Aangezien cloud hot is onderstaande.
Big data is hot. Volgens Gartner was big data in 2013 goed zijn voor zo'n 34 miljard dollar. Als kenmerken van big data worden vaak de drie v's genoemd: volume, variety en velocity. Grote hoeveelheden data, waarin zowel gestructureerde als ongestructureerde gegevens voorkomen en die met hoge snelheid ontstaan en worden verwerkt. Big data gaat echter verder dan deze veelgenoemde drie v’s. Cruciaal is de waarde die een organisatie hiermee weet te realiseren voor bijvoorbeeld procesoptimalisatie en risicoanalyse. Ordina richt zich met name op die aspecten van big data die waarde voor een organisatie toevoegen.
Big data-platform
Omdat wij de potentie van big data inzien, heeft Ordina het initiatief genomen voor een big data-platform onder de naam Big Arena. Wij werken daarbij samen met zeven innovatieve bedrijven die concrete big data-oplossingen hebben ontwikkeld. Van automatische beeldherkenning tot social media monitoring en analytics, van voorspellende modellen tot complexe visualisaties en van automatische tekstherkenning tot het meten van mobiliteit en verkeersbewegingen. Behalve Ordina zijn de deelnemers aan het Big Arena-initiatief: Algoritmica, EUVision, Mezuro, Obi4wan, Synerscope, TM7 en Xomnia.
Ongekende mogelijkheden
Volgens Erwin Pilon, business unit manager bij Ordina en één van de initiatiefnemers van Big Arena, is het doel van het platform om meer te doen met de ongekende mogelijkheden van big data. "Gezamenlijk gaan wij bedrijven en organisaties helpen om de prachtige kansen van big data verder te ontdekken en vooral: te benutten. Wij zijn afgelopen zomer gestart met een aantal Nederlandse bedrijven en hebben de eerste zes maanden vooral gebruikt om elkaar te leren kennen en aan exposure te werken. Dat is gelukt. Zo hebben wij op een aantal events gestaan zoals het Heliview-congres Business Analytics, waar wij het Big Data Innovatielab hebben geopend. Dit heeft veel positieve respons opgeleverd."
Concrete resultaten
Als het aan Erwin Pilon ligt moet Big Arena in 2014 concrete resultaten gaan opleveren. "Big data is een groeimarkt en misschien gaat het allemaal nog wel sneller dan wij nu denken. Wij zijn nu aan het kijken waar wij als partners elkaar kunnen versterken en hoe wij er business uit kunnen halen. Het moet uiteindelijk wel wat gaan opleveren. Daarnaast gaan wij enkele seminars organiseren voor specifieke doelgroepen, omdat je op die manier het beste concrete oplossingen kunt bieden."