen patroon lijkt te bestaan? Als ik een willekeurige reeks met cijfers uitdraai kan je daar altijd patronen in zien, echter als ik nog een reeks uitdraai komen er weer compleet verschillende patronen. Maar nu pas je op de tweede reeks de patronen van de eerste reeks aan.
Veel beleggers zijn tevergeefs op zoek naar patronen inclusief ikzelf.
Mijn overtuiging is dat je de beurs niet kan voorspellen, ook dit gegeven kan je je voordeel mee doen.
Stel je voor dat de kans 50/50 is dat de beurs omhoog of omlaag gaat. Dat kan ook zijn dat hij eerst 1000x in de plus gaat en dan 1x in de min en dan denk je ik heb nog 999x min te gaan, maar omdat de reeks tot in het oneindige gaat is nooit gezegd wanneer hij nog 999x naar de min gaat, misschien gaat hij eerst nog eens 1000x de plus is.
Hetzelfde als met roulette, je kan niet zeggen omdat in het verleden zus en zo dan gebeurt nu ook dit en dat. Het is afhankelijk van teveel factoren.
De eerste handelsdag van het jaar is traditioneel gifgroen, maar geen garantie voor de toekomst.
Ga er vanuit dat de beurs niet voorspelbaar is en probeer met dat gegeven een strategie te maken. Gaat de beurs omhoog dan is je volgende zet dit, gaat de beurs omlaag dan doe je zo blijft hij gelijk dan speel je zo.
Dit werkt voor mij het beste.
[verwijderd]
0

Ge verwart speculeren met beleggen, BEN.

Een belegger kan niet anders dan glimlachen bij het gehalte aan fooledbyrandomness dat je ten toon spreidt.

[verwijderd]
0
Dat is precies mijn vraag panly. Is het random of niet? En kun je van TEVOREN zien wat het patroon is?

Ben overigens ook eerder speculant dan belegger, zeker in aandelen. Valt weinig te glimlachen deze eeuw voor BAH beleggers in aandelen.

Mijn positie in BUNDS heb ik wel jarenlang aangehouden. Pas bij 1% rente afscheid genomen. En NOG te vroeg.
[verwijderd]
0
quote:

BEN belegt schreef op 16 augustus 2014 19:49:

Dat is precies mijn vraag panly. Is het random of niet? En kun je van TEVOREN zien wat het patroon is?

M.a.w.: is het voorkomen van marktanomaliën in strijd met de efficiënte markttheorie?
[verwijderd]
0
quote:

Zakkenvuller schreef op 16 augustus 2014 18:37:

Mijn overtuiging is dat je de beurs niet kan voorspellen
Wat is het verschil tussen de beurs en het weer Zakkenvuler ?
Mvg Peerke
[verwijderd]
0
quote:

A5 schreef op 16 augustus 2014 19:58:

[...]
M.a.w.: is het voorkomen van marktanomaliën in strijd met de efficiënte markttheorie?
Uiteraard.

Maar ik denk dat geen enkele aktieve belegger zal geloven in de EMH.
[verwijderd]
0
quote:

TA-Phoenix schreef op 16 augustus 2014 20:15:

[...]

Wat is het verschil tussen de beurs en het weer Zakkenvuler ?
Mvg Peerke
de beurs bestaat uit denkende actoren die reageren op nieuwe ontdekkingen. niet alleen een complex systeem, maar ook dynamisch en reflexief. het weer is weliswaar complex maar denkt niet na over de invloed van voorspellingen en hoe daarop te reageren.
[verwijderd]
0
quote:

BEN belegt schreef op 16 augustus 2014 20:18:

[...]

de beurs bestaat uit denkende actoren die reageren op nieuwe ontdekkingen. niet alleen een complex systeem, maar ook dynamisch en reflexief. het weer is weliswaar complex maar denkt niet na over de invloed van voorspellingen en hoe daarop te reageren.
Ja, dat dacht ik wel. Het weer is de resultante van de interacties tussen (elementaire) deeltjes. Het denken/gedrag van mensen ook.
[verwijderd]
0
Het gedrag van mensen inderdaad vaak wel, maar niet altijd en niet iedereen. Mensen kunnen leren van hun fouten. Regendruppels niet (en maken technisch gesproken ook geen fouten ;)).
[verwijderd]
0
quote:

BEN belegt schreef op 16 augustus 2014 20:23:

Het gedrag van mensen inderdaad vaak wel, maar niet altijd en niet iedereen. Mensen kunnen leren van hun fouten. Regendruppels niet (en maken technisch gesproken ook geen fouten ;)).
Wel altijd. Elementaire deeltjes gehoorzamen aan dezelfde wetmatigheden. Dat geldt voor mensen ( die uit (elementaire) deeltjes bestaan) en voor het weer. De elementaire deeltjes waar mensen uit bestaan maken ook geen fouten.

[verwijderd]
0
quote:

BEN belegt schreef op 16 augustus 2014 20:18:

[...]

de beurs bestaat uit denkende actoren die reageren op nieuwe ontdekkingen. niet alleen een complex systeem, maar ook dynamisch en reflexief. het weer is weliswaar complex maar denkt niet na over de invloed van voorspellingen en hoe daarop te reageren.
Lijkt me logisch Ben, neemt niet weg dat volkomen onvoorspelbaar ook onlogisch is .
Mvg Peerke
[verwijderd]
0
quote:

A5 schreef op 16 augustus 2014 20:27:

[...]

Wel altijd. Elementaire deeltjes gehoorzamen aan dezelfde wetmatigheden. Dat geldt voor mensen ( die uit (elementaire) deeltjes bestaan) en voor het weer. De elementaire deeltjes waar mensen uit bestaan maken ook geen fouten.

Discussie voor bij een paar flessen wijn op tafel.

Maar niet relevant voor het dagelijks leven. Welles/niettes valt niet te bewijzen en dus geen mogelijke invloed op gedrag.

Gemakshalve ga ik er maar vanuit dat niet alles vast ligt. Als jij het tegendeel wilt geloven be my guest.
[verwijderd]
0
quote:

TA-Phoenix schreef op 16 augustus 2014 20:33:

[...]

Lijkt me logisch Ben, neemt niet weg dat volkomen onvoorspelbaar ook onlogisch is .
Mvg Peerke
In een ideale wereld zou de beurs volkomen onvoorspelbaar zijn.

Helaas (?) leven we niet in een ideale wereld.

De hamvraag is echter, kun je de imperfecties (op tijd) zien en ervan profiteren voordat ze weg zijn.
[verwijderd]
0
En alweer iemand die feitelijk zegt dat er iets als een geest bestaat die losstaat van het lichaam.
Reactie op je post van 20:59 uur.
[verwijderd]
0
quote:

BEN belegt schreef op 16 augustus 2014 21:00:

[...]

In een ideale wereld zou de beurs volkomen onvoorspelbaar zijn.

Helaas (?) leven we niet in een ideale wereld.

De hamvraag is echter, kun je de imperfecties (op tijd) zien en ervan profiteren voordat ze weg zijn.
Zoiets zal het wel zijn Ben, denk gewoon een kwestie van iets, iets meer weten dan anderen toch ?
Mvg Peerke
[verwijderd]
0
quote:

BEN belegt schreef op 16 augustus 2014 20:59:

[...]

Gemakshalve ga ik er maar vanuit dat niet alles vast ligt. Als jij het tegendeel wilt geloven be my guest.
Dat is inderdaad wel erg gemakkelijk, zonder enige onderbouwing. Maar dat is wel de essentie: ligt de toekomst vast of niet. Als de toekomst niet vastligt, valt die natuurlijk ook niet te voorspellen. Als de toekomst wel vastligt, wil dat nog niet zeggen dat die te voorspellen is (in theorie wel).

p.s.: je zegt dat niet alles vastligt. Wat dan wel en wat dan niet?
66 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,02  0,00  0,00%  24 apr
 Germany40^ 18.086,70 -0,01%
 BEL 20 3.883,83 0,00%
 Europe50^ 4.990,80 +0,02%
 US30^ 38.353,31 0,00%
 Nasd100^ 17.524,13 0,00%
 US500^ 5.072,39 0,00%
 Japan225^ 37.998,76 0,00%
 Gold spot 2.316,59 +0,02%
 EUR/USD 1,0709 +0,10%
 WTI 82,90 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront